mats_hawn Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 (endret) Løst. Endret 1. mars 2016 av mats_hawn Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Hei, vil tro cross er billigst og billige deler. Honda, kawasaki og Suzuki er trygge valg. Dersom du har mye motorveikjøring og kjører langt, så blir cross slitsomt. Av crossere, så er nesten nytt bare litt dyrere enn veldig gammelt. Duke er oxo et merke. Krever mer omsorg og hyppige oljeskift. Vet ikke om det finnes mellomklasse Ducati, men disse er billig å forsikre. NMCU gir forsikringsrabatt. Lenke til kommentar
mats_hawn Skrevet 11. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2014 (endret) Løst. Endret 1. mars 2016 av mats_hawn Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 (endret) Duke er ikke et merke. Ducati finnes selvfølgelig som mellomklasse. Det er jo bare å strupe effekten. Det er ikke nødvendigvis slik at det er en årsmodell som er billigere å forsikre enn andre, men hos seriøse selskaper som tilbyr mc-forsikring så blir forsikringen rimeligere jo eldre motorsykkelen er. Det er ikke nødvendigvis noen regel om at et merke er rimeliger enn andre. Seriøse selskaper som tilbyr mc-forsikring ser på modellen når de beregner forsikringspremien. Ulike modeller innenfor samme merke kan ha vesentlig forskjellig forsikringspremie. Endret 11. juni 2014 av mobile999 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Hold deg unna sykler med "R" eller "Racing" i modellnavnet, så er du allerede godt på vei. Honda, Yamaha, og Suzuki er pålitelige sykler. Ducatier er noe dyrere i drift, og jeg vil også tro forsikringen er høyere. Samt at du ikke får Ducati som A2 originalt. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 (endret) Det er jo bare å strupe effekten. Motorsykkelen må orginalt ha maksimalt 70kW effekt for å kunne bygges om til "A2-motorsykkel". Endret 11. juni 2014 av mobile999 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Hei, du må også ha med hvor stor du er. Er du en sværing, så må du også han en stor sykkel. Lenke til kommentar
mats_hawn Skrevet 12. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2014 (endret) Løst. Endret 1. mars 2016 av mats_hawn Lenke til kommentar
deleted Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Det er jo bare å strupe effekten.Motorsykkelen må orginalt ha maksimalt 70kW effekt for å kunne bygges om til "A2-motorsykkel". Det er jo mange Ducati-modeller som yter under 70kW. Feks Monster 600 yter 38kW, da går den jo 'nesten' på A2 originalt. Lenke til kommentar
Läkerol Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Forsikringssummen kommer av hvor ulykkesutsatt en kjøretøymodell er, ofte basert på statistikk. Feks vil en RR sykkel koste dyrt, mens en 250cc scooter vil være relativt mye billigere. Som nevnt er kanskje crosser det du burde ha hvis du ønsker best mulig accs og lavest pris. Prisen på førerkort kommer minimum til å bli på 17k. Har du lite erfaring og ingen til å øvelseskjøre må du regne med en god del lapper i tillegg. I tillegg trenger du kanskje litt utstyr, og når omreg, førerkort, forsikring og årsavgift er betalt er summen veldig høy. Med din lønn trenger du nok litt ekstra penger Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Jeg betalte 21.500,- (totalt) for MC lappen og den tok jeg nylig. I tillegg så kommer kjøreutstyr og da kommer man fort opp i en anseelig sum til. Min kjøredress kostet 7990,- (jakke og bukse). Hanskene kostet 1.800,- og støvlene 1.600,- Så kommer hjelmen. Den betalte jeg 5990,- for. Så kommer jo forsikring. Her er det store variasjoner avhengig av type sykkel etc. men min sykkel som er en cruiser av typen Yamaha V-Star 1300 koster bare 2.900,- pr.år. Dog er jeg snart 38 år og fikk 50% bonus da jeg hadde full bonus på bil. I ditt tilfelle så må du beregne deg langt høyere forsikringssum enn dette. Rett og slett grunnet alder og dårlig statistikk. Service skal også taes på en sykkel, men sett av 5.000,- pr. år så har du til dekk også. MC dekk ruller ikke like mange tusen som bildekk da gummien er mye mykere. Så det blir fort store summer hvis man ser på helheten. Desverre så er mc såpass populært blandt ungdom (som ofte ikke har veldig mye penger) og da blir kjøp av sykkel førsteprioritet. Kjøreutstyret havner i andre eller tredje rekke rent økonomisk og når man da tenker at man befinner seg i en meget høy risikogruppe i trafikken så klinger ikke dette veldig bra. Men som tidligere nevnt. Hold deg langt unna R-sykler. Du har mer enn nok krefter i en hvilken som helst annen sykkel. Selv min store og tunge cruiser rævkjører en Porsche Cayenne Turbo i en lyskryss duell. R-sykler er i mine øyne hovedsak bygget for banekjøring. Det er ikke mange jeg kjenner som kan sitte lenge på en typisk R-sykkel uten å bli sliten eller få vondt. Har kjørt på tur med flere og gang på gang så blir det klaget over strekk i beina, vond nakke etc. fra de som kjører litt mer sportsligere sykler. Ta en titt på en Duke 690. Denne kan plomberes til A2. Veldig "kul" sykkel som også er ganske grei å forsikre tror jeg. Men ligg unna R-utgaven. Forskjellene er små og det er kun en litt annen plassering av fotpegs etc for en mer aktiv vinkel. Men forsikringssummen vil nok sjokkere deg i forhold. Lykke til videre. Det er ARTIG å kjøre motorsykkel! Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 MC dekk ruller ikke like mange tusen som bildekk da gummien er mye mykere. 9000 miles på dette bakdekket: Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 MC dekk med hard gummi og dype spor er ikke akkurat veldig egnet til landeveiskjøring. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Det har vel litt med hvor mange G man legger opp til i svingene. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Til cross og offroad funker det sikkert bra, men myk gummi vil nok uansett være best i de fleste situasjoner hvis kjøreegenskaper er viktigst og ikke økonomien. Lenke til kommentar
MhMh Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 Annen fin sykkel som du finner i A2 klassen er enten Suzuki Bandit 600 eller Suzuki sv 650.Om du vil mere over på R sykkel ligger det plenty av Suzuki GSXR 600 ute ferdig nedplombert til ikke så ille pris, men igjen så blir forsikringen på r sykler høyere enn naked/cruisere Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 (endret) Nye A2 førerkortet gir ikke førerett på nedplombert gsxr600. Endret 26. juni 2014 av mobile999 Lenke til kommentar
MhMh Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 Og hvorfor ikke det? Nye A2 har du lov til å kjøre sykkler med 35kw som ikke kan være nedplombert fra over 70kw, men dette gjelder bare etter at loven ble innført.Så om den er nedplombert før det ble innført er det lovlig Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 (endret) De har nok klart å sperre det: Førerett i klasse A2 gjelder for: (snip) Etter nedtrimming kan motorsykkelens tidligere effekt ha vært høyst det dobbelte av nåværende effekt http://lovdata.no/forskrift/2004-01-19-298/§3-3 Endret 26. juni 2014 av mobile999 Lenke til kommentar
MhMh Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 Har selv hørt etter med vegvesenet om akkurat den saken der da, men du skal få tro hva du vil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå