Gå til innhold

Sarcoex's Simple Default Audio Device Changer for Windows

Anbefalte innlegg

Bytter stadig mellom å bruke headset, høytalere og TV'n som avspillingsenhet, utfra hva jeg bruker min kjære stasjonære til. Gikk litt lei av å måtte inn i "Avspillingsenheter" hele tiden for å bytte standard avspillingsenhet.

Så jeg bestemte jeg rett og slett for å lage et lite program som bytter mellom enheter med NirCmd.exe som basis. Programmet mitt starter en kort NirCmd prosess for å bytte enhet med kommandoen:

nircmd.exe setdefaultsounddevice EnhetSomSkalByttesTil

Skjermbilde av versjon v0.0.1:

jiPWRdt.jpg

Foreløpelig README.txt:

1 DESCRIPTION

Sarcoex's Simple Default Audio Device Changer for Windows is a simple software to easy change the default sound device (playback).
It's preconfigured with the prefixes "Headset", "TV" and "Speakers".

For best use you should rename your sound devices (playback) to the configured prefixes.

Example:

My Logitech G930 Headset was automatically named as "Speakers" in the sound device settings, so I simply changed it to "Headset".
I renamed my NVIDIA High Definition Audio device to "TV", as I have connected my Geforce card to an HD TV.
I have connected my speakers to a Realtek High Definition Audio device on the back of my motherboard and named the device simply as "Speakers".

So in conclusion
"Logitech G930"->"Headset"
"NVIDIA High Definition Audio"->"TV"
"Realtek High Definition Audio"->"Speakers"

2 HOW TO USE THIS SOFTWARE

1. Start the software with start.bat
2. Just click on the button which has the icon of the device you want to switch to.

3 EDITING THE CONFIG FILE

If you for any reason you don't want (or can't) rename playback audio devices, you can edit the prefixed names in the config file instead.

Just open the file "Sarcoex_SDADC_W.exe.config" with Notepad or similar text editor software (I personally prefer Notepad++, with the "monstreous" icon).
Look for the section "<applicationSettings>"->"<Sarcoex_SDADC_W.Properties.Settings>"
There you find some settings which follows this syntax:

<setting name="{DeviceNameVariable}" serializeAs="String">
<value>{NameOfTheDevice}</value>
</setting>

It's very important that you only changes the value between the <value> tag.
Example:

<setting name="HeadsetDevice" serializeAs="String">
<value>Logitech G930</value>
</setting>

Kommentartråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1647615

Lenke til GitHub: https://github.com/sarcoex/Sarcoex_SDADC_W

Versjon v0.0.1 nedlasting:

Endret av Gnålern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatering:

tsJTUBh.jpg

Valgt enhet blir nå merket i grønt. Og har lagt til en liste hvor du kan se fullt navn for enheten som er valgt. Henter informasjon om avspillingsenheter med EndPointController.exe av https://github.com/DanStevens link til prosjektet hans: https://github.com/DanStevens/AudioEndPointController

Spørsmål:

Noen som veit tilfeldigvis om en måte hvordan man kan "sjekke" hvilken avspillingsenhet som er satt som standard, ved f.eks oppstart av programmet mitt?

Jeg programmerer i C# til Windows, glemte rett og slett å skrive det i førsteposten.

Laster opp en foreløpelig test versjon av v.0.0.2:

Endret av Gnålern
Lenke til kommentar

Oppdatering av v0.0.2 (Test 2).

Har implementert et enkelt profil system. Programmet har også nå støtte for å bytte til et gitt skjermoppsett når en ny profil blir valgt. Du har også nå mulighet for å velge eget ikon for hver enkel profil, og du kan også bruke andre ikoner enn de som følger med programmet også (bare legg dem i "Resources" mappa).

F.eks:

Jeg ønsker å sette meg foran TV'n for å spille et par kontroller spill, se på Netflix/Viaplay eller noe helt annet, med PC'n. Jeg ønsker å ha lyd fra PC'n til TV'n.

Istedenfor at jeg må gå inn i Lydinstillinger->Avspillingsenheter, høyreklikke på den som representerer TV'n og sette den som standard avspillingsenhet, og endre skjermoppsettet til den jeg pleier å bruke når jeg bruker PC'n me TV'n.

Så trenger jeg bare å trykke på knappen som har en TV som ikon i mitt program.

Førstegangsoppsett tar bare 5-10 minutter, og resten går automatisk (nesten) fra da (trenger bare 1 trykk på 1 knapp).

Endringslogg:

v0.0.2

* Profile system implemented
* Dynamic changing of monitor setup implemented
* Custom icon support

HOW TO USE THE NEW FEATURES

Profile system:

1. Create a new file in the folder "profiles", name it anyway you like
2. Follow this simple syntax:
	<Title of the profile>
	<The name of the playback device>
	<The filename of the icon you wish to use (from "Resources" folder)>
3. Save the file and launch the software (start.bat)
4. For each new profile you have created you will be prompted with a dialog choice, I suggest you change your monitor setup before closing/accepting the dialog, you can also decline, but no monitor config will be created.

Custom icons:

Place all icons you want to use under the "Resources" folder, the images should be 128x128 of size.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...