Gå til innhold

Installere Win 8 på ny harddisk


Anbefalte innlegg

Nå har jeg googlet meg gul og grønn, og finner ikke ut av hvordan jeg skal løse problemet mitt.

 

Jeg har en Asus s400ca som jeg vil bytte ut HDD med en SSD. Den kom med Windows 8 pre-innstallert, og hvis jeg har skjønt det riktig så ligger nøkkelen kodet inn i BIOS. Windowsversjonen som følger med PCen er så klart full av bloatware, noe jeg ikke ønsker å ha med meg over på SSD disken, jeg vil ha en clean install.

 

Det jeg har kommet frem til hitill er at det skal kunne gå relativt smertefritt å installere en ren windows på den nye disken, siden nøkkelen ligger i BIOS, og windows vil finne denne selv. Problemet mitt er å få tak i en ren windows. Jeg har lest det som er av sticky og relevante tråder både her og ellers på nettet. Men når jeg laster ned installasjonsfila får Win 8 og 8.1 herfra får jeg feilmeldingen "Denne produktnøkkelen kan ikke brukes til å installere en endelig versjon av Windows 8" (Win 8) eller "Denne produktnøkkelen fungerte ikke. Kontroller den, og prøv på nytt" (Win 8.1). Om jeg bruker nøkkelen XKY4K-2NRWR-8F6P2-448RF-CRYQH fra denne guiden får jeg samme feilmelding fra win 8.1 installasjonfila, og med win 8 får jeg "Vi kan ikke koble til akkurat nå. Kontroller internett-tilkoblingen, og prøv på nytt".

 

Så hvordan kan jeg få tak i en (lovlig) installasjonsfil? Det burde da ikke være så her mye jobb for å bytte en hardisk i PCen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så hvordan kan jeg få tak i en (lovlig) installasjonsfil? Det burde da ikke være så her mye jobb for å bytte en hardisk i PCen..

 

Jo det er faktisk så vanskelig fordi du kun har "betalt" for OEM versjonen av Windows 8, som da er den versjonen pc produsenten velger å legge ved, som de faktisk har betalt penger for til Microsoft for å få lov til å fylle med bloatware.

Siden det gjøres på denne måten er Windows bare en liten del av den totale kostnaden på en ny pc.

 

Ønsker du større frihet enn å bare kunne legge tilbake recovery partisjonen, så må du faktisk kjøpe en egen kopi av Windows slik at du får med platene.

 

Det er jo ikke noe problem å bytte en harddisk på en pc, så lenge du enten har brent ut recovery partisjonen på DVD plater, eller du også kopierer over (kloner9 recovery partisjonen på den nye pcen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...