Gå til innhold

Er det mest fornuftig å kjøre forbi i et rolig eller høyt tempo?


Snylter

Anbefalte innlegg

Hva er poenget med å kjøre forbi i sakte og bedagelig tempo? Det er mulig å dra på litt forbi og på den måten skape flyt.

 

Om man skal kjøre forbi i bedagelig tempo kan man legge opp til å kjøre forbi når det ikke er noen som vil kjøre raskere bak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har man jo faktisk en fartsgrense å forholde seg til under forbikjøring også da.

 

Men i denne forbindelse har jeg et lite hjertesukk over de som bare blir liggende i samme felt når veien går fra 4-felts til 6 eller flere. Rett og slett idiotisk når det er tomt i feltet til høyre og kø i de to til venstre...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og for min del så syns jeg det er ubehagelig å ligge bak folk på f.eks. motorveien siden jeg veldig ofte opplever at det går litt i rykk og napp. Da kjører jeg heller forbi så jeg kan holde stødig tempo uten å måtte ligge bak noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har man jo faktisk en fartsgrense å forholde seg til under forbikjøring også da.

 

Men i denne forbindelse har jeg et lite hjertesukk over de som bare blir liggende i samme felt når veien går fra 4-felts til 6 eller flere. Rett og slett idiotisk når det er tomt i feltet til høyre og kø i de to til venstre...

Dersom man kjører forbi 10-15km/t raskere enn den man kjører forbi vil man bruke en svært lang strekning på å komme forbi, det er ikke hensiktsmessig.

Hvis man føler det er greit å være en sinke kan man bruke høyrefeltet som man bør.

 

Man skal ikke starte en forbikjøring dersom noen bak har begynt en forbikjøring, og det høres det ut som denne fyren som irriterer seg over de raskere bilistene har gjort.

 

 

Og for min del så syns jeg det er ubehagelig å ligge bak folk på f.eks. motorveien siden jeg veldig ofte opplever at det går litt i rykk og napp. Da kjører jeg heller forbi så jeg kan holde stødig tempo uten å måtte ligge bak noen.

Du kan jo like gjerne bare redusere hastigheten litt og på denne måten oppnå en god nok avstand til å kjøre i jevnt tempo.

 

At det går i rykk og napp er som regel et tegn på at man ikke har god nok avstand til bilen foran.

Lenke til kommentar

 

Nå har man jo faktisk en fartsgrense å forholde seg til under forbikjøring også da.

 

Men i denne forbindelse har jeg et lite hjertesukk over de som bare blir liggende i samme felt når veien går fra 4-felts til 6 eller flere. Rett og slett idiotisk når det er tomt i feltet til høyre og kø i de to til venstre...

Dersom man kjører forbi 10-15km/t raskere enn den man kjører forbi vil man bruke en svært lang strekning på å komme forbi, det er ikke hensiktsmessig.

Hvis man føler det er greit å være en sinke kan man bruke høyrefeltet som man bør.

 

Man skal ikke starte en forbikjøring dersom noen bak har begynt en forbikjøring, og det høres det ut som denne fyren som irriterer seg over de raskere bilistene har gjort.

 

 

Og for min del så syns jeg det er ubehagelig å ligge bak folk på f.eks. motorveien siden jeg veldig ofte opplever at det går litt i rykk og napp. Da kjører jeg heller forbi så jeg kan holde stødig tempo uten å måtte ligge bak noen.

Du kan jo like gjerne bare redusere hastigheten litt og på denne måten oppnå en god nok avstand til å kjøre i jevnt tempo.

 

At det går i rykk og napp er som regel et tegn på at man ikke har god nok avstand til bilen foran.

 

 

Det er da fint hensiktsmessig om den man kjører forbi holder fartsgrensa, at du mener det er livsmisjonen til alle andre trafikanter å flytte seg når du brauter deg fram betyr lite mtp henisktsmessighet eller lovlighet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Du kan jo like gjerne bare redusere hastigheten litt og på denne måten oppnå en god nok avstand til å kjøre i jevnt tempo.

At det går i rykk og napp er som regel et tegn på at man ikke har god nok avstand til bilen foran.

 

Ser den. Tenker i situasjoner der det å senke farten en smule ikke gjør stort. Men selvfølgelig, jeg legger meg nødig ut for å kjøre forbi i 85 i 80-sona dersom jeg ser det kommer en kar i 95 ikke langt bak.

 

Og med rykk og napp mente jeg at han framfor kanskje varierer farta med kanskje +/- 5 km/t eller mer, slik at jeg ikke får lagt meg i ei behagelig jamn fart uten å gå for langt under fartsgrensa. Ikke at jeg ligger bak i rumpa og bremser og gasser om hverandre :)

Endret av Alecs
Lenke til kommentar

Hva er poenget med å kjøre forbi i sakte og bedagelig tempo? Det er mulig å dra på litt forbi og på den måten skape flyt.

Det finnes ikke unntak for regler om kjørefart som tillater høyere fart under forbikjøring. Må du mye over fartsgrensen for å kjøre forbi hadde du kanskje ikke noe behov for å kjøre forbi i første omgang.

 

Det er forøvrig sikrere at relative hastigheter holdes moderate. D.v.s. at man bør ikke kjøre mye raskere enn den som blir forbikjørt. Dette begrenser konsekvensen av eventuelle uhell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes ikke unntak for regler om kjørefart som tillater høyere fart under forbikjøring.

Dette er på sett og vis sant, men det finnes regler som sier at hastighetsovertredelse under forbikjøring under visse omstendigheter skal straffes mildere enn en tilsvarende overtredelse ellers.

Lenke til kommentar

 

Det finnes ikke unntak for regler om kjørefart som tillater høyere fart under forbikjøring.

Dette er på sett og vis sant, men det finnes regler som sier at hastighetsovertredelse under forbikjøring under visse omstendigheter skal straffes mildere enn en tilsvarende overtredelse ellers.

 

 

Riktig, om den du kjører forbi holder fartsgrensen, og du ikke kjører mye raskere enn den du kjører forbi (feks 15 km/t virker til å være innenfor, å kjøre veldig mye raskere forbi som du forfekter dekkes ikke), og som du sier er dette mildere straff, ikke noe som er lovlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Politiet måler ikke selve forbikjøringa, men akkurat idet man legger seg inn. Det sa de i alle fall til meg for et par år siden. Sure penger, hadde de målt 5 sek senere så lå jeg i fartsgrensa som var 80km/t på oversiktlig vei.

 

Jeg sier ikke at jeg ikke gjorde noe galt, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar

Dette er på sett og vis sant, men det finnes regler som sier at hastighetsovertredelse under forbikjøring under visse omstendigheter skal straffes mildere enn en tilsvarende overtredelse ellers.

Regler? Hvor da? Det er nok helt sikkert en etablert praksis at moderate overskridelser under forbikjøring ikke forfølges rettslig eller med forelegg, men dette er nok mest en skjønnsvurdering. Overdreven høy fart under forbikjøring vil nok fortsatt straffeforfølges.

Lenke til kommentar

 

Dette er på sett og vis sant, men det finnes regler som sier at hastighetsovertredelse under forbikjøring under visse omstendigheter skal straffes mildere enn en tilsvarende overtredelse ellers.

Regler? Hvor da? Det er nok helt sikkert en etablert praksis at moderate overskridelser under forbikjøring ikke forfølges rettslig eller med forelegg, men dette er nok mest en skjønnsvurdering. Overdreven høy fart under forbikjøring vil nok fortsatt straffeforfølges.

 

Tapsforskriften slik den er sitert i GP 4027 fastslår helt tydelig og konkret at det i en del tilfeller skal reageres mildere enn normalt.

Interessant nok mener de altså at det er formildende i høy hastighet (høy nok til å miste lappen), men ikke i en sak som avsluttes med forenklet forelegg.. Det er ganske interessant.

Lenke til kommentar

Ble tatt i en forbikjøring for maaange år siden. Husker ikke farten, men var i 80 sone på motorvei. Den kvinnelige betjenten sa jeg var 1km/t unna å miste kortet, og da hadde de i tillegg trukket fra 10km/t pga det var målt under forbikjøringen. (det var praksisen utifra hva hun sa - om det gjelder idag vet jeg ikke)

Lenke til kommentar

Hvis noen gasser opp når man kjører forbi dem, er ofte det tryggeste å fullføre forbikjøringen ved å bryte fartsgrensen. Dette tar loven et visst hensyn til.

Det har ingenting med hvorvidt noen gir på mens man kjører forbi de eller ei ut fra de bestemmelsene jeg har klart å finne..

Lenke til kommentar

Det reglene sier er om at man blir fratatt lappen ved fartsovertredelse, og den har skjedd i forbindelse med en ellers forsvarlig forbikjøring, kan tapsperioden forkortes noe. Dette tar (litt) hensyn til slike situasjoner uten at det trenger å nevne dem eksplisitt.

 

Har fartsovertredelsen skjedd i umiddelbar tilknytning til en ellers aktsom forbikjøring, vurderes forholdet noe mildere (fradrag med 20-30%). Dette gjelder ikke når fartsoverskridelsen har vært vesentlig høyere enn det som er påkrevet for å foreta en ellers aktsom forbikjøring, eller den motorvogn som ble forbikjørt holdt høyere hastighet enn tillatt.

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2003-12-19-1660#KAPITTEL_2

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...