Skribenten_ Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 (endret) De siste ukene har det vært et media storm rundt Norwegian. Dette dreier seg om lønns og arbeidsforhold innad i selskapet. Nå har Norwegian fått så mye pepper fra alle kanter og bauer, og om ikke nok med at de ansatte klager, så har jaggu meg passasjer fra Norwegian tatt sympati med de ansatte i Norwegian, med støtte erklæringer og boikottelser. Og det har fått meg til å tenke over hvor dumme nordmenn egentlig er. Folk skal være så moralske og likestilte, men samtidig så sjukke i hue og forstår ikke at grunnen til Norwegian's arbeidsforhold, er fordi nordmenn er så tilbuds-kåte at dem går helt bananas på alt som heter tilbud!!, halv pris!!, 2 for 1!! folk kjører jo 30 min bare fordi det er 10 kr billigere ribbe på REMA! Mer tilbuds-kåt folkeslag skal man lete lenge etter. Hvorfor tror folk at Norwegian har hatt slik personal politikk i alle år, og blitt Norges største flyselskap i antall passasjer. JO! fordi det er det kundene vil ha! Nordmenn elsker jo ordet "billig" og bestiller billetter som om det skulle vært det siste dem gjorde. Så i bunn og grunn er det folket som holder hjulene rundt for at slike arbeidsforhold har livets rett. Lav lønn til de ansatte, nei det skal vi ikke ha noe av, men en tur til New York for 3000 kr, JA det skal vi pokker ha! Uten å forstå at det faktisk henger sammen. Det er ikke på sin plass, å kritisere Norwegians lønnsforhold, når man selv har har kjøpt billett og på den måten indirekte bidratt til personal politikken. Så, til alle dere passasjerer som har reist med Norwegian, tenkt dere litt om! Endret 13. mai 2014 av Skribenten_ 2 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Det de fagorganiserte vil er at Norwegian skal øke prisene. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Det jeg som bruker ønsker er en bolle og noe kaffi. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Sliter ikke selskapet med underskudd? Som økonom, vil man vel da hevde at det er riktig å si opp folk. Man kan diskuere grunnen til at selskapet går med underskudd som: For sterk ekspansjon. Uforutsette problemer med nye fly. Andre folhold. Men det er strengt tatt en annen diskusjon. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Sliter ikke selskapet med underskudd? Som økonom, vil man vel da hevde at det er riktig å si opp folk. Man kan diskuere grunnen til at selskapet går med underskudd som: For sterk ekspansjon. Uforutsette problemer med nye fly. Andre folhold. Men det er strengt tatt en annen diskusjon. Som næringsdrivende er ikke det å fyre folk nødvendigvis løsningen på en nedgangstid. Spesielt ikke dersom du er den i markedet som presser prisen ned. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Sliter ikke selskapet med underskudd? Som økonom, vil man vel da hevde at det er riktig å si opp folk. Man kan diskuere grunnen til at selskapet går med underskudd som: For sterk ekspansjon. Uforutsette problemer med nye fly. Andre folhold. Men det er strengt tatt en annen diskusjon. Som næringsdrivende er ikke det å fyre folk nødvendigvis løsningen på en nedgangstid. Spesielt ikke dersom du er den i markedet som presser prisen ned. Enig i det, men man skal være uhyre varsom med å streike i en slik situajon. Har du hørt begrepet "Å streike seg ut av markedet"? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Sliter ikke selskapet med underskudd? Som økonom, vil man vel da hevde at det er riktig å si opp folk. Man kan diskuere grunnen til at selskapet går med underskudd som: For sterk ekspansjon. Uforutsette problemer med nye fly. Andre folhold. Men det er strengt tatt en annen diskusjon. Som næringsdrivende er ikke det å fyre folk nødvendigvis løsningen på en nedgangstid. Spesielt ikke dersom du er den i markedet som presser prisen ned. Enig i det, men man skal være uhyre varsom med å streike i en slik situajon. Har du hørt begrepet "Å streike seg ut av markedet"? Streike er en ting, Norwegian kan øke sine priser litt for å øke gross margin, økte prisen = økt margin så lenge kostnadsnivået er det samme. Har du posisjonen at du er den billigeste i markedet er dette mulig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Men Norwegian er ikke billigst i markedet. For eksempel tar Ryanair gjennomgående lavere priser. Man kan heller ikke sammenligne et punkt til punkt selskap som Norwegian med et nettverksselskap som for eksempel SAS. De opererer i ulike markedssegmenter. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Norwegian kan vel øke prisene en smule uten at de vil lide så alt for mye for det. Prisjaget generelt øker jo på en måte levedyktigheten i markedet, men når alle skal gjøre det blir jo resultatet at ingen trives. Mange som kjøper masse tull bare fordi det er billig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 (endret) Norwegian kan vel øke prisene en smule uten at de vil lide så alt for mye for det. Prisjaget generelt øker jo på en måte levedyktigheten i markedet, men når alle skal gjøre det blir jo resultatet at ingen trives. Mange som kjøper masse tull bare fordi det er billig. Hadde det økt overskuddet hadde de nok allerede gjort det. Man optimaliserer kombinasjonen av ulike produksjonsfaktorer for å maksimere profitten. Det skal forresten være ganske lett å etablere et lavprisselskap. Man leaser noen fly og ansetter flyvere og annet personale som det er overskudd av på verdensmarkedet. Jeg definerer sosial dumping som at utlendinger har laver lønn enn nordmenn for samme jobb i Norge. Etter mitt syn er det ikke sosial dumping å etablere et datterselskap i Irland som leier thalandsk flymannskap fra et bemanningsbyrå i Singapore for å bemanne flyvinger til USA. Makredsliberalistiske USA skulle ligge lavt i terrenget når det gjelder utenlandsk konkurranse. Uansett om hensikten måtte hellige midlet, så subsidierer Norge store amerikanske selskaper med en monopolistisk posisjon. Jeg støtter personlig lille Norwegian, for som flyselskap er knøtt små i forhold til gigantiske utenlandske. Hvem gråter mest om Norwegian streiker seg selv ut av markedet? Endret 14. mai 2014 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Problemet med lavprisselskaper er at de har spist seg inn på større selskaper og laget store omstruktureringsproblemer for dem. At nå Norwegian går igjennom det samme viser vel egentlig hvor prissensitivt markedet har blitt. Ryanair er ekstrimister og de er for ekstreme for å få min støtte. Når de ofrer sikkerheten for lav pris er de uaktuelle for min del. En ting er sunn konkurranse, men dette har gått for langt. Det er en priskrig med litt for mange offer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 (endret) Ryanair er ekstrimister og de er for ekstreme for å få min støtte. Når de ofrer sikkerheten for lav pris er de uaktuelle for min del. Jeg personlig tar det flyet som er billigst for meg til et gitt sted. Jeg kan ikke se at Ryanair har ofret sikkerheten, så det må du fortelle mer om. Flyvende kelnere har høyere pensjon enn meg med en av Norges beste utdannelser som tidligere ansatt i Norges Banks forsknings / utredningavdeling. Nå ser jeg at ansatte i et annet selskap prøver å streike seg til det samme med arbeidsplassene som innsats. Jeg gråter ikke en tåre for dem, så lenge selskapet går med underskudd. Greier de å streike selskapet til konkurs, vil vi nok få se noen tårer på norsk Tv. Fra et økonomisk synspunt burde de forhandlet om lønnsnedgang jevnt fordelt på alle ansatte. Endret 14. mai 2014 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 En grei plass å begynne er å se dokumentaren Ryanair: Secrets from the Cockpit 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Norwegian Air Shuttle - som er selskapets egentlig navn - blir stort sett kalt "Norwegian". (Noe som for øvrig alltid har vært like toskete som da amerikanerne kalte Norsk Data for "Norsk" ..) Etter de siste tiders viderverdigheter er det vel snart på sin plass å gå over til å kalle selskapet "Air Shuttle" - det er jo fint lite 'norwegian' igjen der ... (De nye flyene? "Doomliner".) 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Er eventlig mer overrasket over at det ikke er fler problemer. Flyet er veldig avansert og sannsynligvis ikke godt nok testet før det ble sluppet på markedet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 En grei plass å begynne er å se dokumentaren Ryanair: Secrets from the Cockpit Hvem har lagd den dokumentaren? Hvem har kvalitetssikret den? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 En grei plass å begynne er å se dokumentaren Ryanair: Secrets from the Cockpit Hvem har lagd den dokumentaren? Hvem har kvalitetssikret den? 1. Engelske Channel 4: http://www.theguardian.com/media/2013/aug/14/ryanair-sues-channel-4-dispatches 2. Channel 4's redaksjon. Hvem kvalitetssikrer dine innlegg? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 (endret) En grei plass å begynne er å se dokumentaren Ryanair: Secrets from the Cockpit Hvem har lagd den dokumentaren? Hvem har kvalitetssikret den? 1. Engelske Channel 4: http://www.theguardian.com/media/2013/aug/14/ryanair-sues-channel-4-dispatches 2. Channel 4's redaksjon. Hvem kvalitetssikrer dine innlegg? Du blant annet, ettersom du er med å sette konsensus. Norweigan er også mer enn flyselskapet. BankNorwegian er vel en del av samme selskap? De har ihvertfall et samarbeide. Uansett om der ikke er mange nordmenn ansatt i selskapet, er det nordmenn som eier aksjemajoriteten så vidt jeg vet. Uansett om kun en nordmann er ansatt i selskapet er det en potensielt mindre ansatt i oljeindustrien som skaper en usunn todeling av norsk økonomi. For øvrig har ikke dette vært så ukjent for en av våre historisk største valutaskapenden næringene, skipsfarten. Det begynte med spanske matroser. I dag bruker vi fillipinske offiserer i handelsflåten. Endret 14. mai 2014 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 En grei plass å begynne er å se dokumentaren Ryanair: Secrets from the Cockpit Hvem har lagd den dokumentaren? Hvem har kvalitetssikret den? Selvfølgelig vil et selskap som Ryanair ha fiender som ønsker å sverte dem, men det betyr ikke det samme som at det ikke er noe kritikkverdig. De spekulerte f.eks med å ha så lite drivstoff på tankene at de måtte prioriteres i landingskø. Da gambler mann med sikkerheten. Uansett om dette er rettet opp så bevitner det en selskapskultur som jeg ikke ønsker å være en del av som kunde. Jeg vil ikke engang tenke på service av flyene med det markedet som finnes for falske flydeler med dårligere stresstoleranse. Når man er så opphengt i pris at man ofrer sikkerhet og presser andre selskap til det samme for å i det hele tatt holde seg i markedet er det egentlig et under at det går så bra som det gjør, for marginene er blitt tynne som barberblad. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Uansett om dette er rettet opp så bevitner det en selskapskultur som jeg ikke ønsker å være en del av som kunde. Kjører du bil? Sitter du på med andre i bil? Ryanair hadde nok ikke fått lande og lette fra norske flyplasser om sikkerheten hadde vært for dårlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå