*F* Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 (endret) Den store tråden om backup! Hei. Backup er et viktig tema, og i bedriftsverden er backup noe som aktivt brukes, men i det private er folk generelt mer slurvete. En bedrift har gjerne helt andre krav og budsjetter en private, jeg lager derfor denne tråden dedikert til til diskusjon rundt backup av data for privatpersoner. Her kan man gjerne dele sine egne rutiner, spør om tips, eller anbefale løsninger. Vel, jeg starter med meg selv, jeg har i lengre tid lagret mine data på en ekstern harddisk (2TB) som var koblet opp mot min gamle server (Windows 2008 Server). Som backup brukte jeg en til 2TB ekstern harddisk som jeg gjevnlig koblet til og synkroniserte data mot slik at oppdatert data ble synkronisert mot backup disken. For å gjøre dette brukte jeg programmet SyncBack Free www.2brightsparks.com/download-syncbackfree.html Dette er en løsning jeg har kjørt i flere år. Vel, serveren startet å svikte, jeg har så satt i sammen en ny server med ESXi og en ny 4TB harddisk knyttet mot et Windows 2012 Server VM. Her ligger alle mine filer nå, og jeg har installert SyncBack SE Trail (Free kjører ikke lenger på server versjoner av windows) www.2brightsparks.com/download-syncbackse.html Trailperioden er ute og jeg må nesten bestemme meg for om jeg skal kjøpe eller ikke, prisen er ca 200kr. Eller om det er noe annet jeg burde bruke i stedet? Prisen er noe høy, men ikke akkurat uoverkommelig, er kanskje verd kronene. Jeg liker SyncBack pga: - Den kopierer de faktiske filene og lagrer ikke backup i et annet format - Kan konfigureres slik man vil, jeg sletter filer i backup som er slettet i orginalmappe, og syncer endret/nye filer - Kan kjøre simulert, dvs viser hva en profil ville gjort med filene dersom profilen ble kjørt normalt. - Enkel og bruke Det er det ene dilemmaet. Det andre er at jeg føler backup på to disker som er lagret i samme hus ikke er tilstrekkelig, jeg tenker etterhvert å kanskje ha en offsite server som jeg kjører backup mot, kanskje en FTP server da SyncBack kan knytte seg mot FTP. I tilegg til dette bruker jeg SyncBack til å ta backup av filer fra alle PC-ene til serveren gjevnlig, har dog ingen videre backup av disse backupene. Hva syns dere, og hvordan gjør dere det? Endret 17. april 2014 av Evelen! 1 Lenke til kommentar
dbass Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Personlig ville jeg valgt en dedikert maskin med FreeNAS, NexentaStor eller lignende og kjørt backup av alle maskiner i hjemmet, + en skyløsning. Men jeg er nok for glad i raidene mine, og stoler kanskje for mye på disse, da jeg ikke har annen dedikert maskin å ta backup til (enda). Skyløsningen jeg har valgt er Jotta Unlimited, da jotta er et selskap som er etablert i Norge med norske lover. Jeg bruker også maskinen min til å ta backup av det viktigste for de andre i familien, og føler dette er godt nok for min del. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 (endret) Jeg er backupfreak delux. Har vel nå laget meg et system som det skal mye til at jeg mister data fra. Ta f.eks dokumentene mine. De ligger på en virtuell server på Server2. Det tas backup av hele den virtuelle serveren til Server1 - til to ulike disker, med jevne mellomrom. Så fort et dokument er endret eller opprettet - synces automatisk til: 1. Egen kryptert disk på Server1 2. Egen kryptert disk på FTP server utenfor huset 3. Egen kryptert disk på FTP server i utlandet 4. Jottacloud 5. OneDrive 6. Dropbox I tillegg tas det kopi av den krypterte disken på Server1 et par ganger i året (kloning) og den eldste disken legges utenfor huset. Slik er det med hele filmsamlingen min (ca 17 TB) også, full kopi på disker liggende utenfor huset i tilfelle brann/tyveri. Fyller 500 GB disker opp (ca 10-15 bluray filmer) før den sendes bort. Så mister aldri noe mer enn 10-15 filmer. Samme med bildene mine, kopieres til 1-4 nevnt ovenfor, samt reserve disk på Server1, samt reserve disk på Server2. Kopier av disker legges også utenfor huset med ulikt mellomrom. Ja, også ligger det en kopi på de to bærbare pcene mine også da. På all syncing til andre disker/FTP servere bruker jeg Syncovery, og det meste er "realtime" syncing. Bruker også versjoner, samt at filer ikke blir slettes på backup servere uten at jeg manuelt velger dette i en manuell syncing. Så filer forsvinner ikke om jeg uheldigvis sletter noe. Og er jeg uheldig og f.eks trykker lagre på endringer jeg gjør på et bilde (.raw fil f.eks) så ligger originalen allerede på 4-6 steder. Alt i alt vil jeg påstå at jeg er ganske så sikker når det kommer til backup? Noen som er mer freak enn meg? Endret 17. april 2014 av myhken Lenke til kommentar
