Gå til innhold

den andre tråden om Pi /Tau


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ganske enkelt.

 

Ein vil bruke tau fordi det er ein enkelt konstant, i staden for å bruke 2Pi, som er ein konstant ganga med 2.

 

Det blir som å bruke B i staden for 2A. Du har færre siffer som kan forvirre.

 

Ein halvsirkel vil då bli ein halv tau, i staden for ein pi. Det er lettare å forstå at halvparten er noko er halvparten av konstanten, i staden for ein ganger konstanten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

jo, men hvis man programmerer så må mann bruke pi eller 2pi uansett

 

jeg hadde ønsket at dere var mere imøtekommen her og gitt meg et realt eksempel på hvordan Tau kunne gåre det bedre.

ikke en tvungen innføring av T

da kan man begynne med beregninger av vinkler

 

for en tid siden eksperimenterte jeg med rotering av punkt grafik

 

man tok et bilde av en viss størrelse for så å rotere det en vis antall grader

 

Da måtte jeg bestemme meg hvor jeg hadde dreie-punktet.

det naturlige er plassere det akkurat i sentrum av bildet

 

så måtte jeg ta punkt for punkt som skulle få nye koordinater

for å unngå unøyaktigheter i grafikken må jeg ta utgangspunkt i de nye punktet og så regne meg tilbake til det gamle punktet , for å hente fargen der.

da flytter man fargen i hver punkt til en nytt punkt , rotert rundt en akse

jeg tenkte meg at man kunne rotere bilde 10 grader

 

men da må jeg først finne avstand og vinkel mellom senter og det nye punktet

trekke fra 10 grader for så beregne hvor det gamle punktet er

rotere det

 

hvordan får man dette til med Tau ?

Lenke til kommentar

jo, men hvis man programmerer så må mann bruke pi eller 2pi uansett

 

jeg hadde ønsket at dere var mere imøtekommen her og gitt meg et realt eksempel på hvordan Tau kunne gåre det bedre.

ikke en tvungen innføring av T

da kan man begynne med beregninger av vinkler

 

for en tid siden eksperimenterte jeg med rotering av punkt grafik

 

man tok et bilde av en viss størrelse for så å rotere det en vis antall grader

 

Da måtte jeg bestemme meg hvor jeg hadde dreie-punktet.

det naturlige er plassere det akkurat i sentrum av bildet

 

så måtte jeg ta punkt for punkt som skulle få nye koordinater

for å unngå unøyaktigheter i grafikken må jeg ta utgangspunkt i de nye punktet og så regne meg tilbake til det gamle punktet , for å hente fargen der.

da flytter man fargen i hver punkt til en nytt punkt , rotert rundt en akse

jeg tenkte meg at man kunne rotere bilde 10 grader

 

men da må jeg først finne avstand og vinkel mellom senter og det nye punktet

trekke fra 10 grader for så beregne hvor det gamle punktet er

rotere det

 

hvordan får man dette til med Tau ?

 

Vet du hva radianer er? En sirkel kan deles opp i 360 grader, eller 2pi.

 

Jeg skjønner ikke problemstillingen... Tau er jo bare 2*pi.

 

Trenger du pi og har tau så deler du på 2....

Lenke til kommentar

Du regner med grader. Det er som regel ikke det man vanligvis gjør når man regner med deler av en sirkel. Da bruker man radianer, hvor 360 grader tilsvarer chart?cht=tx&chl=2 \pi. Dette er forvirrende. Du kan tenke på radianer som buelengden delt på radiusen.

 

Problemet blir da at en hel sirkel rundt blir chart?cht=tx&chl=2 \pi. Med chart?cht=tx&chl=\tau vil man da kunne definere en hel sirkel som en konstant.

 

degrad.gif

 

Hmm, rotete formulering, men det er tidlig på morgenen.

Lenke til kommentar

 

Med T vil man da kunne definere en hel sirkel som en konstant.

Det hadde hjulpet hvis du og fik med T i sirkel du har skjematisert

 

et tips til neste gang , bruke farger så er det lettere å skill de forskjellige betegnelsen fra hverandre

 

Det hadde vært fint hvis du faktisk siterte meg når du svarte meg, og ikke lagde et generisk sitat.

 

Uansett så lagde jeg ikke bildet selv, men fant det på nettet. Får da være grenser til innsats man skal legge i dette.

 

Det hadde også hjulpet hvis du hadde uttalte om du skjønte det med radianer eller ikke, heller enn å komme med disse rådene dine.

Lenke til kommentar

ok , men nå trodde jeg at det var noe du hadde laget

 

det enste jeg vet er at radianer er noe man kan definere en sirkel etter og at man må bruke 2pi og halvparten av sirkelen for konvertere mellom en sirkel på 360 eller 400 grader

Per definisjon så kan ikke en sirkel ha noe annet enn 360 grader.

 

For å konvertere mellom grader og radianer kan man gjør det så enkelt som følgende.

 

Vi vet at

 

chart?cht=tx&chl=360 ^{\circ} = 2 \pi.

 

Dersom vi har chart?cht=tx&chl=x^{\circ} kan vi konvertere det til radianer ved formelen

 

chart?cht=tx&chl=\frac{x^{\circ}}{360} \cdot 2 \pi = radianer.

 

Hadde man brukt chart?cht=tx&chl=\tau så hadde formelen derimot vært

 

chart?cht=tx&chl=\frac{x^{\circ}}{360} \cdot \tau = radianer,

 

Som er noe enklere. Motsatt vei, fra radianer til grader, har vi

 

chart?cht=tx&chl=\frac{radianer}{\tau} \cdot 360 = grader.

 

Må forresten si at jeg er nysgjerrig på hva du mener når du snakker om en sirkel på 400 grader...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han snakker om Gradianer.

Så det er det det kalles

jeg har bare hør at man i enkelte tilfeller operer med 400 grader i en sirkel og lurt li på hvorfor ?

 

i programgrinespråk der man bruker trigonometri så må man selv stå for konverteringen .

jeg husker ikke om det også var slik regneark

mens en kalkulator har dette innebygd .

man må bare velge deggrader ,grader eller radiaoner .

hvorfor er det slik ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...