foenix Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Finnes det et bra gratisprogram som man kan bruke til speilkopiering av en disk til en annen? Jeg har tidligere brukt Acronis True Image men får det ikke til å fungere under win 7. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Trenger du virkelig et slikt program? Windows har innebygget image backup. Det gjør i praksis samme jobben, eneste forskjell er at du trenger en annen disk for å lagre backup på. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 4. november 2014 Forfatter Del Skrevet 4. november 2014 Jeg ønsker å kopiere hele disken med windows og systemfiler. Jeg prøvde kloneprogrammet i windows, men det tok en evighet, fikk melding om at det ville ta ca 18 timer.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Hvor stor Windows partisjon har du da? Det er ulempen med å ha kun en partisjon for alt, når man har f.eks en 2TB disk så blir det tungt å ta backup. Er ikke så sikker på at et kloneprogram vil gjøre det raskere. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Du bør unngå at disken brukes til noe annet mens du kopierer, ellers vil det gå veldig mye tregere. Sidendet er systemdisken din ville jeg ha brukt et live image, f.eks clonezilla eller puttet disken i en annen maskin. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Hva med å boote en Linux live-CD og så bruke dd? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Macrium Reflect Free Edition: http://www.macrium.com/reflectfree.aspx Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 (endret) Macrium Reflect gjør jobben med gratisversjonen. Det kloner disken mens du er i Windows i motsetning til enkelte andre program. Har brukt det ved noen anledninger og funnet at det er noe av det bedre av kloneprogrammer, blant annet får det med seg riktig MBR slik at dual os oppstart fortsatt virker etter kloning. http://www.macrium.com/reflectfree.aspx Edit: nebrewfoz Endret 4. november 2014 av SteinarN Lenke til kommentar
allak Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 (endret) Trenger du virkelig et slikt program? Windows har innebygget image backup. Det gjør i praksis samme jobben, eneste forskjell er at du trenger en annen disk for å lagre backup på. Har en windows 8 maskin som jeg skal tilbakestillie til ny, for så å sette inn en SSD. Vil Windows sin programvare kunne brukes til dette? Altså klone den «formaterte» win 8 disken over på SSD, for så å sette inn SSD? I såfall dette fungerer, hvor er ligger denne programvaren? Kan eventuelt gratisversjon av denne fortsatt gjøre jobben? http://www.todo-backup.com/products/home/free-backup-software.htm Mener jeg brukte denne til samme formål for noen år siden….. Endret 11. november 2014 av Nikon D600 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Windows vil ikke klone, i den forstand at den kopierer direkte fra en disk til en annen. Men, som jeg sa, resultatet er det samme. Jeg mener det er en grei metode for å utføre den oppgaven. Men det er også mange tredjeparts alternativer. Guide for Win8: http://winsupersite.com/windows-8/windows-81-tip-use-system-image-backup Lenke til kommentar
allak Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Hei igjen, Kan jeg først klone fra slik hdd er i dag og så sette inn ssd også tilbakestille(ssd) til fabrikny? Eller får jeg bare satt tilbake til ny med den originale disken som ikke er klonet? Fordelen med å tilbakestille ssd isteden for originale er at jeg fortsatt har den originale som den er i tilfelle jeg skulle angre? Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 EaseUS er ett bra program til det formålet Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Det spørs hvordan din PC gjør 'tilbakestilling til ny'. Gjøres det fra partisjoner som ligger på HDD? Eller har du CD/DVD plater? I tilfelle det gjøres fra HDD, ønsker du da også å ha denne 'dødplassen' lagret på SSD? Det er jo ting som tar opp en god del plass, og blir sjeldent brukt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå