Gjest Bruker-292501 Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 http://www.dn.no/tekno/2014/06/16/Personvern/facebook-selger-sikkerhetsinformasjon Syns dere dette er riktig? Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Som jeg nevnte i den andre tråden så må regningen betales på en eller annen måte. Jeg vil tro at facebook gladelig hadde latt være å selge informasjon om deg så lenge de hadde en alternativ måte å tjene penger på. Du har ingenting å klage over som facebookbruker, du godtok dette da du laget facebook kontoen din under "terms and conditions". Om du ikke ønsker å at informasjon om deg skal bli solgt så har du full rett til å deaktivere kontoen din. Som artikkelen nevner så er det ikke bare facebook som gjør dette, blandt de store så har du også google som gir deg gratis tjeneser mot at de får selge informasjon. Det er prisen du må betale for å bruke disse tjenestene, og om du ikke er villig til det så får du la være å bruke tjenesten deres. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Som jeg nevnte i den andre tråden så må regningen betales på en eller annen måte. Jeg vil tro at facebook gladelig hadde latt være å selge informasjon om deg så lenge de hadde en alternativ måte å tjene penger på. Du har ingenting å klage over som facebookbruker, du godtok dette da du laget facebook kontoen din under "terms and conditions". Om du ikke ønsker å at informasjon om deg skal bli solgt så har du full rett til å deaktivere kontoen din. Som artikkelen nevner så er det ikke bare facebook som gjør dette, blandt de store så har du også google som gir deg gratis tjeneser mot at de får selge informasjon. Det er prisen du må betale for å bruke disse tjenestene, og om du ikke er villig til det så får du la være å bruke tjenesten deres. Jeg betaler gjerne for å ha et privatlliv der. Jeg begynte bare med facebook fordi folk maste på meg om det. Det er ingen som leser terms og conditions eller.. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Hva har det med saken å gjøre at du ikke har lest terms and conditions? Du har forsatt klikket at du godtok deres vilkår enten du har lest dem eller ikke. 3 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Jeg syns fortsatt det er feil, facebook får masse penger fra reklame og annonsering, dette er bare desperat... Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 De er tross alt et selskap. Deres mål er å tjene penger akkurat som alle andre selskap. 3 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 If your'e not paying for the product - you are the product! Facebook og personvern hører liksom ikke helt sammen. 5 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Facebook har jo tross alt opplyst om dette. Det største problemet med måten Facebook opererer på er at det er dårlig tilpassa kvart enkelt land. I Norge så er f.eks ikkje brukervilkåra nødvendigvis bindande, særlig gjeld dette i tilfeller der forbrukaren får dårligare rettigheiter enn kva lovverket legg opp til. Særlig frå amerikanske selskap så ser det ut som at det nærmast går sport i å lage brukervilkåravtaler som det er heilt urealistisk at vanlige forbrukere har muligheit til å låse gjennom, og i alle fall mangler forutsettningane til å kunne forstå. Alle slike nettjenester skulle hatt ein kortversjon av brukeravtalen der kun dei viktigaste punkta som har betydning for forbrukaren er lista opp. Så kan heller den fullverdige avtalen inneholde presiseringane og detaljane. Dei fleste forbrukerane kjem ikkje opp i konflikter i forhold til brukeravtalen med vanlig bruk uansett. Eg liker blant anna systemet som google har i sitt google play tjeneste. Når du der laster ned ein app så får du opp ei liste over kva typer tjenester som appen krever tilgang til. Heilt perfekt er det ikkje, då ein del detaljer mangler. Men det gir i alle fall forbrukaren ein sjangs til å vurdere om appen tar seg til rette eller om den kun vil ha tilganger som den faktisk har bruk for. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Jeg syns fortsatt det er feil, facebook får masse penger fra reklame og annonsering, dette er bare desperat... Det synker ikke inn? Du har godtatt dette da du trykket ok på "terms and conditions"... 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Jeg syns fortsatt det er feil, facebook får masse penger fra reklame og annonsering, dette er bare desperat... Det synker ikke inn? Du har godtatt dette da du trykket ok på "terms and conditions"... Det er ingen som leser terms and conditions, dem som sier det lyger... Facebook vet dette så derfor bare la dem det inn slik at når tiden kom kunne ikke brukerne klage fordi dem allerede hadde godtat betingelsene, skjønner du? Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Jeg syns fortsatt det er feil, facebook får masse penger fra reklame og annonsering, dette er bare desperat... Det synker ikke inn? Du har godtatt dette da du trykket ok på "terms and conditions"... Det er ingen som leser terms and conditions, dem som sier det lyger... Facebook vet dette så derfor bare la dem det inn slik at når tiden kom kunne ikke brukerne klage fordi dem allerede hadde godtat betingelsene, skjønner du? Det er ikke facebooks problem at du ikke har lest betingelsene, du har fortsatt godtatt dem. 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Jeg syns fortsatt det er feil, facebook får masse penger fra reklame og annonsering, dette er bare desperat... Det synker ikke inn? Du har godtatt dette da du trykket ok på "terms and conditions"... Det er ingen som leser terms and conditions, dem som sier det lyger... Facebook vet dette så derfor bare la dem det inn slik at når tiden kom kunne ikke brukerne klage fordi dem allerede hadde godtat betingelsene, skjønner du? Det er ikke facebooks problem at du ikke har lest betingelsene, du har fortsatt godtatt dem. Skjønte du ikke hva jeg sa? Dette er et triks fra dem sin side, dem vet at folk flest spesielt unge ikke orker å lese alt som står i slike ting. Ikke kom her å påstå at når det sto du måtte ha foreldre sin godtagelse for å opprette en konto i et spill eller konfigurere noe på wii osv så dro du å spurte hun? Det er ingen, til og med barn som bryr seg litt om slikt. Facebook er lure og visste dette. Jeg sier, facebook visste vi ikke kom til å lese det så derfor skrev dem det inn, det er fakta Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Jeg skjønner fint hva du skriver, men virker mere som du ikke fatter poenget mitt. Det er ikke facebook sitt problem at du godtar noe du ikke har lest. De har fortsatt loven på sin side. Virker ikke som det jeg sier til deg synker helt inn. 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Jeg skjønner fint hva du skriver, men virker mere som du ikke fatter poenget mitt. Det er ikke facebook sitt problem at du godtar noe du ikke har lest. De har fortsatt loven på sin side. Virker ikke som det jeg sier til deg synker helt inn. Jeg tror ikke du leser, facebook gjorde dette fordi dem visste vi ikke leser slike ting, skjønner du det? Så derfor kan dem bare si det ikke er vår sin feil du ikke leste. Smart trekk fra dems side Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Jeg syns fortsatt det er feil, facebook får masse penger fra reklame og annonsering, dette er bare desperat... Det synker ikke inn?Du har godtatt dette da du trykket ok på "terms and conditions"... Det er ingen som leser terms and conditions, dem som sier det lyger... Facebook vet dette så derfor bare la dem det inn slik at når tiden kom kunne ikke brukerne klage fordi dem allerede hadde godtat betingelsene, skjønner du? Nei jeg skjønner ikke.Bondefangeri kaller man det 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Jeg skjønner fint hva du skriver, men virker mere som du ikke fatter poenget mitt. Det er ikke facebook sitt problem at du godtar noe du ikke har lest. De har fortsatt loven på sin side. Virker ikke som det jeg sier til deg synker helt inn. Jeg tror ikke du leser, facebook gjorde dette fordi dem visste vi ikke leser slike ting, skjønner du det? Så derfor kan dem bare si det ikke er vår sin feil du ikke leste. Smart trekk fra dems side Og hva mener du de skal gjøre i stedet for? De må da ha muligheten til å avtale hvilke vilkår som gjelder for bruken av tjenesten deres. 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Jeg syns fortsatt det er feil, facebook får masse penger fra reklame og annonsering, dette er bare desperat...Det synker ikke inn?Du har godtatt dette da du trykket ok på "terms and conditions"... Det er ingen som leser terms and conditions, dem som sier det lyger... Facebook vet dette så derfor bare la dem det inn slik at når tiden kom kunne ikke brukerne klage fordi dem allerede hadde godtat betingelsene, skjønner du? Nei jeg skjønner ikke.Bondefangeri kaller man det Jeg er ikke en bonde, hvordan kan folk ikke skjønne det åpenbare? Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Jeg syns fortsatt det er feil, facebook får masse penger fra reklame og annonsering, dette er bare desperat... Og grunnen til at de får inn masse penger fra reklame og annonsering er at de selger deg og ditt bruksmønster til annonsørene. Det er det de lever av. Det er det som er forretningsmodellen deres. Trodde du de lagde alle disse tjenestene kun for å være snille med folk? Man står fritt til å avtale nær sagt hva man vil (med enkelte unntak) - at den ene parten av avtalen sier seg enig uten å ha satt seg inn i hva avtalen går på er ikke noe man kan gjøre noe med, annet enn å oppfordre folk til å sette seg inn i hva det er de sier seg enig i. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå