ilpostino Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 (endret) Denne tråden er splittet ut fra en annen tråd for å splitte ut OT. Endret 5. februar 2015 av ilpostino Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 All bil er "waste of fucking money" 1 Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52792010&searchclickthrough=true Hvorfor i granskauen er denne fortsatt såpass dyr? Avgifter. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Jepp. Avgifter. Samme som med Ford Mustang så er det en "billig" bil gjort dyr av vårt kjære moderland fordi hulrommene inni motoren er litt store. 3 Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 (endret) Det samme gjelder vel nye Raptor til ford og, hva avgifter angår. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52739056&searchclickthrough=true Jeg har egentlig alltid lurt på når, hvem og hva som bestemte at biler skal koste to-tre ganger så mye som de egentlig gjør her i Norge. Kjøper du en ny bil idag betaler man gjerne for to, og kanskje tre biler av samme type. (i forhold til hva fabrikanten forlanger for dem) Endret 4. februar 2015 av TLande 1 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Helt idioti å betale nesten en million for en varebil, greit nok at den har stor motor med stort slagvolum, men fortsatt bare to seter og grønne skilt. Men jeg er helt enig, idiotiske priser som mest sansynlig bare er laget for at folk ikke skal ta seg råd til bilen og heller kjøre elbil eller hybrid. 1 Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Jeg har egentlig alltid lurt på når, hvem og hva som bestemte at biler skal koste to-tre ganger så mye som de egentlig gjør her i Norge. Kjøper du en ny bil idag betaler man gjerne for to, og kanskje tre biler av samme type. (i forhold til hva fabrikanten forlanger for dem) Det står litt om det her fra side 95 og utover: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/fin/rap/2003/0003/ddd/pdfv/177320-rapport_bil.pdf Lenke til kommentar
Nexx Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Helt idioti å betale nesten en million for en varebil, greit nok at den har stor motor med stort slagvolum, men fortsatt bare to seter og grønne skilt. Men jeg er helt enig, idiotiske priser som mest sansynlig bare er laget for at folk ikke skal ta seg råd til bilen og heller kjøre elbil eller hybrid. Disse idiotiske prisene kom nå lenge før elbiler og hybridbiler var noe stort tema? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 (endret) Helt idioti å betale nesten en million for en varebil, greit nok at den har stor motor med stort slagvolum, men fortsatt bare to seter og grønne skilt. Men jeg er helt enig, idiotiske priser som mest sansynlig bare er laget for at folk ikke skal ta seg råd til bilen og heller kjøre elbil eller hybrid. Disse idiotiske prisene kom nå lenge før elbiler og hybridbiler var noe stort tema? Det er jo ikke det jeg sier. De vil at folk generelt skal kjøre biler med sub 100 hester. Da var vel gjerne Dieselbilen tingen å kjøpe, men nå derimot er diesel fyfy spessielt i Oslo. Om ikke så lenge kommer vel det store avgifter på både el og hybrid når "nok" folk har kjøpt det på lik linje med dieselen idag. Endret 4. februar 2015 av xClaymanx 3 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Hovedårsaken til at Norge skal ha så mye i avgifter er jo det at flere av reglene rundt dette er i fra 60-70 tallet. 1 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Og litt for å unngå at alle i Norge kjøper seg flotte biler. Husk at sosialismen lever etter beste velgående - vi skal jo ikke tro at vi er noe i dette jantelandet og dermed skal dyre/kule biler være forbeholdt de få. 3 Lenke til kommentar
Nexx Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Helt idioti å betale nesten en million for en varebil, greit nok at den har stor motor med stort slagvolum, men fortsatt bare to seter og grønne skilt. Men jeg er helt enig, idiotiske priser som mest sansynlig bare er laget for at folk ikke skal ta seg råd til bilen og heller kjøre elbil eller hybrid. Disse idiotiske prisene kom nå lenge før elbiler og hybridbiler var noe stort tema? Det er jo ikke det jeg sier. De vil at folk generelt skal kjøre biler med sub 100 hester. Da var vel gjerne Dieselbilen tingen å kjøpe, men nå derimot er diesel fyfy spessielt i Oslo. Om ikke så lenge kommer vel det store avgifter på både el og hybrid når "nok" folk har kjøpt det på lik linje med dieselen idag. Tror i grunn ønsket er at ingen har bil... noe som er umulig hvis en befinner seg her nordpå 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 (endret) Tror det er mer pietisme enn sosialisme. Selv om nordmenn flest vil påstå at de er ateister, er kristelig måtehold fremdeles sentralt (vi følger det stort sett ikke, men har dårlig samvittighet, og har derfor lett for å gå med på politikk som bøter på dette). Det fine med høye bilavgifter er at folk flest faktisk ikke trenger SUV, og nei, FRP, det bør de ikke "selv få bestemme". Det dumme er at det likevel er nok av folk i distriktene som straffes av denne politikken. Bor man oppe i fjellsiden i Hardanger nytter det ikke med forjulstrekk, og så vidt jeg har skjønt er det fortsatt legitimt å bo slike steder. Det ville vært bedre å senke bilavgiftene til et anstendig nivå og dekke inn tapet over skatteseddelen. Endret 4. februar 2015 av Isbilen Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 (endret) Nå dreier det seg veldig mye om miljø også. Problemet er ikke at det er dyrt å forurense, men at de fleste avgiftene er helt på trynet og ikke-vitenskaplige. Avgift for effekt er idiotisk, og avgift for slagvolum er ihvertfall idiotisk. Jeg synes det er greit at vi er litt begrenset her i Norge, slik at vi ikke får "amerikanske tilstander" der hvermannsen kjører en F750 med en 7.2L diesel, for å overdrive det hele litt. Problemet med denne begrensningen er at vi ender opp med en utdatert bilpark med gamle og lite effektive motorer, og det er et lettere valg å gå for noe gammelt istedet for nytt og miljøvennlig når man vi ha hestekrefter. Å senke omregistreringsavgiften var bare enda et steg i feil retning. Litt OT nå da. Endret 4. februar 2015 av Gavekort Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 For å være helt ærlig, så hadde nok "store amerikanske biler" slått dårlig ut på avgiftene uansett hvor vitenskapelige avgiftene var. Forstår ikke hva BMW holder på med. Hva er vitsen 4-serie GranCoupe og 3-serie sedan? http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55598153&searchclickthrough=true Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Det ville vært bedre å senke bilavgiftene til et anstendig nivå og dekke inn tapet over skatteseddelen. Hvorfor det? Jeg har da ikke noe ønske om å subsidiere de som vil kjøpe BMW X6 og andre uhumske monsterdoninger. Jeg kjører bevisst rimelige kjøretøy fordi jeg vil spare penger, fordi jeg ikke har behov for mer og fordi det er tilpasset min livsstil i byen. Skatt betaler jeg nok av allerede. 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Det er vel strengt tatt vi som kjører avgiftstyngede biler som subsidierer samfunnet, ikke motsatt, siden det på langt nær er alle pengene som faktisk går tilbake til bilrelaterte utgifter her i Norge. Slik sett vil det jo være mer rettferdig at samfunnet tar disse kostnadene så vi og i samme slengen kan øke snittalderen, og dermed sikkerheten, i den Norske bilparken. 3 Lenke til kommentar
iGlenn Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Det samme gjelder vel nye Raptor til ford og, hva avgifter angår. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52739056&searchclickthrough=true Jeg har egentlig alltid lurt på når, hvem og hva som bestemte at biler skal koste to-tre ganger så mye som de egentlig gjør her i Norge. Kjøper du en ny bil idag betaler man gjerne for to, og kanskje tre biler av samme type. (i forhold til hva fabrikanten forlanger for dem) En slektning av meg kjøpte en Toyota GT86 for et par måneder siden. Nesten 50% av totalprisen var jo avgifter til staten. Så at man fort betaler for to, tre eller kanskje fire biler av samme type når man kjøper en dyrere bil tviler jeg ikke på. Helt absurd spør du meg. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 En litt over gjennomsnittet kul E-klasse koster det fort en halv million å importere, moms kommer da i tillegg.. Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 *finner frem det råeste vi selger p.t.:* Grunnpris: R8 5,2 FSI S TRONIC SPYDER 1 391 962 Årsmodell: 2015 Registrering pr. 05-02-2015 PERSONBIL 1 018 438 42,25% avgifter... helt utrolig at flere andre land i Europa klarer seg med både mindre skattesatser, lavere avgifter osv. Mtp bruk og hva det koster å holde disse bilene vedlike skal ingen fortelle meg at miljø er en faktor. Pr år har denne sluppet ut mye mindre enn en Corolla kjørt av bestefar. Og verditapet får du med på kjøpet sånn bare for å holde tråden litt on topic: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=40867294&searchclickthrough=true Ville nok heller ha hatt denne, da: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54125171&searchclickthrough=true Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå