Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal prøve å være kort. Dere må gjerne spørre hvis det er noe jeg ikke fått med meg her.

Altså. Det er 2,5 år siden det ble slutt mellom meg og eksen. Vi var i lag i 6 år.

De siste to årene vi var sammen, var ikke ting bra mellom oss. Han drakk seg full og hadde tendens til å presse seg til sex. Noen ganger nektet jeg, da dro han meg etter håret og voldtatt meg. Totalt har det skjedd 5-6 ganger. Siste gangen prøvde jeg å nekte, da truet han med å slå, så jeg ga opp. Men uken etter klarte jeg ikke mer. Jeg gjorde det slutt, pakket tingene mine og reiste hjem til mine foreldre.

Han ringte meg full av anger og ba meg komme tilbake. Men for meg var det ingen vei tilbake. Til slutt lot han meg være i fred. Med gjevne mellomrom har vi snakket sammen på Facebook. Han ba om tilgivelse. Han ville vite om jeg hadde det fint og han ba meg om å ikke anmelde han. vel, det gjorde jeg heller ikke. Ville bare ha fred. Det siste han sa da vi snakket sammen var at han elsket meg og kommer alltid til å gjøre det, men han respekterte at jeg nå har fått meg en ny samboer.

Problemet mitt idag er at jeg ikke tror helt på at han virkelig mener det. Redd han skal oppsøke meg og plage meg. Eller i værste fall skade meg eller min samboer. Han er veldig aggressiv av seg. Satt inne for vold to ganger. Så jeg er egentlig redd han. Forestiller meg grusomme bilder i hodet om at han kommer på døren og skader oss. Jeg snakket med min mor om dette, hun mener at han ville kommet for lenge siden hvis han hadde skumle planer. Men kanskje han får dumme tanker en gang og siden han fortsatt har følelser for meg så slår han til og det går utover meg til slutt.

Jeg sliter med å finne ut om han er virkelig farlig for meg eller ikke. Han har ikke akkurat en sunn livsstil heller. Drikker og fester. Gud vet hva annet han holder på med. Så jeg føler meg egentlig ikke helt trygg på han. Selv om det er nå 8 måneder siden vi snakket sammen sist og ble enige om å la hvetandre være i fred så har jeg angst. Han ville være venn med meg på Facebook og generelt eksistere i livet mitt. Men det er helt uaktuelt for meg iallefall. Så han har aldri oppsøkt meg på noen måter. Likevel sitter jeg her og alt føles så håpøst. Har bestilt meg time hos lege. For å få henvisning til psykolog.

Noen som kan svare meg på om det er rasjonell eller irrasjonell angst? Hva bør jeg gjøre? er det fornuftig å være redd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår at du kan være bekymret, men i og med at det er 8 månder siden du sist hørte noe fra han, vil jeg egentlig tro at han har lagt deg litt på hylla. Og som din mor sier, så tror jeg at hvis han ønsket å skade deg eller noe, så ville han mest sannsynlig gjort det for lenge siden. Slett han fra facebook, tlf. nr osv. Ta deg en tur til psykolog og h*n vil kunne hjelpe deg, for det er nok mest bare angst og ikke noe som kommer til å skje.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar.

Ja, det du skriver høres fornuftig ut. Men jeg har lest og hørt på nyhetene om alle de sjalu mannfolk som dreper ekskjærestene sine i sinne og sjalusi. Og han sliter med begge deler. Sånn som jeg husker han fra sist.

Det at han la meg på "hylle" vil jeg ikke tro noe på, han elsker meg virkelig, det såg jeg på han når bruddet var et faktum. Han hadde det helt forferdelig. Så tror ikke han har glemt meg helt enda.

Har ikke han på Facebook (han er bloklert) og har hverken nr hans eller annen type for kommunikasjon med han. Håper bare jeg aldri hører ifra han.

Redd å bli gravid med samboeren min. Da kan det hende det kan utløse aggresjonen hans. Har lest at mannfolk reagerer når eksen har store livsforandringer og blir plutselige sinte og slår til. Nå gjelder det ikke alle mannfolk men noen vil kanskje reagere med sinne, at damen gikk videre mens de er fortsatt knust. Uff. Alt er så rotete i hodet mitt akkurat nå.

Lenke til kommentar

Hvis han virkelig elsker deg, har han kanskje innsett at det vil si å la deg gå. Det finnes jo selvsagt som du sier, de som dreper ekskjærestene sine pga. sjalusi, men kanskje han fyren din har tatt seg sammen iløpet av tiden du snakket med han sist. Du må uansett ikke gå rundt å tenke slike tanker, du vil bare bekymre deg selv som noe som aller mest sannsynlig ALDRI kommer til å skje. Bare ha det i bakhodet. Du skal ikke være redd for å bli gravid, du må kunne leve livet ditt uten å måtte tenke på han :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Veldig rart dette her. Trodde ikke jeg skulle bruke så lang tid på å gruble på dette. Det var jo naturlig første året etter bruddet men ellers burde jeg ha lagt dette bak meg.

Har mine gode dager, der jeg tenker gode om han, for han er egentlig en snill og følsom mann. Men når jeg har dårlig dag så graver jeg frem kun det negative i han. Men et monster er han ikke. Vi har vært sammen veldig lenge og han har aldri slått meg. Eneste som var utfordringen er at han var ofte hissig og aggressiv. For alt mulig, det gjorde meg ofte redd. Kanskje det er der det begynte. At jeg begynte å være redd han allerede da, bare at jeg forstod det ikke selv og var fortsatt kjæresten hans. Jeg burde forlatt han lenge før. Det var ikke bra for meg. Jeg ser det nå

Lenke til kommentar

Det finnes visst en del sånne tullinger der ute. Problemet er at om de ikke møter motstand, vil de fortsette å tråkke på folk. Man MÅ ta stand og stå imot, med ALLE midler. Familie, venner og eventuelt myndigheter (politi).

 

Kutt kontakten og slett han fra alle kontaktkanaler. Hvis han tar kontakt, be han slutte. Hvis han ringer, svar, be han slutte, legg på. Hvis han sender melding, be han slutte.

 

Men, bare gjør det én gang. Neste gang tar du kontakt med myndighetene og forklarer situasjonen, så får man håpe de tar det alvorlig.

Lenke til kommentar

Slutt å les så mye om dette på nettet TS. Det skremmer bare vettet av deg.

Det er gjerne sånn at man tillegger folk man ikke liker, eller har dårlige erfaringer med, enda dårligere egenskaper enn de egentlig innehar. Tror du skal være glad du kom deg vekk fra han, men jeg tror du kaster bort tiden med å se for deg han utenfor stuevinduet hver kveld osv....

Lenke til kommentar

Ts her. Har sluttet å lese slikt. Men det er akkurat som om jeg føler meg truffet når jeg leser slike historier. Eksen min er en grei og rettferdig mann. Han er egentlig veldig snill og omtenksom. Men når han drikker, er han en demon. Han kan være farlig for både seg selv og andre. Vil også nevne at han tidligere prøvd å ta sitt eget liv.

Jeg håper han aldri tar kontakt. Vi ble egentlig enige om å ikke ha kontakt sist vi snakket sammen. Så jeg har han ikke på faceboook og ikke nr hans osv. Vi har ingen kontakt.

Lenke til kommentar

Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg prøver å forsvare han. Det gir meg en slags trygghet å vite at han ikke bare var ond, men også en snill samboer.

Det er nok alkoholen som har ødelagt han. Når han er edru er han helt annerledes. Men nå har jeg fått meg ny samboer som er verdens snilleste mann og vi ønsker oss barn. Jeg er redd for å bli gravid. I tillfelle han kommer så blir det større skade dersom jeg er gravid eller har unge.

En skolevenninne fortalte meg at hennes eks sparket henne i magen så hun mistet babyene (tvillinger) hun var i lag med ny kjæreste men eksen stalket henne. Forferdelig.

Hun har også sagt at forandringene i kvinnens liv kan gi relasjoner hos voldelige ekser. Som for eksempel hvis kvinnen gifter seg på nytt eller blir gravid. Men nå er det heldigvis ikke alle som dukker opp på dørene til folk. Jeg er bare redd det kan skje i mitt tilfelle. Han vet hvem kjæresten min er, og han vet hvor vi bor og jobber. Han har fremdeles ikke gjort noe da, 2,5 år har gått...

Lenke til kommentar

Problemet her virker til å være at trådstarter fortsatt ikke selv har klart å komme over exen, og eneste offer jeg kan se er trådstarters nye samboer.

 

Vet ikke helt hva som er beste vei framover, men du trådstarter burde vurdere behandling for å komme deg over bruddet før du ødelegger ting med din nye samboer.

Lenke til kommentar

Ts her. Jeg har overhode ikke noen følelser for eksen min! Jeg er redd han.

Tror ikke dere vet hva dere snakker om her. Skulle ønske han eksen var død noen ganger så sterk angsten er for han. Samboeren min vet om situasjonen. Han vet at jeg er redd eksen kommer for å skade meg. Men han sier at han tror neppe det vil skje og trøster meg så godt han kan. Jeg elsker mannen min overalt på jord. Han er det beste som har skjedd meg.

PS: jeg har aldri elsket eksen min!

Lenke til kommentar

Ts her. Jeg har overhode ikke noen følelser for eksen min! Jeg er redd han.

Tror ikke dere vet hva dere snakker om her. Skulle ønske han eksen var død noen ganger så sterk angsten er for han. Samboeren min vet om situasjonen. Han vet at jeg er redd eksen kommer for å skade meg. Men han sier at han tror neppe det vil skje og trøster meg så godt han kan. Jeg elsker mannen min overalt på jord. Han er det beste som har skjedd meg.

PS: jeg har aldri elsket eksen min!

 

Hat er en ganske kraftig følelse, når du sier at du ønsker han død minner det mye om hat-følelser. Det at du føler slik ovenfor han sier til meg at du ikke er over han enda.

 

Ingen tviler på at du elsker din nye mann nå, men du må huske at når du ikke går til profesjonelle for å håndtere dette vil du automatisk legge mye press på din nye mann. Og han er sansyndligvis ikke trent til å håndtere situasjoner som dette, han vil nok gjøre sitt beste men det er en urettferdig byrde å legge på han.

 

Du må da se litt mønster her da din mor og din samboer, begge personer som har ditt velvære som førsteprioritet og kjenner til situasjonen bedre enn oss her på forumet, forteller deg at det ikke er noen faktisk trussel.

 

Det at du aldri elsket han passer også veldig dårlig overens med den historien du forteller, en kvinne som ikke er forelsket i en mann pleier vandligvis ikke å se bort i fra at han tvinger seg på henne, for å ikke snakke om et 6 år langt forhold uten kjærlighet høres veldig usansyndlig ut.

Lenke til kommentar

Ts her. Vel, det er litt dårlig sagt at meg at jeg aldri elsket han. Jeg gjorde vel sikkert det da, men jeg var redd han i tillegg. Han slet med aggresjon og sinne og vi kranglet ofte før disse overgrepene begynte. Det var mye psykisk og da forsvinner følelser sakte men sikkert, til slutt hadde jeg ikke noe mer igjen å gi. Det er klart jeg var for glad i han til å forlate han, av og til syntes jeg synd på han også. Han hadde det ikke bra. Noe hadde gått galt i oppveksten, han savnet sin far som døde brått og siden den gang har livet hans gått sakte men sikkert til helvete.

Siden han prøvde å ta livet sitt opptil flere ganger, prøvde jeg å støtte han, men han søkte aldri hjelp, person som ikke vil ha hjelp er veldig vanskelig å hjelpe.

Det at mine nærmeste sier han er ikke farlig for meg nå, hjelper dessverre ikke. Så neste uke skal jeg bestille time hos legen. Jeg skal få hjelp for dette. Måten han lever på idag skremmer meg. Han har ikke jobb, drikker hver dag og nå sitter han vel inne for noe, ingen aktivitet på Facebook. Jeg sniker meg inn på profilen hans på Facebook for å få en slags kontroll over situasjonen. Og det ser ikke ut som om han har et sunt liv. Derfor er jeg litt nervøs, fordi han tar mange dumme avgjørelser når han er i den "fasen". Og i mitt tilfelle siden han fortsatt elsker meg, så er jeg redd han velger å gjøre noe dumt, fordi han har ingenting igjen å miste. Han satt inne i fengsel opptil to ganger, og det gjør han ingening å havne inn igjen. Det var faktisk hans ord for 8 måneder siden... Derfor er jeg redd. Håper noenher inne forstår meg litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...