Gå til innhold

Mulig permittert fra jobb - lønnsforsikring?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skulle muligens ut i permittering fra 1. januar, et halvt år, men slapp unna.

Nå ryktes det at det blir en ny gruppe siste halvår 2015 da de som er permitterte idag blir byttet ut med nye.

 

Jeg føler meg ikke noe særlig tryggere nå enn det jeg gjorde rundt juletider for å si det slik.

 

Flere av gutta på jobben har nå plutselig tegnet forsikringer - de kaller dette både for lønnsforsikring, permitteringsforsikring og alt mulig rart og jeg lurer på om dette er noe jeg bør gjøre?

 

Er usikker og trenger råd fra dere.

 

De som har tegnet forsikring idag sier de betaler ca 400kr i mnd. og vil da få utbetalt 10-13.000kr i mnd. utenom det de får fra NAV i de 6 månedene dette gjelder.

De har fått beskjed om at en slik forsikring kun vil gjelde om den blir tegnet minst 3mnd før permitteringen inntreffer.

 

-Hva med permisjonsvarselet som kanskje kommer allerede 1mnd. før den blir gjeldende?

Vil forsikringsselskapet da si at det gjelder fra dagen selve varselet går ut?

 

Jeg har nå 2 uker på meg før tiden har rent ut.

 

Hjelp taas imot med stor takknemlighet

 

Hilsen Fellesforbund-medlem

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er det jeg frykter...men det kan jeg jo spørre de om.

 

Jeg har funnet ut at Nordea og Sparebank1 har noe som heter boliglånsforsikring.

Dvs at om man blir ufrivillig arbeidsledeig i form av permittering/oppsigelse kan forsikrre seg slik at man får betalt regninger.

Dette har vi et tilbud på gjennom LO Favør.

 

Dette skal visstnok ikke ha noe med hvor stort boliglånet er men snarer hvor dyr forsikring man velger å ta.

Altså, jeg har bare 5.900kr i boliglån avdrag/renter i måneden, men jeg "taper" opp imot 15.000kr ved en permittering.

 

Jeg kan altså velge å betale dyrt i forsikring i måneden og få over det doble fra forsikringsselskapet utbetalt i måneden uavhengig av utgiften jeg har på det i dag.

Og man trenger heller ikke har lånet i banken man forsikrer seg i.

 

Skal finne ut mer.

Lenke til kommentar

Vakkert!!!

 

For 378kr i mnd. får jeg 13.000kr utbetalt i mnd. :rofl: i max. 36måneder!... :rofl:

 

Dette har ikke innvirkning på NAV utbetalingene.

 

Jeg må vente 90 dager før jeg kan søke erstatning og det har da ingenting å si når jeg da får selve varselet. Det er jo ikke aktuelt med permittering før 1.Juli uansett slik at det er innafor. :)

Jeg kan også si opp avtalen når det passer meg.

I tillegg, om jobben pålegger meg å komme å jobbe i permisjonstiden under særskilte grunnlag vil heller ikke dette påvirke utbetalingene. Jeg kan jobbe opp i mot 20% av full-tid uten at det skjer noe.

 

Lenge siden jeg har slappet så godt av som nå :)

 

 

Til helga blir det fest! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vakkert!!!

 

For 378kr i mnd. får jeg 13.000kr utbetalt i mnd. :rofl: i max. 36måneder!... :rofl:

 

Dette har ikke innvirkning på NAV utbetalingene.

 

Jeg må vente 90 dager før jeg kan søke erstatning og det har da ingenting å si når jeg da får selve varselet. Det er jo ikke aktuelt med permittering før 1.Juli uansett slik at det er innafor. :)

Jeg kan også si opp avtalen når det passer meg.

I tillegg, om jobben pålegger meg å komme å jobbe i permisjonstiden under særskilte grunnlag vil heller ikke dette påvirke utbetalingene. Jeg kan jobbe opp i mot 20% av full-tid uten at det skjer noe.

 

Lenge siden jeg har slappet så godt av som nå :)

 

 

Til helga blir det fest! :)

Hvilket forsikringsselskap/forsikring?

Lenke til kommentar

 

Hvilket forsikringsselskap/forsikring?

 

 

Gjennom hjemmesiden til LO Favør - tilbud til medlemmer. Forsikringen er i Sparebank1 og heter Personforsikring/grunnforsikring el.l.

 

Jeg har fremdeles et par spørsmål til dem da, har ikke tatt alle gleder på forskudd selv om det sikkert hørtes slik ut. Jeg har nemlig stilt dem et par spørsmål og krevd å få skriftlige svar på det kundebehandleren sa muntlig, over telefon.

 

Men det er klart...det er rundt 500 mann på jobben min som tegner disse avtalene nå om dagen og jeg kan ikke tenke meg at de kødder dette til.

Det ville ihvertfall ført til en gigantisk søksmål.

 

Skal gi tilbakemelding her når jeg får svar.

 

Spørsmålene jeg ville ha skriftlige svar på var:

 

- ingen påvirkning på NAV utbetalinger. (Her har naturligvis NAV selv svart meg veldig vagt og usikkert da de ikke har så mye kjennskap til en slik forsikring)

 

-skriftlig bekreftelse på at om jobben tvinger meg i f.eks 3 dagers arb. innenfor permitteringsperioden, vil ikke stoppe utbetalingen.

 

- og en skriftlig bekreftelse på at permitteringsvarselet vi fikk ifjor, som nå skal være ikke-gjeldende lenger, faktisk ikke er gjeldende.

Lenke til kommentar

Hmmm. Jeg synes dette høres for godt ut til å være sant.

Det gjør jeg også, derfor har jeg bedt om skriftlige svar på mine kritiske spørsmål.Vi er veeeeldig mange på jobben som har kjøpt denne forsikringen.

Mange har tatt det via telefon slik som jeg idag men mange har også vært fysisk i banken og snakket med rådgivere.

Alle sier det samme som jeg har skrevet over.

 

Likevel - er enig med deg og venter på skriftlige svar.

 

Du kan her om forsikringen her

 

De kan jo ikke kødde lsik med oss?? ikke så mange mann??

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

 

For 378kr i mnd. får jeg 13.000kr utbetalt i mnd.

 

 

 

Minus skatt, slike ytelser er skattebelagte.

 

I alle fall mine, kommer på toppen av eventuelle andre inntekter.

 

yes, beklager så meget, den hadde jeg planer om å rette opp for lenge siden...men jaggu har ikke jobben klart å ta knekken på meg igjen slik at jeg glemte det...ironisk nok...

 

Ja, rettelse 9-10.000 utbetalt.

Lenke til kommentar

 

Vilkårene sier jo:

* ikke er kjent med forestående arbeidsledighet/permittering
og
* ved tegning av forsikringen hadde grunn til å regne med forestående
arbeidsledighet/permittering

 

Ja...?

 

Jeg har ikke fått permitteringsvarsel.

Den vi fikk før jul gjaldt i fra 5 januar - 1-juli og er ikke gjeldende lenger for oss som fremdeles er på jobben.

 

Grunnen til at vi frykter at vi snart vil få en ny, skriftlig varsel er kun "snakk i gangene", men vi er ikke dummere enn at vi vet den vil komme. Vi ser ordrebøkene.

Dette er likevel ikke noe vi vet 100% sikkert, derfor kan de ikke si noe på det.

 

Mulig jeg misforstår deg(?)

 

Jeg har fremdeles ikke fått svar på mailen jeg sendte.

Ringer dem imorgen om jeg ikke har fått svar innen klokken 12.

Lenke til kommentar

Dere ser på ordrebøkene, hører snakk i gangene og en haug med ansatte tegner lønnsforsikring samtidig. Og det er ikke å ha "grunn til å regne med forestående arbeidsledighet/permittering"? Dere er ikke dumme, det er ikke forsikringsselskapene heller.

Det er jo nettopp derfor jeg har sendt dem en mail med kritiske spørsmål som jeg krever skriftlige svar på.

 

Dette er et tilbud vi har fått gjennom LO.

Bare på mitt skift vet jeg om 40 personer som har tegnet denne forsikringen den siste uka og vi er 5 skift.

Alle setter de samme spørsmålstegnene, både de som bestiller gjennom telefon og de som er fysisk i banken med rådgiver.

 

Hva mer kan jeg si? Jeg forstår mistankene, jeg har de selv også.

 

Spør du meg, så kan det tenkes at denne banken vet mer enn det vi selv vet om våre fremtidsutsikter.

 

 

Vi får se imorgen. Jeg har som sagt ikke tatt alle gleder på forskudd selv om jeg hadde en lykkens stund litt lenger opp på siden her

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere ser på ordrebøkene, hører snakk i gangene og en haug med ansatte tegner lønnsforsikring samtidig. Og det er ikke å ha "grunn til å regne med forestående arbeidsledighet/permittering"? Dere er ikke dumme, det er ikke forsikringsselskapene heller.

 

Det er lov å stille spørsmål rundt hva selskapet legger i det. Kreves grunn til å regne med forestående egen permittering, eller bare grunn til å regne med forstående permitteringer i bedriften?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har de fått kjørt seg.

 

etter å ha blitt satt over 3 gang til ny kundebehandler endte jeg opp hos "sjefen" sjøl som heller ikke kunne svare meg sikkert på noe som helst.

 

Jeg ba dem om å finne ut av spørsmålene min Asap, eller kunne de risikere å ha et kjempeproblem.

 

Fikk også mailadressa til "sjefen" slik at jeg kunne sende de samme spørsmålene dit og få skriftlig svar.

Lenke til kommentar

 

Vilkårene sier jo:

* ikke er kjent med forestående arbeidsledighet/permittering

 

og

 

* ved tegning av forsikringen hadde grunn til å regne med forestående

arbeidsledighet/permittering

Ja...?

 

Jeg har ikke fått permitteringsvarsel.

Den vi fikk før jul gjaldt i fra 5 januar - 1-juli og er ikke gjeldende lenger for oss som fremdeles er på jobben.

 

Grunnen til at vi frykter at vi snart vil få en ny, skriftlig varsel er kun "snakk i gangene", men vi er ikke dummere enn at vi vet den vil komme. Vi ser ordrebøkene.

Dette er likevel ikke noe vi vet 100% sikkert, derfor kan de ikke si noe på det.

 

Mulig jeg misforstår deg(?)

 

Jeg har fremdeles ikke fått svar på mailen jeg sendte.

Ringer dem imorgen om jeg ikke har fått svar innen klokken 12.

 

nomore skrev i grunn det jeg tenkte på.

Det virker jo som dere er ganske sikre på at det blir å skje noe, selv om det ikke er uttalt direkte igjennom et varsel.

Jeg påpekte bare det som sto i villkårene. Hva de egentlig mener med dette aner jeg ikke. Men det kan jo virke påfallende at hele arbeidsstokken ringer inn på tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja du har rett i det Nedward :)

Men fremdeles, de kan ikke "ta oss i" et rykte som går blant gutta på gølvet. Vi har INGEN gjeldende varsel som gjelder i dette øyeblikk.

 

Når det er sagt - Forsikringen er nå blitt stoppet! altså, de som idag har prøvd å kjøpe forsikringen er blitt nektet :rofl: ..

 

Jeg synes dette begynner å bli spennende.

 

Jeg har snakket med support relativt langt opp i systemet idag og ikke engang de klarte å svare meg på spørsmålene jeg hadde. Det er vel en grunn til at jeg ennå ikke har fått svar på mailen jeg sendte dem og tenker jeg :hm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...