Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Overtakelse i oppsigelsestiden

David_1214

Anbefalte innlegg

Leier for tiden leilighet hos Fredensborg i Oslo, og har planer om å flytte ut 1. August i år. Sendte oppsigelse som skulle tre i kraft 1. Mai sånn at jeg kunne flytte ut 1. August, og der startet problemene.

Da vi var på visning fikk vi beskjed om at det var 1 års minimum leie (Dette står også på hjemmesiden deres) Jeg tok det for god fisk, og leste desverre ikke kontrakten nøye nok. Der stod det at etter 12 mnd kan man starte oppigelsestiden på 3 mnd. Altså kunne ikke oppsigelsestiden starte før 1. Juli, og vare helt til 1. Oktober... Så dette fikk jeg slengt i trynet som svar.

Spurte pent om det var mulig for noen unntak da samboeren min skal studere et annet sted i landet, og det vil bli veldig dyrt og betale to leier samtidig. Fikk standard svar om at "vi forholder oss til leiekontrakten"

Det er forsåvidt greit, i og med at jeg har skrevet under på kontrakten. Selv om veldig mange synes at kontrakten virker veldig rar. Det jeg foreslo var at jeg kunne finne ny leietaker for de som overtar 1.August, og da fikk jeg også standard svaret om at de forholder seg til leiekontrakten, men står det ikke noe i husleieloven om dette? At man i oppsigelsestiden kan finne en ny leietaker så sant det er en ordentlig person?

Har også klagd veldig mye til de da mye er feil her. Bla annet en kjøkkenskapdør som står løst inntil veggen her. Gjort det siden vi flyttet inn for 11 mnd siden. Den skulle "fikses" i fjor. I tillegg skal det ikke være tillatt med røyking og husdyr her. Men veldig ofte strømmer det til røyk lukt inn i leiligheten, og ser ofte samme person som skal ut og lufte hunden sin. Noe langt mer alvorlig er at folk kobler ut brannvarsleren sin for at de skal kunne røyke. Sentralen nede i gangen piper konstant fordi at det ikke er i orden. Men kommer ikke langt med Fredensborg desverre. Hva kan jeg gjøre?

Legger også ved kontraktern her. Sensurert området er bare navn, tlf etc.

Fredensborg Leiekontrakt.pdf

Endret av Deivid_1337
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du skal finne nokon til å ta over din leigeavtale så kreves det at du får tillatelse av utleiger.

Det er mulig at utleiger kan tvinges til å godta ein ny leigetaker som ville ha blitt godtatt som ordinærleigetakar gjennom å vise til utleigers tapsbegrensningsplikt. Altså at utleiger skal i størst mulig grad prøve å begrense dine tap.

Dette med mangler og slikt kommer du nok ingen veg med. I beste fall får du utbedra kjøkkendøra.

I utganspunktet så har du to valg, enten å holde på leiligheita ut oppsigelsestida (sidan du tross alt betaler for leiligheita), eller så kan du flytte ut til tross for at kontrakta ikkje er utløpt.

Utleiger plikter då å finne ein ny leigetakar for å begrense dine tap, men du har ingen garanti for at utleiger får tak i ny leigetakar.

Lenke til kommentar

Det er en skam at tidsbestemt leiekontrakt fortsatt er lov. Det sier jeg både som utleier og som tidligere leietaker. Leietaker er ofte uvitende om hvilken grad av binding det innebærer. Utleiere fisker etter uvitende leietakere og lurer de inn i urettferdig lang binding, med loven i hånd. Tidsbestemt er ren utpressing!

Problemet ble tatt opp i en temaepisode av tv2 hjelper deg eller forbrukerinspektørene for noen år siden og politikere ble spurt hvorfor noe så riv ruskende urettferdig var lov. De lovet å se på saken, men tidsbestemt leiekontrakt er så vidt jeg kan skjønne fortsatt lovlig.

Når det gjelder din konkrete sak så kan jeg ikke skjønne at kontrakten ikke skal være gjensidig tidsbestemt. Altså at leieforholdet opphører når kontraktsperioden er over. Å kreve oppsigelsetid ut over kontraktsperioden mistenker jeg (vet ikke) at kan være ulovlig.

Lenke til kommentar

Er det ingen andre som reagerer på dette?

Denne leieavtale kan sies opp av begge parter etter reglene i husleiloven §§ 9-4 til 9-8.november, desember eller juni Leieavtale kan sies opp av leietaker med 3 måneders varsel, første gang 01.07.2014 regnet fra den siste dato i måneden varsel gis, dog ikke slik at siste leiemåned blir .

Lenke til kommentar

Denne leieavtale kan sies opp av begge parter etter reglene i husleiloven §§ 9-4 til 9-8.november, desember eller juni Leieavtale kan sies opp av leietaker med 3 måneders varsel, første gang 01.07.2014 regnet fra den siste dato i måneden varsel gis, dog ikke slik at siste leiemåned blir .

Gir ikke dette leietaker tilgang til å tre ut av den tidsbestemte kontrakten tidligere enn opphørsdato?

Når det gjelder din konkrete sak så kan jeg ikke skjønne at kontrakten ikke skal være gjensidig tidsbestemt. Altså at leieforholdet opphører når kontraktsperioden er over. Å kreve oppsigelsetid ut over kontraktsperioden mistenker jeg (vet ikke) at kan være ulovlig.

Avtalen opphører 30.06.2016 uten oppsigelse. For meg virker det som at leietaker da ikke trenger å vente tre måneder ekstra.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Gir ikke dette leietaker tilgang til å tre ut av den tidsbestemte kontrakten tidligere enn opphørsdato?

Avtalen opphører 30.06.2016 uten oppsigelse. For meg virker det som at leietaker da ikke trenger å vente tre måneder ekstra.
Merk 2016, og ikke 2014 dessverre...

Og jeg fikk ikke sagt opp 1. Mai sånn at jeg var ute til 1. August. Noe som suger balle. Mange som har reagert på kontrakten, men vet liksom ikke hva jeg kan gjøre..

Endret av Deivid_1337
Lenke til kommentar

Det fremstår i hvertfall svært klønete skrevet. "november, desember eller juni" og ", dog ikke slik at siste leiemåned blir ." fremstår som uten mening.

Det jeg i første omgang stiller spørsmål ved er om leieavtalen fyller lovens krav om minste leietid på 3 år jfr. husleieloven pgf 9-3. Det mangler da noen timer?

Leieavtalen er tidsbestemt og starter 01.07.2017 kl 16.00. Leieforholdet opphører 30.06.2016 kl 11.00 uten oppsigelse.

http://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§9-3

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er en skam at tidsbestemt leiekontrakt fortsatt er lov. Det sier jeg både som utleier og som tidligere leietaker. Leietaker er ofte uvitende om hvilken grad av binding det innebærer. Utleiere fisker etter uvitende leietakere og lurer de inn i urettferdig lang binding, med loven i hånd. Tidsbestemt er ren utpressing!

Helt uenig. Tidsbestemt kontrakt går på forutsigbarhet i leieforholdet. Det kan både være utleier og leietager som ønsker denne forutsigbarheten.

Lenke til kommentar

Tidsbestemt kontrakt er helt greit, det gir forutsigbarhet for begge parter.

Dårlig oppfølging når det gjelder utbedring av skader/problemer i leilighet, dårlig oppfølging av husregler og lignende derimot, er ikke greit, søppelutleier. Dessverre er de fleste store utleiere enkeltmannsforetak med en småtjukk fyr som røyker og lyger så det renner av han i spissen. typisk utleier stygging

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...