SVD Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Ser at det finnes folk som mener at Norge klarer seg fint uten et oppegående landbruk "Selvfølgelig kan vi like godt importere utenfra. Det er ikke noe tap om vi mister norsk jordbruk - det synes ikke FpU." Dette sier fylkesformann i Hordaland FpU. Min egen mening angående det utsagnet der, er at det vitner om uvitenhet og idioti, rett og slett... Landbruket i Norge er av nasjonal sikkerhet, først og fremst pga. i en internasjonal krise kan vi ikke være avhengige av andre. Tror folk at matkriser hører den 3. verden til, og vi aldri kan få noe slikt her? Spiser FpU'ere penger de har spart fra å importere billig mat når butikkene står tomme? Jeg lurer på om det er for dårlig historielæring på skolen... Vi har hatt det godt i Norge noen år nå, men vi vet aldri hva som kan skje. Vi hadde visstnok ikke bruk for militæret på 30-tallet heller. Link: http://www.ba.no/nyheter/article7354287.ece 6 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Billig flesk og sprit - for folk flest. 3 Lenke til kommentar
M.H Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Det var jo ikke akkurat uventet fra den kanten av politikken. 2 Lenke til kommentar
Teemonster Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Kan snu på det også. Eneste teoretiske mulighet for at Norsk landbruk skal produsere nok mat til den norske befolkningen er å redusere antall mennesker som bor her. Artig nok er det eneste partiet som ville oppnådd nettop det FRP. Da etnisk norske jenter får 1.85 barn i snitt, mens innvandrkvinner 2.1. Så der fikk du den i fleisen gitt 3 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Ser at det finnes folk som mener at Norge klarer seg fint uten et oppegående landbrukNewsFlash: Norge har IKKE et oppegående landbruk. 9 Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Det stemmer det at Norge har et landbruk som blir dårligere for hvert år som går. Og enda subsidierer staten landbruket med X antall kroner hvert år. Er det noen mulighet til å snu den trenden uten subsidier? Og er subsidier den rette veien å gå? Har vi prøvd med subsidier så lenge nå at vi kan si at det ikke virker? Og hva er alternativet? 3 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Hvorfor stoppe med et selvforsynt Norge? Hva om pampene i Oslo får for seg å danne et diktatur innenfor staten, eller om vestlendingene prøver å løsrive seg? Hva om nordlendingene prøver å stikke av med verdifull olje og fisk? Alle kommuner bør være selvforsynte! Når jeg tenker over det vet jeg ikke om jeg stoler helt på naboene mine heller, så jeg bør vel produsere all mat selv. 7 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Når jeg tenker over det vet jeg ikke om jeg stoler helt på naboene mine heller, så jeg bør vel produsere all mat selv. Hvorfor stoppe med mat? Du må også produsere dine egne klær, din egen strøm, bil, pc... 1 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Det er helt riktig. Jeg håper PCen holder en stund til, det blir ikke lett å bygge en ny. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 (endret) Hvorfor skal man stole mer på norske bønder enn utenlandske bønder egentlig??Og norske bønder har jo også allerede fått for seg at det er en lur idé å helle ut den subsidierte melka si på bakken!! Endret 14. mai 2014 av Vice 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 (endret) Landbruket i Norge er av nasjonal sikkerhet, først og fremst pga. i en internasjonal krise kan vi ikke være avhengige av andre. Landbruksmafiaen har forsøkt å hjernevaske befolkningen med denne løgnen i alle år. Sannheten er at vi produserer nok mat til å mette ca 14 millioner mennesker. Landbruket kan mette ca 2 millioner og sjømatnæringen ca 12 millioner. Se bare tilbake til siste krig. Sild og torsk var avgjørende for å unngå hungersnød. Skal man være så fisefin og kresen på maten i krig at man heller vil sulte fremfor å bruke våre naturgitte lokale ressurser? Norges største eksportartikkel gjennom mange århundrer, fisk, som har berget og bygget nasjonen både økonomisk og ernæringsmessig. Og før du nevner import av kraftfor: En stopp i importen vil gi et annet regnestykke: Landbruket vil da bare mette ca 1-1,5 million, mens sjømatnæringen vil "bare" kunne mette ca 8 millioner. De fleste vokser av seg troen på julenissen når de blir mindre naive, så hvorfor tror fortsatt veldig mange på den selvbergings-løgnen? Endret 14. mai 2014 av Simen1 9 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 (endret) Hvorfor skal man stole mer på norske bønder enn utenlandske bønder egentlig?? Og norske bønder har jo også allerede fått for seg at det er en lur idé å helle ut den subsidierte melka si på bakken!! Tja, Norge med senterpartiet i spissen har også fått det for seg at det er lurt å drive med eksportsubsidier. Bare viskelærtet kalt Jarlsberg fra den bondeeide meierimastodonten sponses med 500 millioner hvert år for å få dette overskuddet dumpet i utlandet til 35 kr/kg (butikkpris, ikke innkjøpspris). De er til og med frekke nok til å kalle det en eksportsuksess. Det hadde tatt seg ut om vi skulle levere for eksempel fisk med tusenlapper i hver kasse i bestikkelser for å få noen til å gidde å ta i mot det. Endret 14. mai 2014 av Simen1 3 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 De fleste vokser av seg troen på julenissen når de blir mindre naive, så hvorfor tror fortsatt veldig mange på den selvbergings-løgnen? Hadde vært interessant å se hvor mange som egentlig tror på slikt men slike ting blir nok definitivt drevet fram av folk som tjener $$$ på løgnen. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 (endret) Ser at det finnes folk som mener at Norge klarer seg fint uten et oppegående landbruk "Selvfølgelig kan vi like godt importere utenfra. Det er ikke noe tap om vi mister norsk jordbruk - det synes ikke FpU." Dette sier fylkesformann i Hordaland FpU. Min egen mening angående det utsagnet der, er at det vitner om uvitenhet og idioti, rett og slett... Landbruket i Norge er av nasjonal sikkerhet, først og fremst pga. i en internasjonal krise kan vi ikke være avhengige av andre. Tror folk at matkriser hører den 3. verden til, og vi aldri kan få noe slikt her? Spiser FpU'ere penger de har spart fra å importere billig mat når butikkene står tomme? Alt er et spørsmål om tilbud og etterspørsel. Det vil bli økende etterspørsel lenge før en evt. en krise, og da vil man rekke gjøre noe med det. Subsidiering av norsk landbruk er bare dumt. Man burde ikke subsidiere. Vi kan importere, og produsere noe selv. En god kombinasjon er fint. Ting man ikke får importert nok av osv, kan man jo produsere her. Jeg lurer på om det er for dårlig historielæring på skolen...Ja... Det kan godt være. Men det er en offentlig skole. Jeg fikk forøvrig en sekser i historie da jeg gikk opp som privatist for noen år siden. Det er ingen antydning der til at det historisk sett viser seg lønnsomt å ha høye tollavgifter, og ekstrem subsidiering av bønder. Historien viser oss at det er det er kapitalisme (fritt marked) som har fått mennesker ut av fattigdom, og at det er det frie marked som også har skapt velstand, og som har gjort det mulig å masseprodusere mat i så store mengder at så og si ingen i vesten sulter lenger... Det er ikke bare dumme FpUere som ikke kan historie som mener dette, det er også professorer som arbeider på noen av de aller beste universitetene i verden som mener dette. Så det er ikke noe godt argument. Vi har hatt det godt i Norge noen år nå, men vi vet aldri hva som kan skje. Vi hadde visstnok ikke bruk for militæret på 30-tallet heller. Link: http://www.ba.no/nyheter/article7354287.ece Det vi vet er at de største sultkatastrofene som har skjedd i verden, har skjedd på grunn av sterk statlig innblanding i økonomien. Ta et eksempel på sultkatastrofen i Russland, og den som Pol Pot klarte å fikse... Bare se i historiebøkene selv. Eller søk på google. Søk for eksempel på the big leap forward Eller norsk: Det store spranget... Dette er den jeg har lest mest om. Den andre husker jeg ikke så godt, men kan lese info om den her: http://en.wikipedia.org/wiki/Russian_famine_of_1921 Kollektivisering av jordbruket og sultkatastrofe Hungersnøden i 1932-1933 er den katastrofen som har krevd flest liv i russisk historie, og den var fremkalt av regimets politikk. Kanskje så mange som 7 millioner mennesker døde. Rundt 5 millioner døde bare i Ukraina, ca. en million i Nord-Kaukasus og en million nord i Kasakhstan. Hungersnøden var skapt av Stalins landbrukspolitikk og kommunistenes kamp mot forholdsvis velstående bønder, de såkalte kulakkene. Stalin ville bygge ny industri i Sovjetunionen, og det skulle skje raskt. For å finansiere og skaffe arbeidskraft til industrien la han press på landbruket. Bøndene ble tvunget til å levere fra seg korn for salg til utlandet og for at byene skulle få mat. Samtidig ble landbruket lagt fullstendig om. Over hele landet ble gårder slått sammen til store kollektive landbruksbedrifter. Dette ble kalt kollektivisering. Kommunistene mente det ville føre til at det ble produsert mer korn. I virkeligheten produserte de nye gårdene lang mindre korn, kjøtt og andre landbruksprodukter enn de selvstendige bøndene før tvangskollektiviseringen. Jordbruket i Russland merker fortsatt følgene av denne katastrofen. Kulakene blir forfulgt Forholdsvis velstående bønder ble kalt "kulaker" (russisk for "neve"). Kulakene ble sett på som klassefiender. Stalins erklærte mål var å "utrydde kulakene som klasse". Myndighetene inndro eiendommene deres, sendte noen til byene som industriarbeidere og fraktet andre til arbeidsleire nord i landet. Etter hvert var det ikke bare rike bønder som ble utsatt for denne politikken. Også andre kunne bli stemplet som kulaker og forfulgt. Mellom 1929 og 1931 ble omkring 1,8 millioner bønder tvangsflyttet fra gårdene sine. Mange ble også drept. Sultkatastrofe i Ukraina Kornhøsten i 1931 var dårlig. Likevel ga myndighetene ordre om at stadig større mengder korn skulle beslaglegges og fraktes til byene eller selges til utlandet. Det ble for lite igjen til bøndene av både mat og såkort. Store deler av Ukraina ble rammet særlig hardt. Mens bøndene sultet, voktet soldater lagre med korn som skulle føres ut av landet. De skjøt mot alle som prøvde å få tak i kornet. Situasjonen i Ukraina ble desperat. Folk gjorde hva som helst for å få tak i en liten smule mat. Hester, hunder, katter og mus ble spist. Noen spiste til og med kjøtt fra døde mennesker. I Ukrainas hovedstad Kiev hopet likene seg opp. Fant dette her: http://www.folkemord.no/Russland/5265/8207 Endret 14. mai 2014 av turbonello 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Kan snu på det også. Eneste teoretiske mulighet for at Norsk landbruk skal produsere nok mat til den norske befolkningen er å redusere antall mennesker som bor her. Artig nok er det eneste partiet som ville oppnådd nettop det FRP. Da etnisk norske jenter får 1.85 barn i snitt, mens innvandrkvinner 2.1. Så der fikk du den i fleisen gitt Tullprat. Sylvi Listhaug er etter mitt syn enda mer overfaldisk enn Siv Jensen. Hvem hørt diskusjonen om eksosjinka der hun og FrP møtte seg selv i døra. Til å begynne med virket det som hun visste hva hun snakket om. Da hun ble konfrontert med hva FrP hadde stemt for tidligere ble hun komisk som i andre saker. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 (endret) Det stemmer det at Norge har et landbruk som blir dårligere for hvert år som går. Og enda subsidierer staten landbruket med X antall kroner hvert år. Er det noen mulighet til å snu den trenden uten subsidier? Og er subsidier den rette veien å gå? Har vi prøvd med subsidier så lenge nå at vi kan si at det ikke virker? Og hva er alternativet? Nei det er ikke helt riktig. Bondens marked har så langt vært en suksess og det vil sikkert kunne øke i fremtiden med økte krav til kortreist mat. Endret 14. mai 2014 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Suksess? Hvor mye bruker vi på å subsidiere landbruket, både direkte og gjennom tollmurer, 25-30 milliarder? Det skulle bli et sted rundt 500 000 kr i året per bonde om jeg ikke er helt på jordet. Snittinntekten for en bonde er på under 300 000 kr i året. De tjener ikke bare for lite, de går i dundrende underskudd. Hva tjener folket (bortsett fra bøndene selvsagt) på dette pengesluket? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Suksess? Hvor mye bruker vi på å subsidiere landbruket, både direkte og gjennom tollmurer, 25-30 milliarder? Det skulle bli et sted rundt 500 000 kr i året per bonde om jeg ikke er helt på jordet. Snittinntekten for en bonde er på under 300 000 kr i året. De tjener ikke bare for lite, de går i dundrende underskudd. Hva tjener folket (bortsett fra bøndene selvsagt) på dette pengesluket? De størtste bøndene får suverent størst tilskudd. For øvrig, til de som vil inn i EU så subsidieres landbruket i EU ikke med milliarder, men billioner. Jeg var like mye mot den rødgrønne regjeringens ostetoll, som nåværende regjerings forslag om å tillate mye større kyllingfarmer. Det bryter med tradisjonell norsk landbrukspolitikk. Den såkalte eksosskinka ble også en flause for Listhaug. Det partiet som var sterkest i mot det som førte til osteskinka var Sp. Se for øvrig den tråden jeg lenket til i mitt siste innlegg for en grundigere orientering om hva jeg mener. Har du tid til det i stedet for å slenge ut lette påstander? Dine beregninger er høyst tvilsomme, det vi kan kalle villdende veiledende. Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Landbruket i Norge er av nasjonal sikkerhet, først og fremst pga. i en internasjonal krise kan vi ikke være avhengige av andre. Landbruksmafiaen har forsøkt å hjernevaske befolkningen med denne løgnen i alle år. Sannheten er at vi produserer nok mat til å mette ca 14 millioner mennesker. Landbruket kan mette ca 2 millioner og sjømatnæringen ca 12 millioner. Se bare tilbake til siste krig. Sild og torsk var avgjørende for å unngå hungersnød. Skal man være så fisefin og kresen på maten i krig at man heller vil sulte fremfor å bruke våre naturgitte lokale ressurser? Norges største eksportartikkel gjennom mange århundrer, fisk, som har berget og bygget nasjonen både økonomisk og ernæringsmessig. Og før du nevner import av kraftfor: En stopp i importen vil gi et annet regnestykke: Landbruket vil da bare mette ca 1-1,5 million, mens sjømatnæringen vil "bare" kunne mette ca 8 millioner. De fleste vokser av seg troen på julenissen når de blir mindre naive, så hvorfor tror fortsatt veldig mange på den selvbergings-løgnen? Kan du være så snill å gi meg kildene dine? Trenger dem til en annen diskusjon om samme emne. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 (endret) Suksess? Hvor mye bruker vi på å subsidiere landbruket, både direkte og gjennom tollmurer, 25-30 milliarder? Det skulle bli et sted rundt 500 000 kr i året per bonde om jeg ikke er helt på jordet. Snittinntekten for en bonde er på under 300 000 kr i året. De tjener ikke bare for lite, de går i dundrende underskudd. Hva tjener folket (bortsett fra bøndene selvsagt) på dette pengesluket? De størtste bøndene får suverent størst tilskudd. For øvrig, til de som vil inn i EU så subsidieres landbruket i EU ikke med milliarder, men billioner. Jeg var like mye mot den rødgrønne regjeringens ostetoll, som nåværende regjerings forslag om å tillate mye større kyllingfarmer. Det bryter med tradisjonell norsk landbrukspolitikk. Den såkalte eksosskinka ble også en flause for Listhaug. Det partiet som var sterkest i mot det som førte til osteskinka var Sp. Se for øvrig den tråden jeg lenket til i mitt siste innlegg for en grundigere orientering om hva jeg mener. Har du tid til det i stedet for å slenge ut lette påstander? Dine beregninger er høyst tvilsomme, det vi kan kalle villdende veiledende. Mine beregninger var tatt fritt fra hukommelsen etter et foredrag av Ivar Gaasland. Jeg har notatene foran meg nå; tallene fra 2012 er direkte statsstøtte på 13,8 mrd kr og skjermingsstøtte på 11 mrd kr. Totalt blir dette 24,8 mrd kr, så jeg traff rimelig bra. Støtte per årsverk blir da 545 000 kr. Avlønningen er på 265 000 kr. Du må gjerne forklare hvordan jeg villeder. EU som helhet gir selvsagt mer til bøndene i absolutte kr, det skulle bare mangle. Relativ sett er Norge ledende, hvis vi sammenligner med OECD-land. Støtten til norsk jordbruk utgjør rundt 63 % av produksjonsverdien. Sveits, Japan og Korea ligger over 50 %, Island rett under. Snittet for EU er rett under 20 %, samme for OECD-landene som helhet. Hvem er det som forsøker å villede her? Og nei, jeg har ikke lest dine tanker rundt Siv Jensen. Endret 14. mai 2014 av Sheasy 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå