Nedward Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 Jeg har et problem med min Mazda 6. Den bruker mye olje (type 3-4 liter pr. 2000 km). Skiftet olje i slutten av august og har kjørt omtrent 2000 km siden da, og i dag da jeg peilet var oljen et godt stykke under minimum. Jeg tenker at jeg har lyst å prøve litt selv før jeg eventuelt sender den på verksted, og har skaffet meg en manual og googlet. Jeg finner bla. ut at det er noe som heter PCV-valve (hva heter den på norsk?) som kan forårsake høy oljebruk. Har et problem dog, jeg finner ikke noen steder som fører den for 1,8 L motor. Kun 2,3 og 3,0 V6. Så i denne omgang lurer jeg på følgende: Er det noen som har hatt lignende problem på denne bilen? Er det noen som vet om et sted som fører denne ventilen for min bil, eller om ventilen for 2,3L passer til 1,8L? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 Jeg ville først sjekket om den brukte olje eller om den lekker olje. Se under panseret og under bilen om det er olje som drypper. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 16. november 2014 Forfatter Del Skrevet 16. november 2014 Lekker nok ikke. Den har stått inne fra i går morgen til i dag ettermiddag. Ingen ting på gulvet under, og fant ikke spor på motoren etter olje. Kjølevesken er også sjekket, den ser ren ut. Kan jo nevnes at jeg syns det kommer i overkant mye røyk når den går. Derfor har jeg en misstanke om at oljen finner veien inn i sylinderen. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Antar det er ca. 90% sikkert at du har utslitte stempelringer, det er et ganske vanlig problem på disse. Skal du gjøre noe med det må stempler (og råder) ut, ringene må byttes og sylindrene må hones. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Antar det er ca. 90% sikkert at du har utslitte stempelringer, det er et ganske vanlig problem på disse. Skal du gjøre noe med det må stempler (og råder) ut, ringene må byttes og sylindrene må hones. Med andre ord så er motoren moden for dynga? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Antar det er ca. 90% sikkert at du har utslitte stempelringer, det er et ganske vanlig problem på disse. Skal du gjøre noe med det må stempler (og råder) ut, ringene må byttes og sylindrene må hones. Med andre ord så er motoren moden for dynga? Om du må betale verkstedpris for jobben - ja. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Det er mer sannsynlig det er topppakningen enn stempelringene som er gåen. Det kan sjekkes med kompresjonsmåler og en oljekanne om det er topppakningen eller stempelringene som er synderen. Ta først en vanlig kompresjontest så spruter du inn litt olje inn i plugg åpningen og tar en ny test stiger kompresjonen mye når du har hatt olje i er det mest sannsynlig stempelringene. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Det er mer sannsynlig det er topppakningen enn stempelringene som er gåen. Det kan sjekkes med kompresjonsmåler og en oljekanne om det er topppakningen eller stempelringene som er synderen. Ta først en vanlig kompresjontest så spruter du inn litt olje inn i plugg åpningen og tar en ny test stiger kompresjonen mye når du har hatt olje i er det mest sannsynlig stempelringene. Jeg er prinsipielt enig med deg, men ikke med denne motoren. Jeg har sett ganske mange tilfeller av dette, og senest for et par mnd siden skifta broren min ringer og veivlager på en sådan motor pga. oljeforbruk. (lager siden motoren allerede var åpen) 1 Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 PCV valve er vel en veivhus ventil. Står den åpen hele tiden vil det brenne en del olje, men forbruket pleier å stoppe når du kommer ned mot min. på peilepinnen. Henger meg uansett med på stempelringer. Sett dette noen ganger på Mazda. Man finner gjerne "hull" i service heftet hvor bilen har gått 30 000km på et oljeskift og etter dette så drikker dem olje. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 17. november 2014 Forfatter Del Skrevet 17. november 2014 Var ingen "hull" i serviceheftet når jeg kjøpte den, og problemet har nok vært der fra jeg overtok bilen. Men når jeg tenker meg om så tror jeg at jeg tok litt hardt i på forbruket. Jeg har kjørt i underkant av 2000 km siden oljeskift, og da var den full. Nå har den brukt ca. 2 liter. Jeg fylte en liter i går, da var det kun olje på tuppen av peilepinnen, og nivået gikk opp til rett over minimum. Kan hende det stopper når det kommer lavt nok, men jeg har egentlig ikke lyst å prøve. Tenker jeg skal få ordnet med en kompresonstest. Er det noe som tar lang tid? Forøvrig, kjøpte jeg bilen hos en forhandler, så jeg har i utgangspunktet fem års reklamasjonsrett, og jeg vil påstå at stempelringer skal kunne forventes å vare vesentlig lengre enn 116 000 km om oljeskift ellers er gjort etter boka. Så jeg mener at jeg skal kunne ha en grei sak der. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 En liter pr 1000km er vel fortsatt ikke direkte uvanlig å oppgi som akseptabelt mener jeg.. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 For bl.a. BMW er det det som er grensa. Selv om jeg synes det er veldig mye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå