Gå til innhold

Teoretisk problem. Tenger driver, har ikke nett.

Anbefalte innlegg

Dette blir en mere en teoretisk problemstilling, mtp at jeg allerede har fikset problemet ved hjelp av en tredje datamaskin med Internett.

Tingen var, jeg re-installerte Windows og var vandt med at de fleste driverne allerede var på Windows cden. Men denne gangen var de ikke det.

Problemet var at jeg hadde en datamaskin uten Internett hvor jeg trengte å installere nettverks driverne uten å ha driverne på dataen.

Jeg hadde en iPhone 4 med Internett tilgjengelig og usb kabel til å koble mellom pc og telefon. Men for gud av meg fant jeg ikke ut hvordan jeg kunne overføre noe mellom telefonen og dataen.

Noen som vet hvordan dette kunne blitt gjort?

iPhone er helt lattelig.

Spør mtp at jeg kan komme opp i lignende problemstilling senere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvor jeg trengte å installere nettverks driverne

Hvilken nettverksdriver manglet du?

Trådløst nettverk (wifi) eller kablet nettverk?

Jeg har inntrykk av at kabelbaserte nettverkskort er mer standardiserte, så det har større sannsynlighet for å virke uten ekstra drivere.

I så fall kan du koble PCen til routeren med kabel før du kjører Windows Update.

Du kan også koble en nettverkskabel fra nettverkskontakten i PCen din til en annen PC.

Så kan den andre PCen ta imot wifi-signal, og sende det videre via nettverkskontakten.

Det gjorde jeg en gang med en 14 år gammel stasjonæs datamaskin. Den hadde ikke wifi, men det hadde laptopen min. Så da fikk det gamle droget nettverk gjennom laptopen.

Laptopen må antakelig konfigureres for å dele nettverket gjennom nettverkskontakten, og prosedyren varierer mellom ulike operativsystem. Det er i alle fall enkelt i Windows 7, MacOS og Linux.

Lenke til kommentar

Relativt vanlig at man må inn med nettverkskortdrivere etter reinstall av windows.

Mulige løsninger

- Kjøp androidbasert telefon :p Beste løsning ^^

- Minnepinne

- Bruke CD som følger med HK

- Laste ned drivere før du reinstallerer, og ha disse på en partisjon du ikke skal reinstallere på

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med mindre du jailbreaker iPhonen så kan du ikke kopiere filer over til den og bruke den som en minnepenn.

Hvis du har en iPhone med deg så kan du dele internett over USB (Innstillinger -> Delt Internett). Du vil da få opp iPhone som nettverkskort.

Lenke til kommentar

Minnepenn med driverpack solution :)

Jeg har 3 minnepenner på nøkkelknippet, en med windows xp, windows 7 og windows 8.1 installasjons programmene + litt feilsøkings software.

En minnepenn med installasjons filer, driverpack solution, og og god del offline updates for Windows/Office.

Og den siste minnepennen brukes mest for midlertidig lagring :)

Lenke til kommentar

Mange gode svar her.

Føre var, er jo selvfølgelig beste løsning. Men igjen ingen løsning etter problemet har oppstått.

Jeg hadde ingen drivere. Ethermet/wifi/blåtann.

Fikk ikke til å dele internet til pc med personlig hub. Og driveren var ikke til å finne lagret i Windows. Altså ved å bruke device manager og lete igjennom eksisterende drivere.

Hadde ikke mulighet til jailbreak (tror jeg) siden da trenger man pc med nett. Og kunne ikke overføre siden da trenger man iTunes

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

Har du piratkopiert Windows, eller?

Typiske scenarioer:

- PCen kommer uten Windows/driver-cder, men med gjenopprettingspartisjon

- PCen kommer med Windows-cd og driver-cd

At du har klart å få tak i en pc uten gjenopprettingspartisjon, med windows-cd uten driver-cd der kablet nettverkskort ikke er støttet ut av boksen (dette har jeg aldri vært ute for) virker helt utrolig.

Her er en løsning du kan forsøke (du kan faktisk teste den nå, selv om du har fått inn driver): Last ned en linux-distro som har en livecd/liveusb med støtte for et av kortene dine. Bruk den til å laste ned windows-driver og lagre den på harddisken. Slå av maskinen og start windows.

Lenke til kommentar

Har du piratkopiert Windows, eller?

Typiske scenarioer:

- PCen kommer uten Windows/driver-cder, men med gjenopprettingspartisjon

- PCen kommer med Windows-cd og driver-cd

At du har klart å få tak i en pc uten gjenopprettingspartisjon, med windows-cd uten driver-cd der kablet nettverkskort ikke er støttet ut av boksen (dette har jeg aldri vært ute for) virker helt utrolig.

Her er en løsning du kan forsøke (du kan faktisk teste den nå, selv om du har fått inn driver): Last ned en linux-distro som har en livecd/liveusb med støtte for et av kortene dine. Bruk den til å laste ned windows-driver og lagre den på harddisken. Slå av maskinen og start windows.

Det er ikke piratkopiert. Windows er downloadet fra mikrosoft, og jeg har brukt keyen som er under laptopen. Originalt var det en gjenopprettings partisjon, men denne måtte jeg slette for å ha mulighet til å gjøre om harddisken fra GPT til MBR. Det fulgte heller da ikke med driver CD'er.

Men det å bruke linux eller noe annet bootable OS kunne gått, men forsatt er dette vanskelig å fikse uten tilgang til Internet, og minnepen med TAILS har jeg glemt hos mine foreldre.

Jeg vil tro at eneste løsing er på en måte å få downloadet driveren på telefonen, deretter få overført denne til dataen igjennom USB. Problemet er at dette ikke funker med iPhone.

Problemet ble "løst" vet at jeg bare brente ut driverne jeg trengte fra en annen data hos en kamerat.

Lenke til kommentar

Finnes det ikke en drøss med apper til iPhone som kan lagre filer fra nett, og som kan hentes ut via iTunes på PCen ?

Finnes apps som lar deg laste ned filer til telefonen, men får dem ikke over på dataen uten Internet som Dropbox eller iTunes. Og man får ikke iTunes eller Dropbox uten Internet. Ser man på andre OS ville det vært nok å plugge inn USB så hadde man hatt tilgang til fleste filene på telefonen.

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

Finnes det ikke en drøss med apper til iPhone som kan lagre filer fra nett, og som kan hentes ut via iTunes på PCen ?

Finnes apps som lar der laste ned filer til telefonen, men får dem ikke over på dataen uten Internet som Dropbox eller iTunes. Og man får ikke iTunes eller Dropbox uten Internet. Ser man på andre OS ville det vært nok å plugge inn USB så hadde man hatt tilgang til fleste filene på telefonen.

Ah, du har jo ikke iTunes på PC-en.

I så fall skjønner jeg frustrasjonen.

Lenke til kommentar

Har du ikke en i familien som har android?

Bor alene, har ikke android.

Problemstillingen er egentlig hvordan det er mulig uten å ty til noen andre midler enn:

PC uten Internett.

iPhone(ikke jailbreak) med Internett.

USB kabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...