Gå til innhold

Jobbe ekstra når jeg sitter standby

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk!

Jeg har en jobb der jeg reiser verden rundt å fikser utstyr på bore-rigger. For min del blir det endel standby, og jeg sitter da med 12 timer betalt og kan stort sett gjøre som jeg vil, bare jeg er tilgjengelig.

Det blir jo etter et par dager gørr kjedelig å sitte å lese VG.no, så jeg er på utkikk etter noe jeg kan drive med mens jeg sitter standby.

Så det jeg leter etter er forslag til aktiviteter, hobby kan det godt være, men hadde vært galt i å tjent noen få kroner på det heller. Også kan det ikke være noe krav til at jeg må legge ned x antall timer hver uke, da jeg kanskje er hjemme 2 uker og ikke har tid, eller jeg har mye å gjøre på min faktiske jobb. Så det må være litt av og på, når jeg har tid. Så det beste er vel å ikke ha en oppdragsgiver, men lage noe, for så å selge dette.

Og som sagt, det trenger ikke være noe jeg tjener noe penger på heller.

Jeg jobber med PLS, så det tror jeg ikke jeg vil jobbe med på fritiden, greit å veksle litt på. Andre ting jeg har tenkt på er webdesign, men jeg har ikke store erfaringen, og ikke veldig flink.

Jeg har jobbet før med utvikling av HMI software, og det er noe jeg kunne tenkt meg, men vanskelig å komme inn i som freelance uten å kunne si hvor mye tid jeg kan bruke på det. Syntes HMI er gøy da.

Har også erfaring med å tegne elektrotegninger i AutoCAD.

Noen forslag? Det bør også kunne gjøres på PC, da jeg ikke føler for å dra med meg strikketøy eller puslespill offshore.

Edit:

Kom akkurat på at jeg kan lære meg å lage apper for telefoner, og pille med det... Flere forslag? Tar også imot tutorials for å utvikle apper for android.

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville sjekket denne Youtube kanalen. Her finner du tutorial til å lære å programmere apper, men tror det er lurt å lære seg ett programmeringgspråk først. Samme kanal har også en Java tutorial (og ett hav med andre språk) som jeg har hørt fra venner at er veldig bra. Anbefaler å kikke igjennom den først! Lykke til!

Lenke til kommentar

Du har med stor sannsynlighet en klausul i din arbeidskontrakt som sier at du ikke kan jobbe med konkurrerende virksomhet. Så det vil jo si at du ikke kan bruke din kompetanse utover det du gjør hos din arbeidsgiver.

Det tryggeste er altså å finne noe som er langt ifra det din arbeidsgiver driver med :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har ikke kontrakten min her, er jo på jobb igjen. Har faktisk vært på jobb siden jeg skrev åpningsinnlegget. 393 timer i april ble det! :)

Anyway...

Hvis det står slik du sier i kontrakten min, betyr det at jeg kan jobbe med virksomheter som ikke direkte konkurrerer med de jeg jobber hos nå?

Eksempel:

Min nåværende arbeidsgiver lager utstyr for å drille høl under havet.

Min tidligere arbeidsgiver lager innretninger for å hindre vann i å komme dit det ikke skal.

Disse to bedriftenen konkurerrer ikke med hverandre.

Holder forresten på å lære meg java, men det tar litt tid. Vet ikke hvorfor, men det er litt kjedelig :p

Lenke til kommentar

Ja, det kunne jeg faktisk gjort... for det er litt sånn monotont, og jeg er en racer på touch og flink i engelsk og svensk. Flink til å skrive norsk også forsåvidt, noe som sikkert er viktig.

Men hvordan får man slike oppdrag? Vet du om noen som ansetter, eller noen nettsider der slike oppdrag blir utlyst? Finn kanskje? Lite relevante treff på "oversetter" og "translatør" på finn altså.

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg slenger denne ut, men har relativt liten tro på at det fenger ..

Hva med å lære seg å gjøre ingenting? Det er det absolutt vanskeligste jeg noen gang har vært borti, og selv om jeg har trent en god del, er jeg knapt nok kommet av flekken

:)

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Hei igjen! Jeg er tilbake, og jeg trenger flere tips og råd!

Ja, jeg har altså begynt å kjede meg igjen. 3,5 uker til jeg skal hjem. Ingenting å gjøre.

Internett er sucky-sucky, så ikke noen videoer eller noe sånn.

Jeg har da vært litt innom HTML/CSS. Kunne fortsatt tenkt meg å lære å lage apper til android, men android studio tar OVER 800MB! Det får jeg laste ned når jeg kommer hjem. Dessuten har jeg ingen villeste ide om hva jeg skal lage. Er egentlig ikke noe flink til sånn programmering. :p

Så begynte jeg å titte litt på å lære meg aksjehandel. Boooring. Dessuten er beste sparing å betale ned lån har jeg hørt. Ikke har jeg penger jeg har lyst til å tape heller. Finnes det forresten en sånn side der man handler med fikitve penger, men i en "kopi" av markedet?

Har planer om å ta MC-lappen, men glemte boka hjemme. Dessuten er boka lest ut på en dag, og jeg har lest den før.

Jeg vet ikke om språk er en god ide, for jeg sitter på kontor sammen med andre mennesker, og de blir sikkert ikke så glad i meg hvis jeg sitter å prøver å snakke kinesisk eller whatever med meg selv.

Jeg har også klart å lese fjortehundre forskjellige treningsprogram, og masse om kosthold, så er vel omtrent personlig trener nå.

Jeg har ikke lyst til å punche tall eller oversette lenger.

Er ekspert på å gjøre ingenting nå, lei av det.

Jeg har et par bøker jeg skal lese, men come on. 12 timer hver dag, 4 uker. Sååå mye liker jeg ikke å lese.

Jeg har forresten kjøpt den bensintanken på Crazy Taxi som aldri går tom :p

Andre forslag?

Kom igjen, få litt blest rundt denne tråden, så kan jeg kanskje premiere beste forslag!

Lenke til kommentar

Det betyr at jeg bare sitter og er tilgjengelig i tilfelle det skjer noe. Hvis det skjer noe blir jeg tilkalt, og må da prøve å fikse det. Men hvis ikke kan jeg sitte som jeg gjør nå... finn, eBay, Amazon, komplett, vg, db, hw får MYE besøk av meg per dag!

Endret av mongojarle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg har tenkt til å ta en master i buisness and administration (MBA) litt senere. Dette koster jo fort 250.000 til 300.000, så må snakke med arbeidsgiver først, om de vil sponse meg litt. Tar man nettkurs kan jeg sikkert få lastet ned videoer av forelesninger, og alt foregår jo på nett, så tror det skal gå veldig fint egentlig. Eksamen tar man når jeg har tid. Har fast turnus, så vet at jeg ikke er hjemme jul 2015 allerede nå liksom.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har tenkt til å ta en master i buisness and administration (MBA) litt senere. Dette koster jo fort 250.000 til 300.000, så må snakke med arbeidsgiver først, om de vil sponse meg litt. Tar man nettkurs kan jeg sikkert få lastet ned videoer av forelesninger, og alt foregår jo på nett, så tror det skal gå veldig fint egentlig. Eksamen tar man når jeg har tid. Har fast turnus, så vet at jeg ikke er hjemme jul 2015 allerede nå liksom.

Ganske sikker på at du ikke kan ta eksamen "når du vil", men at du har en gitt dato du kan ta den...

Lenke til kommentar

Ja, jeg veit det da... Men det er to oppsatte datoer i året. Du melder deg på den som passer. Så vi har begge rett. Hvis ingen passer, så venter man vel til neste år da. MBA deltid er uansett ikke noe man tar på et halvt år liksom.

Clash of clans.... Ta deg en bolle!

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...