Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er lei misbruk av helsebegrep fra media (Dagbladet.no)

Simpel måling av interesse omkring tema Tinnitus  

8 stemmer

1. 1. tinnitus.pdf dokumentet - syntes du det var nyttig å lese/lære om?

• Ja
      0
    • Nei
      0
    • kommer ikke til å sette meg inn i forholdet - Innlegget ditt stillet ikke mine forventninger til trådtittel

Anbefalte innlegg

Artikler skal høres så fjonge og fancy ut, så da synes skribentene/journalistene at de kan lire av seg med nyoppfunnede ord og uttrykk.

Sjekk Dagbladets Sigrid Hvidstens nye uttrykk:
[email protected]

Disneytinnitus

I all verden er det for noe da? :p

Kroppshit gir tidenes Disney-tinnitus

Her klarer ikke Sigrid å skille mellom en lyd, og et hjernefestet symptom som gir fantomlyder i form av tinnitus. Synderen til tinnituslyden som kun den som lider av tinnitus (øresus) kan "høre" er et senter ved navn Amygdala. Med visse sjeldnere unntak. Det ligger altså i hjernen hos alle mennesker.

Amygdala feiltolker "tinnituslyden" som et faresignal. Dette skaper overaktivitet for senteret Amygdala, da det hele tiden må bruke krefter på å skulle tolke harmløse tilstander i kroppen med sin feiltolkning.

Dersom du skulle være "griseheldig" å miste tinnituslyden, så er hjernen raskt på pletten et kort øyeblikk etterpå, og den vil i sitt arbeide aktivt forsøke å lete fram tinnituslyden igjen, fordi "noe som mangler".

Hjernen er en mester i dette, og vil raskt finne tilbake tinnituslyden, og man blir sjeldent kvitt disse "lydplagene" og dets til tider ubehagelige og i noen tilfeller livsødeleggende følgesymptomer: angst, depresjon, svimmelhet, tåler dårlig stress, irritabilitet, kroppslike muskelsmerter med mye flere "artige opplevelser". Noen pasienter som lider av følgesymptomer tar selvmord. Kjenner ikke til hvilken prosentandel.

Man kan forstå at så lenge fastlegene har for dårlig opplæring, så mottar også folket for dårlig hjelp og for dårlig trening i "hvordan lære seg å leve med plagene".

Jeg lider av tinnitusfølgeplager selv. Har måttet google både her og der til jeg fikk angst av google-aktivitetene mine. Til slutt fant jeg et dokument som forklarte rikets tilstand.

Dagbladet elsker helsefokuserte artikler. De pryder forsidene støtt og stadig. Så om jeg oversender dokumentet til, la oss si Sigrid Hvidsten, så får man vel før eller siden en forside som sier:

Du lider av Tinnitus, du bare vet det ikke enda! :D:p

Dokumentet kan være nyttig om du finner en god behandler, som forstår tinnitus. For det er dessverre litt så alt-for-langt i mellom slike enda, her i Norge :shrug:

Her er dokumentet jeg har nevnt:

tinnitus.pdf

Anonymous poster hash: 9d237...424

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til Sigrids kjære musikkhits :p

Så slipper leserne som er nysgjerrige på hva det dreier seg om å google fram disse selv:

Den i spoiler under er urelatert til Disneytinnitus-begrepet fra Sigrid, men den ble nevnt i Dagbladet artikkelen den også:

Lenke til kommentar

Dette er jo rimelig harmløst, selv om det kan oppleves negativt at ordet brukes så lemfeldig dersom man selv har store plager. Likevel synes jeg det mye verre når de gir konkrete helseråd mot til dels alvorlige sykdommer. Noen ganger blir det feil fordi pasientene med diagnosen er så forskjellige at det ikke passer for alle, noen ganger er rådene rett og slett feil.

Vi har kommet inn i en tid med "det-er-ikke-så-nøye-journalistikk". Det er sikkert greit nok på kjendissladder, men når det gjelder visse temaer burde de være mer grundige og selvkritiske.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Eit meir passande tredjealternativ i avstemmninga er det lenge sidan eg har sett.

Trådtittelen får det til å virke som om tråden handler om media sin uriktige bruk av begreper på generelt grunnlag.

Ikkje at ein anmelder har laga seg eit ord for å prøve å forklare eit kunstnerisk inntrykk i ei musikkanmeldelse

Lenke til kommentar

Jo takk for det, eller noe sånt :blush:

Jeg gir likevel muligheten til de interesserte å bedømme hvor nyttig (elns), de fant dokumentet som forklarer til dels utdypende om Helsedepartementets utfordringer og de tinnitusrammedes møte med det norske helsevesen.

Det forklarer også litt inngående hva tinnitus går i, for den som måtte være interessert, eller som lekmann i det hele tatt kan være i stand til å forstå tema.

Selv har jeg etter egeninnsats, blitt henvist til ØNH-spesialist, som igjen har henvist meg videre til "Mestringskurs for tinnitus".

Der lærte deltakerne det aller viktigste de noensinne kan få høre fra det norske helsevesen, nemlig:

At det finnes håp.

Man kan nemlig klare å få en generell bedre helsetilstand, som i konsekvens senere vil bære frukter for deg, hvor tinnitusplagene kan ende opp med å bli reduserte eller tilnærmet borte.

Lyden blir kanskje aldri borte. Derfor pukket kursholder på mantraet:

"Tinnitus er bare en lyd".

Noe som sikkert er helt sant, når følgesymptomene er reduserte nok eller borte. Fastlegen min gjorde ingenting, og han snakket lite om tinnitus med meg.

Jeg ble for en kortere stund "nokså desperat" og "utålmodig". Så jeg byttet fastlege. Det er det beste jeg kunne ha gjort. Ikke fordi den gamle fastlegen min var en ellers generellt dårlig lege. For det var han ihvertfall ikke. Må få fastslå det.

Men, det frigjorde meg i å søke hjelp uten å ha den der uvitende og passive fastlegen ved sin side. Så jeg har fått utført MRI skanning av hode, nakke og tinningben.

Der ble det ikke funnet stort, og bra er det. Det ble funnet noen moderate ting, men jeg har ikke fått noen støtte fra leger om at det har betydning og relasjon i forhold til mine tinnitusplager.

Jeg har også ridd månedene med tinnitusplager i snart 4 år nå. Er for tiden ikke i noen aktivitet hva gjelder arbeidsmarkedet. Og jeg vil si at hviletiden har gjort meg godt. Men, jeg lengter litt etter å smått få begynne med en deltidsaktivitet eller et deltidsarbeidsforhold nå.

Jeg ser lys i tunnellen, fordi nå skal jeg til nevropsykologisk utredning i regi NAV som bestiller. Vet ikke om det er løsningen, men man kan alltids håpe at man finner flere svar, og jeg har forhåpninger til å få en eller annen løsning. Fint at NAV stiller opp ihvertfall, selv om det har vært en del dødtid og ventetid på at man skulle komme "så langt" i prosessen. Arbeidsavklaringspenger heter sekkeposten jeg står i nå.

Lenke til kommentar

Disse lydene kan være et så enormt spenn i mellom hva som oppleves.

En av "mestringskursdeltakerne" hadde vært i bilulykke, og som følge av det så forklarte han at han hørte hele registeret.

Begrepene susing og piping er litt for subjektive begrep i å kunne fullt ut beskrive en lyd. Lydeksempler er bedre. Det finnes mange av disse på nettet.

Jeg har ikke funnet nøyaktig rette tonehøyde på internett enda. Hovedlyden som er plagsom ligger over 8000 Hz, altså det audiografene kan måle med sitt utstyr.

Siden lyden er så lite dagligdags, så gjør det den vanskeligere å beskrive og litt vanskeligere å lytte ut detaljene på.

Men, jeg vil beskrive en veldig høy frekvent pipelyd, som bærer litt preg av singel og grus i bevegelse. Det kan vel være vanskelig for meg å si om det er susing i det spekteret da.

Jeg har også en bilyd som ikke alltid er plagsom, men noen ganger når jeg skal legge meg til å sove så hører jeg den. Det er en dypere humming i de lavere toneleiene. Første gang jeg ble oppmerksom på den lyden, så holdt jeg på å bli gal, fordi den var værre å finne ut av at lå i "kun mitt hode". Jeg lette høyt og lavt både innenfor og utenfor husveggene etter lydkilden, før det plutselig gikk opp for meg at det også var en tinnituslyd.

Det hadde da gått kanskje et år siden jeg hørte de første pipelydene til jeg begynte å høre hummelyden.

Det hele startet i mars 2011 og neste oppdagelse 2012 cirka.

Men hørselskaden som er påvist ligger utenfor taleområde heldigvis. Til tider føles det som om jeg har superhørsel, mens andre ganger så blir jeg tatt i å ha lyden på TV-apparatet på alt for høyt for de jeg lever sammen med. Det er en underlig usammenheng i de to tingene.

Samt, at jeg har også noe overfølsomhet for enkelte typer støy. Det kalles hyperakusis. Så om noen klirrer fælt, f.eks. å ta en ukes bestikkoppvask, ved å bløtlegge dem først, så rote litt rund i haugen med gaffler, kniver, skjeer etc. av metall i metalloppvaskkummen, så blir jeg sprø og må forlate rommet, fordi det er uutholdelig. :sick:

Eller om de jeg lever sammen med skal åpne en knitrende plastpose godteri, chips eller hva det måtte være, og de holder på noen sekunder lengre enn hva som er behagelig, så liker jeg meg dårlig.

Men, det er ikke sånn at jeg generellt har søvnproblematikk. Eller ikke kan utstå alle former for støy. Jeg forsøker unngå å benytte ørepropper, for det skal man helst unngå. Det er unntaksvis jeg bruker det i trengsmål. Man, skal tilvennes støy. Man skal gå på kino. Man skal leve livet!

Hørselskaden ligger så langt tilbake som 1992/1993. Da jeg ble offer for et løsskudd innendørs på veldig kort avstand. Jeg kan likevel ikke si med sikkerhet at hørselsskaden er hele svaret.

For man kan sammenlikne menneskets psyke med et glass vann. Det tilføres og tappes stadigvekk dråper fra glasset, og om man får for mye tilførsel, så renner det over.

Det kan altså helt klart foreligge klare og mentale påkjenninger som bakgrunn for tinnitus like fullt. Eller også en sammenheng mellom flere slike påvirkningsfaktorer.

Jeg har kjent på både depresjon og angst. Dette varierer selvfølgelig når jeg har det som værst og bedre. Det sies f.eks. at:

Depresjon kan gi tinnitus

men like fullt så kan like godt

Tinnitus gi depresjon. Man kan aldri være helt sikker på årsakssammenhenger. Derfor er tinnitusfagfeltet gjennomsyret med at man kan prøve "tusen ting" før man finner noe som fungerer for enn. Også må man huske på at en ting som fungerer for deg, ikke nødvendigvis fungerer like godt for en annen tinnitusrammet. :love: herlig

Lenke til kommentar

Unnskyld dobbelpost, men man kan ikke redigere på anonyme innlegg. Ville bare tilføre:

Siden det høyfrekvente pipingen tiltok omkring mars 2011, så 2 uker forut for dette så kjørte jeg en blender på isknusing. Jeg la dessverre en litt smeltet og omfryst klump av isbiter oppi blenderen.

Da jeg startet knivene så ble den nesten baseballstore klumpen slengt vegg-i-mellom inne i blenderen. Beholderen til smoothiemaskinen var av plastikk. Lyden av smellet var så overdøvende, samtidig som at taket på kjøkken er skrått. Så jeg tenker at ørene mine sto lagelig til for hugg på alle måter.

Jeg fikk ganske sterke smerter i ørene av hendelsen.

Mange måneder senere, når vi hadde skaffet oss hund, så fikk jeg en annen opplevelse om hva det å lide av tinnitus går i.

For hunden har veldig grovt og høylytt bjeff. Og det hadde gått bra i måneder med hund. Plutselig var det noe bjeffing fra den, som ikke var annerledes enn tidligere, som trigget min tinnitus. Tinnitusen ble oppjustert mange hakk på volumskalaen i minst 3 dagers tid etterpå.

Om det også ligger innenfor hyperakusisbegrepet er jeg ikke fremmed for, men det er en litt annerledes opplevelse. Jeg har også hørt at andre har liknende opplevelser der de lider i noen dager etter slik støy (liknende kraft i støy).

Lenke til kommentar

Unnskyld andre gang:

Det er noe som kan være vanskelig å relatere på noe vis, annet en selve hendelsen. Omkring 1996 var jeg i lag med skolekamerater en periode. Hvorpå kompisen min hadde sine kompiser.

En kompis av min kompis greide jeg å si noe uskyldig provosernde bemerkning til. Det resulterte i en macho-bananas reaksjon fra ham. Siden han var body-builder og jeg ikke var dette, så hadde jeg null sjangs. Så det endte med hode dypt nedi sofaen for min del, med "gorillaen" sittende på hode og nakke. Slik lå jeg sikkert i over et minutt før jeg greide å vri meg til å få tatt balletak på ham.

Kameraten min var sjokkert om overreaksjonen. Hvor mye sjokkert han egentlig var vet jeg ikke. Jeg hadde kommet til å glemme denne hendelsen nå alle disse årene senere. Men, plutselig slo det meg. Oh shit, hva-hvis-om-atte dette var de skivebukningen man så på MRI-resultatene.

Hva om det er noe med mitt skjelett som skaper tinnitus. Men, dette er foreløpig et dødt spor å søke videre i. Fordi fastlegen som jeg nå har ikke støtter at jeg har store nok skader på nakke til at dette kunne skje.

Det aller værste svimmelhetsanfallet jeg har opplevd, og det har blitt noen, det kom i mai 2014. Jeg skulle gå opp en normal gangsti-bakke. Og det var såvidt jeg orket å komme meg opp den.

I januar 2014 fikk jeg påvist venstresidig grenblokk på hjertet. Dette ble funnet igjen av en annen lege på sykkelbelastning. I juni 2014 og nå i høst/vinter 2014 så er ikke den venstresidige grenblokken å finne på EKG lengre.

Kan det kommer fra nakken, grenblokken i hjertet? Det blir alt for mange sammenhenger, og egentlig så burde man vel ha mere samtaler med lege omkring slikt.

Grenblokk er en forsinkelse i signalet hjertet gir for å pumpe blod (trigging av muskelsammentrekninger - som sinusknuten står for). Det kan være et tegn på at man har hatt et stille hjerteinfarkt.

I mai opplevde jeg også å skulle bøye meg ned, men jeg ble sittende i stolen ved skrivebordet, for å plukke opp et ark. Dette gjorde med armbevegelsene at jeg hadde utstrålinger i armer og langt opp til høyre øye via trigonimusnerven. Selv dette hjelper ikke fastlegen min til å finne årsakssammenhenger til grenblokken. Og jeg er helt på bar mark nesten.

Men en ting er sikkert, og det er at det er godt å kunne sitte seg ned uten å bekymre seg over forskjellige helseplager. 2014 har vært en bølge- og dalbaneopplevelse uten sidestykke i min sykehistorie.

Lenke til kommentar

Lag deg heller en tråd om tinnitus du ;)

Jeg har det selv etter et jeg ved et par anledninger har ligget rett ved en kar med en grovkalibret rifle på skytebanen uten hørselvern på (vært svimlete og glemt det) samt at jeg rett og slett glemte å ha på vern når jeg lærte fruen å skyte hagle. En halvautomatisk hagle leverer alvorlig mye lyd ved patronporten...

Jeg har nå elektroniske ørepropper OG elektronisk hørselvern på når jeg er på skytebanen som ikke kommer av før jeg drar derfra :mrgreen:

Jeg har dog heldigvis bare en veldig lav pipelyd i venstreøret som først kommer frem om det er særdeles stille rundt meg.

Ad dagbladet så synes jeg det var et passende ord, "musikken" til trainor hefter seg til hjernen og er nesten like irriterende som tinnitus... :grumpy:

Lenke til kommentar

Min tinnituslydopplevelse er umulig å lokalisere til en av sidene. Det kjennes som lyden sitter midt inni hodet et sted. Altså mellom de to ørene man har. Man har lyden i hele hodet på en måte. Eller på begge ørene om man vil si det på den måten.

Musikken til Trainor vil sannsynligvis forlate hode ditt etter noen dager. Tinnitus kjemper om en plass i høysete på Amygdala-hjernesenteret. Derfor lider gjerne en del folk av tinnitus i en årrekke, eller ut livet. Enkelte klarer å komme seg ut av lidelsen. Men lyden i ørene forsvinner ikke nødvendigvis. Man har bare lært seg å leve med det, og har fått seg et bedre liv.

En ønskedrøm, det hadde vært .. (nei det ble for pessimistisk :) )

Jeg tok endelig initiativ. På å kaste meg på en diskusjonstråd "Hvordan leve med kronisk tinnitus". Der har jeg krysslenke tilbake til denne tråden, som allerede inneholder mine egne tinnitusopplevelser.

Her er min start i en ordentlig diskusjonsgruppe for Tinnitusrammede:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1264070&page=4&do=findComment&comment=22242648

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nå følger jammen Tek.no med på notene:

Derfor starter vi et eget reklamebyrå

Nettreklamen er på ville veier – nå tar Mediehuset Tek saken i egne hender. Øystein W. Høie,
leder nye inntekter.

http://www.tek.no/artikler/derfor-starter-vi-et-eget-reklamebyra/167636

Annonsørene melder at brukerne har begynt å overse reklamen, og de opplever at de må skrike stadig høyere for å få samme effekt. Leserne opplever på sin side at de forfølges av stadig mer innpåslitne reklamebudskap, hvor enn de ferdes på nettet. I frykt for reklame-tinnitus prøver de å dempe bråket, og bruken av blokkeringsverktøy og antisporing brer om seg for hver dag som går.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ærlig talt ikke å hisse meg opp over det - å bruke det for å bety "innholdsløs bakgrunnsstøy man skulle ønske man ble kvitt" er et beskrivende språkbilde, ikke fornærmende, og kan ikke misforståes som en medisinsk uttalelse. Jeg blir heller ikke plaget av å beskrive et tilbakevendende praktisk problem som "en hodepine", at noen kaller et produkt som har mistet deler av funksjonaliteten "amputert", at noen sier de "klør" etter å gjøre noe, at folk er "allergiske mot" konsepter (som kanskje er "til å få mark av"), jeg bekymrer meg ikke selv om noen har "forgiftet samtalen", og når noe er "blodfattig" griper jeg ikke etter jernpillene.

Helseproblemer er av god grunn en klassisk kilde til metaforer.

Endret av Djn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...