Bondejenta Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 Dette ble en lang historie, men håper noen kan hjelpe meg!!Juli 2012:Jeg og min daværende kjæreste inngår leiekontrakt på en leilighet. Det er flere ting ved leiligheten som ikke er i "tipp topp" stand, og vi blir lovt at dette skal ordnes før vi flytter inn (vi skulle flytte inn i midten av august). Det blir ikke opprettet depositumkonto, og vi betaler heller ikke inn depositum til noen annen konto. Desember 2012: Tingene husvert skulle ordne er fortsatt ikke ordnet. I romjula har vi en lekkasje på kjøkkenet. Vi er begge to utenbys, men vannlekasjen blir fort oppdaget av faren til kjæresten min, som var innom for å vanne blomstre. Vi tar med en gang kontakt med husvert for å informere om dette, samt redegjøre for hvilken forsikring dette skal gå på. Husvert sier at dette er det selvfølgelig er hans forsikring som skal dekke. Samtalen blir gjort pr. telefon. Lekkasjen skyltes en pakning som manglet i koblingen vannrør - oppvaskmaskin. Koblingen skulle vært på røret som tilhørte leiligheten, ikke oppvaskmaskinen vår. Våren 2013: Vi tar gjentatte ganger kontakt med husvert pr telefon, for å spørre om han ikke skal gjøre noe med vannskaden. Parketten på kjøkkenet er sprukket opp, og dette informerer vi tydelig om. Samtidig er det flere ting som ikke er i orden, og husvert lover dyrt og hellig at han skal ordne dette. På starten av sommeren blir det slutt mellom meg og kjæresten. Vi avtaler at jeg skal fortsette å leie leiligheten. Jeg og husvert blir enige om at vi skal skrive ny kontrakt i august når jeg er tilbake. August 2013:Jeg og huseier skriver ny kontrakt, depositumskonto blir oppdrettet, og jeg setter to månedsleier inn på denne. Han ser samtidig på parketten, og konstanterer at han skal få noen til å komme å se på skadene etter lekkasjen. Fagmann kommer å sjekker opp, måler fukt på 81% (!!!) på kjøkkenet. Husvert innser at han må gjøre noe med dette. Jeg skal være borte store deler av høsten, og vi avtaler muntlig at dette arbeidet (kjøkkengulvet må taes opp) kan gjøres når jeg er borte. Tingene som ble lovet ordnet før vi flyttet inn, juli 2012 er fortsatt ikke ordnet. November 2013:Jeg kommer tilbake til leiligheten. Gulvet er ordnet, og huseier informerer om at det ble en dyr skade og ordne opp i. Samtidig sier han at han forventer at jeg og ekskjæresten min skal dekke egenandelen på hans forsikring på 10.000,-. Vi sier at dette er uaktuelt, og rørleggere konstanterer at skaden oppsto som følge av mangel på rørsystemet som allerede var i leiligheten. Jeg sier opp leligheten da jeg skal flytte utenbys, og har tre måneders oppsigelsestid. Flytter ut av leiligheten i desember.Januar/Februar 2014:Husvert sender stadige krav om å betale inn egenandelen. Vi er ikke enige i fremstililngen av saken, og aviser disse kravene.Samtidig skal jeg ha depositumet mitt utbetalt, da tre måneders oppsigelsestid er over. Husvert nekter da å betale det ut, med grunnlag i vannskaden.DET JEG LURER PÅ;Vannskaden var allerede i leiligheten når jeg overtok den på min nye kontrakt, som depositumskontoen tilhører. Har husvert lovt til å holde tilbake disse pengene, når det er en ny kontrakt? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 (endret) Har du opprettet særskilt depositumskonto i banken sender du krav om utbetaling til banken. Huseier må da gå til sak for å få noen av pengene. Har du "liksom-depositumskonto" som i realiteten er en av huseiers kontoer må du gå til sak mot huseier for å få beløpet utbetalt. Dette har du krav på i medhold av husleieloven § 3-7 annet ledd, men søksmålsbyrden ligger da på deg. Du kan imidlertid ikke avvise kravet fordi det ikke hadde oppstått under den kontrakten du nå avslutter. Husleieloven § 10-2 gir utleier krav på erstatning for skade ved leieforholdets opphør, og et leieforhold kan bestå av flere kontrakter (tenk f.eks. en serie tidsbestemte leiekontrakter). Om det bare er du eller du og din ekskjæreste som er ansvarlige trenger han ikke ta stilling til, han kan velge å gå på deg alene og overlate til deg å ordne ting med eksen. Erstatning etter husleieloven §§ 10-2 og 10-3 forutsetter imidlertid at mangelen er leietakers ansvar å utbedre (§ 10-2 annet ledd, forutsetningsvis). Vannskader som følge av rørsystemet er ikke leietakers ansvar, jfr. husleieloven § 5-3 første og tredje ledd. Endret 9. februar 2014 av krikkert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå