Gå til innhold

Vurderer å lage et spill, men hvordan?


Anbefalte innlegg

Heisan! Jeg er en 14.år gammel gutt (snart 15) som lenge har hatt en drøm om å lage et spill, som blir en STOR suksess. Jeg tenker på slike folk som Notch som lagde Minecraft osv. Det kan være målet mitt. Problemet er at jeg ikke aner en eneste ting om hvordan man lager et spill. Hvilke ferdigheter trengs osv? Hva eller hvilke linje burde jeg velge på VGS hvis jeg virkelig vil drive med å lage spill, og kansje oppnå noe med målet? Jeg tenker ikke på å lage et spill for morroskyld, men tjene penger for spillet osv. Det er ikke penger som er innstillingen min, men å lage et fantastisk spill folk kan få glede av. Jeg trenger all info jeg kan få angående det.

 

Noen innspill?

Endret av flamethower1234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva eller hvilke linje burde jeg velge på VGS hvis jeg virkelig vil drive med å lage spill, og kansje oppnå noe med målet?

Matte R1 og R2.

 

Husk at han som lagde Minecraft hadde ikke i tankene at det skulle bli en så stor suksess da han lagde det. Så ikke tenk på suksess, det tar fokus bort fra det du skal gjøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gjør det ekstremt enkelt. Fokuser på den ene lille tingen som gjør favorittspillet ditt spennende eller avhengighetsskapende, og gjør ditt beste for å perfeksjonere den samme følelsen i et bittelite, enkelt spill. Om du klarer å designe og programmere et slikt spill (noe som er veldig vanskelig i seg selv), er cirka en tjuendedel av jobben gjort. Så må du distribuere det på en måte som gjør at folk blir interessert. Da trenger du enten kjempeflaks eller noen gode kontakter.

Lenke til kommentar

Lær deg 3d modellering først og fremst før du prøver deg på programmering. cgcookie er ei bra side, de har også en god del unity tutorials. Men husk! det tar TID å lære å lage spill, regn med flere år med læring ør du kan vise frem noe merkverdig ;) lykke til

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om målet ditt er å lage et spill hvor du tjener mye penger og du ikke er spesielt glad i spill selv tviler jeg på at du vil få det til.

Man må ha lidenskap for spill og finne en måte man kan dekke behovene til spillerne på en ny og kreativ måte som gjør at man ønsker å spille akkurat det spillet.

Lenke til kommentar

Jeg går nå Design på Institutt for Informatikk på UiO (jeg tar også en del fag i programmering) og jeg har erfart at det er nokså lite å plukke opp som gjør deg til en bedre spilldesigner. Det er jo kanskje viktig her å skille mellom en "designer" og en "programmerer".

For å bli bedre i spillDESIGN ambefaler jeg å se på Youtubekanalen Extra Credits, eller gå på en skole som spilldesign på HiOA(nå kalt Westerdals), men det koster :(. Vet ikke om det finnes noen VGS alternativer.

For å bli bedre i spillPROGRAMMRING er det mange ruter å gå. Jeg antar at å bruke Unreal Engine 4 eller liknende verktøy er det smarteste ettersom du slipper å kunne 3D graphics. Ellers har jeg erfart at vanlig programmering (på feks. UiO) har hjulpet mye når jeg fikler med Unreal.

 

For å oppsummere så vil jeg si at du kan velge mange forskjellige retninger (hvertfall på universitetsnivå) men det finnes lite på VGS (men husk å ta R1 matte, det er nyttig :)). Det smarteste for deg blir kanskje å se på Extra Credits på Youtube samt starte å fikle med Unreal Engine 4 og se på mange av de flotte Tutorialene de har(også på youtube). Du må dog ha en PC med 4 kjerner og slikt (kanskje 6000kr stasjonær, 10000kr (spill)bærbar).

Lenke til kommentar

Først og fremst: Har du tenkt å lage spill som blir like stort som Minecarft og tjene en drøss penger er det bare å gi opp nå med en gang. For den saks skyld er det bare å gi opp med en gang om penger er motivasjonen din. Sorry, men det er ikke sånn det funker i virkeligheten. Hadde det bare vært å sette seg ned og lage et spill som selger flere tusen kopier hadde vi alle vært millionærer nå. Se på de store spillselskapene. Vi ser alt for ofte at selskaper går konkurs. Hvorfor tror du dette skjer? Mange store titler er forhåndsdømte til å bli klassikere, men flopper totalt når de slippes. Det burde si litt om hvor vanskelig det er å lage spill i dag, og da snakker vi om store selskaper som har flere tiår med erfaring, og som likevel ikke klarer sakene sine. Hvor stor sjanse har du for å lykkes? Så lager du spill for å tjene penger, er det nok bare å gi opp. Da blir du ikke så skuffet senere. Du kan like gjerne satse på lotto. En og annen blir millionær, men tusenvis blir ikke.

 

Jeg vet det der hørtes brutalt ut, men sånn er virkeligheten. Veldig mange jobber livet av seg i årevis uten å oppnå noe som helst. Notch klarte seg bra med Minecraft, men hvor mange andre indie-utviklere har oppnådd noe i nærheten av suksessen hans? Vi hører bare om de positive sidene, og alle de titusenvis av indie-utviklere som aldri oppnår noe som helst hører vi svært sjelden om. Hvis du vil oppnå suksess anbefaler jeg derfor å starte i det små, og få deg jobb hos en allerede etablert spillutvikler. Hvilken jobb du får der er ikke så nøye. Om det så er å vaske gulvet har du uansett en fot innenfor. Deretter kan du jobbe deg oppover, og kanskje... kanskje... en dag være i stand til å starte ditt eget selskap, og få suksess den veien. Men å lage et spill på egenhånd for å tjene raske penger går nok ikke.

Lenke til kommentar

 

Hva eller hvilke linje burde jeg velge på VGS hvis jeg virkelig vil drive med å lage spill, og kansje oppnå noe med målet?

Matte R1 og R2.

 

Husk at han som lagde Minecraft hadde ikke i tankene at det skulle bli en så stor suksess da han lagde det. Så ikke tenk på suksess, det tar fokus bort fra det du skal gjøre.

 

 

 

Ikke glem fysikk :)

Lenke til kommentar

Heisan! Jeg er en 14.år gammel gutt (snart 15) som lenge har hatt en drøm om å lage et spill, som blir en STOR suksess. Jeg tenker på slike folk som Notch som lagde Minecraft osv. Det kan være målet mitt. Problemet er at jeg ikke aner en eneste ting om hvordan man lager et spill. Hvilke ferdigheter trengs osv? Hva eller hvilke linje burde jeg velge på VGS hvis jeg virkelig vil drive med å lage spill, og kansje oppnå noe med målet? Jeg tenker ikke på å lage et spill for morroskyld, men tjene penger for spillet osv. Det er ikke penger som er innstillingen min, men å lage et fantastisk spill folk kan få glede av. Jeg trenger all info jeg kan få angående det.

 

Noen innspill?

noroff tilbyr jo spillstudie, så du kan jo prøve deg på der når tiden er inne? :) i mellomtiden prøv deg på unity eller UDK/Unreal Engine 4 som folk sier, fins drøssevis med tutorials der ute!

 

Ikke tenk på at det skal være suksess, tenk på at du skal ha det gøy med det du gjør og at man alltid tenker i bakhodet på hvordan vil spillerne reagere på det her og hva kan evt gjøre at de lettere forstår hva de skal gjøre/mestre det, samt vil han like dette her og er det nok til at han er interessert i fortsettelsen?

 

Du kan jo også begynne med enkle flash/html5 spill tutorials, det krever endel koding men fins tutorials på det også :)

 

Du kan også få med deg noen venner og prøve dere på dungeons and dragons og så kan du være game master, da vil du fort lære deg å sette opp en verden og styre handlingsforløpet ut i fra hva spillerne gjør. Du bruker jo prinsipielt spill design for å lage disse historiene så er en god trening :)

Lenke til kommentar

Jeg ser at "penger" reagerte folk på. Penger er bare et pluss poeng, for meg er det stort nok til å lage et enkelt spill. Jeg vet at det hørtes ut som om jeg "kun" er ute etter penger, men det er jeg ikke ute etter i dethelattt :) Men er det mulighet for å lage et enkelt spill på mobilen? Jeg tenker på enkle spill som Crossy Road, Flappy Bird osv. Dette vet kun et eksempel. Hva skal til for å lage et "easy" spill på mobilen? Jeg setter stor pris på kommentarene her :)

Lenke til kommentar

Jeg ser at "penger" reagerte folk på. Penger er bare et pluss poeng, for meg er det stort nok til å lage et enkelt spill. Jeg vet at det hørtes ut som om jeg "kun" er ute etter penger, men det er jeg ikke ute etter i dethelattt :) Men er det mulighet for å lage et enkelt spill på mobilen? Jeg tenker på enkle spill som Crossy Road, Flappy Bird osv. Dette vet kun et eksempel. Hva skal til for å lage et "easy" spill på mobilen? Jeg setter stor pris på kommentarene her :)

Kan dette her være noe, er endel linker til game dev tools:

http://jessefreeman.com/game-dev/getting-started-making-games-part-1-picking-framework/

Lenke til kommentar

Men er det mulighet for å lage et enkelt spill på mobilen? Jeg tenker på enkle spill som Crossy Road, Flappy Bird osv. Dette vet kun et eksempel. Hva skal til for å lage et "easy" spill på mobilen? Jeg setter stor pris på kommentarene her :)

Jeg syns folk her inne gjør ting vanskelig og er overraskende negative.

 

Dette er hva du gjør:

 

1. Gå inn her og last ned Unity (Gratis å lage og utgi spill). Konverterer "automatisk" spillet ditt til PC, Android, iOS osv.

2. Fokuser på 2D spill, gjennomfør først denne og deretter dette prosjektet.

3. Etter å ha gjennomført det prosjektet har du vært igjennom tilsvarende trinn som på samme måte du kan bruke for å kunne lage enkle spill som Flappy Birds eller Crossy Road.

4. Finn tilsvarende prosjekter på samme side/youtube og gjennomfør inntil du føler deg trygg på å lage noe eget.

 

Så "enkelt" er det. Du kan bruke tid på å lese deg ihjel på nettet, eller du kan sette i gang nå og oppnå det du vil ved å følge de instruksjonene.

Endret av MrL
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som sagt om du gjør det for pengene vil jeg si at per time er det bedre å begynne som søppel tømmer (ikke for å rakke ned på søppeltømmere tenker mer på at det er lite utdanning dvs. fort i jobb med greit lønnet arbeid vs 10år med utdanning/erfaring før man ser et fnugg av noe som kanskje kan kalles lønn). Notch er 35 år nå dvs. at før han ble skikkelig rik har han minimum sitti med koding og lage ting på dataen i 10-20år uten at han har sett et øre før Minecraft, det er mange titalls tusen timer uten lønn nå fikk jo han vedlig godt betalt for det ene spillet jeg vil nesten si han traff til rett tid med minecraft ideen for om man ser hva som er skapt i ettertid er det ikke mye utenom å holde Minecraft i gang. Du har jo scrolls spillet men det tok jo ikke akkurat av.

 

Mange som har gitt ut spill som aldri ble populære mens et nesten helt likt spill blir skikkelig populært. Bare se på WC3 custom maps der det finnes tusenvis av gode og dårlige ideer til nye spill men bare spill som ligner på Dota kom ut av det hele.

 

Du burde bare begynne å lage spill eller modde andre spill, spill development krever en god del erfaring og portefølje og evt. arbeidstakere ser heller på hva du har laget enn hvilket utdanning du har. Utdanning innen spill development er bra men om du ikke har noe spesielt å vise til i et såpass kreativt fag felt er det vanskelig å få jobb.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...