Gå til innhold

Hvordan øke synlighet ved bildevisning på kameraets display i sterkt sollys.

Anbefalte innlegg

Kommer nettopp hjem fra en tur over Hardangervidda på ski. Men dessverre er fleste av bildene mine søppel, dvs. feil instillinger og fokus.

Vanligvis tar jeg bilder, så ser jeg på displayet om jeg er fornøyd, men denne gang er solen så sterk at det er håpløst å se resultatet. Jeg kunne like gjerne tatt bilde i blinde.

Har dere noen tips om hva jeg kan gjøre?

Jeg har en Canon 600D.

Endret av frecjoha
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du burde gjøre er og koble inn funksjonen "utbrente områder" så du får røde/blå varsler på de områdene som er utbrente på skjermen når du ser på bildene, det vil hjelpe deg og justere mer riktig.

Jeg bruker hovedsakelig AV "blender-prioritert" innstillingen på kameraet og eksponeringskontrollen for å over/under-eksponere utifra informasjonen jeg får på tatte bilder "utbrente områder" , er det lyst så bruker jeg iso100 ellers så øker jeg i takten med hvor mørkt det blir.

Ved skarp sol bruker jeg også et polariseringsfilter for å dempe skarpe lyset samt at du får mer varme farger.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Tips 1 er å undereksponere litt.

Tips 2 er å ikke inkludere sola, men perimeter av sola. Betrakteren ser da sola er der uten å se sola...

Alt annet er ekstra.

Eksempel på tips 2:

13411466555_b71ddec423_c.jpg

Eksempel på tips 1: Litt undereksponert og skutt rett mot sola. Fungerer snus. :)

13608067473_03c204fa23_c.jpg

Endret av Mr. Sanders
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser flere nevner Historgrammet, men da tror jeg dere kanskje misforstår problemet.

Jeg har altså ikke mulighet til å se noen ting på skjermen (Displayet er altså ikke lyssterk nok).

Dermed ingen mulighet til å se bildene jeg har tatt eller histogram.

Problemet er altså ikke hvilke innstillinger jeg skal ha, men hvordan se skjermen!

Lyse ute er for skarpt, så jeg ser ikke hva jeg gjør i menyen.

Endret av frecjoha
Lenke til kommentar

Forslag til endring av trådtittel: Hvordan øke synlighet ved bildevisning på kameraets display i sterkt sollys.

Jeg mener det finnes noen tøyposer som sperrer for omtrent alt av lys, og som du kan ta frem ved behov. Noe lignende ble mye brukt før i tiden når man skulle fjerne negativ eller diasfilm fra kamera som ikke ville spole filmen tilbake inn på rullen.

Her legger du kamera inn i denne etter fotografering, der er det plenty mørkt nok. Du trenger en variant med de vanlige håndåpningene for betjening av kameraet i posen, og en større åpning du evt. kan stikke hodet inn i for å se hva du fotograferte.

Dette kan være litt overkill i endel situasjoner, selv om solen er sterk holder det ofte å vende den ryggen, og evt. bøye seg litt frem over kamera eller gå ned i knestående hvis det trengs litt ekstra skygge. Hvis displayet reflekterer for mye fra omgivelsene kan du vinkle det litt inn mot deg selv, slik at det reflekterer skyggesiden din isteden for den lyse himmelen. Det burde hjelpe.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja... Den hadde helt sikkret fungert supert!!

Finnes det noen som passer til mitt kamera og som selges i Norge, kanskje FotoVideo?

Hva heter en slik... ting?

Forslag til endring av trådtittel: Hvordan øke synlighet ved bildevisning på kameraets display i sterkt sollys.

Har nå endret emne tittel

Endret av frecjoha
Lenke til kommentar

Råformat og minus 1-2 Ev reduserer faren for overeksponering og gir deg gode muligheter for å justere eksponering, hvitbalanse med mer i ettertid.

Fokussensoren kan bli lurt hvis lyset er for sterkt. Bruker du alle fokuspunktene så er det bedre sjanse for at kameraet klarer å finne riktig fokus. Alternativt bare slå over til manuell og finn fokus selv. Bruk liten blenderåpning for å øke dybdeskarpheten. Da er det større sjans for at hovedmotivet blir skarpt.

NB! Hvis du bruker solbriller med polarisert glass så kan det hende at polariseringen til skjermen er vinklet motsatt vei og dermed blokkerer lyset fra skjermen. Prøv å vri kameraet 90 grader (til portrettmodus) for å se om det er problemet.

Lenke til kommentar

Kanskje et dumt spørsmål men men, du er klar over at du kan justere styrken/kontraster på skjermen, har du prøvd det ?

For å være ærlig... nei, det viste jeg ikke.

Men jeg sjekket kamera og den kan justeres fra en skal fra 1 til 7.

Den sto allerede på 4, vil forskjellen fra 4 til 7 utgjøre mye?

Endret av frecjoha
Lenke til kommentar

Hoi ! Dette skal du være litt forsiktig med.

Test det både inne og utendørs og still tilbake når er i mer normalt lys, hvis ikke risikere du bare å flytte problemet over til feks innendørs bilder i lite lys hvor skjermen igjen vil lure deg.

Lenke til kommentar

Ja, det kan være avgjørende, ta og test i sollys og se hvilken innstilling som fungerer best.

For det har ikke vært sånn at jeg har sett dårlig... Jeg har rett og slett ikke sett en dritt.

Displayet virkert svart, som om den skulle vært skrudd av.

Samme problem med smarttelefonen, lysstyrken er maks, men hadde ikke sjangs å se noen ting.

Jeg har i allefall erfart en ting. En solskinsdag på vidda ligger langt utenfor vanlig sollys.

Endret av frecjoha
Lenke til kommentar

Av med solbriller, sola i ryggen og skjermen skygget av kroppen så er det sjelden noe problem å se skjermen uansett hvor sterkt lyset er. Alle solbriller jeg har prøvd gir problmer med lCD-skjermer, selv vanlige briller som bytter farge gjør det vanskeligere å se skjermen.

Lenke til kommentar

Forsøkte å vende ryggen mot solen, men det hjalp ingenting. Den kritthvite snøen reflekterte såpass mye at alle rettninger ga like sterkt lys.

Vet egentlig ingen annen råd, enn å gå til anskaffelse av en slik dings @Trondster nevner i #9

Endret av frecjoha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...