G Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 (endret) Jeg viser til en tråd hvor jeg fikk litt råd og tips fra andre erfarne brukere:https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1574562 En liten tydeliggjøring nå i etterkant: Det kan lønne seg å holde nettleserne avslått når skanneprogrammer og avinnstalleringsprosedyrer utføres. Om man kjører ZenSearch-avinnstallering under kontrollpanel og man følger videoens framgangsmåte, Hold f.eks. Chrome og de andre nettleserne stengt når du gjør det steget. Nå har jeg ikke prøvd alle tilnærminger, men det kan se ut til at følgende oppskrift fungerer. Selv om jeg ikke har prøvd den i sin helhet. Om den ikke gjør det så skal du forsøke hva jeg gjorde helt til slutt i Chrome. Jeg har det mye brukte trekløveret; Chrome, Firefox og Internet Explorer (IE). Hvor IE står ubrukt for det meste, om det ikke da kreves en liten sjekk i en til nettleser på en eller annen innlastning av nettside eller noe liknende.Til slutt altså så foretok jeg et eget grep med å resette Chrome i innstillingene. Det er ikke sikkert man behøver det grepet. Men siden jeg ikke fulgte en fungerende oppskrift så ble jeg nødt til dette:Åpne de avanserte innstillingerResette nettleserenDette er altså EKSTRA-tiltak og ikke noe man begynner med å gjøre nødvendigvis. Skjønt jeg har aldri prøvd å kun gjøre det som aller første grep.Det er gjerne tilrådelig å følge denne youtube-video oppskriften. Altså fjerne det manuellt:Det jeg gjorde feil var å stole på leverandøren av ZenSearch sin påstand om at deres måte å avinnstallere på fungerer. Noe det tydeligvis bare delvis gjør, fordi jeg satt igjen med rester i Chrome. Nå stod riktignok Chrome-vinduet mitt åpen når jeg kjørte avinnstalleringen, men det hindret ihvertfall ikke ZenSearch-avinnstalleringsfunksjonen i Kontroll Panel --> Avinnstallere i å fjerne Utvidelsen "ZenSearch". Men, den ryddet altså ikke grundig nok opp etter seg var min opplevelse.Man skal altså ALDRI stole på en oppskrift gitt av programvare-leverandørene. ZenSearch:http://www.zensearch.com/how-to-uninstall-zensearch.htmlJeg opplevde, og da tror jeg kun det var slik etter hukommelsen som kan være litt feil. At programvaren som først plantet ZenSearch, som het i mitt tilfelle FreeFileViewer, ikke tar hensyn til om du passer på å si nei til å innstallere ZenSearch. Det har seg muligens slik at programmet ZenSearch som FreeFileViewer har avtale med, innstallerer nettlesertilleggene uansett. Dette er likevel litt uklart for meg, fordi jeg ikke har dobbeltsjekket om det virkelig står slik til.Om det er tilfelle, så er jo dette virkelig hyggelig, NOT !På min vei så fant jeg et annet verktøy som jeg ikke nødvendigvis stoler på at vil gjøre særlig forskjell. Jeg fikk en magefølelse på at programmet var litt umodent for jobben, altså at det kun fjerner nettlesertilleggene og ingen andre operasjoner:Det var også en rekke malware (skadevare)-verktøy som ikke hadde klassifisert ZenSearch til å være særlig skadelig. Noe den muligens heller ikke er. Den er kanskje bare ekstra plagsom, fordi leverandøren av programmet hevder du har gitt tillatelse, og snarere også valgt det selv å innstallere skjiten. Potensiellt kan en hver ekstra kode som ligger i dvale på maskinen din kunne utnyttes av annen skadevare. Det ligger altså et innstallasjonsskript eller noe sånn innbakt, og det er sikkert mulig å fiske til seg, og kanskje forkle seg. Nå er jeg litt på gyngende grunn. Men tankene mine om at det er lurt å kvitte seg med ekstra skjit på maskinen tror jeg er berettigede.Jeg har ingen spesifikke program jeg kan anbefale som klarer å rydde opp ordentlig. Nå gjorde de andre programmene en litt ekstra opprydding i ting som ikke hadde med ZenSearch å gjøre:I diskusjonen nevnt helt i begynnelsen (annen tråd), så kom det fram en rekke anti-malware bekjempelsesprogrammer. De har nok alle sin porsjon flaks med et og annet skadelig kode:- Malwarebytes Anti Malware (tok ingenting, men så er den også del av aktivt vern for øyeblikket, så den har allerede vært igjennom disken min tidligere og gjort det den kan gjøre)- HitmanPro (har endret syn på dette produktet. Fordi jeg kan ha hatt Google Chrome åpen når jeg trykket slett cookies og annen PUP, så er visst det nok til å blokkere for sletting kan det se ut til. Har ikke fått bekreftet dette over tid, da jeg står ved en korsvei på om jeg skal fortsette abonnement med denne skanneren)Jeg har prøvd både "kompatibel Disk Tilgang" og "Direkte Disk Tilgang (anbefalt)" - AdwCleaner (tok noen andre småting)- Adware Removal Tool (tok noen andre småting)- JRT (Junk Removal Tool)- NPE (Norton Power Eraser) som ikke fant noe skadelig- Ellers har jeg som mange andre denne Microsoft Security Essentials kjørende alltidDet ble også nevnt noen informasjons-høstende programmer. Et av disse var svært oversiktelig og heter:- SecurityCheck Results of screen317's Security Check version 0.99.81 Windows 7 Service Pack 1 x64 (UAC is enabled) Internet Explorer 11 ``````````````Antivirus/Firewall Check:`````````````` Windows Firewall Enabled! Microsoft Security Essentials Antivirus up to date! `````````Anti-malware/Other Utilities Check:````````` Malwarebytes Anti-Malware version 1.75.0.1300 Java 7 Update 51 Adobe Flash Player 12.0.0.77 Mozilla Firefox (28.0) Google Chrome 33.0.1750.149 Google Chrome 33.0.1750.154 ````````Process Check: objlist.exe by Laurent```````` Microsoft Security Essentials MSMpEng.exe Microsoft Security Essentials msseces.exe Malwarebytes Anti-Malware mbamservice.exe Malwarebytes Anti-Malware mbamgui.exe Malwarebytes' Anti-Malware mbamscheduler.exe `````````````````System Health check````````````````` Total Fragmentation on Drive C: 22% Defragment your hard drive soon! (Do NOT defrag if SSD!)````````````````````End of Log`````````````````````` Slike programmer kan gjerne skifte litt på sin oppførsel. Tenker da på ZenSearch. Og det er ikke sikkert det vil oppføre seg nøyaktig slik som det gjorde for meg i går når jeg jobbet med å fjerne det. Lykke til (Ellers har forumet en del andre erfarne bidragsytere, som kanskje vil trø til når noen står fast, og denne tråden må gjerne andre ta over for ekstra vanskelige og nyere varianter av infeksjonen) TILFØYELSE: Datamaskinen er blitt mer responsiv etter litt bruk av disse verktøyene, samt CCleaner. Jeg har enda tilgode å defragmentere harddisken for ekstra ytelse, ikke nødvendigvis så mye å hente der. En annen programvare jeg har Rollback Rx, har i øyeblikket 9 snapshots. Og vanligvis har slik ekstra Rollback Rx-baggasje gitt tregere maskin. Så her er potensialet altså ganske stort for litt ekstra hastighetsgevinst (erfaringsmessig). At jeg har hatt andre treghetsforkludrende tilstander på PC'en er jo åpenbare, og det i kombinasjon med litt Baseline Management (Rollback funksjon) vil nok gjøre underverker. Endret 1. april 2014 av G 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 31. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2014 (endret) Jeg vil presisere at jeg kan ha kommet i fare for å ha gitt for dårlig inntrykk av HitmanPro når jeg kommenterte bruken av programmet. Det er fullt mulig at jeg i nesten 1 års tid har kjørt med Google Chrome ÅPEN hver gang jeg har gitt programmet muligheten å kjøre slett / (jeg trykker for å slette). Faktisk har jeg kanskje lurt meg selv til å tro at programmet er ubrukelig, ved å kun gi programmet tilgang til å slette disse cookies og rester fra PUP av typen browser toolbars ytterst få ganger. Jeg kan ha kommet i fare for å for raskt trekke konklusjonen at "Åh det er ikke vits i å kjøre noe sletting med "DET" programmet, fordi det er jo ubrukelig til den oppgaven". HitmanPro har aldri på det året møtt på noen reelle virkelig farlige trusler, fordi da hadde det nok sagt tydelig i fra. Det har kun kommet over relativt harmløse rester og cookies. Programmet er Cloud-search basert. Og bruker noen sterke antivirus-aktører i markedet. Faktisk i kombinasjon i et og samme skann/søk. Det var det som var det tiltrekkende med produktet når jeg først kom over det. Endret 31. mars 2014 av G Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Veldig bra post! Bra jobba. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå