Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Bedriften ved BI

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

To år siden jeg hadde dette faget. Men mener å huske vi fikk utdelt noen artikler ila halvåret som var aktuelle for eksamen? Ellers er det vel bare å lese seg opp på Adam Smith og gutta. CSR, aksjehistorie, egeninterressen, eklektiske paradigme osv. Se på tidligere eksamensoppgaver.

CSR og egeninteresse kan du bare lære deg med en gang. Går igjen hundre ganger på bacheloren.

• Liker 1
Lenke til kommentar

To år siden jeg hadde dette faget. Men mener å huske vi fikk utdelt noen artikler ila halvåret som var aktuelle for eksamen? Ellers er det vel bare å lese seg opp på Adam Smith og gutta. CSR, aksjehistorie, egeninterressen, eklektiske paradigme osv. Se på tidligere eksamensoppgaver.

CSR og egeninteresse kan du bare lære deg med en gang. Går igjen hundre ganger på bacheloren.

Tror ikke vi kommer til å få om egeninteresen og CSR siden vi hadde case oppgaven om disse. :hmm:

hvem hadde du som foreleser? går du på BI nydalen? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk :) Føler meg litt lettere til sins nå!

Tror du også at det blir noe om Joseph A. Schumpeter?

Veldig usikker. Syns det blir litt gambling å bare gjette på det. Når jeg fikk tak i det kompendiet nå, så ble det litt mer oversiktlig. Og kanskje lettere å lære seg mer. Så går for det. Tørr rett og slett ikke satse alt på noen få temaer :) Hva tenker du?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk :) Føler meg litt lettere til sins nå!

Tror du også at det blir noe om Joseph A. Schumpeter?

Veldig usikker. Syns det blir litt gambling å bare gjette på det. Når jeg fikk tak i det kompendiet nå, så ble det litt mer oversiktlig. Og kanskje lettere å lære seg mer. Så går for det. Tørr rett og slett ikke satse alt på noen få temaer :) Hva tenker du?

Endret av Sofia14
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Satt sammen div. spørsmål som foreleser har nevnt. Så deretter på årets kunnskapsmål og jammen så gikk de igjen. Ut ifra dette lagde jeg 4 spørsmål, som jeg halvveis fikk bekreftet at stemte fra foreleser når jeg var innom kontoret hans. Dette er så og si 100% at kommer på eksamen :)

- Gjør rede for begrep knyttet til multinasjonale selskaper og DUI.

- Diskuter Schumpeters teori om innovasjon og økonomisk vekst.

- Gjør rede for dydsetikken, og hvordan dette kan settes i sammenheng med multinasjonale selskaper.

- Drøft tre kjennetegn ved det moderne aksjeselskapet.

Dette skal vertfall jeg kun øve på da jeg 99% sikker på dette.

Lenke til kommentar

Satt sammen div. spørsmål som foreleser har nevnt. Så deretter på årets kunnskapsmål og jammen så gikk de igjen. Ut ifra dette lagde jeg 4 spørsmål, som jeg halvveis fikk bekreftet at stemte fra foreleser når jeg var innom kontoret hans. Dette er så og si 100% at kommer på eksamen :)

- Gjør rede for dydsetikken, og hvordan dette kan settes i sammenheng med multinasjonale selskaper.

Så det du sier er at foreleseren din ga deg en bekreftelse på at dette garantert kom på eksamen? Setter et gedigent spørsmålstegn ved dette, og tar det med en klype salt ;)

Dette er de "tenkte oppgavene" som fagansvarlig sier han har lyst til (historisk sett kan man lese dette som "kommer til") å gi på eksamen. To av disse kommer med all sannsynlighet på eksamen - uten at det er til mye hjelp. Man må jo lese alt uansett >.<

-Redergjør for hva som menes med Adam Smiths dilemma, eller problem. Drøft deretter ulike måter å løse dette dilemmaet/problemet

-Redergjør for hva vi mener med en industriell revolusjon. Drøft viktige forskjeller mellom de tre industrielle revolusjonene.

-Redegjør for hovedtrekkene Joseph A. Schumpeters teori om innovasjon og entreprenørskap. Drøft de viktigste forskjellen mellom de kaller Schumpeter I og II.

-Redegjør for hva som ligger i begrepet Corporate Social Responsibility. Drøft deretter det som menes med samfunnsansvarets dilemma.

-Gjør rede for hvorfor bedrifter kan vokse i størrelse og virkeområde, og gjerne også går over landegrensene. Drøft kort hvilke utfordringer en slik utvikling kan medføre for bedriftene.

-Gjør rede forholdet mellom framveksten av bedrift, myndigheter og forbruksutvikling i Norge etter 2. verdenskrig. Kom til slutt kort inn på som det som har vært sett på som problematiske sider ved forbrukersamfunnets utvikling.

-Forklar hva som forstås med historikeren Alfred Chandler sin påstand at en synlig hånd hadde overtatt for en usynlig hånd når det gjaldt bedriftens rolle i økonomien på 1900-tallet. Hvordan skjedde denne utviklingen og hva var bakgrunnen, ifølge Chandler?

-Gjør rede for hvordan mange bedrifter endret sitt forhold til markedene og sin interne styring fra midten av 1800-tallet og utover på 1900-tallet. Bruk gjerne eksempler fra ulike land for å belyse utviklingen.

-Gjør rede for utviklingen etter 2. verdenskrig når det gjelder hvordan store selskaper ( corporations) har forholdt seg til sine eiere og til andre eksterne aktører. Hva kan være bakgrunnen for at det vi kaller Bedriftens samfunnsansvar (Corporate Social Responsibility) er blitt så framtredende når det gjelder mange bedrifters profilering av seg selv i dag?

-Gjør rede for hvilke problemer som kan oppstå når eierskap av og ledelse i bedrifter blir adskilt. Redegjør for hvordan slike problemer kan motvirkes, og benytt gjerne konkrete eksempler fra ulike land for å belyse dette.

-Gjør rede for hvordan forholdet mellom bedrift og samfunn i det som kalles ”den norske ( nordiske) modellen”. Drøft til slutt hva som kan være fordeler og svakheter med denne samfunnsmodellen sett fra bedriftens side i dag.

-Gjør rede for på hvilke måter bedrifter kan være innovative. Hvordan kan det forklares at det skjer innovasjoner innenfor bedrifter, næringer eller større deler av økonomien?

-Drøft Karl Marx sitt syn på privat eierskap til bedrifter under kapitalismen.

Endret av Trendsetter
Lenke til kommentar

På en skala fra 1-10. Hvor mye sliter du hvis den ene prosenten din slår til?

Lenke til kommentar

Noen som har noen gode tips på hvordan man drøfter de ulike kjennetegnene ved aksjeselskapet? Vet at det er begrenset ansvar, omsettelige aksjer og juridisk person; men føler jeg max klarer å presse ut 4-5 linjer om det tema. Btw trendsetter; den ene av de tenkte oppgavene dine:
"-Drøft Karl Marx sitt syn på privat eierskap til bedrifter under kapitalismen."

Jeg har nasjonalt kursansvarlig som foreleser, og han kunne garantere at vi ikke kom til å få en oppgave om Karl Marx, ettersom han ikke mener han er dekket godt nok i pensum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...