GreenRay Skrevet 11. januar 2015 Del Skrevet 11. januar 2015 (endret) Da har tiden kommet for å endelig offentliggjøre mitt nye prosjekt, som er uten navn for tiden. Jeg har puslet litt med desginet i ca to år, og endelig har jeg kommet frem til noe jeg liker. Jeg kommer til å sveise en ramme av stål, som skal dekkes til med aluminiumsplater som er vannskjært av noen som kan slikt. Kabinettet skal romme det vanlige av hardware, minus dvd spiller og i tillegg til to vannkjølings-looper Dette er mitt første prosjekt der jeg bygger et kabinett fra bunnen av, med metall. Du kan lese om mine andre prosjekter på KreativPC.com. Budsjettet ligger på ca 6000, og prosjektet skal være ferdig til The gathering 2015! Eventuelle komentarer kan postes her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1646105 @GreenRay Endret 16. januar 2015 av GreenRay 1 Lenke til kommentar
GreenRay Skrevet 12. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2015 Litt mer info! Belysning: Fronten av kabinettet skal belyses med RGB leds, som skal handles inn fra Adafruit.com. Lysdiodene er av typen neopixel, de skal styres med en Arduino. For å spre lyset best mulig, har jeg handlet inn Akryl med opal effekt, dette skal monteres i fronten av kabinettet. Det vil også bli noen detaljer med lys på innsiden. Anbefaler alle som er på utikk etter RGB leds å ta en titt på Adafruit sine neopixels! http://www.adafruit.com/category/168 Vannkjøling: Jeg har alt av vannkjøling liggende etter mitt forrige prosjekt. Planen er å bruke dette. Jeg kommer til å gjøre klart for to looper, en for skjermkort og en for hovedkort og prosessor. Siden jeg ikke har funnet noe kjøleblokk til det skjermkortet jeg har nå, så blir det kun en loop i første omgang (luftkjøpt GPU altså…) men det blir klargjort for montering av vannkjølt GPU. Styring av lys, vifter med mer: Jeg kommer til å montere en Arduino for å styre vifter, lys og pumpe, i tillegg skal jeg overvåke strømning og temperatur i begge loopene og rotasjon på vifter og pumpe. Har et ønske om å kunne logge og styre alt fra pc, i tillegg til enkel fysisk betjening. Dette blir et slags ekstra prosjekt, og kommer ikke til å bli prioritert før jeg ser at alt annet går på skinner. @GreenRay Lenke til kommentar
GreenRay Skrevet 20. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2015 Update!Da er alle delene til kabinettet i hus Aluplatene har slått seg litt pga varmen fra laseren (det ble brukt laser i stede for vann til utskjæringen) men tror det skal gå bra, kabinettet skal jo skrues sammen uansett.Har også kappett opp alle delene til ramma, men klarte selvsagt å kappe en av lengdene 2,5cm for lange... Så må finne frem saga igjen Som dere ser på de to bildene over, så er platene litt bøydStartet på sveisingen, men fant ut at de korte delene var 25mm for langeI stede for å bøye selv, fikk jeg vannskjært denne delen, mye lettere å få det nøyaktig da!@GreenRay Lenke til kommentar
GreenRay Skrevet 26. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2015 Har vært lite jobbing på prosjektet den siste uka, men har så smått startet med sveising av rammen. Lenke til kommentar
GreenRay Skrevet 28. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2015 Da er første del av ramma ferdig!Gikk overaskende bra, selv med lite arfaring med TIG sveis Ble litt redd for at ramma skulle bli skeiv, virker som det skal gå bra med noen mm feil.Finito Nå må jeg bare skaffe m3 skruer og gjengetapp! (klarte å knekke en i dag....)@GreenRay 1 Lenke til kommentar
GreenRay Skrevet 10. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2015 Dette kommer til å ta tid!Har endelig tatt meg tid til å få gjort litt på prosjektet!Det tok med 4 timer å få på de tre små platene, dette kommer til å ta litt mer tid enn forventetTok livet av tre gjengetapper før jeg skjønte at jeg måtte finne et større borr Neste steg vil bli å sveise resten av ramma@GreenRay Lenke til kommentar
GreenRay Skrevet 13. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2015 (endret) Work in progress!Dette er første gangen jeg bygger noe spesielt i metall, og har lært utrolig mye! Blandt annet at 1mm glippe kan vises svært godt!Jobber nå med den øverste delen av kasse. Tror dette blir veldig bra, til tross for et par glipper (som jeg får skjult med noen modifikasjoner) Endret 13. februar 2015 av GreenRay Lenke til kommentar
GreenRay Skrevet 16. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2015 Her er litt bilder fra gårsdagens gjøremål:Hovedkortet skal monteres i det lille rommet dere ser herMå beklage de dårlige bildene. Skal prøve å huske speilrefleksen neste gangHer skal PSU og harddisker monteres. Måtte droppe det planlagte gulvet av akryl, så må finne en ny løsning her...@GreenRay 1 Lenke til kommentar
GreenRay Skrevet 20. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2015 Da har jeg fått litt elektronikk i hus!Neopixel (rgb led) fra AdafruitStartknapp til PCnStrømtilkobling. Siden jeg valgte å plassere PSU i fronten av kabinettet, må jeg "flytte" strømtilkoblingen bakTenkte å kjøpe en skjerm for å vise litt info, den var litt mindre en planlagt... Liten OLEDArduino UNO og et skjold for styring av vifter og pumpeTesting av viftestyring. Dette funket veldig bra!---------Bestilte et par andre ting som ikke hører til PC prosjektet, men som skal brukes på TGTrinket mikroprosessor, for styring av lys på hyllaEt par bøker og en 32x64 RGB led matrixNår jeg testet led matrixen fikk jeg litt problem, to blanke striper. Tror jeg ha koblet feil i forhold til programmet (brukte bare en code jeg fant på nett)Blir litt jobbing på kabinettet i helga, håper på å bli helt ferdig med sveisingen, og få skrudd på alle platene.Har også sjekket pris på eloksering av aluminium. Regner med jeg går for blå eloksering.- GreenRay 3 Lenke til kommentar
GreenRay Skrevet 25. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2015 Fronten er på plassIkke bare-bare å få akryllen til å sitte riktig...Første alustripe på plassOg der var to striper på plass. Skulle egentlig ha tre, men tror ikke jeg klarer å feste den skikkeligBegynner å ligne på noe nå!Neste steg blir å få festet plata som skal skille vannkjølingen fra resten. Lenke til kommentar
GreenRay Skrevet 27. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2015 Ferdig med sveising, klar for overflatebehandling!Da er alt av sveising ferdig! Neste steg blir å pusse aluminiumsplatene, borre hull til HK, harddisk ++Har lakkert det første laget med grunning! Gleder meg virkelig til å bli ferdig med den mekaniske delen Hva synes du om prosjektet så langt? Kom gjerne med innspill i kommentartråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1646105 @GreenRay Lenke til kommentar
GreenRay Skrevet 3. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2015 Holder for tiden på å slipe noen plater, mens jeg venter på noen deler fra DigitalImpuls - Trondheim Planen er å bli ferdig med sliping i løpet av helga --> Få alt eloksert i uke 11 --> Starte montering i uke 12 = Ca ferdig rett før tg... omg, her er det ikke mye slingring!@GreenRay Lenke til kommentar
GreenRay Skrevet 17. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2015 Lenge siden sist nå!Platene er levert til eloksering, og skal være ferdig i løpet av denne uka.Rammen er lakkert, og er klar til montering.Venter i tillegg tre pakker med litt snacks til prosjektet Regner med de kommer før helga.Ellers driver jeg å pusler litt med programmering av arduinoen som skal styre/overvåke vannkjølingen. Tviler på at alt blir ferdig til påska, men skal prøve Lenke til kommentar
GreenRay Skrevet 22. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2015 Begynner virkelig å føle tidspresset nå! Platene som er til eloksering er ENDA mer forsinket, hvis de ikke blir ferdig til Onsdag må jeg hente de uansett.Har startet å plukke deler fra min gamle PC, og har gjort klart til å montere alt når platene kommer.Måtte også snu vifta til strømforsyningen 180 grader, så det er nå i boks.Når det kommer til programmering av styring til vannkjøling, er jeg på god vei! Har endelig knekt koden Arduinoen mottar en streng med informasjon om hastighet på vifter/pumpe og fargekoder til RGB lysene. I tillegg sender den verdier fra analog inngangen.Er enda mye programmering igjen, men så lenge styring av vifter, pumpe og lys fungerer, så har jeg noe å pusle med på The Gathering Slik ser programmet ut hittil: //Styring av vannkjøling v3.0 //LabView sender hastighet på vifter, pumpe og fargekoder til lysene //Arduino sender informasjon om temperatur og strømning i rørene //Skrevet av Jardar Grilstad #include <Wire.h> #include <Adafruit_MotorShield.h> #include "utility/Adafruit_PWMServoDriver.h" #include <Adafruit_NeoPixel.h> #include <avr/power.h> #define PIN 6 // Definerer hvilken pinne NeoPixelene er koblet til #define NUMPIXELS // Definerer antal NeoPixler som er kolet til const byte buffSize = 40; char inputBuffer[buffSize]; const char startMarker = '<'; // Startmerke til string fra PC const char endMarker = '>'; // Endemerke til string fra PC byte bytesRecvd = 0; boolean readInProgress = false; boolean newDataFromPC = false; char messageFromPC[buffSize] = {0}; Adafruit_MotorShield AFMS = Adafruit_MotorShield(); Adafruit_DCMotor *fanOne = AFMS.getMotor(1); // Vifter til radiator 1 er koblet til kanal M1 Adafruit_DCMotor *fanTwo = AFMS.getMotor(2); // Vifter til radiator 2 er koblet til kanal M2 Adafruit_DCMotor *pump = AFMS.getMotor(2); // Vannpumpe er koblet til kanal M3 Adafruit_NeoPixel pixels = Adafruit_NeoPixel(NUMPIXELS, PIN, NEO_GRB + NEO_KHZ800); // Oppsett av NeoPixler int fanOneSpeed = 255; // Oppstartshastighet til radiator 1 int fanTwoSpeed = 255; // Oppstartshastighet til radiator 2 int pumpSpeed = 255; // Oppstartshastighet til vannpumpe int red = 0; // Rødfarge til NeoPixel int green = 0; // Grønnfarge til NeoPixel int blue = 255; // Blåfarge til NeoPixel int sensorPin = A0; // Lyssensor for test int sensorValue; // Verdi til lyssensor void setup() { Serial.begin(9600); AFMS.begin(); // Deafault frekvens til motorshield. Ingen spesifisert = 1,6KHz pixels.begin(); fanOne->setSpeed(fanOneSpeed); // Oppstart av vifter til radiator 1 fanOne->run(FORWARD); // Rotasjonsretning fanTwo->setSpeed(fanTwoSpeed); // Oppstart av vifter til radiator 2 fanTwo->run(FORWARD); // Rotasjonsretning pump->setSpeed(pumpSpeed); // Oppstart av vannpumpe pump->run(FORWARD); // Rotasjonsretning } void loop() { ReciveData(); // Mottar data updateValues(); // Oppdaterer verdier readTemp(); // Leser temperatur Test(); // Sender verdier til PC } void ReciveData() { // Mottar data fra PC, og lagrer den i inputBuffer if(Serial.available() > 0) { // Hvis vi mottar data char x = Serial.read(); // Leser karakter for karakter if (x == endMarker) { // Hvis lest karakter er > readInProgress = false; newDataFromPC = true; // Sier ifra at vi har mottat nye verdier inputBuffer[bytesRecvd] = 0; parseData(); } if(readInProgress) { // Hvis vi enda leser strengen inputBuffer[bytesRecvd] = x; // Lagrer karakteren i inputBuffer bytesRecvd ++; if (bytesRecvd == buffSize) { // Hvis vi har fylt opp bufferen bytesRecvd = buffSize - 1; } } if (x == startMarker) { // Hvis vi mottar <, altså starten på strengen bytesRecvd = 0; readInProgress = true; } } } void parseData() { // Flytter verdiene i inputBuffer til riktig variabel char * strtokIndx; strtokIndx = strtok(inputBuffer,";"); // get the first part - the string fanOneSpeed = atoi(strtokIndx); // Kopierer verdien til riktig variabel strtokIndx = strtok(NULL, ";"); // Henter ut neste del av strengen fanTwoSpeed = atoi(strtokIndx); // Kopierer verdien til riktig variabel strtokIndx = strtok(NULL, ";"); // Henter ut neste del av strengen pumpSpeed = atoi(strtokIndx); // Kopierer verdien til riktig variabel strtokIndx = strtok(NULL, ";"); // Henter ut neste del av strengen red = atoi(strtokIndx); // Kopierer verdien til riktig variabel strtokIndx = strtok(NULL, ";"); // Henter ut neste del av strengen green = atoi(strtokIndx); // Kopierer verdien til riktig variabel strtokIndx = strtok(NULL, ";"); // Henter ut neste del av strengen blue = atoi(strtokIndx); // Kopierer verdien til riktig variabel } void Test() { if (newDataFromPC) { newDataFromPC = false; Serial.print("Radiator 1"); Serial.println(fanOneSpeed); Serial.print("Radiator 2"); Serial.println(fanTwoSpeed); Serial.print("Vannpumpe"); Serial.println(pumpSpeed); Serial.print("Red"); Serial.println(red); Serial.print("Green"); Serial.println(green); Serial.print("Blue"); Serial.println(blue); Serial.print("Light"); } } void updateValues() { fanOne->setSpeed(fanOneSpeed); fanOne->run(FORWARD); fanTwo->setSpeed(fanTwoSpeed); fanTwo->run(FORWARD); pump->setSpeed(pumpSpeed); pump->run(FORWARD); pixels.setPixelColor(1, pixels.Color(red,green,blue)); // Fargeblanding pixels.show(); // Sender informasjonen til pixlene } void readTemp() { sensorValue = analogRead(sensorPin); Serial.println(sensorValue); delay(10); } @GreenRay 2 Lenke til kommentar
GreenRay Skrevet 23. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2015 Hype!Platene ble plutselig ferdig! Og nå mangler jeg kun noen nippler til vannkjølingen, så er alt klart til montasje!@GreenRay Lenke til kommentar
GreenRay Skrevet 26. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2015 Update!Jobber for tiden med montering av hardware.Hoho, her ble det litt trangt! Skjermkortet er 5mm for langt... Dårlig forarbeid fra min side.Harddisker og Arduino på baksiden av hovedkortet. Vurderer å lakkere diskene, men det rekker jeg ikke før TGNy SSD i fronten Nå blir det fart på beistetHar så vidt startet med sleeving og tilpassing av lengder på kablene. Håper på å bli ferdig med det i løpet av lørdag.@GreenRay Lenke til kommentar
GreenRay Skrevet 28. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2015 Update!Siste innspurt nå!Har fått montert radiator m/vifter, PSU til Arduino ++ og koblet litt strøm.Litt shaby festing av vanntank, må få fikset et bedre litt senerePSU for Arduino i midten. Viftene er koblet sammen tre og tre, og er koblet til Arduinoen.Ble ikke så verst på utsiden heller, men må vel lakkere viftene en gangHar invistert i et nytt leketøy til gutterommet Altså, en 3D printer, ikke en pokemon (glemte å ta bilde av prineren...)I morgen tidlig skal jeg inn til Trondheim en tur, for å plukke opp de siste delene til prosjektet. Håper på å få koblet ferdig vannkjølingen i morgen. Da gjenstår kun sleeving og inststallering av software.@GreenRay Lenke til kommentar
GreenRay Skrevet 28. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2015 Vannkjøling!!Måtte ta en pause fra monteringen av vannkjølingen, har vondt i fingrene Var innom Digital Impulse i Trondheim i dag, plukket opp en pakke med fittings, kjøleveske og litt andre snacks. Takk for gode priser og trivelig prat Må prøve å finne en annen løsning på slangekaoset her, blir dårlig airflow...Trodde det skulle være enkelt å bøye plastrør, men neida! Dette var utfordrendeEr ferdig med å montere vannkjølingen i bunnen, mangler kun å bøye to rør, så blir det testing@GreenRay Lenke til kommentar
GreenRay Skrevet 30. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2015 Om 27 timer kjører jeg ned til Hamar, for å delta på The Gathering 2015! Gleder meg utolig mye!For dere som er der, og vil stikke innom og ta en titt på prosjektet IRL, så finner dere meg på rad 28, sete 41, på freakrekka.Har nettopp installert Windows 8.1, og det ser ut til at alt fungerer som det skal. Ikke alt er ferdig, mangler å sleeve kablene (blir gjort etter TG) og montere belysining (blir gjort i morgen, eller under TG)Jeg kommer til å ta en skikkelig opprydding i kabler og vannkjøling etter TG, nå ser det ikke ut Nokk skriveri, her er bildene fra dagens arbeid!Slik så det ut i gårOg slik ser det ut nå, måtte rydde litt...Med vann <3 uten lekasjerSSD med Windows og Firefox, blir en lang natt med installering av software nåKabelrot og Arduino, med motorshield (styrer kun vifter, siden den ene kanalen gikk opp i røyk når jeg koblet til pumpa...Kabelrot og skjeive rørFikk ikke plass til den andre tanken, så må komme på noe smart for å løse dette...Baksiden med On/Off knapp, som nå ikke gjør noe, men som skal kunne slå av og på PCn, via ArduinoOg der er fronten på!@GreenRay 1 Lenke til kommentar
GreenRay Skrevet 2. april 2015 Forfatter Del Skrevet 2. april 2015 På The GatheringPCn suser å går som bare det her nå MEN synes det har krympet skummelt mye kjøleveske :o men ingen synlig lekasjeGjerne stikk innom en tur og slå av en prat Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå