Gå til innhold

Oktoberfest 2014 - Polljen - 12mm f/2.0

Anbefalte innlegg

Bruker: Polljen

Deltagernivå: Pingle

Utstyr: Fuji X-E2 med Samyang 12mm f/2.0

PS!! Jeg tar gjerne i mot kritikk, både av den positive og negative typen. "Negativ" kritikk synes jeg er verdifull hvis den har en "oppbyggende" mening og selv om jeg ikke alltid vil være enig i den så er den uansett velkommen :)

Etter "fiaskoen" i august der det for min del var over før jeg i det hele tatt fikk startet, så har jeg "ventet med lengsel" på oktoberfesten.

Ambisjonene denne gang er tonet kraftig ned i forhold til de jeg hadde i forkant av augustfesten og oktoberfesten skal i stor grad brukes til å bli kjent med mitt nye "manuelle" objektiv og også til å utforske de mulighetene som ligger i de speilløse segmentet. Jeg har fremdeles en forkjærlighet for DSLR og jeg kan vel si at jeg derfor i hovedsak har "brukt" min speilløse med utgangspunkt i hvordan jeg bruker min speilrefleks. Det betyr derfor at jeg ikke i så stor grad satt meg inn i de eventuelle ekstra muligheter og funksjoner som det speilløse tilbyr.

Når det gjelder motiver så har jeg få preferanser, men mine sedvanlige nærbilder i hagen blir det vel få av, selv om jeg nok skal se om jeg ikke kan få ut noe brukbart der med en vidvinkel også. En langhelg i utlandet gir muligheter og ellers så er målet å "kose" meg med fotograferingen i oktober.

Endret av polljen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Siden det regnet "trollkjærringer" i ettermiddag (nei, fikk ikke festet noen til film :) ) så startet oktober uten bilder første dag. Men drar i morgen på en langweekend som i hovedsak blir utenfor kongeriket og det vil nok resultere i mange bilder.

Siden jeg lar lapptoppen ligge igjen hjemme, så blir det nok ingen innleveringer før midt i neste uke men jeg antar at jeg da har fått samlet opp en del bidrag som da skal ut i denne tråden.

Lenke til kommentar

En ting som gikk opp for meg når jeg jeg skulle til å ta mitt først bilde (og som jeg nok har syndet mot i tidligere oktoberfester) er at hvis jeg skal være sann mot prinsippet med å kun bruke en brennvidde så kan jeg ikke utføre noen som helst beskjæring i etterbehandlingen av mine bidrag. Beskjæring = (digital) Zoom, så derfor blir det viktig for meg å ha bildene ferdigkomponert når jeg fotograferer. Dette er særdeles uvant for meg og om jeg lykkes får vi se utover måneden. Det vil også bety at horisonter må være mest mulig rette for jeg "tillater" ikke meg selv å rette de opp i bidragene som blir brukt i denne festen

Når det gjelder EXIF så sier den at jeg har brukt et objektiv med 50.mm brennvidde, men jeg antar at alt som er tatt med "manuelle" objektiv blir registrert som 50mm. Når det gjelder blendertall så har jeg ikke helt kontroll på hva jeg har brukt på den enkelte bilder. Jeg har i utgangspunktet valgt å legge meg på f/5.6 eller f/8, men på enkelte bilder kan jeg ha brukt en større blender.

2. oktober - "Den blå time"

Rett fra jobb til på tur. Langhelgen startet med buss/ferjer langs nordvestkysten av riket. Ikke så alt for mange muligheter til å ta bilder, men det var jo på tide å starte bekjentskapet med den "vide" Samyangen.

Mitt første bidrag er ett forsøk på kveldsbilde med Sunnmørsk fjordlandskap, tar også med et forsøk på å forevige ett av den mange stoppestedene der det var bussbytte denne ettermiddagen.

15292381858_d158612eed.jpg

Sunnmørsk fjord

12 mm 1/20 f/? ISO 800 (Ferjegelender brukt som "stativ")

Buss-stopp

15475900591_2c871b5bb9.jpg

Buss-stopp

12 mm 1/80 f/? ISO 200

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Dag 3 kokte bort i flyreising med sen ankomst til London så neste bidrag er fra

4. oktober - London by night

Dette er et motiv jeg har brukt før i festene, men jeg hadde bestemt meg før jeg reiste at jeg skulle prøve meg på en versjon med dette kameraet og objektivet.

Her brukte jeg en nyinnkjøpt Gorillapod og kablet fjernutlløser.

(Bildet er ikke etterbehandlet)

15292331470_436e3b927e.jpg

London by night

12 mm 0.8 sek f/? ISO 1600

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Siden jeg denne gang hadde med meg deler av familien så ble mange bilder tatt med et normalobjektiv eller så hadde flere av 12 mm bildene familemedlemmer med (og de ønsker jeg ikke å legge ut), så de ble lett til at bidragene kommer fra området nær hotellet. Men hva gjør vel det når "Southbank" i London har fotogene områder.

5. Oktober - London by Night (del 2)

Å feste gorillapod'en på ett "glatt" rekkverk var ikke bare lett, men det gikk nå til slutt.

15292495557_d83f1cfd48.jpg

London by night 2

12 mm 1.3 sek f/? ISO 1600

Jubilee Bridge

Tatt håndholt. Det som fascinerer meg er at lyset nærmest kommer ut som "stråler" fra lykten i stolpen. Bildet er delvis bearbeidet i PS, der "hjulet" så vidt kom inn på siden. Dette er fjernet.

15479074465_1c234dbc0a.jpg

Jubilee Bridge London
12 mm 1/30 f/? ISO 3200

Lenke til kommentar

Ikke så mye fotografering denne dagen så det ble noen få innendørs bilder fra The Science Museum i London.

6. Oktober - Biler

Her tror jeg at jeg brukte størst blender (f/2) og jeg ser ikke bort fra at jeg burde ha brukt en litt mindre blender. Å få rette linjer i bildet med en slik vid brennvidde er heller ikke lett.

15479082305_0986c4cbcd.jpg

Science Museum

12 mm 1/25 f/2 (tror jeg) ISO 1600

Rakett med satelitter

15292361670_96a8ef1398.jpg

Science Museum
12 mm 1/20 f/? ISO 1600

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Hjemreise.

På gaten i Bergen (en times stopover) så kom jeg over en veteranbrannbil som ble brukt for å rydde opp i noen flagg/vimpler. Men med mye baggasje full av shopping (inkl "tunge saker" fra flyplassene) så kom jeg ikke så nær som jeg skulle ønsket med dette objektivet. Så det bildet blir "forvist" til spoileren.

På hurtigbåten nordover fra Bergen så var det en fantastisk flott solnedgang så denne ble foreviget og jeg oppdaget fordelen med den digitale søker når det gjelder å "redigere" lyset der og da. Hjulet for eksponeringskompensasjon ble flittig brukt for å få en mer "dramatisk" effekt ut av solnedgangen.

Ut av alle eksponeringene så stod det mellom to alternativer og jeg er ennå ikke enig med meg selv om hvilket jeg foretrekker. Jeg velger å bruke det "mørkeste" som dagens bidrag og tar det andre med i spoiler sammen med brannbilen.

7. Oktober - Solnedgang

15475949791_60ee15e36a.jpg

Solnedgang på Vestlandet

12 mm 1/400 f/? ISO 1600 -3EV

15455984826_f8ac3c3053.jpg

Solnedgang på Vestlandet 2

12 mm 1/125 f/? ISO 1600 -2EV

15479087605_8c4b69bb24.jpg

Gammel brannbil i Bergen

12 mm 1/140 f/? ISO 200

PS!! Jeg skal prøve å komme meg gjennom alle de andre bidragene, som er kommet i oktoberfesten, i løpet av de neste dagene :w00t:

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Alle manuelle objektiver blir ikke registrert som 50mm. Men hvis objektivet er uten CPU (elektriske kontakter), så må du formodentlig fortelle kameraet hva slags objektiv som sitter på. Det er ikke en meny et sted hvor du kan sette dette?

Du er for øvrig temmelig streng med deg selv når du ikke en gang kan rette opp skjevheter. Hardcore heter det vel...

Flott, blått sunnmørslandskap. Flott og blått også fra London, men det nesten selvlysende London Eye. Også Jubilee Bridge i spoileren gjorde seg, stramme linjer er stas. Morsomt bilbilde.

Tror nesten du valgte riktig solnedgang. "Fingrene" fra skyen som strekker seg mot deg er en fin effekt av den korte brennvidden.

Lenke til kommentar

VIdvinkel er utmerket til flere motiver men "store" landskap er dens største fortrinn. Bakdelen er at det har sine begrensninger når det gjelder de "mindre" objektene (spesielt for de av oss som har noen begrensninger når det gjelder fantasi.

10. oktober - Speiling i grunt vann

Prøvde meg litt i landskapet rundt vårt lokale vann (på folkemunne kalt "Polljavatnet" ). Det ble usedvanlig mange bomskudd, men akkurat dette var akseptabelt nok til å bli et bidrag. Det var et forsøk på å kombinere vannets bunn med speilingen fra fjellene rundt, om det fungerer er en annen sak. Men litt av vitsen med festene er tross alt å prøve (og også feile i blant)

15312247487_6d76bcd6c3.jpg

Speiling i grunt vann

12 mm 1/60 f/? ISO 1250

Lenke til kommentar

Jeg har selv samme objektiv og vurderte også å kjøre oktoberfesten min med det. Jeg feiga dog ut.

Det første bildet av London Eye er etter min mening det beste av det to. Personlig hadde jeg kanskje klippet det til litt inn fra venstre. Jeg er normalt sett ingen regelrytter, men her tror jeg faktisk tredjedels-regelen hadde hjulpet. Liker forøvrig særdeles godt fargerefleksjonene i vannet.

Speilingen fra 10. oktober var også pen :)

Lenke til kommentar

Liker den holdningen, man må tørre å forsøke. Synes du kom ganske greit fra det, man begynner å lure litt på hva man ser i den vannpytten.

Pytten og speilingen ble i hovedsak slik jeg hadde planlagt. Er dog fremdeles litt usikker på hva jeg synes om resultatet. Jeg er i utgangspunktet en som normalt ville foretrukket speiling på "blankt" vann, så jeg er ganske "vinglete" når jeg vurderer mitt eget resultat. Fornøyd i det ene øyeblikket, misfornøyd i det neste.

Mye fint her, men "Den blå time" skiller seg spesielt ut for meg. Fantasktisk bilde!

Bildet har vokst på meg. Da jeg tok bildet så var det min første "seriøse" dag med dette objektivet og bildene jeg tok på denne ferjeturen var mest for å teste utstyret. Men de fantastiske sunnmørske fjellene en kveld i skumringstimen er et flott motiv.

Jeg har selv samme objektiv og vurderte også å kjøre oktoberfesten min med det. Jeg feiga dog ut.

Det første bildet av London Eye er etter min mening det beste av det to. Personlig hadde jeg kanskje klippet det til litt inn fra venstre. Jeg er normalt sett ingen regelrytter, men her tror jeg faktisk tredjedels-regelen hadde hjulpet. Liker forøvrig særdeles godt fargerefleksjonene i vannet.

Speilingen fra 10. oktober var også pen :)

Det å plassere hjulet etter tredelsregelen kunne nok ha vært en god ide, men det er to grunner til at jeg ikke vil (ville) fjerne noe av den venstre siden i bildet.

Jeg har ett håp om å bruke denne festen til å bli bedre til å planlegge et bilde før jeg trykker på utløserknappen, så derfor skal jeg "prøve" å unngå å beskjære bildene i etterbehandlingen. Samtidig siden dette er en utfordring der en brennvidde skal brukes hele tiden så vil vel (hvis jeg ser "fanatisk" på det) enhver beskjæring "fungere" som en digital zoom og derfor "bryte" med prinsippet om en fast brenvidde. (dette siste momentet er en ren subjektiv sak, når det gjelder egne bilder, som jeg ikke på noen som helst måte vil ha i tankene når jeg kommenterer andre sine bilder i festen).

Det andre punktet for ikke å beskjære bildet er at jeg ønsket å få med deler av brygga med de små båtene. Når jeg har fotografert dette motivet tidligere, med zoomobjektiv, så har jeg brukt andre brennvidder som har kuttet bort mye av denne forgrunnen og det har irritert meg i ettertid.

Lenke til kommentar

Satt på jobb lørdag ettermiddag/kveld og motivene fra vinduet var ikke så særdeles interessante, men når mørket senket seg på så ble jeg litt fascinert av lyset fra en lyskaster som traff bølgeblikktaket som er rett under det ene vinduet.

11. oktober - Lysstråle på bølgeblikk

15326181888_b89ce7a3aa.jpg

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Mye spennende bilder. Liker speiling i grunt vann - fordi det fikk meg til å stoppe opp og tenke. Det siste var også veldig fint, man blir nysgerrig på hva som skjer ovenfor og utenfor den stripen av lys vi får se.

Foretrakk forørig Jubilee london bridge, veldig stilige linjer!

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...