Gå til innhold

Databruk i Utlandet? - Beste operatør


Anbefalte innlegg

Hei, noen som vet hvilken opreatør som tilbyr den beste og billigste løsning for databruk i utlandet? De fleste operatørene tar seg betalt per MB brukt, og med muligheten til å sette ett tak for hvor mye du kan bruke totalt per månede. Dette er særs lite gunstig, og jeg bruker per dags dato telenor fordi de har de beste og billigste løsningene for databruk i utlandet som jeg vet om. Du betaler maks 29 kr per dag i EU (49kr i USA), og da kan du bruke internett så mye du vil, men hastigheten vil bli redusert etter 20 MB. Dette er dog den beste "løsningen" jeg har funnet til nå. Da kan jeg fortsatt surfe på nettet, og viktigst av alt, bruke telefonens GPS med internett slått på, noe som er særs viktig for meg, selv med nedsatt hastighet. Setter man telefonen til å bruke begrenset data (type skru av oppdateringer fra facebook, snapchat) og komprimerer datamengden, er 20 MB faktisk mer enn nok per dag.

 

Lurer på om noen vet om noen andre opreatører som tilbyr det samme som telenor, eller bedre?

Endret av Rankiz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror modellen du beskriver er den beste. Netcom har den samme, men de har 30 MB for 39 kr i døgnet. Jeg benyttet meg av Djuice sin feriesurf når jeg var på Gran Canaria for noen uker siden, og det er den samme som Telenor har. Var rimelig fornøyd, men det går ekstremt sakte etter at datapakken er oppbrukt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

og viktigst av alt, bruke telefonens GPS med internett slått på, noe som er særs viktig for meg

Dersom du installerer en GPS-app med nedlastbare kart trenger du ikke dataroaming på i det hele tatt for navigasjon. Regner med at du er i nærheten av WiFi såpass ofte at andre ting kan oppdateres da.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Når jeg reiser til Japan pleier jeg å kjøpe et lokalt simkort med databruk opp til 1 GB eller noe slikt. I Japan var i sommeren 2013 fullstendig umulig å finne gratis noe sted, så en slik løsning var helt nødvendig.

 

Opplevde det samme i Tyrkia, Kypros, Polen og England ifjor. WiFi er ofte tilgjengelig, men ikke gratis.

 

Hvor er det du skal reise?

Lenke til kommentar

Det kan ofte være lurt å kjøpe et lokalt SIM-kort.

 

Jeg håper Neelie Kroes og EU-kommisjonen snart klarer å gjøre noe med mobilprisene når man krysser landegrenser...

Idiotisk at det skal være så dyrt.

Disse datapakkene med mobilsurf er heller ikke så imponerende. Hva får du for 30 megabytes i dag? En app som oppdaterer seg automatisk? Et halvt minutt på YouTube?

Ikke alle surfer med Opera Mini...

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg har et simkort fra italienske Vodafone, med det får man 500MB hver dag, samt 50 sms, 25 minutter utgående og 25 minutter inngående samtaler. Koster kun 3 euro pr.dag (belastes kun de dagene du bruker det). Prisen gjelder i hele Europa, og de aller fleste operatører. I Norge kan man f.eks bruke både Telenor, Netcom og Mobile Norways sitt nett. Jeg skaffet meg kortet hos europasim.com

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg tilbudene til Telenor/Teliasonera(NetCom og Chess)/Tele2 er ubrukelige! Da jeg ikke har wifi hjemme går det endel mobildata i mnd, ca 1GB pr dag. Da blir det håpløst å bli tilbudt 2% av mitt daglige forbruk for 29kr pr dag! Selv i utlandet. Det har vært rimelig stille i krigen om mobilkundene nå, så du skal ikke se bortifra at mobildata pakker utenlands er neste salgs argument for å få deg til å bytte mobiloperatør?! La meg si det sånn at den av operatørene som kunne tilbudt meg en "feriepakke"på 2GB for 99kr for bruk innen EU (gjerne egne avtaler med andre ferieland som Thailand og Tyrkia) så kunne det vært et godt salgs argument overfor meg. Løsningen med lokalt sim fungerer oxo tildels greit. Jeg tar med en ferietelefon å bruker den som hotspot til padda. Men sånt skal være unødvendig, så jeg tror faktisk kampen om mobilkundene vil bli basert på salg av datapakker utenlands når sommeren nærmer seg, men det får tiden vise ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...