Reptilia Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 Er interessert i et yrke som maskinfører men har kun kompetansebevis på 3 maskiner (gravemaskin, dumper og hjullaster) og har verken riktig skoleutdanning, fagbrev eller erfaring fra bransjen. Noen her som jobber som maskinfører og kan fortelle hva de tjener i timen? Fortell gjerne om du har fagbrev eller ikke.. Lenke til kommentar
Pjuuok Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 Kommer an på hvor du jobber, om det er stor aktør eller lokale mindre som leier seg selv ut til de større aktørene. Gjennomsnittslønn er på rundt 400k, men det er lett å bikke 600k om du er litt ivrig. Riktig skoleutdanning og fagbrev er ikke så veldig viktig. Erfaring er veldig viktig. Får du jobb i en lokal bedrift og viser at du lærer fort og blir flink fort og jobber effektivt (dette er lett å få til om man har interesse for feltet, da blir man flink fort, hvis man ikke har det tar alt mye lengre tid og når du er treig så kan du f. eks. bruke 6 timer på en 2 timer jobb - ikke urealistisk) så blir det fort noen kroner ut av jobbinga. Fagbrev kan du vel ta etter 5 år. De jeg kjenner som jobber for store aktører klatrer på forskjellige lønnsnivå mtp. erfaring, utdanning og fagbrev. Men også her er det mulig å ta snarveier og hoppe over noen trinn om man viser at man står på. Det jeg prøver å si er at det varierer veldig mye på hvordan du er som person og hvordan firmaet du jobber i er. Lenke til kommentar
Reptilia Skrevet 28. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2014 Jobber du selv som maskinfører? Hvordan er miljøet i denne bransjen? Er det slik at om man kommer inn i bedriften og ikke kan noe som helst om maskiner/motor eller graving så blir kalt en idiot og får sparken etter en uke? Har hørt at noen i denne bransjen kan være noen rasshøl. Jeg er veldig arbeidsvillig og står gjerne i ei grøft men kan nesten ingenting om faget. Er redd for å bli utfryst av kollegaer som kan mer enn meg. Fins jo svært lite norske bøker om maskinførere og fagspråket er jo en ting man ikke finner i alle bøker. Lenke til kommentar
palkastu Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 Jeg jobber som prosjekt-/kontraktsingeniør for en entreprenør i anleggsbransjen. Pjuook har rett i den han sier ang hvor viktig (eller lite viktig) det er med fagbrev o.l. Det meste kommer an på pågangsmot, innsats og interessen for å lære faget. Hos oss tjener en gjennomsnittlig maskinfører rundt en halv million i året uten spesielt med overtid. Når det kommer til miljøet er dette selvfølgelig preget av mye testosteron, men om du står på er det nok ingen som fryser deg ut. Alle må jo begynne et sted. Lenke til kommentar
Reptilia Skrevet 1. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2014 Jeg jobber som prosjekt-/kontraktsingeniør for en entreprenør i anleggsbransjen. Pjuook har rett i den han sier ang hvor viktig (eller lite viktig) det er med fagbrev o.l. Det meste kommer an på pågangsmot, innsats og interessen for å lære faget. Hos oss tjener en gjennomsnittlig maskinfører rundt en halv million i året uten spesielt med overtid. Når det kommer til miljøet er dette selvfølgelig preget av mye testosteron, men om du står på er det nok ingen som fryser deg ut. Alle må jo begynne et sted. Takk for svar. Det er ihvertfall en liten trøst å få høre fra noen som kjenner bransjen om hvordan ting er. Sendte 6 søknader igår og fikk svar på 2 idag. Var ærlig om at jeg ikke hadde erfaring men var veldig lærevillig og sto gjerne i ei grøft. Får håpe på mer respons neste uke Lenke til kommentar
palkastu Skrevet 1. mars 2014 Del Skrevet 1. mars 2014 Jeg jobber som prosjekt-/kontraktsingeniør for en entreprenør i anleggsbransjen. Pjuook har rett i den han sier ang hvor viktig (eller lite viktig) det er med fagbrev o.l. Det meste kommer an på pågangsmot, innsats og interessen for å lære faget. Hos oss tjener en gjennomsnittlig maskinfører rundt en halv million i året uten spesielt med overtid. Når det kommer til miljøet er dette selvfølgelig preget av mye testosteron, men om du står på er det nok ingen som fryser deg ut. Alle må jo begynne et sted. Takk for svar. Det er ihvertfall en liten trøst å få høre fra noen som kjenner bransjen om hvordan ting er. Sendte 6 søknader igår og fikk svar på 2 idag. Var ærlig om at jeg ikke hadde erfaring men var veldig lærevillig og sto gjerne i ei grøft. Får håpe på mer respons neste uke Det høres jo bra ut! Kan jeg spørre hvor i Norge du søker jobb? Lenke til kommentar
Reptilia Skrevet 1. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2014 Det høres jo bra ut! Kan jeg spørre hvor i Norge du søker jobb? Joda! Jeg søker overalt i Norge siden jeg ikke har noe som holder meg igjen som barn/kjæreste. Lenke til kommentar
palkastu Skrevet 1. mars 2014 Del Skrevet 1. mars 2014 Det høres jo bra ut! Kan jeg spørre hvor i Norge du søker jobb? Joda! Jeg søker overalt i Norge siden jeg ikke har noe som holder meg igjen som barn/kjæreste. Da er mitt tips å søke jobb i Oslo og omegn. Her er det planlagt store utbedringer av infrastrukturen de neste årene (Jernbane/t-bane/veier). Dette merker vi allerede nå. Det skaper jo selvsagt også et behov for mer arbeidskraft. Et annet pluss er at lønnen i Oslo/Bærum er gjennomsnittlig noe høyere enn i resten av landet. Lenke til kommentar
Reptilia Skrevet 1. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2014 Det høres jo bra ut! Kan jeg spørre hvor i Norge du søker jobb? Joda! Jeg søker overalt i Norge siden jeg ikke har noe som holder meg igjen som barn/kjæreste. Da er mitt tips å søke jobb i Oslo og omegn. Her er det planlagt store utbedringer av infrastrukturen de neste årene (Jernbane/t-bane/veier). Dette merker vi allerede nå. Det skaper jo selvsagt også et behov for mer arbeidskraft. Et annet pluss er at lønnen i Oslo/Bærum er gjennomsnittlig noe høyere enn i resten av landet. Takk for tipset! Skal deffinitivt prøve å se etter jobber i det området da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå