Gå til innhold

Regjeringen selger seg ut

Gjest Slettet-EZE0dRsY

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EZE0dRsY

http://e24.no/makro-og-politikk/disse-vil-regjeringen-selge-seg-ut-av/23235585

" Næringsminister Monica Mæland har siden valget vært klar på at staten bør eie en mye lavere andel av norsk næringsliv enn det de gjør i dag."

Hva er egentlig årsaken til at regjeringen ønsker å selge seg ut/ned i statseide selskap? Slik jeg ser det, så reduseres utbytte når de selger seg ut/ned.

Jeg tviler på at regjeringen gjør dette for å ødelegge for Norge, det må da være en eller annen framsiktig økonomisk gevinst ved å selge seg ut?

Kan noen fortelle meg hvilke store fordeler man får ved å selge seg ut/ned i lønnsomme selskap som Telenor, Statoil, Flytoget, Yara, etc. :)

PS: Dette er ikke en debatt om hvilket parti som er best eller ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Jeg minnes diskusjonen den gang mektige krefter (endog økonomiprofessorer) i Høire ville selge våre oljefelt på rot og prisen svingte rundt USD 10 / fat.

Jeg har hørt veldig lite til dem de siste årene.

What is a cynic?

A man who knows the price of everything and the value of nothing.

Oscar Wilde

Og selvsagt får de støtte av mer og mer markeds liberalistiske Venstre som snart kan forveksles med DLF på flere områder.

Det meget ineressante er jo hva pengene som fås ved salg av statlig egenkapital (formue) skal brukes til. Skal de brukes til dekke den statlige driften når budsjettet legges frem til høsten?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jeg husker den gangen jeg kunne få kjøpe bygården som stod der Oslo City ble bygget senere for 100 000 kroner og synes det var alt for dyrt. For ikke å snakke om når jeg nesten takket nei til å kjøpe huset vårt her i Bergen fordi selger plutselig skulle ha 1,25 millioner istedet for 1,15. Og fikk frysninger når vår datter betalte over 500 000 for sin leilighet. for ikke å snakke om den gangen en kamerat betalte 800 000 for en leilighet i Ullevål Hageby. Vi trodde han var gått fra forstanden.

Så jeg er forsiktig med å bruke etterpåklokskap for å beskylde andre for å tenke kortsiktig.

Men ja, at olje ville bli en etterspurt vare kunne man kanskje ha forutsett. (Om man ikke var aksjonær i Volvo...) Edit: Litt sen.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Eller for den saksskyld om den gang Oddvar Nordli var Statsminister for AP og ville bytte oljen mot aksjer i Volvo.

Oljen dem ville byttet har vell hatt en estmiert verdi på nesten 600 milliarder kroner. Volvo ble solgt for 10 milliarder.

Da ville man transformer en type egenkapital til en annen. Jeg har en mistanke om at man nå vil transformere formue til løpende utgifter eller endog skattelette med et varig svekket skattenivå og de konsekvenser det får for den langsiktige utviklingen av den norske velferdsstaten.

Det er ikke overraskende at Høire mener dette, men nok en gang viser partiet som elsker å fremstille seg som partiet for vanlige mennesker sitt sanne ansikt. Om pengene går til skattelette, tror du at du og jeg vil få en krone av dem?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

At Norsk økonomi fikk seg en liten oppsving som mange absolutt fortsatt husker kom nok ganske overraskende på de fleste. Men igjen kan vi nok takke svenskene for at vi har det såpass bra som vi har det :-)

Det er feil.

Ingen vet hva Volvo hadde blitt med Norske aksjonærer i tillegg, Det kunne jo blitt det selskapet som hadde finansielle muskler til å realisere Think.

Jeg er overbevist om at der er et større og større marked for miljøvennlige biler.

Lenke til kommentar

Ett skattelette vil nok gi meg personlig avkastning. Dog ikke hjelpe det norske folk nevneverdig.

Jeg tviler, og når jeg sier tviler så mener jeg med sikkerhet at oljen på kortsikt og langsikt var ett bedre valg enn Volvo. Vi kunne laget ett ganske greit bilselskap med de 490+/- milliardene som vi har fått. Kontra de 5 (siden det aldri var snakk om mer enn halve volvo) milliardene vi nå ser vi hadde fått.

Men det å vurdere tidligere valg som utelukkende er jo selvfølgelig umulig, men man kan se på avkastning og ta en helhetelig vurdering av hvor lurt det var.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Det er nok prinsipielt (ideologisk) begrunnet snarere enn økonomisk.

Geir :)

Enig!

Dette er høyre politisk ideologi - gi mer makt til kapitalmakten - reduserer den politiske makten og folkets kontroll med kapitalmakten - kalles Korporatisme som er et annet navn på Fascisme - det Mussolini foretrakk som navn på hans ideologi fremfor Fascisme.

I dag er denne ideologien sterkt forbundet med Oligarki som i Russland og USA og sett som en direkte fiende av demokrati.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ett skattelette vil nok gi meg personlig avkastning. Dog ikke hjelpe det norske folk nevneverdig.

Jeg tviler, og når jeg sier tviler så mener jeg med sikkerhet at oljen på kortsikt og langsikt var ett bedre valg enn Volvo. Vi kunne laget ett ganske greit bilselskap med de 490+/- milliardene som vi har fått. Kontra de 5 (siden det aldri var snakk om mer enn halve volvo) milliardene vi nå ser vi hadde fått.

Men det å vurdere tidligere valg som utelukkende er jo selvfølgelig umulig, men man kan se på avkastning og ta en helhetelig vurdering av hvor lurt det var.

Nei det er nesten umulig å vurdere:

1. Den globale finanskrisen rammet bilindustrien særlig hardt.
  2. Bilindustrien har enda ikke kommet seg helt, men det langsiktige potensialet for miljøvennlige biler kan være meget bra.
  3. Poenget er at man da byttet oljeformue mot aksjeformue i Volvo. Hadde det blitt en fiasko, kunne man klandret de som tok beslutningene om å selge Volvo fremfor å omstille selskapet til fremtidig teknologi.
  4. Så spørsmålet er hvilken innflytelse norske aksjonærer ville fått over Volvo og hvor fremtidsrettet og visjonære de nye sammen med de gamle investorene ville vært. Jeg minner igjen om at Think var et norsk prosjekt. Det kunne blitt en stor suksess om det ble fusjonert inn i Volvo.
  5. Det er noe helt annet å transformere oljeformue til aksjeformue enn til for eksempel skattelette hvor noe vil gå til økt kjøp av søtsaker.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det er absolutt en diskusjon. Men å vurdere det på ett såpass teoretisk basis blir litt som å diskutere med anarkistene, noe jeg i grunn har sluttet med :-)

Det vil si at du også har sluttet med økonomisk teoretiske diskusjoner? Da har du vel redusert det selv til en rikssynser på linje med en mer eller mindre kjent journalist som kan finne, bore og grave i interessant stoff, men som ikke forstår verdien av det vedkommende har funnet.

Jeg har absolutt ikke sluttet å diskutere med anarkister, anarko kapitaister, ultra liberalister eller markedsliberalister som gir seg ut for å tjene den jevne mann og kvinne. Dersom du utelukker alle disse ismene ender du opp med å diskutere med dine egne (Høire folk ut fra det jeg har forstått) og i ytterste konsekvens deg selv.

Jeg har ingnorert kun ett medlem på dette forumet. En som endte opp med å kalle meg løgner i enhver politisk diskusjon.

Dersom vedkommende er ferdig med sandkassestadiet og ber om at jeg skrur av ignoreringen vil jeg gjøre det. Jeg prøver etter denne posten. Dermed har jeg ingen på min ignorer liste den 20 juni 2014.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sluttet å ha diskusjonene. Men jeg har sluttet å ha dem her, eller på diskusjonsfora øvrig. Jeg finner ikke tid til å diskutere og dele erfaringer og kunnskap. Når jeg like godt kan sette det i praksis i virkeligheten.

Jeg har nok venner og bekjente som jeg gjenvlig diskuterer med i alle politiske orienteringer, men noen utpregede liberalister tror jeg ikke jeg har kommet over som jeg har gjenvlig omgang med.

Endret av Priim
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg synes og at forumets ignorer funksjon er blitt mye bedre. Noen ganger kan man begynne med å ignorere personlige samtaler.

Lenke til kommentar

Jeg er for EØS, fri innvandring kan nok fungere greit, men jeg hadde da gått i fra å både være arbeidstaker og giver til å bare bli arbeidsgiver. Sosial dumping og de levevilkårene vi ser idag ville nok ha gått over til mer konkrete samfunnsklasser. Siden yrker som snekkere, rørleggere ol ikkje kunne vært levedykte med tanke på at det finnes land med helt andre kostnadsnivå som dem må måtte konkurere med.

Jeg skulle nok klart å få økonomisk gevinst utav det. Men det ble som en gammel mann sa til meg.

'Det å bli rik er enkelt, det klarer alle. Det kreves bare noe å tilby og noen å kjøpe det, i tider der alt går bra er dette en smal sak. Men for å bli virkelig rik kreves dårlige tider, og derav egenskapen å kunne se muligheter der andre ikke ser annet enn dritt'

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men det har nok lite å gjøre med regjeringen som selger sine eierskap.

Tja, ovennevnte Kristin Clemet har ikke minst bidratt til høyrevridningen i norsk politikk.

Man ville aldri fått flertall på det norske stortinget om å selge ut Telenor og Kongsberg gruppen for noen 10 år siden. Nå kan det bli flertall med Høyre, FrP og Venstre for å selge ut det noen kaller arvesølvet. Der er forskjell på faktisk (over 50 % av aksjene) og formell (34 % av aksjene) kontroll av et selskap.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men for å bli virkelig rik kreves dårlige tider, og derav egenskapen å kunne se muligheter der andre ikke ser annet enn dritt'

Apropos Volvo, Think og fremtidig miljøvennlig teknologi. Henry Ford, sa at han så de detaljene andre overså, mens Warren Buffett ofte kalt verdens beste investor sa at han fant få gode investeringsobjekter i gode tider ("Bull Markets"), men mange i dårlige tider ("Bear Markets"). Det er nok en grunn til ikke å dømme Volvo prosjektet nord og ned. Teoretisk kan man godt tenke seg at Volvo med et innfusjonert Think hadde blitt en stor suksess på lang sikt

Og hvordan harmoner det med ambisjonene om å ha flere ben å stå på når oljealderen er over at:

1. Vi selger oss ned i store norske selskaper og erstatter det med økt forbruk eller skattelette?
  2. At man også tar mer av oljefondet og gir til skattelette og økt bruk av offentlige utgifter?

Denne Høyre regjeringen med markedsliberalistene i FrP på slep og Venstre / KrF som gissel kan komme til å ødelegge mye av det norske velferdssamfunnet man kjenner. Mange små skritt blir over lang tid til en fundamental kursendring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...