ghenz Skrevet 10. februar 2014 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2014 Hei en dag så plutselig kom motorlampa på og så fikk eg det sjekket. det kom opp koden på diagnosen - Secondary Air Injection Pump Relay Circuit Short To Ground. alt på bilen virke normalt ingen ulyder og kjøre fint, men eg prøve å slette feilkoden men den kommer bare opp igjen etter 3 gangen eg starte bilen. så da lure på eg ka som er galt, ka burde eg se etter og kor ser eg det. eg har en audi a4 2000 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 10. februar 2014 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2014 "Secondary Air Injection Pump" (SAI) er ikke essensielt for å kjøre, det er moderne miljøtjafs som enkelt sagt består av en elektrisk pumpe som blåser luft inn i eksosen de første ca 30 sekundene etter oppstart, og en sjelden gang ellers under oppvarming i kaldt vær. Dette for å raskere varme opp katalysator, som igjen gir renere utslipp. Ingen fare å kjøre med denne ute av drift, men du kommer ikke gjennom PKK. Mulig det varierer med motor, på de jeg har sett sitter selve pumpa langt fremme til høyre, og nede, i motorrommet, under luftfilterboksen. På B6 mener jeg releet til SAI sitter under ECU, dvs i den boksen som sitter i plenumkammer omtrent under venstre vindusvisker. Man må ha av viskerarmer, ut med deksel, og skru av elboks-lokk, og ut med ECU (vippe til siden). Relet kan være et greit sted å starte (sjekke om det virker, om det er strøm dit, og om det er kortslutning på utgangen), men noen bør kanskje bekrefte plasseringen, siden jeg er usikker, og det er litt kont å komme til boksen jeg snakker om. Lenke til kommentar
ghenz Skrevet 11. februar 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. februar 2014 Takk for svar Eg har en b5 med alz motor. Skal sjekke dette senere Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 11. februar 2014 Rapporter Del Skrevet 11. februar 2014 Ok, prinsippet er likt for B5 og B6, men ting kan være plassert forskjellig. Lurer på om du da kan ha en separat releboks i motorom (sansynligvis nær torpedovegg), med noen releer og sikringer, og muligens en plasthette/deksel over. Se om du kan finne noe som likner tegningen under (Hvor rele 2 og sikring F4 skal være til SAI) Lenke til kommentar
ghenz Skrevet 11. februar 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. februar 2014 eg finner ikke noe der, tror kanskje det er inni bilen ? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 11. februar 2014 Rapporter Del Skrevet 11. februar 2014 Det er mer sannsynlig at det er i eller ved ECU-boksen, eller noe annet sted i området rundt pleniumskammeret, enn inni bilen. Pumpa er en kraftig sak, men relativt tykke ledninger, så virker litt ulogisk å kjøre det inn og ut av kupeen. (Releet styres av ECU) Men for all del jeg kan ta feil, kommer dessverre sjelden borti disse gamle etterhvert. Får håpe noe andre kan bidra med nøyaktig plassering, så du kommer litt videre. Lenke til kommentar
ghenz Skrevet 11. februar 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. februar 2014 skal prøve å se bedre, men åssen ser de ut og hvor for du kjøpt de? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 14. februar 2014 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2014 skal prøve å se bedre, men åssen ser de ut og hvor for du kjøpt de? Releet er et ganske vanlig "strømstyrt bryter" uten noe mer fiksfaxerier. Jeg kjøper alt sånt fra Møller, men er helt sikkert mulig å få rimeligere fra Ebay, etc. Men dette SAI-systemet er noe svineri, kostbart og kompliserende uten noen reell nytte. Dvs hvis man abonnerer på teorien om at jorda er i ferd med å gå under, så er det nyttig for dine barn, men bruksmessig for bilen, skaper det mest bare problemer, ulyder, og utgifter. Nevner dette fordi jeg vet det er en del trøbbel med det, feks at pumpen lager høye hvinelyder som en jetmotor, eller går i stykker fordi det samler seg vann (og is) i anlegg/pumpe så den "brenner opp"/irrer i stykker, eller problemer på styringssiden/rele. Vanninntrengning i ECU-boksen kan også slå ut dette systemet, (og mye annet). Så siden ingen har kommet med fasit for B5 foreslår jeg at du søker litt rundt det, evnt får bekreftet/avkreftet om det er likt som på B6. Tror det finnes bra med info om det på det store Internettet, hvis det da ikke bare var noen få utvalgte B5 som hadde dette systemet. Legger ved noen bilder fra en B6 jeg bygget opp for noe år siden, så får du muligens en viss ide om ca hva du skal se etter. Selve releet og pumpa har neppe endret seg nevneverdig, plassering mer usikkert. Selve pumpen ser du med rød ring rundt her; Grått SAI-rele (nr 373) ser du her i ECU-boksen, etter at ECU er tatt til side. Dette er altså rett under og foran venstre vindusvisker. Hvis rele mot formodning skulle være inni bilen, så sitter de fleste releene over pedalene, innenfor sikringsboksen. Som du ser til venstre på dette bildet. Sitter et likt "373" rele der også. (PS, bilde kun for å illustrere plassering, du trenger ikke demontere fullt så mye ... ) Lenke til kommentar
ghenz Skrevet 16. februar 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. februar 2014 eg har åpnet ecu boksen og det er dette som er inni og under Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 16. februar 2014 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2014 Ok, hvis du ikke har gjort noe der selv nå, så har i alle fall andre vært der før. Jeg tror det kan være det uoriginale Biltema-releet som er for SAI, og den orange 40A sikringen. Ville i alle fall prøvd det først. Lurer på om ikke det ene er SAI, og det andre kjølevifte, du kan evnt prøve å bytte om hvis de er like i tilkoblingen... Lenke til kommentar
ghenz Skrevet 16. februar 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. februar 2014 det er eg som har byttet den relet ikke så lenge siden fordi den som var der før såg ganske ødelagt ut, og så prøvde å bare finne en lik rele som passet der. men eg har ikke rørt noe av de 2 andre men kan vell sjekke at det biltema rele ikke funke akkuratt der og at du må ha den orginale relet Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 16. februar 2014 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2014 Ok, men hvor lenge siden er det? Så lenge det funksjonelt sett er likt så vil det fungere en stund, dog skulle det nok helst vært litt kraftigere. Men nå har du uansett mange muligheter, du kan bytte om på releer, eller du kan korslutte tilkoblingene releet bryter og se om SAI kjører da med tenning på. Du kan også måle om det kommer styrestrøm til rele, men det er en litt mer lunefull sak, da må feilkoden være borte, og motor helt kald. Releene har jo ofte et lite skjema på siden, så du kan se hva som er hva. På Biltema-releet er det altså 85 og 86 som skal ha 12 volt når SAI skal kjøre ved kald-start. Og 30 og 87 du kan kortslutte for å testkjøre pumpen. (Dog med forbehold om at det som satt der var "koblingsmessig" likt) Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 17. februar 2014 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2014 Det finnes to forskjellige relesokler for slike releer. Eller rettere sagt to forskjellig "kontaktplasseringer" -den fysiske sokkelen er lik. Om denne funksjonen aldri har virket etter at releet ble byttet, så kan det være feil her... Hos Biltema er de to typene betegnet som "Audi, Fiat, Renault, Saab, VW m.fl." og "BMW, Ford, Opel, Volvo m.fl" Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 17. februar 2014 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2014 Bra tilleggs-info Inge R. For meg ser det ut som han har satt inn det for BMW/Ford etc (ikke Audi). Skjematisk ser de like ut, men skjemaet gjenspeiler vel ikke faktisk pinneplassering som du forklarer. Det beste er nok uansett å sammenlikne med det originale, eventuelt ta av lokket så man kan se hva som er hva. Jeg ville i alle fall ikke tatt for gitt at ikke bilprodusentene kan finne på å avvike fra standarder. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 18. februar 2014 Rapporter Del Skrevet 18. februar 2014 (endret) Fant pin-out her: http://www.vehicle-wiring-products.eu/VWP-onlinestore/relays/relays.php (Type A/B) Det er pinne 30 (tilførsel) og 86 (spole) som er byttet om, og setter man da inn feil type rele blir det kluss... (Med mindre sokkelen er koblet med pluss på begge de to pinnene, og bryter/signal er mellom 85 og jord.) edit: det fine med standarder er at det er så mange av dem, og er man ikke fornøyd med noen av de eksisterende, så lager man sin egen... Endret 18. februar 2014 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå