Gå til innhold

Uke 50 mm 2014 - JorunT

Anbefalte innlegg

Deltakernivå: Pingle, (for sikkerhets skyld)

Kamerahus: Olympus OM D E-M10

Objektiv: Olympus Zuiko 50 mm f/1,4 m adapter

Objektivet er fra 70-tallet og det er en liten utfordring å fokusere manuelt, det var enklere på det gamle Olympus OM-2, som hadde splitt-prisme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for den, pybalto. Jo en kan få mange tanker når en ser en slik nediset, etterlatt sko, hva skjedde videre? Jeg ser for meg en sårføtt dame halte videre i strømpelesten, alternativt hadde hun kanskje en kavaler som galant bar henne hjem? Håper de ikke skulle gå så langt, eller ble hun slengt over skulderen?

Lenke til kommentar

Dag 2 - 9 desember - Passelig hot

Tåka ville ikke helt forsvinne i dag, så det var ikke så fristende å gå ut på jakt etter motiver, det passet bra å holde seg innendørs. Det var på tide å høste de siste chilifruktene, plantene ha stått i stua en måneds tid nå etter at det ble for kaldt i drivhuset. De er svært så dekorative med sine pussige frukter, de kalles 'Friar's Hat' eller 'Bishop's Crown' pga fasongen. De er passelig sterke og nå skal de i fryseboksen.

Jeg brukte Wifi og iPad som fjernutløser, det fungerer ikke helt optimalt med slik gammel optikk, jeg måtte mer eller mindre gjette hvor fokus skulle være, focus peaking funker ikke.

15363954703_ae1043db32.jpg

_Z090457-Edit Capsicum baccatum.jpg by JorunT, on Flickr

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fin komp på de "hotte"! :)

Tåke mye av dagen her også, men fikk så vidt fyrt av noen skudd i nærområdet...

Takk!

Jeg hadde ventet på prinsen i dag ;) Men får vel klare meg med et hot bilde av en glassklar chilli.

Jeg er stadig på utkikk, jeg, også men får varme meg på chillien så lenge

Bildet er jo fint, men kanskje om du hadde hatt noe lys litt fra siden som hjalp til med å vise formen frem. Tenker da på at lyset som nå er virker så direkte og sterkt, og at det på en måte blender bort det. Litt skygge altså, for å vise frem den siden vi ser.

Ser den, jeg hadde litt lys fra vinduet i tillegg,men brukte den innebygde blitsen for å eliminere bakgrunnen (slapp å rydde i stua). Nå er det for sent å eksperimenter videre, de ligger i fryseboksen. Fint at du gider å titte på bildene, selv om du droppet ut.

Lenke til kommentar

Dag 3. - 10 desember - Tidlig vårtegn

I går var det -7 grader, i dag tidlig +5, så planlagt rimfrostbilde gikk i vasken. Til min store forbauselse står keiserkrossvedbusken (Viburnum x bodnantense 'Dawn') i blomst i dag, det skjer vanligvis ikke før nærmere våren. Det beste med disse blomstene er duften.

Dette er ikke akkurat noe makroobjektiv, men det får duge, blomstene er bittesmå.

15990741125_43ec3964d7.jpg

_Z100479-Edit-2 Viburnum x bodnantense 'Dawn'.jpg by JorunT, on Flickr

Lenke til kommentar

Bildet er jo fint, men kanskje om du hadde hatt noe lys litt fra siden som hjalp til med å vise formen frem. Tenker da på at lyset som nå er virker så direkte og sterkt, og at det på en måte blender bort det. Litt skygge altså, for å vise frem den siden vi ser.

Ser den, jeg hadde litt lys fra vinduet i tillegg,men brukte den innebygde blitsen for å eliminere bakgrunnen (slapp å rydde i stua). Nå er det for sent å eksperimenter videre, de ligger i fryseboksen. Fint at du gider å titte på bildene, selv om du droppet ut.

Tenkte det var blits. Jeg er mer der at jeg bruker blits sjelden, om naturlig lys ikke går så er blits greit, altså om stativet ikke er tilgjengelig.. Det er nok derfor jeg ikke tenkte en eneste tanke på å blende ut bakgrunnen. Altså fordi jeg ikke bruker mye blits.

Jeg bruker blits på makro, nå, på snøfnugg. Men det er 4-5x forstørrelse, og uten blits får jeg ingen ting. Stort sett, om jeg ikke kjører høy iso. Det var en avsporing.

Syns det siste bildet er pent. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...