Ulrik_Foto Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 (endret) Bruker: Ulrik_Foto Deltagernivå: Prosjekt-oppgave Personlig utfordring/tema: "Tett på" - makro og detaljbilder med f/2.8 blender. Utstyr: Canon EF 40mm 1:2.8 STM, Canon EOS 700D Målet mitt er at jeg kun skal bruke min faste 40mm med en blender på 2.8. Jeg har ikke noen ordentlig makro-objektiv så bruker min 40mm, vet ikke om det blir riktig å kalle det makro men det fungerer i allefall greit for mitt bruk. Siden jeg er en nybegynner så tror jeg utfordringen blir å få frem motivet med en relativt stor blender, + å få hele motivet i bildet, personlig synes jeg faste objektiver er veldig lite fleksibelt. Men jeg liker at man kan ha en fast blender og at kvaliteten blir bedre. Jeg vet ikke hvordan den neste måneden blir, så jeg melder meg på prosjekt-oppgave. Endret 1. august 2014 av Ulrik_Foto Lenke til kommentar
Ulrik_Foto Skrevet 2. august 2014 Forfatter Del Skrevet 2. august 2014 (endret) 1 - "Trygg på sjøen" Kamera: Canon EOS 700D Blenderåpning: f/2.8 Lukkertid: 1/800 ISO: 100 Linse: Canon EF 40mm 1:2.8 STM Bildet er smålig redigert i Canons egne redigeringsprogram: Canon Digital Photo Professional (Canon DPP) Endret 7. august 2014 av Ulrik_Foto Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 Bilde 1, skjønner hvor du vil hen, men vet ikke helt med fordelingen av bildeflaten, muligens mer av det ene eller det andre kunne gjort seg..... Lenke til kommentar
Ulrik_Foto Skrevet 3. august 2014 Forfatter Del Skrevet 3. august 2014 Bilde 1, skjønner hvor du vil hen, men vet ikke helt med fordelingen av bildeflaten, muligens mer av det ene eller det andre kunne gjort seg..... Jeg er enig i det, at skille som går midt på er ikke ideelt. Bildet ble tatt litt i farten, jeg tok testbilder og justerte innstillingene og akkurat i det jeg kunne si meg ferdig med innstillingene kom det en båt og bildet ble tatt litt kjapt for å sikre meg båten. Var med et reisefølge så tok meg dessverre ikke tid til å se så nøye på bildet eller ta et nytt et. Men takk for kritikk! Lenke til kommentar
Substitute Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 Ja jeg synes at du viser litt for mye av livbøyen og kunne tenkt meg å sett hele båten. Fokus sitter godt og fin bokeh. Lenke til kommentar
Ulrik_Foto Skrevet 4. august 2014 Forfatter Del Skrevet 4. august 2014 (endret) Ja jeg synes at du viser litt for mye av livbøyen og kunne tenkt meg å sett hele båten. Fokus sitter godt og fin bokeh. Jeg er enig det du sier, jeg skulle delt bildet litt bedre, tatt mindre av livbøyen og gitt båten en større del av bildet. Jeg tok seriebilder så har også et bilde med hele båten. Bildet er smålig redigert i Canons egne redigeringsprogram: Canon Digital Photo Professional (Canon DPP) Men det ble tatt litt i farten, og jeg fikk ikke sett på bildet der og da, slik at jeg oppdaget det og kunne ta et nytt bilde. Når jeg skulle velge ut et bilde av serien jeg tok, følte jeg at litt luft mellom bøyen og båten så best ut. Som du ser på bildet over blir det litt trangt og presset sammen etter min smak. Skulle jeg tatt bildet en gang til, ville fordelt mer plass i bildet til båten (med luft rundt) og at en mindre del av livbøyen ville få plass. Dette fordi det ikke ser så veldig bra ut med skille midt på, i tillegg til å få frem båten bedre. Men dette er min mening Endret 8. august 2014 av Ulrik_Foto Lenke til kommentar
Ulrik_Foto Skrevet 4. august 2014 Forfatter Del Skrevet 4. august 2014 (endret) 2 - Makrofoto av strå Kamera: Canon EOS 700D Blenderåpning: f/2.8 Lukkertid: 1/2500 ISO: 100 Linse: Canon EF 40mm 1:2.8 STM Her er også noen alternative bilder av strå tatt på samme shoot: Bildene er smålig redigert i Canons egne redigeringsprogram: Canon Digital Photo Professional (Canon DPP) Endret 7. august 2014 av Ulrik_Foto Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 Bilde 2 - gir en fin følelse av "svaing i vinden"... Lenke til kommentar
Ulrik_Foto Skrevet 5. august 2014 Forfatter Del Skrevet 5. august 2014 (endret) 3 - Gammel dør Kamera: Canon EOS 700D Blenderåpning: f/2.8 Lukkertid: 1/400 ISO: 100 Linse: Canon EF 40mm 1:2.8 STM Bildet er smålig redigert i Canons egne redigeringsprogram: Canon Digital Photo Professional (Canon DPP) Endret 7. august 2014 av Ulrik_Foto Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Bilde 3 - fine detaljer og en fin "patina"! Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Fin start på festen. Likte ideen med trygg på sjøen men litt enig med smort1. Døra ble bra. Lenke til kommentar
Ulrik_Foto Skrevet 7. august 2014 Forfatter Del Skrevet 7. august 2014 4 - "Røde blomster" Kamera: Canon EOS 700D Blenderåpning: f/2.8 Lukkertid: 1/320 ISO: 100 Linse: Canon EF 40mm 1:2.8 STM Bildet er smålig redigert i Canons egne redigeringsprogram: Canon Digital Photo Professional (Canon DPP) Lenke til kommentar
Ulrik_Foto Skrevet 12. august 2014 Forfatter Del Skrevet 12. august 2014 4 - "Nyvannet" Kamera: Canon EOS 700D Blenderåpning: f/2.8 Lukkertid: 1/250 ISO: 100 Linse: Canon EF 40mm 1:2.8 STM Bildet er smålig redigert i Canons egne redigeringsprogram: Canon Digital Photo Professional (Canon DPP) Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 4 ble fint, Vanndråper på blomster gjør seg alltid. Lenke til kommentar
Substitute Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 Bilde 4 hadde masse flotte farger. Det er fint lys og fine detaljer. Vanndråpene var fine. Jeg synes bildet ble litt høyfrekvent og alle elementene rundt forstyrrere litt. Det er litt halve blader oppe øverst i bildekanten jeg ville tatt bort. Hovedblomsten er så fin så jeg ville croppet mer for å fått frem denne blomsten mer. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 13. august 2014 Del Skrevet 13. august 2014 Bilde 4 - et trangere utstnitt kunne vært noe, kanskje.... Lenke til kommentar
Ulrik_Foto Skrevet 13. august 2014 Forfatter Del Skrevet 13. august 2014 (endret) 5 - "Liv i fontenen" Kamera: Canon EOS 700D Blenderåpning: f/2.8 Lukkertid: 1/4000 ISO: 200 Linse: Canon EF 40mm 1:2.8 STM Her er også noen alternative bilder: Bildet er smålig redigert i Canons egne redigeringsprogram: Canon Digital Photo Professional (Canon DPP) Endret 13. august 2014 av Ulrik_Foto Lenke til kommentar
Ulrik_Foto Skrevet 13. august 2014 Forfatter Del Skrevet 13. august 2014 (endret) 5 - Alternativ av bilde 4 ("Nyvannet") Jeg har prøvd meg på å croppe det men får det ikke helt til. Jeg prøvde å croppe bilde for å eliminere forstyrrende elementer samt få frem blomsten mer. (Kritikk fra Substitute og smort1) - https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1619931&do=findComment&comment=21883052 Men i denne prosessen mistet jeg kvaliteten og jeg får ikke helt formatet på det (hvis det er noe som heter det). Men er det noen som gidder å prøve å croppe/redigere det? Endret 13. august 2014 av Ulrik_Foto Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 13. august 2014 Del Skrevet 13. august 2014 Synes du valgte det rette av fontenen. Det ble fint komponert og litt surrealistisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå