Gjest Skrevet 25. februar 2014 Del Skrevet 25. februar 2014 Så, i det siste har vi sett mer og mer at Internett har blitt større i form at VOD (Video-on-demand)-tjenester. Vi kan se at Netflix kjemper i vei for å bli større verden over, men så kommer de som leverer Internett-tilkobling til oss sluttkunder for å krever noe TILBAKE fra leverandører som driver med nett-tjenester. Har de som leverer Internett-tilgang til oss glemt hvilken rolle de har?Vi betaler for det vi vil ha, det er nettleverandørens ansvar for å levere til oss sluttkunder. Det er ikke Netflix sitt ansvar å betale Telenor for å levere Netflix til Telenor-kunder? Det er Telenor sitt ansvar å levere nett-tilkobling til oss slik at vi kan koble oss til servere som Netflix tilbyr. Vi må få dette på banen, ISP-er ødelegger for oss sluttbrukere med å strupenettlinjer til visse tjenesteleverandører fordi ISP-er ikke får betalt av innholdsleverandøren fordi den tar så mye av nettlinjens kapasitet. Samtidig som vi har dette med struping av nett, så har vi sensurering, kontroll over hva nettbrukeren ser, vi kan ikke la oss styre slik av leverandører, vi betaler tross alt for en tjeneste hvor vi ønsker fritt Internett. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 25. februar 2014 Del Skrevet 25. februar 2014 Telenor ville ha penger av Netflix fordi Netflix ville plassere servere i Telenor sine datahaller kostnadsfritt slik at de lettere en levere tjenester til telenor-kundene og unngår at nettforbindelsen mot telenor blir flaskehalsen. Dette inkluderer også at de må ha tilgang til serverne for å drive vedlikehold, strøm og plass. Altså jeg sier ikke Netflix tar feil men jeg ser Telenor sin side å selv om de sikkert miste mange kunder på å nekte ett samarbeid med netflix da de ikke kan tilby telenorkundene best mulig kvalitet, noe netflix ikke har råd til å tilby når de faktisk må betale for båndbredde (globale serverne). Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 Tror dette blir håpløst å diskutere uten at vi kan forholde oss til kilder, les lenker. For ellers blir det mye synsing og mening. Når det er sagt: Jeg har aldri brukt netflix selv men jeg har likevel hatt erfaring med dem på en måte. Det var noen episoder i fjor/forfjor, hvor det var flere helger, spesielt den ene når netflix startet (?) noen ny streaming tjenester, hvor nettet var utålelig tregt<> ikke fungerte, det datt ut og inn. Jeg husker dette fordi jeg spurte på irc om andre hadde problemer og alle påpekte netflix lansering etc.Og vi routet alle innom telenor, for å komme til *nix i oslo og utover etc.Det blir veldig feil av en aktør hvis tjenester krever utrolig mye av nettet skal gå utover oss som ikke bruker den. Som de vel forøvrig skiter i så lenge de tjener sine penger tenker jeg. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 Forresten når det er sagt så er det NETFLIX som kjører lobbying for å innføre DRM i den til nå åpene HTML, IKKE Telenor eller andre ISP'er. Så hvem er det egentlig som ødelegger det åpene å frie internett? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå