Storøien Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 Det står er campingvogn langtidsparkert på min grunn. Vedkommende som eier den fikk tidlig her i vår beskjed om å fjerne den før 31 mai, da jeg skal pløye opp området, men han har ikke etterkommet mitt krav. Området er ikke regulert til campingplass, men det har i mange år forekommet at folk har hatt sine campingvogner stående der mot å betale kr 2000 i året, der formålet er sportsfiske. Hvilke juridiske midler kan jeg benytte meg av? Kan jeg uten videre fjerne vognen med tvang? Eller må jeg innom en rettsinstans først? Kan jeg be om hjelp hos politiet? Kan jeg på noe vis bøtelegge vedkommende? Jeg er blitt fortalt at f eks en campingvogn som står på privat eiendom er å anse som grunneiers eiendom om den står parkert mer enn tre måneder. Stemmer dette? Betyr det at det kan være mulig for meg å ta beslag i campingvognen; i tilfelle: hvordan går jeg fram? Lenke til kommentar
Mato Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Denne trådene omhander akkurat samme problem , du kan jo se om OP enda er aktiv og høre hvordan han løste dette https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1393847 denne sidne har mye info om bruk av ut og inn mark , henten ut det mest relevante http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=5 angående bruk av utmark : TeltingDet er tillatt å sette opp telt i utmark, men det må ikke skje nær bebodd hus eller hytte at det forstyrrer beboernes fred. Avstanden må under enhver omstendighet være minst 150 meter. Kravet om at huset skal være bebodd innebærer f.eks. at et tomt sommerhus ikke har avstandsbeskyttelse mot telting.Unntak fra avstandsbestemmelsen gjelder på områder, f.eks. en campingplass, som er spesielt beregnet for oppsetting av telt.Ved telting gjelder i tillegg den såkalte to-døgnsregelen. Den sier at telting (eller annet opphold) er tillatt i utmark i opptil 2 døgn uten at det er nødvendig å innhente samtykke fra grunneier eller bruker. Det er ikke tillatt å flytte teltet et kort stykke unna på samme eiendom uten å innhente samtykke. Etter 2 døgn må teltet flyttes vekk fra området. 150 meters kravet og 2 – døgnsregelen antas også å gjelde forcampingvogner og bobiler. Defenisjoner , alt som ikke er nevnt her er utmark Som innmark anses: · Gårdsplass, d.v.s. den nærmeste plassen foran eller mellom hus. Det er uten betydning om den er inngjerdet eller ikke. · Hustomt, det er ingen fast arealgrense for hva som regnes for å være en hustomt. Det antas at det er krav på beskyttelse av et begrenset areal rundt hus, til vern om privatlivets fred. Det må foretas enkonkret vurdering. · Hyttetomter anses også som innmark. Grensen for hva som anses som tomt/ innmarksareal er noe snevrere rundt hytter enn rundt bolighus. · Dyrket mark, det gjelder først og fremst åker og eng i tilknytning til gårdsbruk. Også annen jord som er oppdyrket, slik som hager, beplantninger o.l. går inn under begrepet dyrket mark. Det er imidlertid landbrukets produksjonsarealer som skal vernes. Det blir dermed ikke automatisk innmark, bare fordi grunneier har sådd gress. Dyrket mark må holdes i hevd. Ellers blir den etterhvert å anse som utmark. men at dyrking ikke skjer på en sesong eller to er ikke nok. · Engslått: natureng som er gjenstand for regelmessig bruk i forbindelse med gårdsdrift. · Kulturbeite · Skogplantefelt · Område for industrielt eller annet særlig øyemed hvor allmennhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier, bruker eller andre. · Udyrkede, mindre grunnstykker som ligger i dyrket mark eller engslått, eller er gjerdet inn sammen med slikt område. · ”…….liknende område hvor allmennhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker”. Hva som omfattes av denne bestemmelsen bedømmes skjønnsmessig etter lokale forhold i det enkelte tilfellet, der allmennhetens og grunneierens interesser må veies mot hverandre. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Ringe ditt lokale lensmannskontor og spørre? Lenke til kommentar
Storøien Skrevet 30. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2014 Ringe ditt lokale lensmannskontor og spørre? Jeg har vært innom der. Juss er noen de generelt ikke har peiling på. (Og advokater finnes ikke i mils omkrets.) Lenke til kommentar
Storøien Skrevet 30. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2014 Denne trådene omhander akkurat samme problem , du kan jo se om OP enda er aktiv og høre hvordan han løste dette https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1393847 denne sidne har mye info om bruk av ut og inn mark , henten ut det mest relevante http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=5 angående bruk av utmark : Telting Det er tillatt å sette opp telt i utmark, men det må ikke skje nær bebodd hus eller hytte at det forstyrrer beboernes fred. Avstanden må under enhver omstendighet være minst 150 meter. Kravet om at huset skal være bebodd innebærer f.eks. at et tomt sommerhus ikke har avstandsbeskyttelse mot telting. Unntak fra avstandsbestemmelsen gjelder på områder, f.eks. en campingplass, som er spesielt beregnet for oppsetting av telt. Ved telting gjelder i tillegg den såkalte to-døgnsregelen. Den sier at telting (eller annet opphold) er tillatt i utmark i opptil 2 døgn uten at det er nødvendig å innhente samtykke fra grunneier eller bruker. Det er ikke tillatt å flytte teltet et kort stykke unna på samme eiendom uten å innhente samtykke. Etter 2 døgn må teltet flyttes vekk fra området. 150 meters kravet og 2 – døgnsregelen antas også å gjelde forcampingvogner og bobiler. Defenisjoner , alt som ikke er nevnt her er utmark Som innmark anses: · Gårdsplass, d.v.s. den nærmeste plassen foran eller mellom hus. Det er uten betydning om den er inngjerdet eller ikke. · Hustomt, det er ingen fast arealgrense for hva som regnes for å være en hustomt. Det antas at det er krav på beskyttelse av et begrenset areal rundt hus, til vern om privatlivets fred. Det må foretas enkonkret vurdering. · Hyttetomter anses også som innmark. Grensen for hva som anses som tomt/ innmarksareal er noe snevrere rundt hytter enn rundt bolighus. · Dyrket mark, det gjelder først og fremst åker og eng i tilknytning til gårdsbruk. Også annen jord som er oppdyrket, slik som hager, beplantninger o.l. går inn under begrepet dyrket mark. Det er imidlertid landbrukets produksjonsarealer som skal vernes. Det blir dermed ikke automatisk innmark, bare fordi grunneier har sådd gress. Dyrket mark må holdes i hevd. Ellers blir den etterhvert å anse som utmark. men at dyrking ikke skjer på en sesong eller to er ikke nok. · Engslått: natureng som er gjenstand for regelmessig bruk i forbindelse med gårdsdrift. · Kulturbeite · Skogplantefelt · Område for industrielt eller annet særlig øyemed hvor allmennhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier, bruker eller andre. · Udyrkede, mindre grunnstykker som ligger i dyrket mark eller engslått, eller er gjerdet inn sammen med slikt område. · ”…….liknende område hvor allmennhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker”. Hva som omfattes av denne bestemmelsen bedømmes skjønnsmessig etter lokale forhold i det enkelte tilfellet, der allmennhetens og grunneierens interesser må veies mot hverandre. Nyttig. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Ringe ditt lokale lensmannskontor og spørre? Jeg har vært innom der. Juss er noen de generelt ikke har peiling på. (Og advokater finnes ikke i mils omkrets.) du har vært innom og dem var ikke interessert i å helpe til?? da må du si til dem at med mindre dere kommer og ordner opp nå så skyter jeg 100 hull i vogna om 30 min, håper ikke det er noen i den. ha en fin dag 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Det hørtes ut som en kjempeidé du... 8 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 du har vært innom og dem var ikke interessert i å helpe til?? da må du si til dem at med mindre dere kommer og ordner opp nå så skyter jeg 100 hull i vogna om 30 min, håper ikke det er noen i den. ha en fin dag Han mente nok han hadde vært innom det lokale politiet og spurt. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Jeg kan forestille meg at det faller innenfor en rimelig rett til selvtekt å fysisk flytte campingvognen. Du gjør ikke skade på vognen ved å flytte den, og jeg har vanskelig for å se at det vil være straffbart å flytte den. Du kunne jo vurdere å flytte den til et sted der den ikke står i veien? Dersom noen med bedre forståelse for selvtekt enn meg vil korrigere jussen er det helt greit, dette var litt uklart for meg. 1 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 JEG hadde flyttet den til et sted hvor den stod feilparkert på kommunens eiendom. Eller enda bedre - sett den opp på parkeringsplassen utenfor lensmannskontoret! 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 (endret) Høres ikke spesielt smart ut. Da er det jo han som flytter "søppelet" som blir anvarlig for forsøplingen der det havner. Det kan sikkert ta unødvendig mye tid å krefter å flytte disse spikerteltene også. Jeg vil heller anbefale å prøve å spore opp de tidligere eierne og gi de en frist til å fjerne søppelet. Blir det ikke overholdt er det bare å stramme inn grepet med trusler om anmeldelse i henhold til nevnte paragrafer i forurensingsloven og mer av det som har fremkommet her i tråden og den linkede tråden. Dersom han ikke finner tidligere eier eller tidligere eier ikke vil vedkjenne seg søppelet så kan grunneier velge mellom å stramme ytterligere med anmeldelse osv eller fjerne skrotet på lovlig vis selv. Endret 1. juli 2014 av Simen1 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 De har jo fått frist allerede, og vogna skulle vært flyttet før utgangen av Mai. 1 Lenke til kommentar
Mato Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 hvis du har levert dette skriftelig og kan dokumentere at de har fått dette ( sånt sendes helst med rekomondert brev ) så er det vell bare og andmelde de , så burde politiet enten ta afere eller sende saken til forliksrådet . 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Alle disse oppfordringene til hærverk og ta saken i egne hender er helt urealistisk tøv. Da skaper man bare masse trøbbel for seg selv istedet. 1 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Hva med å bestille borttauing for eiers regning? 1 Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Det ville kanskje vært lurt å satt opp et skilt med parkering forbudt eller noe. For hvis området er merket parkering forbudt, så kan man kanskje få politiet til å bestille borttauing. Dette blir kanskje vanskeligere når det gjelder privat eiendom. Hvordan er ellers muligheten for å kreve døgnleie? Da ville personen sikkert hentet vognen ganske kjapt. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 (endret) Hadde det vært en bil kunne man påberopt seg vegtrafikkloven §37 overfor politiet. Når det er et kjøretøy uten motor (ikke "motorvogn", ref. §1) faller det imidlertid kanskje utenfor vegtrafikklovens virkeområde... § 37.Fjerning og forvaring av kjøretøy m.m. Politiet kan kreve fjernet, eller om nødvendig fjerne eller ta i forvaring kjøretøy c) som er plassert på privat eller offentlig eiendom til skade eller ulempe for eier eller bruker eller mot dennes forbud. Står kjøretøyet på et område som ikke er åpent for alminnelig trafikk, gjelder dette bare dersom eier eller bruker av grunnen krever at kjøretøyet blir fjernet. § 1.Lovens område. Denne lov gjelder all trafikk med motorvogn. Den gjelder også annen ferdsel, men da bare på veg eller på område som har alminnelig trafikk med motorvogn. § 2.Definisjoner. Med veg forstås i denne lov også gate og plass, herunder opplagsplass, parkeringsplass, holdeplass, bru, ferjekai eller annen kai som står i umiddelbar forbindelse med veg. Med kjøretøy forstås innretning som er bestemt til å kjøre på bakken uten skinner. Man kan kanskje kalle det opplagsplass/parkeringsplass -det er i alle fall det eieren av vogna bruker området som... I så fall gjelder vegtrafikkloven, og borttauing kan som nevnt gjøres/rekvireres av politiet. Endret 1. juli 2014 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Jeg vet ikke hvor mye relevans denne saken har til OP sin sak, men jeg slet i lengre tid med besøkende til naboen min i borettslaget jeg bodde i før, som parkerte bilen sin på min reserverte plass. Ofte når jeg kom hjem fra nattevakt, trøtt og sliten fant jeg ingen parkeringsplass da min allerede var opptatt. Jeg ringte til slutt falken for å få den tauet bort (etter gjentatte ganger si til naboen at dette var uakseptabelt). Men selv om den stod på "min" grunn (min i gåseøyne her for det var strengt talt borettslagets grunn AFAIK) fikk jeg beskjed om at jeg måtte kontakte politiet for å få en rettslig tillatelse på å fjerne bilen. Så jeg ringte til slutt politiet, politiet trappet opp, de så bare dumt på meg "kan du ikke snakke med naboen din da?" og etter at jeg hadde forklart hvor mange ganger jeg hadde tatt dette opp med naboen kviet de seg veldig for å foreta seg noe som helst. De møtte altså fysisk opp men når de først var der var det visst altfor mye jobb å gå videre med saken. De insisterte heller på at jeg skulle ta det sivilt (!) Så hva gjør en stakkar da? Det ble jo til at jeg tok saken i egne hender, parkerte bilen min rett bak naboen sin bil og sperret han fra å komme ut, tok fri fra jobben noen dager (jeg er selvstendig næringsdrivende så det lot seg gjøre) og vente tålmodig på at naboen skulle komme og pent be meg flytte bilen min så hans besøkende kunne bruke sin igjen. Det skjedde jo ikke, men etter noen dager dro jeg på jobb igjen og når jeg kom tilbake var ikke bilen der og ei heller var det noen etter det som feilparkerte bilen sin på min plass. Selvtekt altså, selv om det ikke er juridisk etter notene virker som om det er den eneste måten noen ganger man skal få løst slike ting på, på denne steinrøysa. Man må bare tenke seg veldig grundig igjennom slik at man ikke utsetter seg selv for skade Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå