smcboy Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 (endret) Hei! Jeg og min far har kommet opp i konflikt med eieren av nabotomta ang. innkjøringen vår som vi bruker for å komme på veien. Han mener bestemt att siden veien går gjennom tomta hans, kan han stenge den uten varsel og kreve att vi lager (og betaler) ny vei ut ifra tomta vår. Veien "vår" er ikke tinglyst i skjøte, men har blitt brukt her i langt over 30 år, da min far har eid tomta her i 28år og huset her ble bygget i 1978, og nabohuset (som også bruker samme vei ::PS, Ikke samme nabo som stenger veien) ble bygget 1925. Det jeg lurer på er, er det noen regler som kan fortelle meg (og forhåpentligvis idioten som stenger veien) att vi faktisk har krav på å kunne bruke veien, og att den etter x-antall år har blitt automatisk tinglyst? Vi har hørt med statens kartverk uten att de kunne fortelle oss konkret att vi har veirett, men dama i telefonen mente vi hadde det. Hyggelig om noen kan hjelpe oss i denne nabofeiden da det å bygge ny vei koster en hel del penger og økonomien rett og slett ikke strekker til... Med vennlig hilsen, Fortvilet nabo.. Endret 11. august 2014 av smcboy Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 Tinglysing har kort fortalt ingen virkning mellom partene, så her er naboen din fullstendig på bærtur hvis det er begrunnelsen. Det han kunne gjort var å selge gården, ny eier kunne da tenkes å nekte dere vei. Men det forutsetter at han var i aktsom god tro, og dersom veien går over naboeiendommen og inn på deres tomt så vil som oftest det ikke være tilfelle. Han kan selvfølgelig hevde at dere i 30 år har "levd på hans nåde" og at dere aldri har hatt rett til veien, men at dere har fått lov til å bruke hans vei for å være snill. Om en slik anførsel kan føre frem er jeg mindre sikker på, det har vel formodningen mot seg. Dessuten vil fort vilkårene for hevd være oppfylt i et slikt tilfelle: Dere har hele tiden hatt grunn til å tro at dere hadde rett til å bruke veien, uten at dere egentlig hadde det. 1 Lenke til kommentar
smcboy Skrevet 11. august 2014 Forfatter Del Skrevet 11. august 2014 Naboen kjøpte tomta for 5 år siden, og han har kun nå den siste måneden begynt å nekte oss å kjøre der, for i hans mening blir tomta hans "forsøplet" av regnvann som danner seg i dammer i veien som jeg liker å kalle vår. Så eieren av nabotomta (som forøvrig ikke engang bor der, men leier ut til slektninger) mener det foreligger en rett til å bestemme seg på minuttet att her kan ikke vi kjøre. Fikk ett annet svar på pm her som jeg skal tenke nøye over og sjekke litt, men så langt tyder begge svarene på att siden veien her har ligget her såpass lenge og vi den har vært i nærmest daglig bruk ihvertfall siden vi flyttet hit, samt en stund før. Altså med fullt sikkerhet i over 30 år. Den er altså i vår rett å bruke. Lenke til kommentar
G Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 (endret) Det kalles sedvanerett. Det du beskriver rimer sterkt med at det er blitt opparbeidet en sedvanerett. Slik at om det blir konflikt så kan dere vise til denne. Det koster forresten kun en ca. kr 800,- å dra vedkommende inn for Forliksrådet, slik at Forliksrådet kan belære denne mistroiske naboen om hva sedvanerett går ut på. Vedkommende kan da nekte å møte, men da kan Forliksrådet ta en bestemmelse, og naboen din må da dra deg inn for en ordinær rettsak for å endre på Forliksrådets bestemmelse. Det kan da godt hende at retten avviser anken allerede i byrettsnivå, siden Forliksrådet allerede har dømt i saken. Det er jo en grunn til at man har et Forliksråd, slik at rettssystemet skal slippe for mange småsaker. Endret 12. august 2014 av G 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå