Gå til innhold

Norske bilpriser og avgifter


Anbefalte innlegg

  • 4 år senere...
Videoannonse
Annonse

Det samme gjelder vel nye Raptor til ford og, hva avgifter angår.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52739056&searchclickthrough=true

 

Jeg har egentlig alltid lurt på når, hvem og hva som bestemte at biler skal koste to-tre ganger så mye som de egentlig gjør her i Norge. Kjøper du en ny bil idag betaler man gjerne for to, og kanskje tre biler av samme type. (i forhold til hva fabrikanten forlanger for dem)

Endret av TLande
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt idioti å betale nesten en million for en varebil, greit nok at den har stor motor med stort slagvolum, men fortsatt bare to seter og grønne skilt.

Men jeg er helt enig, idiotiske priser som mest sansynlig bare er laget for at folk ikke skal ta seg råd til bilen og heller kjøre elbil eller hybrid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har egentlig alltid lurt på når, hvem og hva som bestemte at biler skal koste to-tre ganger så mye som de egentlig gjør her i Norge. Kjøper du en ny bil idag betaler man gjerne for to, og kanskje tre biler av samme type. (i forhold til hva fabrikanten forlanger for dem)

Det står litt om det her fra side 95 og utover: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/fin/rap/2003/0003/ddd/pdfv/177320-rapport_bil.pdf

Lenke til kommentar

Helt idioti å betale nesten en million for en varebil, greit nok at den har stor motor med stort slagvolum, men fortsatt bare to seter og grønne skilt.

Men jeg er helt enig, idiotiske priser som mest sansynlig bare er laget for at folk ikke skal ta seg råd til bilen og heller kjøre elbil eller hybrid.

 

Disse idiotiske prisene kom nå lenge før elbiler og hybridbiler var noe stort tema?

Lenke til kommentar

 

Helt idioti å betale nesten en million for en varebil, greit nok at den har stor motor med stort slagvolum, men fortsatt bare to seter og grønne skilt.

Men jeg er helt enig, idiotiske priser som mest sansynlig bare er laget for at folk ikke skal ta seg råd til bilen og heller kjøre elbil eller hybrid.

 

Disse idiotiske prisene kom nå lenge før elbiler og hybridbiler var noe stort tema?

 

Det er jo ikke det jeg sier.

De vil at folk generelt skal kjøre biler med sub 100 hester. Da var vel gjerne Dieselbilen tingen å kjøpe, men nå derimot er diesel fyfy spessielt i Oslo.

Om ikke så lenge kommer vel det store avgifter på både el og hybrid når "nok" folk har kjøpt det på lik linje med dieselen idag.

Endret av xClaymanx
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Helt idioti å betale nesten en million for en varebil, greit nok at den har stor motor med stort slagvolum, men fortsatt bare to seter og grønne skilt.

Men jeg er helt enig, idiotiske priser som mest sansynlig bare er laget for at folk ikke skal ta seg råd til bilen og heller kjøre elbil eller hybrid.

 

Disse idiotiske prisene kom nå lenge før elbiler og hybridbiler var noe stort tema?

 

Det er jo ikke det jeg sier.

De vil at folk generelt skal kjøre biler med sub 100 hester. Da var vel gjerne Dieselbilen tingen å kjøpe, men nå derimot er diesel fyfy spessielt i Oslo.

Om ikke så lenge kommer vel det store avgifter på både el og hybrid når "nok" folk har kjøpt det på lik linje med dieselen idag.

 

Tror i grunn ønsket er at ingen har bil... noe som er umulig hvis en befinner seg her nordpå :nei:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror det er mer pietisme enn sosialisme. Selv om nordmenn flest vil påstå at de er ateister, er kristelig måtehold fremdeles sentralt (vi følger det stort sett ikke, men har dårlig samvittighet, og har derfor lett for å gå med på politikk som bøter på dette). Det fine med høye bilavgifter er at folk flest faktisk ikke trenger SUV, og nei, FRP, det bør de ikke "selv få bestemme". Det dumme er at det likevel er nok av folk i distriktene som straffes av denne politikken. Bor man oppe i fjellsiden i Hardanger nytter det ikke med forjulstrekk, og så vidt jeg har skjønt er det fortsatt legitimt å bo slike steder. Det ville vært bedre å senke bilavgiftene til et anstendig nivå og dekke inn tapet over skatteseddelen.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Nå dreier det seg veldig mye om miljø også. Problemet er ikke at det er dyrt å forurense, men at de fleste avgiftene er helt på trynet og ikke-vitenskaplige. Avgift for effekt er idiotisk, og avgift for slagvolum er ihvertfall idiotisk.

 

Jeg synes det er greit at vi er litt begrenset her i Norge, slik at vi ikke får "amerikanske tilstander" der hvermannsen kjører en F750 med en 7.2L diesel, for å overdrive det hele litt. Problemet med denne begrensningen er at vi ender opp med en utdatert bilpark med gamle og lite effektive motorer, og det er et lettere valg å gå for noe gammelt istedet for nytt og miljøvennlig når man vi ha hestekrefter. Å senke omregistreringsavgiften var bare enda et steg i feil retning.

 

Litt OT nå da.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Det ville vært bedre å senke bilavgiftene til et anstendig nivå og dekke inn tapet over skatteseddelen.

Hvorfor det? Jeg har da ikke noe ønske om å subsidiere de som vil kjøpe BMW X6 og andre uhumske monsterdoninger. Jeg kjører bevisst rimelige kjøretøy fordi jeg vil spare penger, fordi jeg ikke har behov for mer og fordi det er tilpasset min livsstil i byen. Skatt betaler jeg nok av allerede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt vi som kjører avgiftstyngede biler som subsidierer samfunnet, ikke motsatt, siden det på langt nær er alle pengene som faktisk går tilbake til bilrelaterte utgifter her i Norge.

Slik sett vil det jo være mer rettferdig at samfunnet tar disse kostnadene så vi og i samme slengen kan øke snittalderen, og dermed sikkerheten, i den Norske bilparken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det samme gjelder vel nye Raptor til ford og, hva avgifter angår.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52739056&searchclickthrough=true

 

Jeg har egentlig alltid lurt på når, hvem og hva som bestemte at biler skal koste to-tre ganger så mye som de egentlig gjør her i Norge. Kjøper du en ny bil idag betaler man gjerne for to, og kanskje tre biler av samme type. (i forhold til hva fabrikanten forlanger for dem)

 

En slektning av meg kjøpte en Toyota GT86 for et par måneder siden. Nesten 50% av totalprisen var jo avgifter til staten.

Så at man fort betaler for to, tre eller kanskje fire biler av samme type når man kjøper en dyrere bil tviler jeg ikke på. Helt absurd spør du meg.

Lenke til kommentar

*finner frem det råeste vi selger p.t.:*

 

Grunnpris: R8 5,2 FSI S TRONIC SPYDER 1 391 962
Årsmodell: 2015
Registrering pr. 05-02-2015 PERSONBIL 1 018 438
42,25% avgifter... helt utrolig at flere andre land i Europa klarer seg med både mindre skattesatser, lavere avgifter osv. Mtp bruk og hva det koster å holde disse bilene vedlike skal ingen fortelle meg at miljø er en faktor. Pr år har denne sluppet ut mye mindre enn en Corolla kjørt av bestefar.
Og verditapet får du med på kjøpet sånn bare for å holde tråden litt on topic:
Ville nok heller ha hatt denne, da:
71_1533220486_xl.jpg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...