*F* Skrevet 17. april 2014 Forfatter Del Skrevet 17. april 2014 Har selv tengt på YottaCloud som en ekstraløsning, 50kr mnd for ulnimited lagringsplass er kanskje overkommelig. Men hvordan er det med Arkiv funksjonen til Yotta? viser til FAQ: Hva er Arkivet til? Arkivet er et område på din Jottacloud konto hvor du kan lagre data som ikke skal synkroniseres. Perfekt hvis du ønsker å frigjøre plass på datamaskinen/enheten din, eller bare ha dataene dine tilgjengelige overalt. Logg inn på www.jottacloud.com for å arkivere filer. Kan jeg slette mine data lokalt etter å ha lastet de opp til Jottacloud? Nei. Synkroniseringen fungerer begge veier, slik at om du sletter mapper/filer lokalt som du har lagt til i Backup vil disse mappene/filene også slettes fra Jottacloud. Dersom det er noen filer/mapper du ønsker å ta vare på, men ikke ta kontinuerlig backup av, bør du flytte disse filene til Arkivet. Du får tilgang til Arkivfunksjonene ved å logge deg på www.jottacloud.com. Filer som er flyttet over til Arkivet, kan du trygt slette lokalt på din maskin. Kan jeg f.eks regelmessig ta backup av alt på PC-en min og bruke arkivet til å lagre ting jeg ikke har på PC-en til en hver tid? Kan jeg dermed lagre flere titals TB på yotta selv om jeg bare har 4TB i maskinen? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Kan jeg f.eks regelmessig ta backup av alt på PC-en min og bruke arkivet til å lagre ting jeg ikke har på PC-en til en hver tid? Det kan du, men arkivet er helt manuelt, så du må overføre mapper til arkivet manuelt. Husk å ha overført ting til arkivet før du sletter det på pcen, om ikke blir det jo slettet på jotta også. (men du har papirkurven der som inneholder filer som er slettet i 30 dager) Kan jeg dermed lagre flere titals TB på yotta selv om jeg bare har 4TB i maskinen? Ja det kan du i teorien. Jeg bruker ca 1.5 TB på jottacloud nå, der arkivet står for ca 1 TB av brukt plass. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 17. april 2014 Forfatter Del Skrevet 17. april 2014 (endret) Kan jeg dermed lagre flere titals TB på yotta selv om jeg bare har 4TB i maskinen? Ja det kan du i teorien. Jeg bruker ca 1.5 TB på jottacloud nå, der arkivet står for ca 1 TB av brukt plass. Hvorfor laster du ikke opp hele filmsamlingen i samme slengen? (med mindre du har lav båndbredde) Endret 17. april 2014 av Evelen! Lenke til kommentar
myhken Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Hvorfor laster du ikke opp hele filmsamlingen i samme slengen? (med mindre du har lav båndbredde) Har en slik 100/10 mbit linje. Det vil ta ca 171 dager med konstant opplasting for å få samlingen over til jotta. Så ville det teoretisk tatt ca 17-20 dager å laste ned igjen. Da går det MYE raskere å bare hente riktig backup disk(er) å hive dem inn på via HDD docking stasjonen. Lenke til kommentar
dbass Skrevet 18. april 2014 Del Skrevet 18. april 2014 Hvorfor laster du ikke opp hele filmsamlingen i samme slengen? (med mindre du har lav båndbredde) Har en slik 100/10 mbit linje. Det vil ta ca 171 dager med konstant opplasting for å få samlingen over til jotta. Så ville det teoretisk tatt ca 17-20 dager å laste ned igjen. Da går det MYE raskere å bare hente riktig backup disk(er) å hive dem inn på via HDD docking stasjonen. Av ren interesse; ville du foretrukket en 50/50-linje i stedet for 100/10? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 18. april 2014 Del Skrevet 18. april 2014 Av ren interesse; ville du foretrukket en 50/50-linje i stedet for 100/10? Nei, laster mer ned enn hva jeg laster opp, så ville ikke redusert ned til 50 mbit. Men hadde ikke sagt nei til noe høyere opp hastighet enn 10. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 18. april 2014 Forfatter Del Skrevet 18. april 2014 (endret) Sitter fremdeles å vurderer SyncBack. 229.43 NOK 34.95 USD = 209.251 NOK 41.06 AUD = 229.357 NOK 22.84 GBP = 229.502 NOK 42.26 CAD = 229.523 NOK 206.83 DKK = 229.111 NOK 27.71 EUR = 229.181 NOK 297.61 HKD = 229.788 NOK 2,315.24 INR = 229.711 NOK 3,922.00 JPY = 229.261 NOK 501.34 MXN = 229.964 NOK 44.58 NZD = 228.834 NOK 116.17 PLN = 229.766 NOK 85.99 BRL = 230.192 NOK 1,378.42 RUB = 231.730 NOK 47.97 SGD = 229.268 NOK 404.13 ZAR = 230.479 NOK 252.33 SEK = 228.819 NOK 33.73 CHF = 228.608 NOK 229.27 CNY = 220.373 NOK Kan se ut som det lønner seg å kjøpe i usd. .. Hva tror dere? https://store6.esellerate.net/store/checkout/CustomLayout.aspx?s=STR2236179640&pc=&page=MultiCart.htm Endret 18. april 2014 av Evelen! Lenke til kommentar
myhken Skrevet 18. april 2014 Del Skrevet 18. april 2014 Liker du programmet du snakker om så er jo ikke 200 kroner mye. Jeg har jo brukt Syncovery i mange år nå, helt siden det het Super File Sync. Kjøpte en lisens der, og den har heldigvis fungert helt fint på alle pcer/servere etterpå, så har ikke behøvd å kjøpe flere lisenser. Nå har de vel (eller hadde i alle fall) en lisens regel på at lisensen kan være installert på flere pcer, men at den ikke kan være i bruk på flere pcer på samme tid, ergo at man synkronisere filer på nøyaktig samme tid. Og det gjør jeg jo ikke Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 18. april 2014 Del Skrevet 18. april 2014 Jeg bruker Crashplan, med meget bra suksess! Fikk testet restore funksjonen sist uke, og det fungerte knirkefritt. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 19. april 2014 Forfatter Del Skrevet 19. april 2014 Crashplan virker jo veldig greit, billig også med cloud backup. Hvordan er offsite backup funksjonen? Kan man velge hvor på offsite maskinen backup skal lagres? På porter åpnes for dette`i ev ruter? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 3. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2014 Skulle til å kjøpe SyncBack, men er vist noen skjulte kostnader ser det ut som:V6SyncBackSE V6Item price: $34,95Quantity: 1Item total $34,95Tax: $8,74Estimated Total $43,69 USD Får vel lete etter noe annen software.. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 $8 er jo ikke mye ekstra om programmet faktisk fungerer til din bruk. Jeg hadde ikke lurt ett sekund i alle fall. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 3. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2014 Programmet spurte meg om "Vil du kjøpe programmet?" når jeg åpnet den utløpte trailen, klikket "Nei" og fikk 5$ rabatt, så da er jeg ca der jeg var, kjøpt og betalt Dog trodde jeg ikke det var lov å markedsføre seg mot forbrukere med skatt ekskludert, men reglene er kanskje annerledes der hvor dette firmaet holder til. Lenke til kommentar
Dinger Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 Hallois Nå skal jeg dumme ned denne tråden litt Lurer på om noen kan hjelpe meg å forstå backup-prosessen. Jeg bruker Windows 7, og vil så langt det lar seg gjøres bruke Windows sitt eget backup-system (KISS-prinsippet) Setter pris på all hjelp, men med tanke på at det er mye bilder, musikk osv så setter jeg stor pris på hvis de som svarer er sikker i sin sak... En ting jeg ikke helt forstår er forskjellen mellom system image og backup. Når jeg iverksetter en backup og velger "let me choose" og haker av alle rutene, tar den ikke backup av hele shaiten da? Altså at hvis jeg reinstallerer Windows, kobler til den eksterne hdd'en og restorer backup fra den blir den maskinen nett som den er i skrivende stund? Alt som er viktig for meg har jeg i mappa C:\Dinger, og hvis jeg ikke husker feil haket jeg av C, så...?! Husker jeg stressa med en backup for mange år siden (var bare et eksperiment, så jeg mistet heldigvis ingenting), jeg restoret en backup men fant ut at mapper jeg hadde laget selv var inkludert. Er den eneste forskjellen at system image inneholder komplett windows + ALT jeg hadde på maskinen og, men ved en backup må jeg installere windows først og så gjennopprette backupen, men det vil ende i samme resultat? Målet er jo å koble til den eksterne hdd'en en gang iblant, trykke på hva det nå enn er jeg skal trykke på, og så få en oppdatert backup iløpet av minutter (såframt det ikke er gjort enorme endringer såklart) Beklager surrete post, er ikke så altfor stødig på data Takker for svar Lenke til kommentar
*F* Skrevet 12. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2014 (endret) Jeg kjenner ikke til backup programmet du viser til Dinger, men image vil ihverfal betyr bilde, og normalt bety backup av hele hdd-en. Men det er viktig å faktisk vite at backupen fungerer, kjipt om den er korrupt eller ikke inneholder det du ville når det virkelig trengs. _____________________________________________ Ellers, tenkte skrive litt om backupoppsettet mitt med SyncBackSE nå. Slik ser programmet ut: Programmet kjører jeg på en Windows 2012 Server navngitt "VM1", dette kjører virtuelt på ESXi server PC-en min. På bildet er det 5 profiler. FLEMMING-1,2 og 3 er navnet på PC-er og disse profilene kopierer innhold fra andre datamaskiner til serveren. BACKUP1 og 2 tar backup av serveren til eksterne harddisker via en klient PC. Programmet er satt opp med "Kilde" og "Mål", kilden er hvor man henter data og mål er hvor man lagrer den. Man kan velge å altid synkronisere mål med kilde, eller man kan velge at ting som slettes i kilde ikke slettes i mål. Jeg har på alle profilene satt det opp slik at dersom man f.eks sletter en fil i kilden vil den også slettes i målet når backup kjøres, dette fordi at målet etterhvert ville fylles opp med søppel jeg ikke trenger om det ble gjort annerledes. Dessuten spør programmet meg altid om bekreftelse før noe gjøres: BACKUP1 (samme konsept med BACKUP2): Tar backup av M: på serveren og til en ekster harddisk tilknyttet min bruks PC "Flemming-1" på nettverket, altså \\flemming-1\s$\ M: er en disk på 4TB, mens de to backup diskene bare er på 2TB hver, derfor tar jeg backup av alt utenom videoer til \\flemming-1\s$\ mens BACKUP2 profilen tar backup kun video mappa alt til \\flemming-1\t$\ Som dere ser går serveren rett inn på min hoved PC's S og T disk, problemet her er rettigheter, man skulle kanskje tro serverens administratorkonto hadde rettigheter på alle PC-ene, men det har den ikke, det som derimot har det er min microsoft konto, derfor bruker Syncback denne kontoen for tilgang. FLEMMING-1,2 og 3 profilene fungerer på samme måte, bare at den tar backup fra PC-er til serveren. Det jeg tar backup av er f.eks profilene som inneholder det meste: Siden backup av andre maskiner lagres på M: på serveren vil backupen av dette igjen tas backup av via BACKUP1 profilen. Når det gjelder rettigheter er prinsippet det samme som tidligere, men her er det kilden man trenger inloggings detaljer til. Dersom noe skal være galt i en profil fil den få status FAILED, dette skjer nesten altid ved kopiering av brukerprofiler, dette da enkelte filer ikke kan kopieres når dem f.eks er i bruk. Heldigvis finnes det en logg for å sjekke dette nøyere: En liten oversikt: Når det gjelder kjøring av backup er alt manuelt nå, jeg tenker at kanskje backup fra maskiner kan kjøres automatisk, men ellers BACKUP1,2 vil kjøres manuelt, dette fordi de eksterne harddiskene kun er på under kjøring av backup (pga potensielle feil i strømnettet eller lynnedslag som kan ta både disker og server samtidig) Håper dette var av interesse for noen Jeg mangler fremdeles offsite backup Endret 12. mai 2014 av Evelen! 1 Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Jeg kjører bare sikker lagring ubegrenset fra jotta. 500 kroner i året er ingenting, og jeg har satt programmet til å "overvåke" noen mapper på hovedmaskinen min. Med en gang jeg legger inn et nytt bilde, en ny film eller lignende blir det automatisk opplastet. Til dokumenter klarer jeg med de 15 gigabytene Google Drive gir meg gratis. Bruker google docs som min tekstbehandlingsprogram, så da er det greit å ha tingene i orden. Bruker ikke halvparten av gratiskvoten engang, og jeg har sikkert oppi tusen dokumenter. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 25. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2014 Har startet med jotta selv i tilegg til min vanlige backup, fungerer temmelig greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå