morgan_kane Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 Heisann, Jeg har problemer med å forstå om min leilighet er selvstendig eller uselvstendig. Jeg mener selv at den bør være uselvstendig på grunn av løsningene på primærrom. Men er usikker på om den oppfyller arealkravet. Kan dårlig planløsning tilsi at boligen er uselvstendig selv om den er 30 kvadrat eller større? Kjøkkenet er f. eks bygd i en gang, og badet har ikke plass til en vanlig vaskemaskin. Har dog et stor soverom med plass jeg ikke bruker, blir brukt som oppbevaring av klær og diverse. Kan jeg dele av dette og bruke som bod/gardrobe uten problemer? Har benyttet meg av leiligheten fra august 2013 og til nyåret. Noe som vil si at jeg ikke har disponert boligen i 12 måneder. Men har jo i teorien mulighet til å disponere den i 12 måneder eller ikke? Jeg er 22 år og ukependler, hjemstedet er hos mine foreldre hvor jeg også har min folkeregistrerte adresse. Ettersom jeg har forstått så har jeg ikke krav på losj, men kanskje kost? Men har uansett fradrag for reisingen fra mitt hjemsted og til leiligheten ved arbeidsstedet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 Det spiller ingen rolle om boligen har en dårlig planløsning så lenge den fyller vilkårene i FSFIN § 3-1-4. Her første og tredje ledd: (1) Som selvstendig bolig regnes kun hus eller leilighet som- har minst 30 kvadratmeter areal av primærrom, og- har innlagt vann og avløp, og- pendleren eier eller disponerer for et tidsrom som må forutsettes å få en varighet av minst ett år, og- pendleren har tilgang til alle ukens dager.I boenhet der det bor mer enn en, settes kravet til areal av primærrom til 30 kvadratmeter tillagt 20 kvadratmeter for hver ytterligere beboer i boenheten som er over 15 år.(3) Dersom personen leier bolig i boenhet der det også bor andre, kan han kreve at vurderingen gjøres ut fra et arealkrav på 30 kvadratmeter, der det legges til grunn det arealet som han disponerer alene, tillagt hans andel av areal i boenheten som etter sin art er felles. Areal i boenheten som etter sin art er felles, tas ikke i betraktning i boenhet med 7 eller flere beboere over 15 år. At boligen har en dårlig planløsning er ikke et relevant vurderingstema, som du ser av det siterte. Boligen må ha minst 30 kvadratmeter primærrom, innlagt vann og avløp, du må ha fri tilgang til boligen i alle ukedager, og oppholdet må være planlagt å vare i minst ett år. Slik du har beskrevet boligen fyller den alle kriteriene for å regnes som en selvstendig bolig, og den er da ditt skattemessige bosted fordi du i hovedsak overnatter der. Du får da reisefradrag fra denne boligen og til arbeidsstedet (arbeidsreise: reise fra skattemessig bosted til arbeidssted), men du får ikke fradrag for merutgifter ved å bo borte fra hjemmet og heller ikke fradrag for besøksreiser til dine foreldres hjem. Dette fradraget forutsetter at ditt skattemessige bosted er hos dine foreldre. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå