Juno* Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 Hei!Etter litt problemer med hovedkortet (sannsynligvis), har jeg funnet ut at det er like greit å kjøre på med en aldri så liten oppgradering. Med nytt hovedkort må jeg også ha ny prosessor, sånn socketmessig. PC’en begynner å dra litt på årene, men jeg har funnet fram til hvilke komponenter som sitter i. Jeg er ikke fremmed for å bytte ut hva det måtte være, og har ikke noe superstramt budsjett, samtidig er det jo dumt å kaste fint brukelige komponenter. Så jeg kjører en liten gjennomgang av hva jeg har, så kan dere se hva dere synes.Dataen kommer kun til å bli brukt til musikkproduksjon, med tre skjermer. Skjermkortene som står i nå skulle holde fint, men jeg er ganske usikker på om noen av komponentene ikke vil passe pga. all verdens nye teknologier og kompitabilitet osv. I tilegg til dette, vil jeg også gjøre et forsøk på å installere OS X på maskinen. Om det ikke skulle funke er det ikke krise, men det hadde vært stas. Da må jeg riktignok tenke litt på hvilke komponenter som kan passe. En liste er her.PCen jeg har er en Komplett gamer premium fra 2010. Så, la oss se:Kabinettet: Antec Nine Hundred Two Midi Tower Sort Ser ut til å funke fint for meg. Kan ikke se noen grunn til å bytte ut dette, med mindre kabinetter blir laget annerledes i dag og jeg vil få noen problemer med å bruke det. Strømforskyning: Chieftec Super Series 750W PSU Etter problemene med dataen som gjør at jeg oppgraderer, har jeg ikke fått skrudd på PC'en. Jeg har jumpstartet PSU'en og det fungerer da. Så jeg er i utgangspunktet interessert i å beholde denne hvis det ikke byr på problemer. Hovedkort: DFI LanParty DK X58-T3eH6 Må byttes. Jeg tenkte dette kan se fint ut: http://www.komplett.no/gigabyte-ga-z87x-ud5-th-socket-1150/784179 Det har thunderbolt, og jeg liker at det er WIFI og BT på det. Det er også anbefalt for hackintosh. og prosessor: http://www.komplett.no/intel-core-i7-4770k/780483#!tab:info Så var det kjøling. Jeg antar at min gamle H50 ikke vil fungere da den har en annen socket. Jeg vil gjerne ha maskinen så stille som mulig. Hva kan anbefales da? RAM: For et drøyt år siden kjøpte jeg et 4x4GB kit, link her. Antar at det skal være greit? Ellers har jeg en SSD + 1TB HD. Skjermkort: Jeg har 2 stk XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5 Jeg kommer ikke til å game, kommer kun til å bruke 3 skjermer og trenger noe som gjør dette mulig. Men det er en ting jeg ikke forstår. På hovedkortet står det at det er 2x mini display port. Betyr det at det er innebygget skjermutganger i hovedkortet? I så fall trenger jeg jo bare å sette inn et av skjermkortene. Det virker med andre ord for meg som at jeg får en fin maskin hvis jeg får byttet ut hovedkort og prosessor. Jeg er usikker på hva jeg burde velge av prosessorkjøling. Samtidig tror jeg at jeg kan bruke PSU, RAM, skjermkort, HD'er og kabinett. Hva tror dere om dette? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 Du har faktisk en veldig god maskin allerede. Anbefaler deg og overklokke prosessoren din til rundt om 4GHz som den skal klare Du sier du har problemer med hovedkortet ditt, hvilke problemer er det snakk om ? Kanskje en BIOS oppdatering hjelper ? Oppdatere chipset driveren er også en god ide Lenke til kommentar
Juno* Skrevet 1. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2014 Hei! Her står litt om problemene: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1557862&hl= Jeg får ikke startet hovedkortet, heller ikke med quickstartknappene på kortet, selv om det får strøm fra PSU'en. Så da er man liksom like langt. Har nå en i7-920 prosessor, men den har 1366-socket, derfor må det bli ny prosessor med nytt kort Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 AAhhh då så Da er saken noe annet Lenke til kommentar
Juno* Skrevet 1. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2014 Jeg har sett litt rundt på CPU-vifter nå. Tingen er at jeg aldri har montert en slik en før, og det er sikkert 10 år siden jeg monterte en CPU også. Men når jeg ser på nye kjølere, så ser jeg at så og si alle er kompatible med veldig mange forskjellige sockets... betyr det kanskje at min H50 fungerer fint, at 1150-socketen ikke fantes når kjøleren ble laget, og derfor ikke står nevnt? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 H50 skal passe på LGA1150/1155/1156 da disse tre har akkurat samme "hull" Men du er kanskje plagd av litt støy fra den ? Kan anbefale deg en viftekjøler feks Cooler Master 212 Evo Hovedkortet du vil kjøpe er DYRT. Se om du finner et til rundt om 1000 lappen, men som har alle tilkoblingene du trenger CPUen, tar programmene du bruker nytte av flere tråder ? eller så holder det leeenge med en 4670K. Anbefaler deg å kikke på andre nettsider enn at du handler på komplett.no pga pick up point Lenke til kommentar
Juno* Skrevet 1. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2014 Hvis 212 Evo bråker merkbart mindre, høres det veldig flott ut. Jeg kjøpte pc'en brukt, så jeg har ærlig talt ikke brukt så mye tid på å avgjøre hva som bråker mest av de forskjellige viftene. Godt poeng ang. CPU. Jeg ser at det programmet jeg bruker mest ikke støtter multi thread. Så der kan det være litt å spare. Samtidig legger jeg gjerne en tusenlapp ekstra i, hvis det vil si at jeg kan slippe å stresse med neste oppgradering så tidlig.. men generelt er ikke CPU-kraft så viktig for musikkproduksjon, så takk for det. Hovedkortet er dyrt. Det at jeg slipper et wifikort og BT er jeg veldig glad for, bare det utgjør noen hundrelapper og gjør at jeg slipper mye stress. Jeg hadde håpet på noe til 1300-1500, men jeg er ganske interessert i å ha gigabyte pga hackintoshforsøket. Thunderbolt er jo også veldig kjekt å ha sånn sett. Med en billigere prosessor kan jeg ihvertfall akseptere det dyre hovedkortet. Er det noe annet jeg burde tenke på? f.eks om det er lurt å bytte ut andre vifter og slike ting? jo mer stille, jo bedre, selvfølgelig. ang. komplett - bruker det av gammel vane. skjønte ikke helt "pga pick up point" (det fungerer greit nok for min del) men jeg skal sjekke ut noen av de nyere nettbutikkene! Forslag? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 Ang Pickup point så har komplett.no åpnet flere "utsalg" rundt om kring. Du bestiller på nett og kan som oftest hente selv på disse hentebodene Ang sider så har du www.dustin.no som har like god eller bedre service og billigere frakt (føler komplett.no er blitt så stor at om dem mister en kunde pga dårlig service ikke har noe å si for dem) Du har Netonnet.no som er billige og gratis frakt. Å så har du cdon.no, dem vil jeg ikke akkurat anbefale sterkt, men dem er billige , servicen her er så som så. Kommer helt an på hvilken kundebehandler du kommer i kontakt med. Hovedkort ja, du har jo dette til en god del billigere peng, men uten wifi og bt. http://www.dustinhome.no/product/5010646631/gigabyte-ga-z77x-up4-th-z77-s-1155-atx-ivy/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=21354 Men så bør du jo spør deg selv. Bruker du BT mye? har du bruk for det i det hele tatt? Wifi er jo greit, men de som følger med hovedkorta er ikke blandt di beste. Men det er jo så klart opp til deg selv Kabel er jo best! Lenke til kommentar
memberid-323818 Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 Men det er ivy bridge, hva med dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=777645 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=782065 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=780485 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 Hva snakker du om ? Hvorfor linker du til det trådløse nettverkskortet som hører til i bærbar pc + Lenke til kommentar
memberid-323818 Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Hva snakker du om ? Hvorfor linker du til det trådløse nettverkskortet som hører til i bærbar pc + Hk du linket til er socket 1155. Visste ikke at wifien var brukt i bærbare siden msi bruker den i mpower serien. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 (endret) Okei Se det ja, linket feil der :s Endret 2. februar 2014 av sveibuen Lenke til kommentar
Juno* Skrevet 2. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2014 Takk for svar! GIGABYTE GA-Z77X-UP4ser spennende ut. Desverre viser det seg at de fleste USB-portene (og jeg bruker mange av dem) ikke fungerer med hackintosh oppsett, ihvertfall ikke foreløpig. Hvordan høres det da ut å kjøre: Gigabyte GA-Z87X-UD5 TH (dyrt, men veldig fint for mitt bruk, og litt tilbud på det nå ) Intel Core i5-4670K (takk for tipset, burde funke mer enn nok til mitt bruk) Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kjøler og Noctua NT-H1 Kjølepasta (eller følger det med kjølepasta til nye CPUer?) Mens jeg bruker kabinett med vifter, PSU, skjermkort, SSD, DVD og RAM fra det jeg har nå.. høres det ut som jeg har glemt noe da, eller noen som har innvendinger? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Ser fint ut Som du sier, dyrt hovedkort. CPU kjøleren, her følger det med ferdig påsmurt kjølepasta, men skader jo aldri å ha en tube liggende (har tube liggende selv og bytter kjølepasta 1-2 ganger i året samt på min bærbare pc) Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 (endret) edit: dobbelpost Endret 2. februar 2014 av sveibuen Lenke til kommentar
Juno* Skrevet 2. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2014 Takk for hjelpen, alle sammen! Ble litt billigere når man ikke handlet på komplett, ja. Jeg kommer tilbake om en ukes tid når jeg står fast med monteringen Lenke til kommentar
memberid-323818 Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Takk for hjelpen, alle sammen! Ble litt billigere når man ikke handlet på komplett, ja. Jeg kommer tilbake om en ukes tid når jeg står fast med monteringen Lenke til kommentar
Juno* Skrevet 16. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2014 (endret) Da funker det nye oppsettet som bare det Hvis noen har lyst på det gamle hovedkortet dfi lanparty dk x58-t3eh6 med prosessor intel i7-920 og H50 vannkjøleren, er det bare å sende meg melding, så kan du plukke det opp på Bislett. edit: Jeg har altså hatt problemer med hovedkortet, men det er absolutt et mekkeobjekt. Kanskje du får det til å funke, eller kan bruke deler. Bare å si ifra, ihvertfall. Endret 16. februar 2014 av Juno* 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå