Gå til innhold

Leverte telefon til service... krav på lånetelefon?


Anbefalte innlegg

Spørsmål dreier seg i bunn og grunn om jeg har krav på en smarttelefon som lånetelefon, i og med at det var en smarttelefon jeg leverte inn?

 

Jeg leverte inn en HTC One, og låner nå en telefon som har funksjoner som begrenser seg til SMS og telefon. Leste litt rundt og FTU (om det ikke var forbrukerrådet) mener at utlånstelefonen skal ha tilsvarende funksjoner som den som ble levert inn.

 

Noen som har hatt erfaring med å kreve bedre lånetelefon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du leverte inn en telefon med en mangel (reklamasjon eller garanti, ikke selvforskyldt feil) så har du rett på en lånetelefon hvis reparasjonen er forventet å ta mer enn syv dager. Du har da rett på en telefon som mer eller mindre har tilsvarende funksjoner som den telefonen du leverte inn. Du kan imidlertid ikke kreve samme modell, eller samme merke.

 

Som Christoffer skriver så gjelder ikke dette om det volder selger urimelige kostnader. Så blir jo spørsmålet hva som er urimelige kostnader. Slik jeg ser det, så bør selger har et visst utvalg lånetelefoner i forskjellige prisklasser, basert ut fra hvor mange kunder de har. Det skal en del til før de kan hevde urimelig kostnad, og Christoffer sin mening er nok ikke forbrukerrådet helt enig i.

 

Hvis butikken har et normalt stort nok utvalg, men det i en periode blir unormalt stor pågang, og butikken må åpne en/flere helt ny(e) telefon(er) som deretter må selges til halv pris eller til og med kasseres, så vil jeg påstå at det kan være en urimelig kostnad. Men butikken skal som sagt ha et rimelig utvalg i forskjellige prisklasser til å dekke det normale behovet for utlånstelefoner.

Lenke til kommentar

Fra forbrukertvistutvalget http://www.forbrukertvistutvalget.no/dokumenter/20100126/15662_2_P.pdf :

 

 

Utvalget bemerker at lånetelefonen skal fylle tilnærmet det samme formål som
kjøpsgjenstanden, selv om man ikke kan kreve at den på alle måter er identisk.

 

Hvis butikken ikke kan levere en god nok lånetelefon, får de gjøre unna reparasjonen raskt (innen ca 4 uker), hvis ikke kan du heve kjøpet.

Bare husk å gi butikken skriftlig beskjed om at lånetelefonen ikke er god nok da.

Lenke til kommentar

Om du er i en jobb som krever at du har visse funksjoner på telefonen (som du har på den som blir sendt inn), så har du krav på en bedre lånetelefon. Stort sett så har du ikke krav på at du skal kunne gå på facebook o.li på en lånetelefon. Den skall dekke primærbehovet, altså sms og samtaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du er i en jobb som krever at du har visse funksjoner på telefonen (som du har på den som blir sendt inn), så har du krav på en bedre lånetelefon. Stort sett så har du ikke krav på at du skal kunne gå på facebook o.li på en lånetelefon. Den skall dekke primærbehovet, altså sms og samtaler.

 

Dette stemmer ikke. Som jeg dokumenterte over, så skal låneproduktet dekke samme bruksområde.

F.eks betaler man idag buss, finner bussruter, holder kontakt med venner, leser bok og hører på musikk på mobilen. Dette er bruksområder som en lånetelefon burde dekke.

 

Hvis du har dokumentasjon for en annen tolkning av loven, så link gjerne til denne :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som tidligere sagt, så vil dette påføre urimelige kostnader for butikken. Min lokalbutikk har 40-50 lånetelefoner, og dette er en lite butikk. Hva om disse 40 telefonene skulle vært smarttelefoner? Det er minimum 40 000kr. Om to år så må da disse byttes ut, fordi det er nyere teknologi på markedet, og ja, du skjønner tegninga herfra. Min lokalbutikk har derimot anskaffet 4-5 billige androidtelefoner som de kan bruke som lånetelefon. De som virkelig vil ha det/trenger det, får det, fordi de vil ha god service.

 

edit: I tillegg så måtte de da også hatt windows phone og iphone inne også.

Endret av Kris_910
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men nå argumenterer du med at alle har likt behov igjen. Det stemmer ikke, og folk bruke den til mye forskjellig. Derav forskjellige behov for lånegjenstand når man først står der.

 

Eg er fornøyd med en rimelig Android telefon så lenge den kan gi meg tilgang til Exchange-kontoen min, Evernote, internett og facebook. Ja, telefon og SMS ikke lenger mitt primærbehov. At det går senere aksepterer eg siden det er en lånetelefon. Å ikke ha tilgang på dette, som markedsføres STERKT når eg skulle kjøpe telefonen, er derimot uaktuelt.

Lenke til kommentar

Bare for å utfylle siste innlegg litt. Dersom butikken har smarttelefoner til utlån så er dette helt ok, forutsatt at de da setter meg opp på ei venteliste eller tilsvarende slik at eg får lånetelefon som dekker mine basisbehov så snart det lar seg gjøre.

 

Dersom butikken ikke har smarttelefoner til utlåns i butikken i det hele tatt så har serviceavdelingen bommet grovt.

Lenke til kommentar

I og med at jeg bruker telefonen til Skype og Whatsapp (snakker nesten bare med utlendinger), så er det vel ikke urimelig at butikken må ta kostnaden ved at jeg må ringe og sende SMS isteden? :)

 

Forbrukerkjøpsloven

§ 33.Erstatning

Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel.

Lenke til kommentar

Om ikke en butikk som i all hovedsak selger mobiltelefoner, ikke kan gi utlånstlf pga "påføre urimelige kostnader for butikken" så er det noe alvorlig galt med butikkene-

 

Hvor ellers kunne man fått lånetlf uten å "påføre urimelige kostnader for butikken"? DE SELGER TROSS ALT MOBILTELEFONER

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven

§ 33.Erstatning

Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel.

Gjelder ikke det om produktet du har kjøpt har en mangel? :)

Et midlertidig utlåns produkt er ikke 'ditt'.

 

 

Når det er sagt, så burde butikkene kjøpe inn en drøss med kina tlf'er.. de får man jo får nesten ingenting nå til dags. Ja, de er trege, men da får iallefall folkene brukt dem til Skype \ Whatsapp o.l. :p

Lenke til kommentar

 

Forbrukerkjøpsloven

§ 33.Erstatning

Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel.

Gjelder ikke det om produktet du har kjøpt har en mangel? :)

Et midlertidig utlåns produkt er ikke 'ditt'.

 

 

Når det er sagt, så burde butikkene kjøpe inn en drøss med kina tlf'er.. de får man jo får nesten ingenting nå til dags. Ja, de er trege, men da får iallefall folkene brukt dem til Skype \ Whatsapp o.l. :p

 

Du leser loven feil. Tapet kommer som følge av at min opprinnelig telefon har en mangel. :p

Lenke til kommentar

Der jeg jobber har vi både touch of knapper. Der begge støtter Facebook og har nettleser. Mange velger knapper da den er billigere å erstatte om de sprekker skjermen eller annen skade. En butikk bør ha noen touch mobiler men å ha nokk slik at alle får er ikke bare bare

Endret av Christoffero89
  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://deals.dx.com/team.php?sku=315544

13984328322381.jpg

 

Forøvrig en grei "smart tlf". 200kr pr dags dato. :p

 

Om butikkene hadde låne tlf til 2-3000kr pr tlf, så er det jo kjipt når kunden må erstatte telefonen \ reparasjons kostnader ved skade.

Mer eller mindre alle låne tlf jeg har hatt tidligere er det sprekk i skjerm o.l.

 

Hadde vel vært greit om innkjøpsprisen hadde vært 200kr, men denne koster 700-800kr inn for butikkene, minimum.

Lenke til kommentar

 

 

Frå forbrukerkjøpsloven § 30.Gjennomføring av avhjelp

[...]

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

[...]

 

Her framstår det som heilt klart at erstatningsgjenstanden må kunne erstatte dei behov som kunden har. Eg er klar over at enkelte elektronikkjeder tolker ordlyden svært strengt der dei ser på det som ein urimelig kostnad å gi kunden ein telefon med andre funksjoner enn ringing.

Det finnes ikkje holdepunkter for at det utgjer ein urimelig kostnad for selger å bytte ut lånegjenstandane oftare enn kvar tiande eller tjuande år. At selger skal få lov til å hevde at ein mobiltelefon frå slutten av 90-tallet forsatt erstatter nye mobiltelefoner er missforstått. I dag er det nok datamaskinfunksjonane i smarttelefonane som utgjer den viktigaste funksjonen. Svært mange har f.eks bytta ut ringing og SMS med IP telefon og meldinger sendt over internett.

 

 

Men en erstatningsgjenstand skal erstatte dei funksjonane som kunden blir avskåret frå. Det er ikkje opp til selger å vurdere kva du eigentleg har bruk for. Dersom selger påstår at du ikkje har bruk for internettilgang så har han også solgt deg eit unødvendig produkt dersom din telefon har internettforbindelse.

 

Du kan sjølvsagt ikkje ein toppmodell som erstatningsgjenstnad, men å kreve å få låne ein smarttelefon når du leverer inn ein smarttelefon er ikkje for mykje forlangt. Du må sjølvsagt berre akseptere at skjermen er litt mindre og at telefonen er treigare, men i all hovedsak så må telefonen ha dei samme hovedfunksjonane som den telefonen du leverte inn.

 

Ein av tinga som har gjort det litt enklare for forbrukerane no i den siste tida er at dei nyaste telefonane no benytter mindre SIM-kort, så som eit absolutt minimum så må erstatningstelefonen takkle at du setter inn ditt eige SIM-kort og at du ikkje er nødt til å bestille eit nytt SIM-kort av gamletypen for å kunne bruke telefonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ein av tinga som har gjort det litt enklare for forbrukerane no i den siste tida er at dei nyaste telefonane no benytter mindre SIM-kort, så som eit absolutt minimum så må erstatningstelefonen takkle at du setter inn ditt eige SIM-kort og at du ikkje er nødt til å bestille eit nytt SIM-kort av gamletypen for å kunne bruke telefonen.

Hørt sim Micro \ Nano simkort adaptere? Isåfall så er det noe som vanligvis blir lagt med alle utlåns telefoner om folk har micro \ nanosimkort. :)

 

Værre om man har stort simkort men den nye smart tlfen vil ha et lite simkort.. :)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Eier en liten butikk selv der jeg selger mobiltlf. har kanskje 7 forskjellige på lager. Da kan jeg ikke ha en haug med dyre touchtlf vettu. Bruker noen gamle Nokia tlf jeg har hatt selv. Folk burde vell ærlig talt klare seg uten mobil i ett par uker (:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...