svirrum Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 jeg er litt i tvil om hvem som har vikeplikt her. i det området der jeg bor blir det praktisert forskjellig fra kryss til kryss. er det slik at bil A skal følge høyre regelen her, eller ha bil B vikeplikt da bil A har kjørt ut på en forkjørsvei?? Lenke til kommentar
Colb Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 I dette tilfellet mener jeg A har vikeplikt for B, Jeg er nesten 100% sikker på at høyreregelen gjelder 6 Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) Bil B først og så A. Bil A vil få bil B på sin høyre side og ettersom begge kjører inn med vikeplikt så vil regel 2 gjelde, regel 2 vil si hvilken regel som kommer etter den gjeldende regelen. Her er den gjeldende regelen Trafikkskilt, men ettersom begge har samme skilt vil da regel 4 gjelde (Trafikkreglene) dette vil da si høyreregel. Om bil A hadde vært ute på veien og bil B hadde kommet mot krysset så ville bil B fått vikeplikt. 1) Anvisninger fra politi, Statens vegvesen, tollvesenet, militærpolitiet og andre med myndighet2) Trafikklys3) Trafikkskilt (f. eks. vikepliktskilt)4) Trafikkreglene (f. eks. vikeplikt for trafikk fra høyre) Ganske sikker på at 1) gjelder alle i nødetaten og militæret. Jeg er ikke en mester på dette, men dette er noe jeg tror er rett. I hvert fall etter egen erfaring og kunnskap. Rett meg gjerne om det er feil Endret 12. februar 2015 av deaf 3 Lenke til kommentar
svirrum Skrevet 12. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2015 okey. var mye trafikk på veien i dag så jeg hadde en nesten ulykke. jeg var da bil A og akselererte kjapt ut for å ikke komme i konflikt med en bil ifra høyre. men da jeg var ca midt i krysset så akselererte også bil B ganske hardt. jeg hadde øyenkontakt med sjåføren i bil B og det så ut til at han siktet seg inn på min bakskjerm. men bommet med minimal margin! så jeg begynte å tenke litt på dette i ettertid, og lurte på om det var en som ville ha ut forsikringspenger. og om det da var min feil Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 okey. var mye trafikk på veien i dag så jeg hadde en nesten ulykke. jeg var da bil A og akselererte kjapt ut for å ikke komme i konflikt med en bil ifra høyre. men da jeg var ca midt i krysset så akselererte også bil B ganske hardt. jeg hadde øyenkontakt med sjåføren i bil B og det så ut til at han siktet seg inn på min bakskjerm. men bommet med minimal margin! så jeg begynte å tenke litt på dette i ettertid, og lurte på om det var en som ville ha ut forsikringspenger. og om det da var min feil Hadde nok blitt en liten konflikt der ja, men selv tror jeg at bil B ville da fått skylden. Men dette er kun om du var midt i krysset, om begge hadde vært like langt ute i krysset ville du fått pepper. Bedre å ta seg litt ekstra tid enn å ta en unødvendig sjanse, pass på neste gang så du ikke havner i samme klemma. Lenke til kommentar
svirrum Skrevet 12. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2015 ja du har rett i det. men jeg leter etter klare regler, men det finnes kanskje ikke i denne situasjonen. om A og B kjører samtidig i samme hastighet så burde det ikke bli noen konflikt da bil B vil ligge litt foran pga avstanden Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 okey. var mye trafikk på veien i dag så jeg hadde en nesten ulykke. jeg var da bil A og akselererte kjapt ut for å ikke komme i konflikt med en bil ifra høyre. men da jeg var ca midt i krysset så akselererte også bil B ganske hardt. jeg hadde øyenkontakt med sjåføren i bil B og det så ut til at han siktet seg inn på min bakskjerm. men bommet med minimal margin! så jeg begynte å tenke litt på dette i ettertid, og lurte på om det var en som ville ha ut forsikringspenger. og om det da var min feil Utifra det du beskriver og tegner så ville det bli din feil, høyreregelen gjelder. Å akselerere raskt skal du være forsiktig med, du kan fort få skylden for en ulykke og miste lappen dersom en som har vikeplikt for deg ikke klarer å stoppe, for eksempel om du kjører fort inn eller ut av en rundkjøring. Det går innunder uvettig/farlig kjøring. Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 ja du har rett i det. men jeg leter etter klare regler, men det finnes kanskje ikke i denne situasjonen. om A og B kjører samtidig i samme hastighet så burde det ikke bli noen konflikt da bil B vil ligge litt foran pga avstanden Om A og B kjører samtidig ville det blitt A sin feil uten tvil, men regler gjelder etter skadeomfang og andre ting også. Tror nok ikke det finnes helt 100% klare regler, men det å akselerer ut fra et kryss for å komme først er ingen god måte å teste dem ut på. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Hvis B kjører ut etter å ha sett at A kjører ut er det delt ansvar. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Hvis bil A har kjørt ut så er nå han på forkjørsveg. Hvis bil B da kjører inn i siden på ham så har bil B "hindret eller forstyrret kryssende trafikk". Min tolkning. 5 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Men det gjelder jo i den motsatte situasjonen også, så hvis alle skal være 100% sikre, så må begge bilene stå der til evig tid. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Ikke helt enig. Hvis bil B kjører ut først og bil A treffer denne i bakenden så er det påkjørsel bakfra. Kommer an på hvordan de treffer hverandre. Lenke til kommentar
The_Saint Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Bil A har faktisk vikeplikt for bil B her. Begge kommer i fra sideveier. Begge har vikeplikt for forkjørsvei. Mens bil A faktisk krysser bil B`s sitt naturlige kjørefelt. Hvem som ender opp med skylden ved kollisjon kommer dog an på treff punkt på bilene. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Det er et tvilstilfelle. Det finnes et fasitsvar men det hjelper ikke om folk ikke kjenner til det. Kjør som du må for å unngå kollisjon, anta at du har vikeplikt. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 A har vikeplikt for B. Om A er raskest ut på veien og dermed hevder å være på forkjørsveien når B kjører ut kan A fortsatt stå igjen med regninga siden det må bevises. Det blir vel i stor grad som i rundkjøring hvor du faktisk ikke har vikeplikt for trafikk fra venstre men for de som er inni rundkjøringen. Du får et problem i å bevise at du var inne først når dere møtes og bilen fra venstre har kjørt lenger inne i rundkjøringen enn du selv. Kamera er faktisk en fin ting. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 Jeg forstår ikke hva saken er. A har ikke lov å kjøre på B. B er ikke i fare for å kjøre på A, da B kommer på veien før A, og har et helt felt å gå på. 1 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Speed is of the essence. Lenke til kommentar
svirrum Skrevet 18. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2015 Her ser dere mer nøyaktig hvilken situasjon det var. Fra der bil A(rød) og bil B(blå), sto og ventet, og hvordan en evt kollisjon kunne ha blitt til. høyre felt på hovedvei er kollektiv om det skulle være ett tema.Bil B hadde evt truffet høyre bakskjerm i bak kant Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Et bilde sier mer enn tusen ord.Tenk deg at dere kjører samtidig...Bil A har vikeplikt siden bil B kommer inn på veien først, og som en sa litt lenger oppe i tråden, bil A har ikke lov å kjøre på bil B. Lenke til kommentar
svirrum Skrevet 19. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2015 (endret) I denne situasjonen er det bil A(rød) som kjørte først. Bil B begynte ikke å kjøre før bil A var midt i krysset. Er det da bil A som får skylden om bil B kjører på bil A slikt som bildet viser?? synes ikke det er helt logisk. Endret 19. februar 2015 av svirrum Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå