seb1 Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 (endret) Hei, har starta eit prosjekt for bror min og så har eg fått kobla til alt eller det eg trenge å koble til ihvertfall meina eg. Problemet er at eg ikkje får start på datamaskina. De kom liksom blått lys med start knappen, restar knappen og der framme i sånn 1 sec, når eg trykte av og på strømforsyninga bak. Eg måtte liksom trykke på startknappen rett etter eg hadde trykt på strømforsyninga, vist ikkje så kom ikkje de blå lyset.. kan de vere mulig at strømforsyninga er ødelagt? vist ikkje eg hadde kobla rett så hadde vell ikkje de blå lyset komt? kan de vere feil eller dårlig kontakt på koblinga? hjelp meg plis Pc delane finne en på komplett: https://www.komplett.no/pc-i-deler-amd-fx-6300-radeon-r7-250/744292 1 stk Cooler Master Silencio 452 1 stk Cooler Master B600, 600W PSU 1 stk AMD AM3+ FX-6300, 95W 1 stk ASUS AM3+ M5A97 R2.0 1 stk Corsair XMS3 1600MHz 4GB CL9 1 stk Sapphire Radeon R7 250 1GB GDDR5 1 stk Seagate Barracuda® 500GB SATA3.0 1 stk ASUS DVD Writer, DRW-24F1ST, SATA, Black, Retai Endret 11. mai 2014 av seb1 Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 Tjenare, Kan du være så vennlig å oppgi følgende om PC'en din: Hovedkort CPU (prossesor) RAM (minne brikker) Skjermkort Hard disk eller SSD PSU merke og modell (Strømforsyning altså) Eventuelt wifi kort, RAID kort etc. Hvilket OS som brukes, Windows XP, Windows 7, Windows 8, Windows 8.1. Dette er noe vi trenger å vite for å hjelpe litt bedre, uten å vite noe mer enn det du skrev i posten din, blir det kun gjettinger. Lenke til kommentar
seb1 Skrevet 11. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2014 Tjenare, Kan du være så vennlig å oppgi følgende om PC'en din: Hovedkort CPU (prossesor) RAM (minne brikker) Skjermkort Hard disk eller SSD PSU merke og modell (Strømforsyning altså) Eventuelt wifi kort, RAID kort etc. Hvilket OS som brukes, Windows XP, Windows 7, Windows 8, Windows 8.1. Dette er noe vi trenger å vite for å hjelpe litt bedre, uten å vite noe mer enn det du skrev i posten din, blir det kun gjettinger. Ja, redigert det til spørsmålet mitt Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 (endret) Hvis du er uheldig så har hovedkortet ditt ikke støtte for fx 6300. Denne cpu var ikke støttet fra første versjon. http://www.asus.com/Motherboards/M5A97_R20/HelpDesk_Download/ Hva står det på esken og på hovedkortet . Bios versjon skal være merket. Ellers kan det jo være mange ulike feil som er bygge relatert. Alt fra kortslutning mellom hovedkort og kabinett til manglende p4/eps kabel fra psu til hovedkort ,eller feil montasje av CPU. Men det er viktig å vite at am3+ kortene kom lenge før fx prosessorene og det var mange som ikke fikk liv i PC byggene de kjøpte med fx cpu da disse ikke var støttet med levert bios versjon. Så sjekk det først. Endret 11. mai 2014 av syar2003 1 Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 Kan også være noe så banalt som feil kobling av strøm kabler til start/reset knapp. FX-6300 er støttet fra BIOS versjon 1006 som er fra oktober 2012, så tviler på at det er det som er problmet. Men alt er mulig i denne verden. Uansett, sjekk det syar2003 sier for å være på den sikre siden. Håper du har husket avstandsstykkene/skruene mellom HK og kabinett .... 1 Lenke til kommentar
seb1 Skrevet 12. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2014 Hvis du er uheldig så har hovedkortet ditt ikke støtte for fx 6300. Denne cpu var ikke støttet fra første versjon. http://www.asus.com/Motherboards/M5A97_R20/HelpDesk_Download/ Hva står det på esken og på hovedkortet . Bios versjon skal være merket. Ellers kan det jo være mange ulike feil som er bygge relatert. Alt fra kortslutning mellom hovedkort og kabinett til manglende p4/eps kabel fra psu til hovedkort ,eller feil montasje av CPU. Men det er viktig å vite at am3+ kortene kom lenge før fx prosessorene og det var mange som ikke fikk liv i PC byggene de kjøpte med fx cpu da disse ikke var støttet med levert bios versjon. Så sjekk det først. Hey, sette pris på din kommentar og forslag! feil dela er det nok ikkje med tanke på at eg kjøpe det i eit sett som var på komplett.. så eg vil nok tru det støtta delane. Kortslutning kan det jo og være.. eg får ihvertfall lys signal til brytarane framme i eit sekund.. men om den reagera til å starte gjer den ikkje. så det vil då sei at eg har strøm, men de kan vere feil kobla? er de mulig? nokså sikker på å ha kobla til riktig med start ihvertfall.. mulig eg kunne tatt noke bilde om de blir helt nødvendig. Lenke til kommentar
seb1 Skrevet 12. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2014 Kan også være noe så banalt som feil kobling av strøm kabler til start/reset knapp. FX-6300 er støttet fra BIOS versjon 1006 som er fra oktober 2012, så tviler på at det er det som er problmet. Men alt er mulig i denne verden. Uansett, sjekk det syar2003 sier for å være på den sikre siden. Håper du har husket avstandsstykkene/skruene mellom HK og kabinett .... Avstandskruane er sjekka! og ''power switch'' ''restart switch'' ''H.d.d.led'' og de skal vere riktig plugga inn. om en ser skrifta på en sånn kabel nedover så skal + vere på venstre sida og - på høgre sida, sant? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 + og - på kabel må stemme med + og - på hovedkortet. 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 Det eksisterer da ikke polaritet på powerknapp og reset-knapp... Ja, du også bytte om de to, men da må man naturlig nok trykke på reset-knappen for å starte maskinen om man kobler motsatt. Mulig du må koble rett vei for å få LED-lys til å funke om man har dette i selve power-knappen. Samme gjelder da for HDD-LED. Men det vil ikke skje noe som helst galt om disse blir koblet feil. 1 Lenke til kommentar
seb1 Skrevet 12. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2014 + og - på kabel må stemme med + og - på hovedkortet. Problemet er berre det at de ikkje står på kabelen ka som er ka.. så eg studerte andre kabla og følgte ut ifra dei.. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 (endret) + og - på kabel må stemme med + og - på hovedkortet. Problemet er berre det at de ikkje står på kabelen ka som er ka.. så eg studerte andre kabla og følgte ut ifra dei.. Hvor går kablene til da? Som nevnt i innlegget ovenfor så er det bare å prøve seg frem med LED-lysene for å se hvilken vei som lyser, og det er helt uproblematisk å koble feil, da en diode ikke leder i motsatt retning, og vil da være det samme som at du ikke har tilkoblet noe. Når det kommer til Reset/Power-knapp så spiller det ingen rolle med + eller -, ja det er bare to ledninger med en bryter i enden. Kort sagt: det er ikke her problemet ligger, tipper jeg. En PSU/HK vil nekte å skru på maskinen om det oppdages en kortslutning. Ja, ellers vil det kunne skade utstyret, og jeg ville demontert alt, og så kun koblet opp det viktigste på en benk eller tilsvarende, slik at du er sikker på at det ikke er noe på HKet/i kabinettet som kortslutter det. Synes det hørtes litt "skummelt ut" at det funket når du kjappet deg. Ja, om det altså er slik at det er en feil et sted, og HKet "ikke rekker" å utføre kontrollen før du skrur den på. Det er et lite skudd i mørket, men noe lignende har skjedd meg. Endret 12. mai 2014 av Andrull 1 Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Det eksisterer da ikke polaritet på powerknapp og reset-knapp... Mulig du må koble rett vei for å få LED-lys til å funke om man har dette i selve power-knappen. Samme gjelder da for HDD-LED. Men det vil ikke skje noe som helst galt om disse blir koblet feil. Jeg sa da ikke noe om polariiet vel (hater å skrive mye via mobil), sa kun + og - (av og til G) på kablene som skal kobles til + og - på HK. Og i 9 av 10 tilfeller så er både kabler og HK merket slik. Mener å huske at alle Asus HK og Gigabyte HK jeg har hatt er/var merket slik. Grunnen til dette? Ikke spør meg, spør Asus eller Gigabyte, men jeg tror det er for å "cover their ass" som det heter på inglesh. Uten å nevne navn på landet, så kan produsenter blir saksøkt for den minste ting der. Og før du spør, yes, jeg tror jeg vet litt om + og - etc da jeg har jobbet med spenninger fra 1,2 V opp til 6,9 kV. Og det meste bør da stå i manualen til hovekortet og kabinett, tror jeg da. Lenke til kommentar
seb1 Skrevet 14. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2014 + og - på kabel må stemme med + og - på hovedkortet. Problemet er berre det at de ikkje står på kabelen ka som er ka.. så eg studerte andre kabla og følgte ut ifra dei.. Hvor går kablene til da? Som nevnt i innlegget ovenfor så er det bare å prøve seg frem med LED-lysene for å se hvilken vei som lyser, og det er helt uproblematisk å koble feil, da en diode ikke leder i motsatt retning, og vil da være det samme som at du ikke har tilkoblet noe. Når det kommer til Reset/Power-knapp så spiller det ingen rolle med + eller -, ja det er bare to ledninger med en bryter i enden. Kort sagt: det er ikke her problemet ligger, tipper jeg. En PSU/HK vil nekte å skru på maskinen om det oppdages en kortslutning. Ja, ellers vil det kunne skade utstyret, og jeg ville demontert alt, og så kun koblet opp det viktigste på en benk eller tilsvarende, slik at du er sikker på at det ikke er noe på HKet/i kabinettet som kortslutter det. Synes det hørtes litt "skummelt ut" at det funket når du kjappet deg. Ja, om det altså er slik at det er en feil et sted, og HKet "ikke rekker" å utføre kontrollen før du skrur den på. Det er et lite skudd i mørket, men noe lignende har skjedd meg. Ja, mykje bra du seie her.. Eg trur sjøl det er ''Strømforsyninga'' eller PSU om eg har forstått riktig.. som kan vere feilen. Om eg då skal koble alt ifra på hovedkortet og tilbake igjen de viktigaste, ka skal eg koble til då? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Du trenger bare hk og PSU for at vifter, lys og slikt starter opp. Deretter slenger du inn CPU og en RAM-brikke. Og så forsetter du til du ser når noe går galt. Lenke til kommentar
seb1 Skrevet 14. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2014 Er du sikker? O.o hørtest no ikkje helt klokt ut spør du meg Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 ? jo mindre som er koblet til, jo bedre. Mindre som kan gå galt og du finner lettere synderen. Helst liker jeg å gjøre det utenfor kabinettet for å være sikker. Men i det minste kan det være greit å montere hovedkortet på nytt. Se om ingenting bak ligger i veien, som f.eks ubrukte skrueforlengere etc.. Men ja, det er ufarlig det. Har naturligvis gjort det mange ganger før, så du er ikke min prøve kaning. 1 Lenke til kommentar
seb1 Skrevet 14. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2014 ? jo mindre som er koblet til, jo bedre. Mindre som kan gå galt og du finner lettere synderen. Helst liker jeg å gjøre det utenfor kabinettet for å være sikker. Men i det minste kan det være greit å montere hovedkortet på nytt. Se om ingenting bak ligger i veien, som f.eks ubrukte skrueforlengere etc.. Men ja, det er ufarlig det. Har naturligvis gjort det mange ganger før, så du er ikke min prøve kaning. Ja, men då prøve eg ut litt Ka er greia med lyd kablane ac'67 og den andre hdmi eller hd sound.. huska ikkje riktig, men du forstår sikkert Lenke til kommentar
seb1 Skrevet 20. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2014 (endret) Har endelig gadda å gjort noke med det.. kobla ifra og kobla til.. ser ut som at Hk funka ihvertfall fhjoo men strømforsyninga får eg meir trua på kan vere gale eller en kabel.. tingen er at no starta ihvertfall pcen, men den er sånn fram og tilbake på strømmen. Den dura og så dura den mindre så dura den igjen.. som at den går og så mista den strømmen, så går den igjen.. duuuuuur pufff duuuuuuur puff.. ka kan vere feilen? :S Skal eg gå for reklamasjon på PSU strømforsyninga? Og så fant eg ut at om eg kobla CST 08 (viftekabel) til Hk der det står SYS_FAN1 så starta ikkje pcen. Endret 20. mai 2014 av seb1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå