TinyTheBoss Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 (endret) Hei jeg har fiber 25/25 og må bruke rutern fra telenor ZyXEL P8702N og jeg lurte på om noen vet hvordan jeg kan slå på QoS eller noe bandwidth limiter. Grunnen til at jeg vil ha QoS er fordi når noen andre i huset laster ned noe får jeg veldig høy ping. før hadde vi en Zyxel P-2602HWT ruter og det hjalp veldig å slå på QoS. Link til rutern vi har nå http://www.telenor.no/privat/kundeservice/bredbandshjelp/zyxel8702/ Endret 29. juli 2014 av TinyTheBoss Lenke til kommentar
NULL Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 (endret) På denne ruteren kan du sette opp fire separate SSID-er per frekvensbånd (2,4 og 5 GHz) og separate passord på disse. Hvis du på disse valgene trykker på "Advance" er det mulig å sette opp båndbreddebegrensninger for hver av dem. Husker ikke ellers hvilke QoS-innstillinger det er på ruteren. Det er vel WMM som enkelt kan aktiveres, men dette er vel QoS for tjenester innad på nettverket og ikke mot WAN. Mulig jeg husker feil. Sjekk ellers at du har siste firmware (aajx4). Endret 29. juli 2014 av c.m. Lenke til kommentar
TinyTheBoss Skrevet 29. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2014 På denne ruteren kan du sette opp fire separate SSID-er per frekvensbånd (2,4 og 5 GHz) og separate passord på disse. Hvis du på disse valgene trykker på "Advance" er det mulig å sette opp båndbreddebegrensninger for hver av dem. Husker ikke ellers hvilke QoS-innstillinger det er på ruteren. Det er vel WMM som enkelt kan aktiveres, men dette er vel QoS for tjenester innad på nettverket og ikke mot WAN. Mulig jeg husker feil. Sjekk ellers at du har siste firmware (aajx4). Dette funket supert, tusen takk Lenke til kommentar
paarsand Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Mulig det funker supert, men hva når trafikken er på LAN? Jeg har det samme problemet, men dog enda større når noen laster opp. med 20/1.5 linje så dreper den linjen totalt når noe lastes opp. QOS med en maksimal på upload hadde løst dette, Telenor henvender meg til telenorexperten, men da jeg ikke ser noen QOS valg i routeren tviler jeg på at jeg gidder å bruke 26,- minuttet på en løsning som kanskje ikke finnes. Noen forslag? Lenke til kommentar
FB.934880505 Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 (endret) Mulig det funker supert, men hva når trafikken er på LAN? Jeg har det samme problemet, men dog enda større når noen laster opp. med 20/1.5 linje så dreper den linjen totalt når noe lastes opp. QOS med en maksimal på upload hadde løst dette, Telenor henvender meg til telenorexperten, men da jeg ikke ser noen QOS valg i routeren tviler jeg på at jeg gidder å bruke 26,- minuttet på en løsning som kanskje ikke finnes. Noen forslag? Ser at jeg svarte på en gammel post nå, nvm. (ble linket til fra en nyere post) Endret 20. november 2015 av FB.934880505 Lenke til kommentar
eriktar76 Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 http://stup.telenor.net/firmwares/cpe-zyxel-p8702n/100AAJX10D0.bin.md QoS endringerOpplevd kvalitet på linja har vært et problem, spesielt for ADSL. Det er hovedsakelig to grunner til det, brukermønsteret har endret seg og kø bufferne har vært for dype (bufferbloat). "Skyen" har blitt allemannseie og veldig mange gjør nå backup til en eller flere slike tjenester. Disse er designet for å fungere over alt og tar derfor utgangspunkt i http(s). Man bruker samme protokoll som man bruker for å sjekke VG og Facebook som store backup bulk jobber. Bufferdybden har vi krympet inn til et nivå som passer bedre for aksessformene ADSL og VDSL. Ethernet sin bufferdybde er uendret. Køingsalgoritmene har vi endret på for å bedre håndtere backup trafikk i http klassen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå