Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

4-dørs pickup - anbefalingar?


Anbefalte innlegg

Hei, folkens!

 

Eg går og leikar meg med tanken på å kjøpe meg ein 4-dørs pickup. Dette av di eg likar pickup-konseptet, men samtidig kan tenkje meg å ha mogelegheita til å (i alle fall på sikt) setje inn eit baksete slik at ein kan få med litt passasjerar òg.

 

(Og ja, eg er klår over at det kostar skjorta å få omregistrert bilen frå varebil til personbil før han har bikka 10 år, det er ein del av totalvurderinga som eg må gjere. ;))

 

Dei merka og modellane eg har sett på så langt er fylgjande:

  • Volkswagen Amarok
  • Toyota Hilux
  • Nissan King Cab / Navarra
  • Ford Ranger

Bilen kan vere ny eller bruka, og når det gjeld pris så ser eg det litt an, men i utgangspunktet så har eg ikkje lyst til å gå veldig mykje over kr 300.000,-. Viss det er snakk om ein bil som er innanfor garantitida (slik at eg ikkje kan/bør mekke på han sjølv) så vil nivået på servicekostnadane òg vere interessant å vite.

 

Det eg er ute etter er ein kvalitetsbil som er driftssikker og behageleg å køyre. Han må vere god på vinterføre og dårlege vegar. Bensin eller diesel har ikkje noko å bety, men eg vil ha manuelt gir (ja då, ja då, eg veit at eg er gammaldags :p).

 

Av dei eg har prata med så langt så får eg inntrykket av at enten Amarok eller Hilux vil vere dei beste alternativa, men eg ville gjerne høyre om det er nokon her som har nokon erfaringar å kome med? Eventuelt andre merke/modellar som de kan anbefale?

 

På førehand takk for alle svar! :)

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(Og ja, eg er klår over at det kostar skjorta å få omregistrert bilen frå varebil til personbil før han har bikka 10 år, det er ein del av totalvurderinga som eg må gjere. ;))

Hvis bilen er førstegangsregistert i Norge 1.1.2014 eller senere er det 30 år det tar før man får omregistrert til personbil uten å betale avgifter..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samtlige av de fire amarokene vi har på jobb har innen de 20.000 første kilometeren måtte vært inne for garanti PGA ulyder og kluss med motoren.

Både Navara og Amarok er utrolige daffe biler tatt i den betraktningen av at de begge leveres med mer effekt enn Rangeren og Hiluxen.

 

Navaraene jeg hadde der jeg jobbet tidligere måtte man gjerne ruse høyt opp om man skulle ta i gang med henger, i tillegg var disse bilene noe av det mest ustødige jeg har prøvd av pickup. Selv den gamle kingcabben lå bedre på veien og var mer komfortabel å kjøre. Vell sett bort i fra støy og vonde seter da. Siste jeg hadde var av den nyeste utgaven, men alt i alt tror jeg eneste forskjellen var litt utseendemessig. Den bilen var fra første kilometer like trå og kjøre som tidligere og mer "innkjørte" navarene.

Det er vel ikke helt uten grunn til at dette firmaet nå i nyere tid har valgt å handle inn Hiluxer når de nå bytter ut bilene sine.

 

Amarokene vi har der jeg jobber nå har jeg prøvd ved et par anledninger, både 140 og 180hk utgaven, og må si meg regelrett skuffet over hvor late de blir når du først hiver noe på kroken. Bare en vanlig henger med et 200 liters fat er nok til at man er nødt til å gire ned i en latterlig slak motbakke. Jeg tror strengt tatt problemet ligger i det at Amaroken har en 2 liters motor fremfor de 2.5 konkurrentene har. Uten at jeg har sett noe stort med tall vil jeg tro at problemet med disse bilene er moment.

 

Hiluxen har jeg begrenset med erfaring med, men det lille føler jeg er nok til å overbevise meg selv om at denne bilen er et mer aktuelt valg enn de to jeg har nevnt til nå. Eneste negative jeg har å si om denne bilen er vel at interiøret, riktignok på den utgaven jeg har kjørt, var grått og kjedelig. Vil anta at en bil med mer utstyr vil ha litt mer spenstig og friskt interiør.

Ellers har jeg ingenting å utsette på denne bilen. Det er jo en Toyota og de er jo kjente for å være holdbare. Topgear har vel og bevist at Hiluxen, de eldre riktignok, er udødelige.

 

 

Rangeren er jeg vel inhabil å si noe om siden jeg eier og er lykkelig med den jeg har og kunne ikke vært aktuelt å bytte den mot noe annet enn sin amerikanske storebror F150. :)

Eneste som kan være verdt å nevne er å handle Wildtrack utgaven da disse ikke koster så ekstremt mye mer enn sine mindre utstyrte lillebrødre, og de tingene man har i en Wildtrack er med på å øke totalinntrykket av bilen.

Forhandler her hjemme tok ikke inn noe annet enn Wildtrack rett og slett fordi nypris-forskjellen ikke var så stor at folk gadd å handle de mindre utstyrte utgavene.

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hansien: Tusen takk for eit særs grundig svar! :w00t: Det var interessant å høyre at de har hatt såpass mykje trøbbel med Amarok-en, og at han gjev inntrykk av å vere noko lat ved trekking av hengjar. Dette skal eg absolutt ta med meg vidare i vurderinga, saman med alle dei andre innspela du har kome med!

 

joka: Det er nok ikkje heilt den stilen der eg er ute etter, men tusen takk for tipset uansett! :)

 

Inge Rognmo: Ja, eg fekk eit anna tips om Isuzu D-Max òg, så denne lyt eg absolutt ta med på lista over modellar til vurdering. Takk for tipset! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hva med en go-bit fra østblokken?

 

Dacia hadde mange flotte

dacia013.jpg

 

En bedre "real treat" skal du lete lenge etter

 

Trabant og moskvitch har også mange men tror disse er værre å få tak i som dobbeltcabiner men kanskje verd forsøket å sjekke ut?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei igjen, folkens!

 

Etter det eg har lese både her og andre plassar så har eg vel no kome så langt at eg er på vippen mellom Ford Ranger og Toyota Hilux.

 

I den samanheng så har eg eitt spørsmål til: Er det nokon her som veit korleis desse bilane er å mekke på sjølv, og korleis det er med å få tak i uoriginale delar til dei viss aktuelt? Eg er slik laga at det riv i meg langt inn i sjela å måtte innom ein verkstad for enkle reparasjonar og vedlikehald... :)

Lenke til kommentar

Har du mulighet for å overskride budsjettet ditt ville jeg definitivt holdt et øye med Rangeren fremover da den nye typen begynner å komme tilbake på markedet som brukt.

For eksempel denne. For 50k,- mer enn budsjettet ditt får du Wildtrak, 3.2 literen og litt ekstra dill: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50601135

 

Den nye Rangeren har og et stort ettermarkedsmarked i forhold til forgjengeren sin. Du får riktignok tak i en del til denne og, men på langt nær så mye som den nye.

 

Hvordan Rangeren er å skru på aner jeg ikke da jeg ikke har hatt behov for å skru på min. Men det ser ut til at det er lett å komme til under plasten på den jeg har, og tror ikke den nye heller skal være så vanskelig å gjøre enkle reparasjoner på selv.

 

Hiluxen kan jeg ikke svare for da jeg ikke har leita så mye etter deler til denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar igjen, Hansien! :)

 

Eg hadde faktisk sett på akkurat den bilen som du refererer til i innlegget ditt, og hadde til og med planlagt å ringe på han i dag (kom over han seint i går kveld), men såg no i stad at han er seld. Men eg lyt nok halde augo opne frametter, ja - ut frå det eg har lese av testar så ser det for meg ut som om den nye generasjonen Ranger (etter 2012?) har ein del fordelar samanlikna med førre generasjon.

 

Høyrast òg lovande ut at det er bra med tilgjenge av delar til den nye modellen - og får eg tak i delen skal eg vel alltids få skrudd han på plass! ;)

Lenke til kommentar

Utgaven som kom i fra 2012 har sine fordeler ja. Det skulle jo bare mangle.
Et av de største styrkene ved den nye utgaven er at du kan få de med en 3.2l motor som er mer en nok krefter til det bruket en slik bil normalt har. Den andre store positive tingen ved den nye utgaven er at det er/var den eneste pickupen som til dags dato har skåret 5 stjerner i testene til Euro NCAP.

 

Ellers så synes jeg personlig Ford har vært med heldige med designet utvendig og innvendig med forgjengeren enn det de har med den nye. Men dette er jo smak og behag.

Lenke til kommentar

Er tidligere eier av en 2009 Hilux med 3 liters dieselmotor og der ligger også en worklogg som du kan sjekke (link lengre ned).

 

Var veldig godt fornøyd med bilen, kjøpte den ny i SR+ utgave med alt det jeg kunne krysse av på utstyrslisten fra frabrikk av.

Bilen hadde gode seter, lettkjørt og ikke minst sterk, dro store vogner med den og hadde mye last uten at den brydde seg

nevneverdig om dette. Anbefaler å skaffe en med kapell eller koffertlokk da det faktisk forbedrer forbruket og bedrer

kjøreegenskapene. Jeg gikk (amok) for et kapell i galvanisert stål som veide 114kg! men det var utrolig hva det hadde og

si for hvordan bilen oppførte seg, den fikk mer personbilaktige kjøreegenskaper og ble mindre "tail happy" (lys og varmetråder

var jo ikke dumt det heller). Hadde bilen nede i 0.68 på langkjøring, noe som er meget bra med tanke på at den veide 2.2 tonn

med det utstyret som var på den (min hadde dog manuell girkasse)

 

Hva angår service og rep så er det praktisk talt en ikke sak, her er det snakk om olje/filter skift og vanlige slitedeler som bremsebelegg ect.

du kan bytte olje på den selv også og resette oljeskift varselet selv uten problemer. Ettermarkede på Hilux er enormt, du kan stort sett

få tak i det du måtte ønske av deler og ekstautstyr.

 

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1066426?st=0

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hiluxen er bra. Jeg har ikke sett noe problemer med dem. Reg.reim er også piss easy og bytte på D4D.

 

Kanskje litt dårlig svingradius ellers er Hilux solide biler. Skikkelig trekkvogn. Med riktig pynt er det en kul cowboy-bil som passer hatten din :p

 

Artic truck utgavene er mer utsatt for slitasje enn normalt. Det tar riktignok en del år før det kommer, men ballonghjul og heving er ikke helt bra for understellet. Er ikke verdt det. Du kjører for mye på normale veier og du skal ikke på nordpolen. Du kommer deg frem med orginal bil og den er bedre å kjøre. Spar de pengene.

 

Har klargjort og montert en del alu kledning på planet, kapell, krom pakker, artic truck detaljer og det blir kult. Mye rart stæsj å velge mellom og man har mye muligheter. Gøy!

 

Det som er litt synd er at jeg kan stå å jåle med dem i ukesvis på jobben og de er STRØKNE før levering. Jeg er kanskje redd for den ene lille ripa jeg lagde i plastikken der(håper ikke noen ser den).

 

Så kommer de tilbake på første service med maling på seter og ratt, bulkete, stygge og absolutt ikke ivaretatt. Hilux blir fort en misbrukt arbeidsbil og det er vondt å se på. Helt ny! Ikke at dem går i stykker av den grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for alle innspel så langt, folkens! :)

 

Ein annan ting eg lurar litt på: Korleis er det med beinplassen bak viss ein set inn eit baksete i denne typen bilar? Er det så trongt at det knapt er plass til vaksne folk der, slik at det meir er ei "naudløysing" for korte transportetappar, eller går det an å vere fire vaksne i ein slik bil på langtur utan at ein må til kiropraktor etter turen...? :p

 

Er tidligere eier av en 2009 Hilux med 3 liters dieselmotor og der ligger også en worklogg som du kan sjekke (link lengre ned).

 

Såg veldig fin ut! :)

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar

Baksetene på disse er omtrent som i en Hyundai Prolaps eller noe slikt. Seter der er kun for å til nød kunne ta med en unge til barnehagen, eller svigermor på tur en gang, så hun holder seg hjemme for fremtiden. Er vel kun store yankees og Transporter doka som har noe som minner om bakseteplass av pickups.

Endret av avo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...