Gå til innhold

Macbook Pro fryser uten forvarsel


Anbefalte innlegg

Kjøpte en MacBook Pro 13" Retina Late 2013 i slutten av Januar. Helt siden dag 1, så har jeg opplevd at maskinen fryser 3-4 ganger i uka uten forvarsel.

For å få maskinen til å fungere igjen, så må jeg holde inn av/på knappen til den skrur seg av.

Bruker maskinen til jobb og kjører disse programmene mest:

Chrome
Lync
Skype
Citrix
Numbers
Pages
Spotify

Leste litt rundt på nettet og fant en mulig kilde i Chrome, så jeg testet både Firefox og Safari 1 uke hver, men fortsatt så fryser maskinen seg.

Er det noen som har vært borti dette før og eventuelt klart å løse det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har testet deg litt fram virker det som om maskina har godt av å få en reinstallasjon. Det er en partisjon på maskinens lagringsmedia som er satt av til installasjonsfiler for operativsystemet. Hold inne alt/option når maskina starter opp, så får du alternativet å starte opp fra recoverypartisjonen.

 

Jeg anbefaler da å formatere hele disken før du gjennomfører installasjonen. Da er du sikker på at alle gamle filer blir borte. Husk å ta backup først.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Eg har og problemer med ein Macbook pro late 2013 som eg kjøpte i Januar. Fryser normalt sett ein gong annakver veke. Gidder eigentleg ikkje å bry meg så mykje om det, sjølv om det er irriterande når det skjer.

 

Løsningen er nok det samme som jeg skrev over! Test det ut!

Lenke til kommentar

Reinstallasjon av macen hjalp noen dager, men nå er det tilbake til det gamle og litt til.. Maskinen fryser 1-2 ganger daglig nå :(

 

Da anbefaler jeg deg å bruke garanti/reklamasjonsretten du har på maskina. Du kan levere den inn til f.eks. Humac eller Eplehuset. Om maskina er over ett år gammel du ha kvitteringa på kjøpet for å ta det som en reklamasjonssak. Husk å ta backup av alt før du leverer den inn, og si at du selv har prøvd en reinstallasjon av systemet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdatering av hva som har skjedd:

 

Jeg leverte maskinen hos Humac Vika forrige fredag og jeg fikk den tilbake i dag.

 

De har kjørt diagnostikk testing, stresstestet den i 3 dager, men ikke klart å finne feilen. Så jeg fikk tilbake maskinen og måtte betalte 550,- for ingenting.

 

Blir spennende og se om maskinen fryser noe de neste dagene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...