Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp! Lurt på bruktbilkjøp (kilometerstand justert ned mer enn 160kkm)


Pjuuok

Anbefalte innlegg

Hei,

 

En kompis av meg kjøpte for et halvt års tid siden en 2004 modell pickup som var i tilsynelatende god stand og ting virket ryddig og bra. Bilen hadde gått ca. 130 000 km.

 

Gjennom hele eierskapet har små bagateller dukket opp underveis, men dette har blitt tatt med en klype salt, det er tross alt en bruktbil. I det siste har ting som deler i forstilling og bladfjær bak knekt, og bilen faller stadig mer og mer fra hverandre.

 

Kompisen min fattet mistanke. Bilen så igrunn fin ut, men han mistenkte, og fikk råd om, at kanskje bilen hadde vært litt tuklet med. Han ringte derfor Statens Vegvesen og fikk svaret han fryktet. Bilen har vært vrak 1 gang før, og det er antageligvis derfor den er grei i lakken da store deler av bilen har blitt byttet/rettet/lakkert. Han fant også ut hvor bilen hadde fått utført EU kontroll gjennom livet, og han fikk straks ringt rundt til diverse verksted for å finne ut hvilken kilometerstand som var registrert og hvilken informasjon de hadde på skiltnummeret.

 

På EU kontroll i 2008 hadde bilen gått 200 000 km. I 2011 hadde bilen gått 240 000 km. I 2012 var bilen plutselig nede på 130 000 km.

 

Av forrige eier fikk han med kvittering for rådebytte fra 2013. Da var kilometerstand på 190 000 km. Hvilket betyr at siste justering helt sikkert er utført av siste eier som solgte bilen til kompisen min.

 

 

Lurer litt på hvilke rettigheter min kompis har? Og hvilken fremgangsmåte skal han bruke?

 

Fra vårt perspektiv er det veldig tydelig at forrige eier har justert kilometerstanden ned 50 000 km før han solgte bilen for å oppnå økonomisk vinning. Er ikke dette veldig straffbart? Og de tidligere eierne, om det er de som har foretatt andre justeringer, er det vel tidligere eier som bør ta stilling til?

 

Er det mulig å få økonomisk kompensering eller heve kjøpet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

JA, her er det helt klart grunnlag for å heve kjøpet eller få økonomisk kompensasjon.

 

Hør først med selger om hva han sier, og evt om dere kan gjøre en avtale.

 

Hvis ikke: Ta kontakt med konfliktrådet, de hjelper deg!

 

Dette er en lang prosedyre med svarfrister etc etc, men første steg er konfliktrådet. Anbefaler deg å føre logg med dato og all mulig relevant informasjon.

Lenke til kommentar

Advokat koster bare penger om man taper saken. Dette er en sivil tvistesak og da kan den saksøkte ende opp med å måtte betale saksomkostninger.

 

Man kan også si til advokaten man kontakter at man ikke akter å betale utgiftene, så det må gjøres på den måten. Hvis det er en clear cut case, vil de nok helt sikkert gå med på det. Det er verdt å vurdere, iallfall.

Lenke til kommentar

Selger er vel ikke pliktig i å opplyse om at bilen har vært vrak dersom kjøper ikke spør om dette.

 

Når det gjelder nedjustering av KM-stand MÅ kjøper ha BEVIS for at den ble solgt med nedjustert KM-stand slik at kjøper ikke kan ha gjort dette selv i ettertid.

 

Dersom selger har bevis for at den ble kjøpt med nedjustert KM-stand er saken soleklar, send rett til tvisteretten og få hevet kjøp samt få tilbakebetalt for utbedringer kjøper har måttet gjøre. Selger vil sannsynligvis bli siktet for svindel av påtalemyndigheten også men det blir kjøper sannsynligvis ikke involvert mye i.

 

Lykke til, ikke la vedkommende slippe unna!

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Selger er vel ikke pliktig i å opplyse om at bilen har vært vrak dersom kjøper ikke spør om dette.

 

Jo. Kjøpsloven § 19 (1) b) . (Evt. forbrukerjøpsloven § 17 b).)

 

Det er snakk om "opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet".

 

Se for eksempel, RG 1987 s. 909 Agder lagmannsrett, som handler om en kollisjonsskadet bil. Fra Rettsdata:

 

Sammendrag: Selgeren av en brukt bil hadde overfor kjøperen fortiet at bilen kort før handelen hadde vært utsatt for en større skade - en opplysning selgeren måtte forstå var av betydning for kjøperen. Lagmannsretten fant at selgeren hadde opptrådt svikaktig og ga kjøperen medhold i hans krav om å få heve kjøpet. I tillegg ble selgeren dømt til å erstatte kjøperen dennes utgifter til forsikring og garasjeleie for bilen. Lagmannsretten fant at selgeren burde ha akseptert byrettens dom og at han hadde anket uten grunn. Selgeren ble derfor dømt til å erstatte det offentlige utgiftene ved ankesaken med kr. 4.295,-.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Etter grundig gjennomgang av all dokumentasjon vi har klart å oppdrive har vi kommet frem til at det sannsynligvis ikke er tidligere eier/selger som har stilt tilbake kilometerstanden, men dette vet vi ikke helt sikkert enda, og utelukker heller ikke det.

 

Det viser seg at kilometerstand ved rådebytte var en kilometerstand som var lagret i databasen til merkeforhandler. På kvittering fra 2008 og 2013 er kilometerstanden nøyaktig den samme, antageligvis det som ble tastet inn når bilen ble lagt inn i databasen til merkeforhandler. Vi er helt sikre på at bilen ikke har stått disse årene som rep objekt da vi har EU kontroll fra 2011, og det faktum at bilen har blitt rettet opp i 2012.

 

Det er grunn til å tro at forrige eier "lukta lunta" da han kun hadde bilen litt over et halvt års tid. Det har vært totalt 10 eiere på bilen, så vi mistenker også at det kan ha vært andre som har "lukta lunta". Så det er vel vanskelig å prøve å dokumentere at han visste at kilometerstanden var feil, annet enn kvitteringen på rådebytte som han fikk utført, der kilometerstanden er 190.

 

Det som har vist seg, er at når bilen ble bygget opp igjen fra vrak i 2012, så fikk bilen en liten overhaling med blant annet bytte av motor i en annen brukt motor. Dette fant vi ut ved å ringe karosseriverkstedet som rettet opp bilen. Bilen var da også eid av en mannen med enkeltmannsforetak som driver med biloppretting. Det er grunn til å tro at det er denne eieren som har justert kilometerstanden i samme slengen.

 

Vi er veldig usikre nå på hva vi skal gjøre videre. Er det forrige eier vi skal gå til? Eller er det noen andre? Hva gjør vi videre?

 

Det som er tydelig er at det er noen som må bryte syklusen og ikke bare selge videre bilen. Hvem er det som må ta ansvar for dette? Min kompis vil kun få bilen ut av hans verden, men er usikker på hvem han skal "ta" for det. Er det tidligere eier sitt ansvar å finne ut hvem som er skyldig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...