tomsi42 Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 I denne tråden skal deltakerne poste sine beste bilder fra Oktoberfest 2014 - Ett fastobjektiv. Galleriet er beregnet for de deltagere som har klart utfordringen de satte seg*. Velg ut de bildene du er mest fornøyd med. Det kan postes maksimum 4 bilder. Hvis du legger inn bilder som vedlegg, så bør bildet ditt være 1280 piksler i lengden for liggende blider og 1024 piksler i høyden forstående bilder. Linking til stabile siter som Flickr er også greit. Dere må gjerne skrive litt rundt bildene dere velger ut. Og det er ønskelig at dere legger inn en lenke til oktoberfest-tråden. I denne tråden skal det kun være bilder og ingen diskusjon - ønsker du å kommentere bildene kan du gjør det på generell basis i overnevnte tråd, eller i den enkelte deltakers tråd. Takk for god innsats i år også. Tom *) Har du måttet kaste inn håndkle eller senke deltagernivå, så har du ikke klart det. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2014 I år deltok jeg som pingle; men klarte faktisk å levere brukbart med bilder - med unntak av siste uke, så ble det kandidat nivå. Jeg valgte å bruke Panasonic sin 14mm f/2.5 på denne festen, den satte jeg fast på GX1-en og der ble den i hele festen. Jeg er fornøyd med variasjon og kvalitet, særlig med tanke på at 14mm er videre enn det jeg er komfortabel med som fast brennvidde. Festen min finner dere her. Dette er 4 av de jeg er mest fornøyd med: 2 Lenke til kommentar
polljen Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Det å fotografere en hel måned med en vidvinkel ble som forventet krevende og at jeg valgte Pingle viste seg å være et riktig valg. Samyang 12 mm 2.0 er et meget godt objektiv, og når det også koster godt under halvparten av hva alternative objektiver til X-formatet koster, så er det også et fornuftig valg rent økonomisk. Mine fire utvalgte fra min oktober-tråd er følgende: Den blå time by Per R F, on Flickr London by night 2 by Per R F, on Flickr Solnedgang på Vestlandet by Per R F, on Flickr Bare rør by Per R F, on Flickr Takk for festen og jeg håper de fleste (og gjerne enda flere) er med når våren gryr og aprilfesten starter. Kanskje tar jeg i år sjansen på å bli med på "uke 50 festen" også. 2 Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 Som alltid har oktoberfesten vært et glimrende lite spark bak for å komme seg ut å fotografere selv om høstmørket siger på. Og RX1-en viste at den fortjener mere bruk. Fire bilder fra min oktoberfest: 3 Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 Målet med festen var å lære å bruke Olympus 45mm 1.8. Samt å gjennomføre på minimum kandidat-nivå. Synes jeg har greid utfordringen bra, da det ble svært vanskelig å plukke ut "bare" fire bilder. Min oktoberfest 2014. Metallskrap. Ville teste ut liten dybdeskarphet. Noen onde tunger mener dette ikke er mulig på micro 4/3 PA020007-Edit.jpg by Bjorn Age Sather, on Flickr Aroniabær. Nok et bilde med liten dof. Ville teste bokhe-muligheter med objektivet. PA090031-Edit.jpg by Bjorn Age Sather, on Flickr Amcar. Ble fornøyd med komposisjonen/refleksjonene. PA110026-Edit.jpg by Bjorn Age Sather, on Flickr Bjørkeallè. Liker stemningen PA190007-Edit.jpg by Bjorn Age Sather, on Flickr Andre kandidater var et bilde av sau, landskap fra Dovre, portretter av barna. Vil takke alle som deltok. De som tok bilder - lærer mye av å se på andres arbeid. De som kommenterte bilder - lærer av konstruktive tilbakemeldinger, samt at oppmuntrende ord holder motivasjonen oppe. Samt alle som er innom for å se på bildene. Takk for en flott fest. 2 Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 (endret) Takk så meget for en fortreffelig Oktoberfest. Først og fremst veldig hyggelig å se at deltagernivået var ganske så høyt igjen. Min oktoberfest: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1629179 Jeg satte meg en utfording med nivået pingle, og vil påstå at jeg padlet det i land. Mine personlige favoritter i årets fest er: Endret 2. november 2014 av Andreasfe 1 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 Det ble ikke Pingle likevel - jeg har bilde for hver dag, og jeg har bare fotografert med 45mm hele måneden. Min Oktoberfest-tråd Her er fire bilder fra min Oktoberfest 2014: Bilde 11 – 11.Oktober: Høst i Elvegaten Bilde 17 – 17.Oktober: "Høstblomst" - Reflections Bilde 18 – 18.Oktober: Er sommeren over tro? Bilde 21 – 21.Oktober: Cyclamen persicum - Close-up 2 Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 (endret) Mitt mål som kandidat i oktoberfesten var å bruke: Fujifilm X-T1(evnt. X-M1 enkelte dager) m/Fujinon XF 27mm 1:2.8 Tusen takk for en alldeles strålende fest! (Grunnet store problemer med nettet de siste dagene (lyn og torden sørget for det), så har jeg ikke kunnet være noe aktiv mht. kommentarer o.a. Skal stikke innom trådene utover i november.).. Min fest er her. Bildene jeg selv er mest fornøyd med: Bare snudd! Bilde 2 - 2. oktober X-T1 27mm 02.10 009a by smort57, on Flickr Negativ! Bilde 5 - 7. oktober X-T1 27mm 07.10 004ab by smort57, on Flickr Fjord1`s Fannefjord på Moldefjorden, rett utenfor Aker Stadion! Strålende høstvær!! Bilde 10 - 16. oktober X-T1 27mm 16.10 005a by smort57, on Flickr Vi går mot mørketid! Helt nede ved fjorden, idag! Bilde 18 - 27. oktober X-T1 27mm 27.10 005ab by smort57, on Flickr Endret 2. november 2014 av smort1 2 Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Jeg meldte meg på som pingle, men klarte å levere et bilde hver dag. Jeg valgte 17 mm f/1,8 sammen med Olympus EM-10. Objektivet ble anskaffet like før festen, egentlig først og fremst for å ha noe egnet til fotografering i trangere bymiljø, men valgt dette til denne månedsutfordringen. Nå skulle jeg imidlertid ikke oppholde meg noe særlig i bymiljø, men i Hellas i heller landlige omgivelser, så i starten lurte jeg på om jeg hadde bommet helt i valg av objektiv. Etter hvert som jeg ble kjent med det, fant jeg ut at det var langt mer anvendelig enn fryktet. Dette objektivet sto på kameraet omtrent hele tiden, og jeg forsøkte å bruke det på mest mulig forskjellige motiver for å teste det ut. Her er festen min, de bildene jeg valgte til denne tråden er: _Z032878 Scarves and hats and a merry sales man.jpg by JorunT, on Flickr _Z140249 'Karibien' Diaporos.jpg by JorunT, on Flickr _Z160295 Looking out.jpg by JorunT, on Flickr _Z280180-Edit Arbutus unedo.jpg by JorunT, on Flickr 1 Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 (endret) Jeg ønsket å få testet ut nyanskaffet kamera (Nikon Df), samt "nytt" gammelt objektiv (Nikkor 105mm f/2.5 Pre-AI) som jeg trengte dette kameraet for å få brukt det i det hele tatt. I hvert fall så lenge vi snakker digitalt kamera. Må si at begge de to objektene viste seg fra en særs gunstig side, og spesielt i kombinasjon. En fornøyelse dette. Resten av festen min finnes her. Det var en ganske grei sak å plukke ut de fire kandidatene til galleriet, siden disse var de jeg i særklasse ble mest fornøyd med: 4. oktober, "Dausjøen" 5. oktober, "I skogen" 11. oktober, "Uvær i vente" 18. oktober, "Himmel og hav" Endret 2. november 2014 av k.n.b 2 Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 (endret) Jeg meldte meg på som pingle, klarte det ganske så greit - selv om det ble lite lys etterhvert, spesielt når man er på jobb relativt sent. Hadde egentlig tenkt bruke X100´n jeg har hatt noen måneder på festen, men det forsvant inn på verksted. Har tidligere hatt fest med 50 mm og 100 mm, og da var det ikke så mange andre valg enn X-E1 med min 80-talls Tokina 28 mm (via adapter). Måtte selvsagt fokusere manuelt, noe som ikke alltid var greit da den elektroniske søkeren på X-E1 er ikke helt egnet til denslags i dårlig lys, da var det faktisk bedre å bruke skjermen. Hele festen finnes her, og dette er mine 4 utvalgte favoritter: 8. oktober - Sildring 9. oktober - City lights 15. oktober - ME 29. oktober - Fokus Helt til slutt, det var som vanlig en fornøyelse å delta, sett mange inspirerende bilder og hatt det gøy med foto Endret 3. november 2014 av Jan R. Halvorsen 3 Lenke til kommentar
BarneyGumble Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Dette var min første Akam-fest og jeg meldte meg på som pingle og er glad jeg ikke var mer ambisiøs. Målet var å fotografere mer og å bli kjent med et nytt Zeiss 100/2.0 Makro Planar. Objektivet har sittet på kameraet nesten hele festen og jeg har blitt godt kjent med det i tillegg til at jeg har blitt enda mer fortrolig med manuell fokus. Hele tråden min er her. Vanskelig å velge fire bilder da jeg kun har et par jeg er skikkelig fornøyd med. Velger derfor ut fire som viser litt variasjon. Vegen Krana Huset Blåbærbusken 1 Lenke til kommentar
ventle Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 Da har jeg også endelig fått lastet opp alle bildene. Jeg deltok med en Olympus 9mm f/8 fisheye body cap lens, på nivå kandidat, og fullførte med bilder fra alle dager. Her er min festtråd. Dette er andre gang jeg fullfører en oktoberfest, forrige gang var i 2010, da med et ganske annet objektiv, en Pentax 135mm 1:3.5. Her er tråden fra den gang. Mine beste bilder: 7. Oktober - Der stiene aldri slutter En nydelig høstmorgen i Estenstadmarka. 10. Oktober - Urban Villmark Også dette en tidlig morgen i Estenstadmarka, akkurat i tide til å se morgensola komme opp over Jonsvatnet. 12. oktober - Litt nærmere himmelen Dette bildet er fra toppen av fjellet Øyenskavelen i Namdalseid. En iskald dag med tåke i lavlandet og sur vind oppe i høyden - og helt utrolig vakre lysforhold. 15. Oktober - Rushtid Daggry ved Omkjøringsveien i Trondheim. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå