Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Søvnproblemer

frkapeland

Anbefalte innlegg

I ca en uke har jeg vært trøtt og vil sove i 11 tiden. Så jeg legger meg, og sovner kjemperaskt. Så sover jeg kjempegodt i 2-3 timer, før jeg våkner, og ikke får sove mer.. jeg prøver alt jeg kan for å sovne igjen, men det er rett og slett umulig. Hvis jeg er heldig sovner jeg i 5 tiden, noe som ikkje skjer hver natt heller.

jeg går på skole, og når jeg har dette problemet går det veldig hardt ut over skolen og arbeidet som skolen medfører.

Noen som vet hva som forårsaker dette, og tips til hva som kan hjelpe??!?!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har det skjedd en forandring på en eller annen måte i livet ditt, fysisk eller psykisk, før dette begynte å skje? Kan du huske hva du har drømt om i det siste, noe som går igjen? Sinnstilstand? Ellers kommer jeg bare på f.eks. muskler som spenner seg grunnet sovestillingen, og får deg til å våkne

Lenke til kommentar

Har det skjedd en forandring på en eller annen måte i livet ditt, fysisk eller psykisk, før dette begynte å skje? Kan du huske hva du har drømt om i det siste, noe som går igjen? Sinnstilstand? Ellers kommer jeg bare på f.eks. muskler som spenner seg grunnet sovestillingen, og får deg til å våkne

har hatt problemer psykisk i det siste, men det er snakk om en mye lengre periode enn disse søvnproblemene..

Det er ikke noe spesielt som går igjen i drømmene heller :/

Lenke til kommentar

Hm.. vet at f.eks. panikkangst kan komme plutselig, selv om det som utløste det kan ha skjedd en god stund i forveien. Sånn er det ofte når det kommer til psykiske ting, at det slår ut før eller siden på forskjellige området.

Husker du drømmene da? For om det er noe som plager deg, eller som ligger uforløst er det vanlig å drømme det frekvent. Vet ikke hva slags problemer du har hatt psykisk i det siste, men det er gode muligheter for at det kan være en årsak. Noe som gjør deg ekstra oppmerksom slik at du ikke klarer å slappe av som til vanlig

Lenke til kommentar

Problemene er for det meste depresjon, merker at angsten har kommet også de siste ukene.

Husker de fleste drømmene, men aldri noe som går igjen.

Prøvde å være våken fra 8-15 i helgen, selv om jeg hadde fri, det hjalp ikke noe særlig det heller :/

Lenke til kommentar

Ellers vet jeg ikke hva årsaken kan være, dessverre. Men anbefaler deg å ta tak i depresjonen før den får utviklet seg mer. Du nevner at angsten først har kommet de siste ukene, kan være årsaken.

Depresjoner forårsakes ofte av undertrykkelse av følelser. Vet ikke hvordan du har taklet det til nå, men jo fortere du tar tak, desto lettere er det å komme seg ut av det. Snakk med noen du kan stole på, en psykolog eller en person fra et tiltakssenter for psykisk helse. Klisje, men det å snakke ut om det til en person som lytter og forstår deg kan gjøre prosessen enklere videre. Aldri undertrykk følelsene

Håper det ordner seg for deg

Lenke til kommentar

Did this.

Knakk i sammen på sluttet, heilt grusomt.

Jupp. Been there, kinda still there.. men på bedring. Har vært gjennom nesten alt av angst-stadier, og når jeg ikke trodde det kunne bli noe verre, så fikk jeg panikkangst og depresjoner som snudde hele livet opp ned. Helt forbanna jævlig, ingen ord for å beskrive den følelsen. Føler med deg

Endret av Jahdu
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Høres ut som ødelagt døgnrytme... Det kan være du bør gå på sovepiller i 2-3 uker for å stabilisere den. Ta kontakt med lege, kronoterapi kan også gjøre det samme hvis du er redd for skumle bivirkninger. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...