Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Enda litt mer naturfag

Anbefalte innlegg

Hei igjen!

Da fortsetter jeg å mase med mine naturfagspøsmål! Blir superglad om noen kan svare på dem :)

1a) Hva menes med at alkoholer kan være isomere?

1b) Hvor mange mulige heksanoler finnes det?

2a) Hvorfor er glykol løslig i vann?

3a) Hvilke av stoffene nedenfor kan reagere med hverandre og danne en ester?

1. propen og metanol

2. maursyre og smørsyre

3. eddiksyre og propanol

4. butan og butanol

4a) Hvorfor kan man løse opp en oljeflekk med bensin, men ikke med vann?

5a) Hvilken kjemisk formel har dissakkaridene?

5b) Et disakkaridmolekyl er satt sammen av to monosakkaridmolekyler. Prøv ut fra dette å forklare hvorfor formelen i oppgave A er riktig?

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1a) Både alkoholer og andre molekyler kan være isomere. I korte trekk betyr det at en enkel molekylformel ikke nødvendigvis beskriver molekylet i sin helhet. Det beskriver hvilke atomer som er med, men ikke nødvendigvis hvordan disse er satt sammen. Atomene er litt som legoklosser og kan settes sammen på flere forskjellige måter. Det finnes flere ulike typer isomerer, men jeg regner med at definisjonen over holder for naturfag.

1b) Heksanol forteller oss at det er 6 karbonatomer og en alkoholgruppe i molekylet og at det er bare enkeltbindinger mellom karbonatomene. Hvis heksanol her forutsetter en rett kjede av karbonatomer så kan alkoholgruppa festes på 3 forskjellige steder og du vil ha 3 isomerer. Om man tenker på andre typer isomerer og at man ikke stiller krav til rett karbonkjede blir det fort mange flere muligheter, dette kan du se her.

2) Man tenker at "likt løser likt" og da skiller man mellom polare og upolare molekyler. Vann er polart og i like måte er glykol. Derfor er disse løselige i hverandre.

3) En av måtene å lage ester på er å reagere karboksylsyre og en alkohol. Den eneste kombinasjonen i listen din som inneholder begge deler er #3: eddiksyre og propanol.

4a) Samme som i oppgave 2 egentlig. Bensin er upolart, mens vann er polart. Olje er upolart.

5a) C12H22O11.

5b) Vanlig formel for monosakkarider er C6H12O6. Når to monosakkarider reagerer og blir til en disakkarid spaltes det av et vannmolekyl. Hvis du ganger alle atomene i et monosakkaridmolekyl med to så vil du få det samme som et molekyl med disakkarid og et molekyl vann inneholder tilsammen.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner :) er ikke alltid så lett og finne alt..

har ikke tid til og finne alle svarene til deg ( er på jobb) men hvis du leser så skal du finne svarene på linkene du har fått :)

Nå er ikke jeg macgyver, hehe. men håper du har fått litt hjelp på vei.

kan finne resten senere.

1a. Isomeri er et fenomen som innebærer at ulike kjemiske forbindelser kan ha samme molekylformel.

1.b http://no.wikipedia.org/wiki/Heksanol

2a https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1574818

3a http://no.wikipedia.org/wiki/Ester

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...