Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvem bestemmer erstatning ?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hvis en person blir mistenkt for ett eller annet lovbrudd, arrestert av politiet, og man havner på glattcelle i flere uker eller måneder. Når saken er etterforsket ferdig, blir denne personen frikjent for alle anklagene mot seg. Dette kan være en stor påkjenning, så man krever økonomisk kompensasjon for alt man har vært gjennom..

Hvem er det som bestemmer hvor mye man isåfall skal få i erstatning? Finnes det noe slags "erstatningsbyrå" eller noe som skal bestemme hvor mye man skal få som en slags kompensasjon?

Anonymous poster hash: a81b4...ae7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slike krav behandles etter straffeprosessloven kapittel 31. Det følger av straffeprosessloven § 449 at departementet avgjør sakene, men myndigheten er delegert til Statens Sivilrettsforvaltning.

For en del forhold er det fastsatt normalsatser, for eksempel 1500 kr for første døgn under frihetsberøvelse og 400 kr for hvert påfølgende døgn. I tillegg til dette kommer dekning av faktisk økonomisk tap.

Lenke til kommentar

Slike krav behandles etter straffeprosessloven kapittel 31. Det følger av straffeprosessloven § 449 at departementet avgjør sakene, men myndigheten er delegert til Statens Sivilrettsforvaltning.

For en del forhold er det fastsatt normalsatser, for eksempel 1500 kr for første døgn under frihetsberøvelse og 400 kr for hvert påfølgende døgn. I tillegg til dette kommer dekning av faktisk økonomisk tap.

Nesten lukrativt.
Lenke til kommentar

Ferieloven åpner for at du får feriedagene tilbake, vil jeg tro. Hjelper vel ikke om du går på trygd, for de pengene får du uansett. Er du eksempelvis selvstendig næringsdrivende og kan vise til gjennomsnittlig lønn på 25 utbetalt i mnd, vil du med satsene til krikkert kunne få utbetalt 13500 + 25000, samt fri kost og losji i en mnd :-)

Var jo selvfølgelig ikke seriøs med at det virker lukrativt å sitte inne, i alle fall ikke for min del!

Lenke til kommentar

Jeg synes bare det er en temmelig dårlig kompensasjon.

Bare rett og rimelig at de dekker det økonomiske tapet, men 400,- per døgn er ingen god erstatning for den psykologiske påkjenningen.

... og man havner på glattcelle i flere uker eller måneder...

Man sitter vel ikke på glattcelle i så lang tid?

Man får vel en litt bedre celle etter en stund?

Lenke til kommentar

Jeg synes bare det er en temmelig dårlig kompensasjon.

Bare rett og rimelig at de dekker det økonomiske tapet, men 400,- per døgn er ingen god erstatning for den psykologiske påkjenningen.

... og man havner på glattcelle i flere uker eller måneder...

Man sitter vel ikke på glattcelle i så lang tid?

Man får vel en litt bedre celle etter en stund?

Ganske sikker på at du kan sitte max 48 timer på glattcelle, noen andre som har peiling på lovdata kan sikkert sjekke om det stemmer

Lenke til kommentar

Man kan vel bli satt i varetektsfengsling under selve etterforskningen mot seg?

En slik fengsling kan vel fort dra ut i mange uker eller måneder. Men da sitter man kanskje ikke på en vanlig glattcelle. Men det er vel mulig å få brev og besøksforbud, samt forbud mot å se radio, TV og aviser. På denne måten kan man ikke lese eller høre noe som helst om saken mot seg, og så endre forklaringene sine ettersom ting kommer frem i media. Politiet vil vel også hindre bevis-forspillelse, slik at den mistenkte får muligheten til å fjerne beviser, eller få noen andre til å fjerne eventuelle beviser for seg..

Lenke til kommentar

Hva er tiden din verdt? Det er det du tar stilling til når du vurderer om normalsatsene er "lukrative" eller ikke.

La oss for eksempel si at du blir tilbudt 13 500 kr. For at du skal få disse pengene må du i én måned - fra i dag, ikke fra et selvvalgt tidspunkt - ikke ha noen andre sosiale forpliktelser enn å gå på jobb, du kan ikke forlate hjemmet eller arbeidsstedet ditt, du kan ikke surfe internett, du får ikke ha besøk, og fra klokken 22 til klokken 6:30 er soverommet ditt låst. Fra utsiden. Du dusjer når du får lov, du spiser maten noen andre har bestemt at du skal spise (som ifølge Kriminalomsorgsdirektoratet skal være næringsrik, men ikke nødvendigvis velsmakende). Mobiltelefon - glem det.

Selv under disse omstendighetene vet du noe den varetektsfengslede ikke vet, nemlig at etter én måned er det slutt.

Tenk så at tilbudet øker til 147 100, men nå må du gjøre dette i ett år. Fortsatt like bra?

Jeg kjenner en del mennesker som hadde hoppet på et slikt tilbud. Felles for dem er at de er unge, single, og uten forpliktelser. Jeg synes ikke 400 kr dagen er verdt det å frastå fra muligheten til å ha fri kontakt med venner, å surfe nettet som jeg vil, eller å bestemme meg for å ta en tur ut på Big Horn med venner.

Endret av krikkert
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...