tomsi42 Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 (endret) Denne gangen tenkte jeg vi skulle prøve på noe annet. Istedet for å ta bilder, skal vi jobbe med etterbehandling - grav frem bilder fra arkivet som du ikke har publisert før, og se hva du kan få ut av det. Hvis du har redigert de før; nustill og begynn fra scratch. Regler Du skal velge bilder som ikke er postet før, hverken på forumet, Facebook, flickr eller lignende* (Dette blir ikke sjekket, så dette er basert på tillit). Velg bilder som har ligget på hard-disken en stund. Minimum 6 måneder anbefales. Det skal postes kun et offiselt bilde om dagen; har du alternativer kan de legges i en spoiler-tag. La bildene inneholde exif-info hvis mulig. Du må gjerne skrive opp eksponeringsdata i posten. Bilder i landskapsformat skal ikke være større enn 1280 piksler i lengden og bilder i portrettformat skal ikke være større enn 1024 piksler i høyden.Info for å legge inn bilder finner dere her. Når måneden er over, velger du de 4 bildene du liker best, så legger du de inn i galleriet. Dette er en tråd som blir opprettet i slutten av festen. *) Du kan ha vist bildet til mor di, kjæresten eller bikkja Aktivitetsnivå Du kan velge følgende aktivitetsnivå. Entusiast: Du redigerer og poster et bilde hver dag. Kandidat: Du forsøker deg på entusiast-nivå. Men det kan være noen dager du ikke kan levere. Minimumskravet er at du klarer å poster et bilde 4 dager i uken, klarer du 7 så er det bonus. Pingle: Du poster to til tre bilder per uke. Deltagertråd. Du skal opprettte en egen tråd i forumkategorien Fotografering -> Utfordringer, hvor du legger inn et bilde for hver dag. Kommentarer fra andre er velkomne; se det som en bildekritikk. Navnet på tråden må følge gjeldene regler for forumet. Formatet blir enkelt: Februarfest 2014 - brukernavn For eksempel: Februarfest 2014 - tomsi42 Bildene du legger ut skal ikke være større enn 1280 piksler i lengden for bilder landskapsformat og 1024 piksler i høyden for bilder i portrettformat. Info for å legge inn bilder finner dere her. edit: En stor takk til Aetius som kom med ideen til denne festen Endret 20. januar 2014 av tomsi42 7 Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Vi er vel litt sent ute til å få med noe i Februarfesten 2013? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2014 Vi er vel litt sent ute til å få med noe i Februarfesten 2013? Neida OK - skal rette opp litt Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Den var litt interessant for min del, muligens gir anledningen et puff for å ta fatt på noen av de tusener av bilder som fremdeles ikke har blitt gjort noe med. Jeg får tenke litt på dette. Tor 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Oi! Den der så interessant ut! Artig! Lenke til kommentar
polljen Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Denne må jeg bare prøve meg på. Sånn i utgangspunktet så tenker jeg å gjøre et skikkelig dypdykk i arkivet og vil da prøve å finne bilder som er tatt med flest mulig av mine kameraer, både fra analoge kamera (har scannet inn mange av de) og fra mine digitale kamera. Så målet mitt er å vise bilder fra siste del av 70.tallet frem til nær fortid (fjoråret). At noen av bildene (vurdert fra dagens "standard") kan komme i "crap"-kategorien (både teknisk og motivmessig) skal jeg faktisk ikke bry meg så mye om, det viktigste er å se hva jeg kan få ut av dette materialet gjennom bruk av LR/PS. I denne festen komme jeg nok til å legge bildene inn her på "gamlemåten", men er det noe problem sånn rent "formelt" å bruke Flickr slik som mange av oss har gjort i de siste festene? (spørsmålet er først og fremst til Tomsi, hvis du leser dette) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2014 I denne festen komme jeg nok til å legge bildene inn her på "gamlemåten", men er det noe problem sånn rent "formelt" å bruke Flickr slik som mange av oss har gjort i de siste festene? (spørsmålet er først og fremst til Tomsi, hvis du leser dette)Linking til Flickr er OK denne gangen også. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Oh stilig! Hiver meg med her. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Blir gøy å følge med. De gamle bildene er "utilgjengelige" i store deler av den måneden så jeg deltar ikke selv. Lenke til kommentar
CardinalGuzman Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Ja, dette blir knall. Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Prøver å hive meg med her - ikke umulig det fremdeles ligger noen blinkskudd i arkivet Lenke til kommentar
polljen Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Denne gangen tenkte jeg vi skulle prøve på noe annet. Istedet for å ta bilder, skal vi jobbe med etterbehandling - grav frem bilder fra arkivet som du ikke har publisert før, og se hva du kan få ut av det. Hvis du har redigert de før; nustill og begynn fra scratch. Som sagt en finfin utfordring, men når jeg sitter og kikker gjennom "gamle" arkiv (for det finner jeg nødvendig å gjøre før festen starter ), så blir jeg litt usikker. Mår jeg noterer meg aktuelle kandidater så blir det lett å velge noen "blinkskudd", d.v.s. bilder som egentlig ikke trenger så mye etterbehandling foruten litt beskjæring o.l. Jeg antar at alle bilder, uansett hvor "perfekte" de er i utgangspunktet (mine er langt fra perfekte ) kan brukes i denne festen? En annen tanke jeg hadde (tenker jeg for mye?) er om det vil være ønskelig at vi legger orginalbildet (før behandlingen starter) i spoiler slik at de andre som leser postene kan få litt innsikt i hva som har skjedd i etterbehandlingen, litt sånn "før og etter" bilder? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2014 Alle bilder kan brukes i festen, uansett hvor gode de er rett fra kamera. Men det er vel mer interessant hvis du velger et vanskelig bilde som du må jobbe en del med? Før og etter bilder kan du gjerne komme med. Det har jeg selv tenkt til å gjøre. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Vanskelig å bestemme seg for om jeg skal bli med på denne eller ikke. Har jo planer om kjøp av Fuji X-E2 nå, så jeg burde jo konsentrere meg om å ta bilder - ikke grave i arkivet, i tiden som kommer. Hmmm. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2014 Vanskelig å bestemme seg for om jeg skal bli med på denne eller ikke. Har jo planer om kjøp av Fuji X-E2 nå, så jeg burde jo konsentrere meg om å ta bilder - ikke grave i arkivet, i tiden som kommer. Hmmm. Du kan jo være pingle her inne, så graver du arkivet i de dagene fotoværet suger. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 (endret) Du kan jo være pingle her inne, så graver du arkivet i de dagene fotoværet suger. Hehe. Joa. Skal tenke på det. Endret 22. januar 2014 av Ratleto Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 edit: En stor takk til Aetius som kom med ideen til denne festen Må nesten være med selv da vettu. Men jeg skal bort noen dager hist og her denne måneden, så det må bli på kandidatnivå. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Tror jeg bør hive meg på her for å få noe press på meg selv til å ta fatt i havet. Jeg regner med at som pingle kan man også øke til maks (1 pr dag?) dersom det mot all formodning skulle skje (noe jeg tviler på skjer, men i tilfelle). Tor Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2014 Tror jeg bør hive meg på her for å få noe press på meg selv til å ta fatt i havet. Jeg regner med at som pingle kan man også øke til maks (1 pr dag?) dersom det mot all formodning skulle skje (noe jeg tviler på skjer, men i tilfelle). Det er ingenting i veien å melde seg som pingle, men levere bilder hver dag. Man velger et nivå som man mener det er realistisk å klare; men det er alltid lov å yte over "evne". Nivået man har valgt, lar man forøvrig stå. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 Er det for sent å melde seg på i dag? Og er det tillatt å bruke bilder som har ligget på Flickr, men som ikke har vært tilgjengelig for offentligheten? Har i flere år lagret der som en slags backup, uten å la noen andre enn noen få i familien/venner få tilgang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå