Gå til innhold

Plassering og kjøring i rundkjøring.

Sheldon C

Anbefalte innlegg

Møtte på to idioter etter hverandre, ingen var spesielt interessert i det som kalles vikeplikt:

http://www.youtube.com/watch?v=BEZx28mFoUA

Vel, situasjonen oppstår pga din aggressive kjøring. Dette burde du forutsett. Her hadde ihvertfall jeg valgt en mere passiv inngang til rundkjøringen...veldig merkelig at du velger å trykke deg frem på en slik måte, du tjener ingen verdens ting på det!

Men forstår at du er en av de mange konfliktsøkerne i trafikken...ekstra fristende er det vel når du har dashkameraet installert.

Vil absolutt anbefale deg å holde litt bedre avstand i trafikken, ellers vil du smelle inn i bilen foran en vakker dag.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter min vurdering er det kun ett felt inn i rundkjøringen, pil rett frem midt i veibanen (hva nå den måtte bety?). De to bilene som velger å kjøre forbi på høyresiden tar i bruk veiskulderen for å komme seg forbi. Dette har ingenting med trafikkflyt å gjøre.
Dessuten kan det se ut som at i denne situasjonen er det korrekt å legge seg til venstre når man skal rett frem. Utkjøringen virker å være lenger enn midten av rundkjøringen og da er det venstre felt som skal benyttes.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Møtte på to idioter etter hverandre, ingen var spesielt interessert i det som kalles vikeplikt:

Her er det du som kjører feil, og har all skyld, men likevel er de andre idioter?

De har ikke vikeplikt for deg, du kjører feil, samt du følger heller ikke 3 sekundersregelen.

Før du kaller andre idioter, så foreslår jeg at du lærer deg å kjøre etter gjeldende regler - Ikke minst prøve å tenke på vegtrafikklovens paragraf 3.

• Liker 7
Lenke til kommentar

De har vikeplikt når de skal bytte fil i en rundkjøring. Jeg ligger til høyre og skal rett frem, de ligger innerst og må bytte fil for å kjøre ut. Da har de vikeplikt....

Nei - igjen, sett deg inn i gjeldende regler. Igjen - DU kjører feil, ikke de.

Dog skal det sies at de kunne holdt lengre til høyre, for med plassering vise bedre for andre hvor de skulle og dermed unngå missforståelser. Ser man på bruk av blinklys, så kunne også dette vært bedre - man kunne godt satt på blinklys til høyre på vei inn i rundkjøring iom at man skal ut første avkjørsel.

Du som er bak ser også at de ikke blinker til venstre, slik man skal gjøre hvis man skal rundt.

Så her kunne flere ting vært bedre og hvis alle bruker plassering, blinklys mm riktig, så hadde man unngått slike missforståelser. Primært oppstår slike episoder pga for lite kunnskap og pga sjåfører med for aggressiv kjørestil. (samt "alle andre har feil, jeg har retten på min side" holdning - som ofte viser seg å være feil)

Dette er ment som konstruktiv kritikk og som du kan lære av forhåpentligvis. "whatever" holdningen din bør du legge av deg, for det er et stjerneeksempel på hvordan en virkelig idiot i trafikken er.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Det er ikke påbudt å blinke til venstre om man skal rundt..

Hva som er påbudt eller ei har jeg vel ikke vært innom. Men, slik jeg har forstått det, så er det vel ikke påbudt å blinke til høyre heller - Poenget med plassering og blinklys er for å informere andre trafikanter, ikke seg selv - er det helt tomt med med andre trafikanter, så er det egentlig litt bortkastet å bruke blinklys iom at det er til for å informere andre.

§ 14.Signal og tegn

1. Unødig eller hensynsløs bruk av lyd- eller lyssignal er forbudt.

2. Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn.

Ta eksemplet ditt, hadde de forran deg skulle rundt, så hadde denne blinkingen gitt deg god informasjon om hva de skulle foretatt seg. Da får man sikker og god trafikkflyt. Hadde de blinket til høyre på vei inn i den rundkjøringen, eller til venstre, så hadde du vel fått langt bedre oversikt over hvor de skulle - ikke sant? Da hadde du ikke vært i tvil og dermed hadde deres blinklys gitt den hensikten den er til for.

Lenke til kommentar

Det fascinerer meg hvor viktig det er for folk å påpeke at TMB er en idiot når han gjør noe trolig flertallet inne her gjør. Unntaket ligger vel helst hos de som kjører større kjøretøy som buss og/eller lastebil av sine åpenbare grunner.

Jeg gjør nøyaktig det samme som TMB her lokalt i den ene rundkjøringa når jeg skal av til høyre (Og fra tid til annen når jeg skal rett frem) siden det er mer enn god nok plass til to biler i bredden her og. Dette er forsåvidt noe jeg ser så godt som dagligdags hendelse her i tillegg er det heller ikke et uvanlig syn når jeg beveger meg utenfor bygda.

Jeg vil anta at disse to TMB filmet trolig ikke var i fra det aktuelle området eller så har de en særs dårlig holdning i forhold til plassering og lysbruk i rundkjøringer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, man skal alltid blinke ut av rundkjøringer.

Ikke utifra reglene og hva sjåførlærer fortalte meg nå nettopp på C og CE kjøringen (forøvrig en lærer som har jobbet som sensor hos vegvesenet)

Det er som reglene sier "Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn" - altså når det er til veiledning for andre. Er det tomt med andre trafikanter, så er altså blinking til 0 nytte og hensikten borte. (men at det er en god vane å ha er vel ikke diskutabelt)

Lenke til kommentar

Særs merkelig uttalelse da både plassering og lysbruk var iht trafikkreglene!

Plassering håper jeg du og ser at var helt feil både inn og i rundkjøring helt til de skulle ut igjen. Såvidt jeg ser så kjørte disse ut første avkjøring, og husker ikke jeg feil i fra kjøreboka skulle man både før og i rundkjøringen plassere seg ytterst i veibanen for å vise medtrafikanter hva som var planen, i tillegg til korrekt lysbruk.

Husker jeg ikke helt feil ble dette og etterfulgt av en setning som klargjorde det ihvertfall for meg at dette var for å forhindre akkurat slike episoder som TMB var ute for.

Lysbruken er vell heller ikke helt rett da jeg ble opplært til at man skulle blinke seg ut av rundkjøringen i det man entrer den. Av samme årsak som nevnt rett over her.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Plassering håper jeg du og ser at var helt feil både inn og i rundkjøring helt til de skulle ut igjen.

De lå i sitt kjørefelt, som på denne plassen er 1(ett), når de kjørte inn i rundkjøring. Det er ikke de som ligger feil. Ett kjørefelt er ett kjørefelt, ikke 2(to). At TMB lager seg et eget kjørefelt gjør ikke de andres inngang i rundkjøringen feil, tvert imot.

At dette er dagligdags hendelse® opphever heller ikke gjeldende regler. Ser man hvordan det kjøres agressivt av disse 2, så kan man også se flere brudd enn bare å 'lage' seg egne kjørefelt på tvers av regler. Som å ligge alt for tett og det å kjøre forbi på høyre side, som er forbud. Kun passering er lov. Man kan ikke kategorisere ulovlig forbikjøring på høyre side som passering.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De lå i sitt kjørefelt, som på denne plassen er 1(ett), når de kjørte inn i rundkjøring. Det er ikke de som ligger feil. Ett kjørefelt er ett kjørefelt, ikke 2(to).

At TMB lager seg et eget kjørefelt gjør ikke de andres inngang i rundkjøringen feil, tvert imot.

De lå i sitt kjørefelt, dog plassert feil i forhold til hvor de skulle ut igjen av rundkjøringen.

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg som forsåvidt besvarer dette

... og husker ikke jeg feil i fra kjøreboka skulle man både før og i rundkjøringen plassere seg ytterst i veibanen for å vise medtrafikanter hva som var planen, i tillegg til korrekt lysbruk.

Husker jeg ikke helt feil ble dette og etterfulgt av en setning som klargjorde det ihvertfall for meg at dette var for å forhindre akkurat slike episoder som TMB var ute for.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...