Gå til innhold

[Løst] Eksportere/overføre kontakter til Bilen (bluetooth)

fotonisse

Anbefalte innlegg

Har tidligere fått overført telefonkontaktene mine til bilsystemet uten problemer, men hver eneste gang den koblet seg til bilen så spurte den om den skulle overføre kontaktlisten. Det samme gjorde den etter hver eneste samtale (både inn -og utgående), men da svarte jeg slik alternativet var,

Ikke spør om dette flere ganger, og nei til den overførselen.

Men nå har jeg måttet korrigere kontaktlisten min, og dermed så skulle jeg ha fått åpnet den muligheten igjen.

Nå står det, Import av kontaktlisten er ikke komplett, hver gang jeg starter bilen.

Har også slettet hele mobilen fra bilen, og koblet dem sammen helt på nytt.

Ingen problemer med samtaler i bilen hverken inngående eller utgående.

Men kontaktlisten får jeg ikke overført i det hele tatt, og siden jeg slettet mobilen fra lista i bilen, så har jeg heller ingen kontakter der i det hele tatt.

Kontaktene mine er lagret på Google-kontoen min, og jeg har også importert dem til SD-kortet på mobilen, og tilbake til mobilen igjen slik at de ligger som både Google kontakter og at de er lagret på mobilen.

Har forsøkt med kontaktene bare som Google-kontakter, og med at de ligger lagret på enheten (mobilen).

Bilen er en VW transporter 2013 (arb.bil), og mobilen er en Samsung S4 Active, som sagt så gikk dette helt problemfritt, helt til jeg huket av for Ikke spør om dette igjen, for overføring av kontaktlisten.

Det er tydeligvis en eller annen innstilling på mobilen jeg må gjøre om, for å kunne aktivere muligheten for å overføre kontaktene igjen.

Noen som vet hvordan jeg kan få til dette?

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du slettet mobilen i bilen og bilen på mobilen? Burde i grunn fungere da.

Jeg har slettet mobilen fra bilen, og jeg har slettet bilen fra mobilen. Har også gitt mobilen et nytt navn, for å være sikker på at alle "spor" skal være borte etter den i bilen.

Det blir sammenkoblet via bluetooth, og jeg kan både ringe ut og ta i mot samtaler fra bilen. Så sammenkoblingen fungerer jo bra, men det er komplett umulig å overføre kontaktboka.

Kontaktboka er ikke lastet inn komplett står det i displayet på bilen,

men det står ikke noe om hvorfor.

Så forsøker jeg manuellt å gjøre dette fra bilen, men får samme beskjed.

Det har ikke vært mulig siden jeg huket av for ikke spør om dette flere ganger på mobilen, siden mobilen hele tiden spurte om den skulle overføre kontaktboka etter hver eneste samtale eller hver eneste gang bilen ble startet på nytt......

Så hvordan får jeg "resatt" denne muligheten på mobilen?

Er det kun en formatering/sletting av alt innhold på mobilen som kan "nullstille" et valg på Samsung mobilen jeg har?

Det samme gjelder valg jeg har gjort for å sende mail f.eks. fra en av mailkontoene mine, jeg har valgt bruke en av dem som std. men enkelte ganger så skulle jeg ha ønsket å kunne bruke den andre mailkontoen i stedet. En mailkonto er privat og den andre er jobberelatert (dette er også en mobil jeg har fått av arb.giver), derfor hadde det vært greit å kunne bytte om på valget jeg har satt som std.

Er det mulig å forandre på dette i innstillingene, i tilfelle hvordan?

Har "endevendt" hele innstillingsmenyen på mobilen uten å finne en løsning på det, men det er helt sikkert noe jeg overser her.

Lenke til kommentar

Virker som vw systemet og S4 A ikke er 100% kompatible.

Jeg har Ford audio system (Sony) og har hatt dette en gang selv.

For å fikse det måtte jeg gjøre slik at pin kode fra bilen ble lagt inn i telefonen pånytt.

Gå til program behandling og clear både cache og data for blutooth i telefonen.

Oppdater den til siste fw (om det ikke er gjort) og pair den med bilen pånytt.

Når du får spørsmål om bilen tillatelse til contacts book skal du svare "always" eller yes.

Sjekk også opsjonene under tannhjulet til høyre for bilen bt entry i telefonens pairing liste.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det samme gjelder valg jeg har gjort for å sende mail f.eks. fra en av mailkontoene mine, jeg har valgt bruke en av dem som std. men enkelte ganger så skulle jeg ha ønsket å kunne bruke den andre mailkontoen i stedet. En mailkonto er privat og den andre er jobberelatert (dette er også en mobil jeg har fått av arb.giver), derfor hadde det vært greit å kunne bytte om på valget jeg har satt som std.

Har "endevendt" hele innstillingsmenyen på mobilen uten å finne en løsning på det, men det er helt sikkert noe jeg overser her.

Når du er inne på mail programmet så er det bare å trykke på adressen som står i fra feltet. Da får du velge hvilken konto du skal sende fra :)

Om du vil forandre standard konto trykker du på meny knappen når du er inne i mail program. Velg innstillinger, deretter konto innstillinger. Der trykker du på en konto og kan deretter velge den som standard om du vil.

Resten av problemene du har har hatt siden du gikk over til Android tyder på enten defekt produkt, grov brukerfeil eller at du er helt låst på at det skal fungere på samme måte som iPhone :p

Lenke til kommentar

Virker som vw systemet og S4 A ikke er 100% kompatible.

Jeg har Ford audio system (Sony) og har hatt dette en gang selv.

For å fikse det måtte jeg gjøre slik at pin kode fra bilen ble lagt inn i telefonen pånytt.

Gå til program behandling og clear både cache og data for blutooth i telefonen.

Oppdater den til siste fw (om det ikke er gjort) og pair den med bilen pånytt.

Når du får spørsmål om bilen tillatelse til contacts book skal du svare "always" eller yes.

Sjekk også opsjonene under tannhjulet til høyre for bilen bt entry i telefonens pairing liste.

Takk for svar

Den muligheten til å velge programbehandling finner jeg rett og slett ikke i innstillingene.

Når jeg trykker på Instillinger (tannhjulet) så kommer det opp fire faner helt øverst, disse her:

Tilkoblinger Min enhet Kontoer Mer

Men ingen av disse fanene her lar meg finne programmer eller programbehandling, og heller ikke får jeg den muligheten om jeg går inn på Bluetooth og velger innstillingene der.

Jeg ser ikke bort i fra at dette rett og slett er brukerfeil fra min side, men hvor kan jeg da finne den muligheten til å lete frem programbehandling i menyen/innstillingene på mobilen?

For det er vel også der jeg må inn for å kunne forandre på valg jeg har satt som std., men som jeg muligens vil ha forandret på i ettertid?

Når det gjelder tilkoblingen til arb.bilen så har det hele tiden fungert som det skal, det er rett og slett overføringen av kontaktene som ikke samarbeider så godt.

Etter at jeg slettet både mobilen fra bilen, og bilen fra mobilen så trodde jeg jo at dette skulle løse problemet, men det gjorde det ikke.

Nå fant jeg likevel en løsning på dette, tenkte å forsøke dette som en siste løsning før jeg evt. slettet alt innhold på mobilen og startet helt på nytt.

Etter at jeg på nytt slettet bilen fra mobilen, og mobilen fra bilen. Så slo jeg av tenningen på bilen, og slo mobilen helt av, så koblet jeg disse enhetene sammen igjen via bluetooth, og da fikk jeg muligheten til å overføre kontaktene igjen, og denne gangen var det vellykket :)

Men jeg lurer nå fremdeles på hvor jeg kan finne programstyring, og hvordan jeg kan gjøre om på de valgene jeg gjorde til og begynne med, for det viser seg jo at ikke alle valg var så gjennomtenkte. Men det lærer en jo etterhvert av erfaringer en gjør seg.

For et valg en setter som std. må en vel kunne gjøre om på i ettertid???

Lenke til kommentar

Når du er inne på mail programmet så er det bare å trykke på adressen som står i fra feltet. Da får du velge hvilken konto du skal sende fra :)

Om du vil forandre standard konto trykker du på meny knappen når du er inne i mail program. Velg innstillinger, deretter konto innstillinger. Der trykker du på en konto og kan deretter velge den som standard om du vil.

Resten av problemene du har har hatt siden du gikk over til Android tyder på enten defekt produkt, grov brukerfeil eller at du er helt låst på at det skal fungere på samme måte som iPhone :p

Ja den er grei, det får jeg til uten problemer.

Men f.eks. når jeg er på galleriet og så skal sende bilder derifra på mail (jeg vet jeg kan legge ved vedlegg rett i mailen også), så valgte jeg at mailen fra jobben skulle benyttes hver gang på valget jeg fikk opp på mobilen, men nå har jobbmailen min en begrensning på 5 MB jeg kan ha som vedlegg, så da var jo det et dårlig valg av meg. Der skulle jeg ha gjort om til at G.mailen var satt som std. valg i stedet, for den kan jeg sende 20MB vedlegg fra.

Men hvordan kan jeg forandre på mitt dårlige valg her???

_________

Std. konto er satt som jobb mail. og det må den være pga et virus program vi er nødt til å ha innstallert på mobilen, for å kunne sette opp jobbmailkontoen på mobile og/eller nettbrett. Så der kan jeg ikke velge det, men det er ikke noe problem å skifte mellom mailkontoene jeg vil inn på, jeg får bare ikke forandret på std.mail.

_________

Hehe, at jeg savnet iPhonen i starten er det ingen tvil om, men det begynner å hjelpe litt nå, har blitt mye bedre venner med Samsung og Android nå. :) Mye er rett og slett en vanesak, og en blir jo litt påvirket av oppsettet når en har benyttet iPhone i flere år, og så skal gå over til Android i stedet.

Tror nok ikke det er noen feil på produktet, men det virker som det er betydelig mindre muligheter til å gjøre forandringer på oppsettet på S4 Active, enn det er på mine kollegaer sine S4 og S5.

For det med programstyring og gjøre om på valg der, finner jeg rett og slett ikke i menyene.

Men igjen, at dette rett og slett er brukerfeil fra min side er det ingen tvil om, for det er det jeg har mest tro på.

Men om noen kunne hjelpe meg med å finne programstyring i menyen på Samsung S4 Active, og hvordan jeg kan forandre på valg jeg har gjort der, så blir jeg meget fornøyd.

Lenke til kommentar

Tannhjulene jeg sikter til i blutooth enhets pairing oversikten.

Appstyring tøm data og cache for BT.

Edit:

Skriver med mobilen status med litt for pågående stave kontroll.

Appstyring får jeg opp som et valg i menyen her, men det første bildet du la ved med Programinfo, har jeg rett og slett ikke så langt jeg kan se......

Det er der det stopper opp for meg.

EDIT:

Nå fant jeg ut av det, alt ligger i Appstyring og så må jeg gå inn på hver enkelt App for å forandre på det en ønsker.

Takk for god hjelp :)

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Program info (bilde 1) får jeg opp etter å ha trykket på BT (Blutooth deling) i bilde nr 2

Det fant jeg akkurat ut, det var denne muligheten jeg har letet etter.

Er ikke så enkelt når en helt "fersk" i Android verdenen, etter å ha vært inngrodd i Apple i flere år skal jeg si deg ;)

Lenke til kommentar

Fint.

Jeg foreslår at du prøver igjen i denne rekkefølge.

Telefonen , fjerne avslutte pairing mot bilen.

I Bilen slette telefonen

La navnet til bt telefonen være det samme i telefon (ingen grunn til å bytte det)

I telefonens appstyring clear cache og data for blutooth tilpoplinger.

Restart telefonen.

Stans/slå av bil anlegget (tenningen)

Da bør det være rimelig tomt i begge ender.

Så sette opp pånytt.. (og ikke svare feil på spørsmål denne gangen)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Fint.

Jeg foreslår at du prøver igjen i denne rekkefølge.

Telefonen , fjerne avslutte pairing mot bilen.

I Bilen slette telefonen

La navnet til bt telefonen være det samme i telefon (ingen grunn til å bytte det)

I telefonens appstyring clear cache og data for blutooth tilpoplinger.

Restart telefonen.

Stans/slå av bil anlegget (tenningen)

Da bør det være rimelig tomt i begge ender.

Så sette opp pånytt.. (og ikke svare feil på spørsmål denne gangen)

Takk igjen :)

Som jeg nevnte i et tidligere innlegg her, så løste dette seg når jeg slo av tenningen på bilen (etter at jeg slettet mobilen fra bilen), og slo av hele mobilen (etter at jeg hadde slettet bilen fra mobilen)

Etter det så gikk det greit å sammenkoble disse enhetene, og jeg svarer ikke Nei på spørsmålet om å overføre kontakter en gang til nei. :)

Mld får bare komme på mobilen etter hver gang jeg enten starter bilen, eller har avsluttet en samtale, dette svarer jeg ikke nei på en gang til.

Er jo enklere å resette dette en annen gang når jeg har fått en god forklaring på hvordan jeg evt. skal løse dette om problemet skulle dukke opp en annen gang.

Meget lærerikt og flott forum dette her gitt, selvfølgelig takket være mange dyktige og aktive medlemmer :)

Lenke til kommentar

Jeg har jo omtrent samme opplegg med en 2012 Ford Focus bt audio system.

Hos meg spør ikke telefonen om bilen kan aksessere kontaktene hver gang. Jeg har gitt den lov.

Så det er litt pussig at du ikke kan svare "ikke spør igjen".

Bilen min lagrer ikke komplett telefon contacts i sitt system etter at den stanses (tror jeg).

Det er mulighet til å, parre mange telefoner med en enkelt bil.

Det hentes vel kontakter ved at bilen forespør telefon om aksess til contacts over BT ved hver oppstart. Det er lite data (nummer og tekst)

Tror det fungerer slik.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Men f.eks. når jeg er på galleriet og så skal sende bilder derifra på mail (jeg vet jeg kan legge ved vedlegg rett i mailen også), så valgte jeg at mailen fra jobben skulle benyttes hver gang på valget jeg fikk opp på mobilen, men nå har jobbmailen min en begrensning på 5 MB jeg kan ha som vedlegg, så da var jo det et dårlig valg av meg. Der skulle jeg ha gjort om til at G.mailen var satt som std. valg i stedet, for den kan jeg sende 20MB vedlegg fra.

_________

Std. konto er satt som jobb mail. og det må den være pga et virus program vi er nødt til å ha innstallert på mobilen, for å kunne sette opp jobbmailkontoen på mobile og/eller nettbrett. Så der kan jeg ikke velge det, men det er ikke noe problem å skifte mellom mailkontoene jeg vil inn på, jeg får bare ikke forandret på std.mail.

_________

Hehe, at jeg savnet iPhonen i starten er det ingen tvil om, men det begynner å hjelpe litt nå, har blitt mye bedre venner med Samsung og Android nå. :) Mye er rett og slett en vanesak, og en blir jo litt påvirket av oppsettet når en har benyttet iPhone i flere år, og så skal gå over til Android i stedet.

Tror nok ikke det er noen feil på produktet, men det virker som det er betydelig mindre muligheter til å gjøre forandringer på oppsettet på S4 Active, enn det er på mine kollegaer sine S4 og S5.

For det med programstyring og gjøre om på valg der, finner jeg rett og slett ikke i menyene.

Men igjen, at dette rett og slett er brukerfeil fra min side er det ingen tvil om, for det er det jeg har mest tro på.

Men om noen kunne hjelpe meg med å finne programstyring i menyen på Samsung S4 Active, og hvordan jeg kan forandre på valg jeg har gjort der, så blir jeg meget fornøyd.

Når du er inne på galleri og ser på et bilde så ser du endel valg oppe.

Der er det et ikon med tre prikker med strek mellom. Der får du opp alle mulige apper som kan dele bilder. Det mail ikonet du ser der er bare fordi at du brukte mail sist. Om du deler med facebook en gang så vil det stå der neste gang. Så det skal være enkelt å dele med det du bruker mest :)

Jeg har både S4 og S4A og merker ikke noe som mangler på den ene i forhold til den andre.

Jeg tror det er håp for deg, for det virker som om du VIL få det til :)

Endret av Daniel.ab
  • Liker 1
Lenke til kommentar

_________

_________

Når du er inne på galleri og ser på et bilde så ser du endel valg oppe.

Der er det et ikon med tre prikker med strek mellom. Der får du opp alle mulige apper som kan dele bilder. Det mail ikonet du ser der er bare fordi at du brukte mail sist. Om du deler med facebook en gang så vil det stå der neste gang. Så det skal være enkelt å dele med det du bruker mest :)

Jeg har både S4 og S4A og merker ikke noe som mangler på den ene i forhold til den andre.

Jeg tror det er håp for deg, for det virker som om du VIL få det til :)

Takk for det, det var hyggelig å høre :)

Ja jeg vil virkelig få det til å fungere, og nå løsner det også mer og mer.

Etter at jeg fant (med god hjelp av dere) ut hvor programstyringen hadde "gjemt seg" på mobilen, så får jeg "annulert" tidligere valg som kanskje ikke var så smart og velge likevel.

Delingen er grei, men når jeg hadde valgt f.eks. jobb-mail der som std. så gikk den jo rett dit neste gang også, selv om jeg da ønsket å merke flere bilder på en gang og sende dem med Gmailen i stedet.

Men etter at jeg ble klar over hvor programstyringen ligger, så var det jo bare å gå inn på jobbmailen min og slette/annulere valget jeg hadde gjort der.

Programstyring ligger jo som et eget valg på mitt Samsung Galaxy Note 10.1 nettbrett, og det var det jeg letet etter på mobilen også. Men der må jeg først velge Appstyring, så den aplikasjonen jeg vil gjøre noe med. Derretter så var det jo meget enkelt :)

Tror nok heller ikke det er så store forskjeller på disse mobilene som jeg først trodde, det er bare det at noen av valgene/programmene ser ut til å være litt forskjellig plassert.

Samsung/Android og jeg er ikke helt "bestevenner" enda, men vi begynner i hvertfall å bli mye bedre samkjørte. Føler den er litt lite samarbeidsvillig til tider, for det er jo selvfølgelig mobilen som er det, det har jo ingenting med brukeren å gjøre vil jeg tro, hehe ;)

Så det ser jammen ut til at det er mulig å lære gamle hunder nye triks gitt, hehe ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...